Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:28

Als ze goed op medicatie reageert dan zou ik het nog even aankijken, maar vaak is het na hb beperkt of geen weidegang. Geen cushing?de pony van mijn vriendin is ook net getest, ook negatief... ik zie van een km afstand dat die cushing heeft.Dus ik ben nu zover dat ik uitslagen ook niet meer vertrouw }>

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:35

lailapri schreef:
Maar deze pony is nu accuut bevangen. Het is niet dat die al jaren chronisch bevangen is en pijn heeft. Gelukkig hebben wij pijnstillers (en ontstekingsremmers) en hoef je dus niet meteen afscheid te nemen. Kan pony redelijk rond wandelen en al dan niet kan de kwaal beteren. Zo niet kan inslapen gewoon nog.

Dus de kans dat die hersteld is aanwezig, tuurlijk, maar zoals Geerke zegt, vaak word aangeraden beperkt tot geen weidegang.

De pony staat op de wei omdat ze anders vel over been raakt en niet blij is. Hoe wil je dat dan gaan oplossen?

lailapri

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:42

Zoals ik al beschreef. Oudjes doen het niet altijd goed op senior voer. En tegenwoordig heb je heel mooi gehakseld gras/hooi voer. Ts. Zou adviezen kunnen inwinnen en nadenken en dan besluiten en dat kan ook betekenen dat pony dood gaat maar dan is het wel met goed gevoel voor haar.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 13:26

Voor nu laten we dr lopen op de wei met medicatie, en straks mocht de stijgende lijn zich voort zetten ( want dat beslissen we pas zondag avond) dan op ijzertje en bouwen we de metacam rustig af. Mocht ze daardoor slecht blijven, pijn blijven houden of weer verder bevangen raakt door de wei ( die kans is gewoon reeëler aanwezig) is het heel jammer voor mij maár de beste besluit voor de pony. Zonder wei doen we de pony niet aan, dan hebben we liever een week of misschien wel een maand of 2 maanden langer vrolijk op de wei huppelen dan zielig in een paddock staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:41

Succes en sterkte ts. Jij kent de pony het beste. Heb hier ook een oudje van 29, wel met cushing. Maar zoals al eerder gezegd, de tests vertrouw ik ook niet helemaal...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:45

Persoonlijk zou ik dit ook niet nog langer met medicatie gaan rekken, je pony heeft zoveel pijn!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:38

Wat zit er in de Subli die je voert? Ik kan die informatie nergens online vinden. Ik heb veel verhalen gehoord over broodmagere oude paarden die weer mooi rond worden op bietenpulp (zonder melasse uiteraard). Heb je dat geprobeerd?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:57

amoj schreef:
Ik ben het helemaal eens dat als leven lijden wordt, inslapen de beste optie is.

Maar ik vind ook dat er heel makkelijk gedaan wordt over oudjes. Terwijl bij jongere paarden de hele kast wordt los getrokken om alles er aan te doen om beter te worden. Grote wonden, complexe operaties, etc. En dat wordt allemaal toegejuicht. Terwijl zo'n paard ook pijn heeft!

En bij een oudje is het gelijk och laat maar inslapen...

Mijn oudje heeft 3 jaar op de wei gelopen voordat het niet meer ging, op een pensionstal, dus niet als extra weidevulling omdat ik zelf toch land zat heb. En een ander paard kon ik pas kopen nadat hij dood was (niet gelijk, had even tijd nodig voordat je daar weer over valt), kan geen dubbele stallingskosten betalen..
Dus ik vind je opmerking nogal kort door de bocht. Ook een jonger paard zou ik in laten slapen als het niet meer gaat, voor wie doe je het als je alles uit de kast haalt..

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:00

Tulandro schreef:
Persoonlijk zou ik dit ook niet nog langer met medicatie gaan rekken, je pony heeft zoveel pijn!

Blijkbaar valt dat op dit moment door de metacam wel mee. Waarom moeten we van al die oudjes maar meteen gehakt maken, als ze pijn hebben. Ik bedoel maar, als het na het afbouwen van de metacam slechter gaat straks, mocht de stijgende lijn zich tot na zondag voortzetten, wordt het besluit tot inslapen ook genomen.

Punt is dat pony zich nu, dankzij de metacam, een stuk beter voelt. Is dat een lange termijn oplossing? Nee. Gelukkig is dat ook niet wat TS wil. Die wil echter wel even kijken of dit beeld nog verbeterd, terwijl pony op gras staat (want dat wordt het dier niet ontnomen) en mocht dat toch niet lukken, wordt de pony ingeslapen.

Waar is dan nu, op dit moment, het enorme lijden waardoor er bij voorkeur per direct een spuit in moet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:10

Esther schreef:
amoj schreef:
Ik ben het helemaal eens dat als leven lijden wordt, inslapen de beste optie is.

Maar ik vind ook dat er heel makkelijk gedaan wordt over oudjes. Terwijl bij jongere paarden de hele kast wordt los getrokken om alles er aan te doen om beter te worden. Grote wonden, complexe operaties, etc. En dat wordt allemaal toegejuicht. Terwijl zo'n paard ook pijn heeft!

En bij een oudje is het gelijk och laat maar inslapen...

Mijn oudje heeft 3 jaar op de wei gelopen voordat het niet meer ging, op een pensionstal, dus niet als extra weidevulling omdat ik zelf toch land zat heb. En een ander paard kon ik pas kopen nadat hij dood was (niet gelijk, had even tijd nodig voordat je daar weer over valt), kan geen dubbele stallingskosten betalen..
Dus ik vind je opmerking nogal kort door de bocht. Ook een jonger paard zou ik in laten slapen als het niet meer gaat, voor wie doe je het als je alles uit de kast haalt..

Heeft niks met kort door de bocht te maken. Heb zelf een oudje van 29, ik heb haar al 11 jaar en vrijwel nooit wat mee kunnen doen omdat ze steeds blessures had. Nu is ze te oud om iets mee te doen en ik ben te groot. Mijne staat ook op Pensionstalling maar hee, ze is happy ondanks de cushing. Ik laat haar niet inslapen, hoewel ik het rijden al 11 jaar moet missen, wat ik zo graag wil. Ik ben nu aan het sparen voor een paardje er bij en dan zal het krap worden voor mij omdat ik twee x pension geld moet betalen, maar ik laat m'n pony daar niet voor inslapen!

Ik vind dat hier op bokt het nogal zwart wit bekeken wordt. Opent iemand een topic betreffend een oud beestje, zijn de reacties vrijwel meteen, joh laat maar inslapen. Terwijl als iemand een jong paard heeft met een giga wond waarbij het paard heel veel pijn heeft, een uren lange operatie moet ondergaan omdat het paard iets met de benen heeft, daarna een paar maand op boxrust moet, dat wordt toegejuicht en ben je een held. Maar heb je een oudje en probeer je die zo lang en zo goed mogelijk bij je te houden (zolang het paardwaardig is) dan ben je een dierenbeul.

Ik snap je bericht niet, denk dat je mij verkeerd begrepen hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:24

Hoe is het met de pony ts?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 01:08

amoj schreef:
Hoe is het met de pony ts?

Pony is voor 98% rad inmiddels. Bouw zelfs alweer met metacam af en loopt echt super in tegenstelling tot dagen terug. Ik zal bijna gaan twijfelen aan verhaal bevangen, een leek ziet het niet dat ze kreupel is.
Ze doet het nu erg goed op nog maar 300 kilo metacam ipv 400 kilo. De andere medicatie hebben we al gestopt.

Morgen overleg met de dierenarts en de afspraak afbellen, pony is nu te goed om te laten inslapen.

Ik wil deze week op een ijzertje zetten en geheel van de metacam af, gaat het niet bellen we alsnog voor inslapen.
Maar ze is nu vrolijk, hinnikt weer, eet goed, draaft weer door de wei en wilt graag weer ommetje mee door het park aan de Hand. (Wat ze nog niet mag van mij zonder ijzers).

Ik zal morgen eens kijken of ik haar stap wellicht wat kan filmen en ergens uploaden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:13

Blijkbaar is het haar tijd nog niet.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:03

wat mooi om te lezen dat het goed gaat :).