Wie weet wat dit is? Bevangen, atactisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 17:24

[quote="Sizzle]

Nee joh, tegenwoordig niet meer.
De mobiele dingen kun je gewoon volledig je paard mee laten prokken.
Heb 2 jaar terug nog super haarscherpe rug fotos op stal laten nemen.
Is wel afhankelijk van hoe modern de kliniek is uiteraard.
Vroegaah moest je zelfs naar de kliniek voor een echo van pezen. Dat hoeft nu meestal ook niet meer.[/quote]

Ik zal morgen eens bellen of hij een mobiele rontgen heeft. Zou wel makkelijk zijn anders!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:29

Als hij hem gelijk meeneemt spaart je dat ook een 2e bezoek als toch blijkt dat foto's nodig zijn :j

Ik hoop zo voor je dat het allemaal mee valt. Niets aan zo'n zorgen beestje.

Aukelizzy

Re: Wie weet wat dit is? Bevangen, atactisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 17:50

Ik hoop het ook! Ondanks dat ik niks meer met haar kan (behalve iedere dag een borstel geven) hoop ik echt dat ze zeker nog 20 jaar bij mij is. Is een heel speciaal paard voor mij.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 19:47

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:19

filmpje van 31 maart is duidelijk een HB beeld, in de filmpjes daarna wordt het minder erg. Zet je paard op alleen hooi, geen biks, geen gras. En volgende keer een bekapper of hoefsmid laten komen die niet de zool uitkapt. Een paard mag na een bekapping niet slechter lopen dan ervoor.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 20:26

Arabesk schreef:
filmpje van 31 maart is duidelijk een HB beeld, in de filmpjes daarna wordt het minder erg. Zet je paard op alleen hooi, geen biks, geen gras. En volgende keer een bekapper of hoefsmid laten komen die niet de zool uitkapt. Een paard mag na een bekapping niet slechter lopen dan ervoor.

Thnx voor je antwoord! Denk jij dat de theorie kan kloppen dat ze eerst hoefbevangen was/is en daardoor spierbevangen geraakt is? (Beeld dat ze nu geeft?)

Zeker dat ze na bekappen niet slechter mag gaan lopen. Ben hier ook echt niet zo blij mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:19

Aukelizzy schreef:
Filmpje van net: https://www.youtube.com/watch?v=tMai05O ... e=youtu.be

Ze heeft gisteravond om 20.00 2 zakjes buut gehad en 10 ascal, vanmorgen niks. Filmpje is van net. Nog lang niet goed maar wel beter als gister.

veel beter!ik denk dat je het een beetje de baas bent...een bevangen paard draaft niet,zeker niet op het harde.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 21:22

Ze was vandaag ook veel vrolijker. Mocht haar gister echt niet poetsen. Vond ze niet fijn, en vandaag stond ze terug te kroelen. Dus denk wel dat het sowieso spierbevangenheid is. Dat het haar echt zeer deed als ik aan haar lijf zat gister. Ben heel benieuwd hoe haar spierwaardes zijn.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:46

hoelang voer je de pavo care 4 Life?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 05:34

sjanien schreef:
hoelang voer je de pavo care 4 Life?

Ik denk nu een half jaar ongeveer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 08:37

Vanmiddag om half 2 komt de DA.Hoop echt dat het meevalt. Ze gaf vanmorgen nog hetzelfde beeld als gisteravond.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:52

Hoe is het afgelopen vanmiddag?

Boef2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:31

Lieve ts,met zoveel buut houd je een olifant nog op de been. Lees her topic terug en trek je conclusie...sterkte!

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 01:06

Ik zie een paard wat een veels te goed leven heeft. Paard heeft overgewicht denk ik. Goed hooi en geen extra toestanden, dat heeft het paard echt niet nodig. Ze werkt immers niet meer. Mijn paard heeft het ook gehad, bijna dezelfde verschijnselen, was gewoon overgewicht. Vergeet niet dat ze hun hele gewicht op 4 dunne beentjes moeten dragen. Ik had het zelf ook niet in de gaten dat mijn paard veel te dik was. Iedereen zei, wat ziet ze er goed uit. Maar als ik nu foto's zie van een 2 jaar geleden denk ik....Veels te dik. En wat hebben we er een ellende door gehad

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 05:48

De DA is gister geweest. Het lijkt een combinatie van licht hoefbevangen en diks spierbevangen. Hij heeft bloed getrokken, daar krijg ik vandaag de uitslag van. Het lijkt inmiddels wel al op z'n retour te zijn. DA raadde aan om haar even op sochtends 1/2 en savonds 1/2 zakje buut te houden zodat ze niet gaat verkrampen. Ze mag gewoon naar buiten, ze staat wel alleen met een maatje ernaast. Dan loopt ze alleen als ze zelf wilt.

Overigens gaan we haar testen op insuline resistentie. Echter kon dit niet meteen gister. Ze moet dan namelijk "nuchter" zijn en dit was ze niet meer om 13.30 smiddags. Daar komt hij van de week voor terug.

De hoefbevangeheid was echt heel licht, mocht bijna geen naam hebben en is waarschijnlijk gekomen doordat ze te kort bekapt is. Voor nu lijkt dus de spierbevangenheid het grootste probleem. Als dat ook uit het bloed komt dan komt hij vita E en selenium spuiten, gaat ze op de neutradex en is het verder rustig herstellen.

Boef 2016, zo zie je maar dat je erg snel conclusies trekt. Paard gaat er weer helemaal bovenop komen. Sterker nog, ze kwam vanmorgen al weer erg makkelijk van stal.

Aveline, klopt indd dat ze echt veeeeel te dik is. Echter krijgt ze al alleen maar hooi. Geen krachtvoer, geen snoepjes, broodjes, wortels, appels en noem maar op. ( Alleen een heeeel klein handje care 4 life om magnesium doorheen te doen) Maar ze heeft wel gigantisch laat van vetopslag. Vandaar dat zw getest gaat worden op insuline resistentie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:55

Wat grappig...precies wat ik dacht!Laten controleren op ir zou ik niet doen.Wel proberen haar voorzichtig en langzaam wat af te laten vallen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 09:35

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:38

In hoeverre beperkt haar aandoening je in het geven van beweging? Mijn indruk was ook niet IR, maar gewoon teveel inname van voeding en te weinig beweging.
Uit ervaring weet ik helaas dat overgewicht, en het te kort staan een mechanisch bevangen beeld kunnen geven.

Kan het paard bijvoorbeeld draven naast de fiets/ lange lijnen werk doen/ longe werk?
Is er een reden dat ze alleen maar op de weide/ stal heeft gestaan?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 16:32

Ze heeft spondylose. Zolang ze niets doet heeft ze er geen last van maar longeren oid kan dus niet. Enigste optie zou zijn wandelen, maar qua karakter gaat dat echt niet. Het is geen makkelijk paard en op straat wandelen is echt gevaarlijk.

Heb net de assistente gesproken, haar spierwaardes waren indd verhoogd wat duidt op spierbevangenheid. De rest leek in orde. Morgenochtend beld de dierenarts zelf im te overleggen hoe verder.

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:12

Daar ben ik weer, fijn dat het beter gaat met je paard ts. Mijn paard had denk ik wel 100 kg overgewicht. Ze werd verdacht van cushing. We zijn door een hel gegaan. Ik weet precies hoe je je voelt. Ik heb zelfs nachten op stal geslapen omdat ik niet wilde dat ze alleen dood zou gaan. Ik sliep in haar box met haar hoofd op mijn schoot. Ze kreeg prascend, en ik zette haar op een streng dieet. Alle toegevoegde suikers zijn verboden voor haar. Nog steeds. Ze heeft heel lang vage klachten gehad. Maar gelukkig heeft ze geen PPID. Alleen altijd te goed gevoerd geweest. Geef gewoon goed hooi. Geen gras. Geen brokjes, want alle brokjes worden in elkaar gelijmd met een of andere vorm van suiker. Hooi is alles wat een gewoon huis tuin en keukenpaard nodig heeft. Je moet dan redelijk wat geduld hebben en natuurlijk een portie geluk en dan....De cellen in het lichaam van je paard herstellen zich langzaam, maar ze doen het wel. Mijn paard is nu zover dat we zelfs weer kunnen rijden. Dat had ik nooit verwacht. We doen kleine stukjes, maar ze voelt zich zo goed. Bokjes door de wei. Soms als ik het zie, kan ik wel huilen. Twee jaar geleden kon ze de ene voet niet voor de andere krijgen. Ik hoop zo voor jullie dat dit de oplossing is. Gewoon simpel voeren. Gewoon goed hooi. geen oud hooi. Goed hooi. Wat ik als lekkernij geef ik wortel, af en toe een appel en witlof. Witlof vinden ze heerlijk en is ook nog zuiverend door de bitterstoffen. Verder krijgen ze niks. Ook geen brood of suikerklontjes. Paardenbloemblad is ook nog iets wat lekker is. Maar het beste is...hooi hooi hooi. Gras is vaak te rijk. Daar kunnen sommige paarden niet tegen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 02:39

Nog niet alles gelezen, maar dat ga ik wel doen !
Sterkte met alles !

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 06:23

aveline schreef:
Daar ben ik weer, fijn dat het beter gaat met je paard ts. Mijn paard had denk ik wel 100 kg overgewicht. Ze werd verdacht van cushing. We zijn door een hel gegaan. Ik weet precies hoe je je voelt. Ik heb zelfs nachten op stal geslapen omdat ik niet wilde dat ze alleen dood zou gaan. Ik sliep in haar box met haar hoofd op mijn schoot. Ze kreeg prascend, en ik zette haar op een streng dieet. Alle toegevoegde suikers zijn verboden voor haar. Nog steeds. Ze heeft heel lang vage klachten gehad. Maar gelukkig heeft ze geen PPID. Alleen altijd te goed gevoerd geweest. Geef gewoon goed hooi. Geen gras. Geen brokjes, want alle brokjes worden in elkaar gelijmd met een of andere vorm van suiker. Hooi is alles wat een gewoon huis tuin en keukenpaard nodig heeft. Je moet dan redelijk wat geduld hebben en natuurlijk een portie geluk en dan....De cellen in het lichaam van je paard herstellen zich langzaam, maar ze doen het wel. Mijn paard is nu zover dat we zelfs weer kunnen rijden. Dat had ik nooit verwacht. We doen kleine stukjes, maar ze voelt zich zo goed. Bokjes door de wei. Soms als ik het zie, kan ik wel huilen. Twee jaar geleden kon ze de ene voet niet voor de andere krijgen. Ik hoop zo voor jullie dat dit de oplossing is. Gewoon simpel voeren. Gewoon goed hooi. geen oud hooi. Goed hooi. Wat ik als lekkernij geef ik wortel, af en toe een appel en witlof. Witlof vinden ze heerlijk en is ook nog zuiverend door de bitterstoffen. Verder krijgen ze niks. Ook geen brood of suikerklontjes. Paardenbloemblad is ook nog iets wat lekker is. Maar het beste is...hooi hooi hooi. Gras is vaak te rijk. Daar kunnen sommige paarden niet tegen.

Bedankt voor je berichtje! Je voelt je indd zo machteloos, je probeert allee goed te doen maar het is zo'n dun randje met waar het wel goed gaat en waar niet. Ze staat in de paddock en krijgt nu indd alleen hooi, verder helemaal niks. Ik hoop echt dat ze snel verder op knapt want ik maak me er zo'n zorgen om. Ze had gisteravond ook rv echt nog wel een kloppende voet.

Ik weet sowieso niet zo goed hoeveel hooi ik moet geven. Ze krijgt nu sochtens 1 plak en savonds 1 plak, verder onbeperkt stro zodat ze wel kan knabbelen. Normaal kreeg ze altijd onbeperkt hooi. Lijkt wel als ik meer dan die twee plakken geef dat ze dag niet kan hebben.

Ik heb gister nog contact gehad met de DA en hij denkt wel dat hoefbevangeheid toch het grootste probleem is. Daardoor verzuurd ze en wordt ze spierbevangen. Tot gister leek ze aardig op te knappen.

Nu ga ik zo naar stal en ik houd m'n hart vast. Ik sta met meerdere mensen op stal, maar regel mijn eigen paarden zelf. Ik heb er twee, deze merrie en een ander die wel goed gevoerd moet worden. Nou heeft gister iemand mijn paarden binnen gezet, zonder dit met mij te overleggen. Heeft ze ze verkeerd om gezet in stal. Toen ik gisteravond op stal kwam was ik zo boos en verdrietig. Die merrie heeft dus lekker de brokken van mij ruin en een flinke portie kuil gegeten. Zal ze wel op reageren. Ik kan daar zo boos om worden. En als je dan zegt tegen diegene is het alleen oh oeps, foutje. Beseft niet wat voor gevolgen dat kan hebben denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:49

Oei wat een slordige fout van je stalgenoot.
Hopelijk reageerd ze niet te sterk.
Je zou kunnen proberen om ergens 'oud' hooi vandaan te halen. 2 plakjes is ook wel erg weinig. Lastig hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:18

Mijn paard werd ook bevangen van teveel hooi, die was zwaar ir,heel lastig voeren.Ik gaf hem iedere drie uur een plukje.Ik ben wel van mening dat een ziek paard zeker vitamines en mineralen nodig heeft....alleen oud hooi dekt nooit wat ze nodig hebben.Maar dat is mijn meningKijk uit met zo weinig ruwvoer in combi met bute,voor je het weet staat ze met een maagzweer....en heel langzaam laten afvallen anders kan de lever het niet aan, vervet het bloed en heb je er een heel groot probleem bij.Ik denk dat van onbeperkt naar twee plakjes een te grote overgang is ...sterkte verder!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 09:20

Sizzle schreef:
Oei wat een slordige fout van je stalgenoot.
Hopelijk reageerd ze niet te sterk.
Je zou kunnen proberen om ergens 'oud' hooi vandaan te halen. 2 plakjes is ook wel erg weinig. Lastig hoor.

Heb ik indd geregeld! Ze liep helaas wel iets minder vanmorgen.

Geerke, ik vind het dus ook te weinig. Vind zo moeilijk hoeveel ik haar moet geven. Ik ben helaas ivm werk niet in de gelegenheid om meerdere keren per dag een plukje te geven. Kan echt alleen sochtends en savonds. Ik heb haar vanmorgen wel twee plakken buiten gegeven en geef haar 1,5 binnen vanavond. Wel heeft ze zowel binnen als buiten beschikking over goed stro. Ze was naar mijn mening indd wel iets te snel aan het afvallen. Bij zo'n schraal rantsoen denk ik ook dat ze wel vitamines bij moet. Ik ga altijd pavo vital, alleen zijn dat geperste brokjes en zit dus lucerne en suiker in. Ik durf dat niet zo goed meer te geven. Maar als ik poeder geef zal ik weer een beetje brok moeten geven om het doorheen te mengen. Lastig lastig. Ik neem vanmiddag van m'n werk puur drainage mee. Kijken of we haat "schoon kunnen spoelen".

Ze is overigens nu wel van de buut af! Dus dat is positief.