Paard gaat steeds plat liggen!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 10:30

Magica schreef:
Is je paard getest op PSSM? De sympthomen die je noemt kunnen wel overeenkomen. Trekpaarden zijn er ook gevoellig voor. Helaas zit ik misschien in hetzelfde schuitje met mijn merrie. Die heeft nu ook al drie keer vage koliekverschijnselen gehad die van het 1 op de andere moment weg zijn. Ook vandaag weer.

Ik had er zelf aan wel aangedacht, nog niet besproken met dierenarts. Maar dat ga ik zeker even doen.
Het is echt zo vreemd.
Heb haar vanochtend omhoog gejaagd en heb haar gelijk in de wei gezet en we hebben weer een normaal paard.
In het begin kreeg ze het ook in de wei, maar nu alleen nog op stal. En het vreemde is, kan aan haar zien dat ze down begint te worden en dan vrij snel daarna gaat ze plat.
Jaag ik haar weer in de benen is ze vrij snel weer helder en gaat eten.
Zo vreemd dit!!
Wens jou ook sterkte met je paard !!

Sclimpre

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:41

Wij hebben ooit iets gelijkaardigs gehad. Paard ging altijd liggen. Geen koliek. Vervolgens waren we bang voor esdoornvergiftiging, maar dat was het (gelukkig) ook niet. Uiteindelijk bleek ze aan beide achterste hoeven kneuzingen te hebben. Om niet te moeten steunen ging ze liggen. Geen idee hoe ze daar aankwam, maar de smid heeft toen achteraan ijzers gezet en probleem was opgelost.

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 10:43

Sclimpre schreef:
Wij hebben ooit iets gelijkaardigs gehad. Paard ging altijd liggen. Geen koliek. Vervolgens waren we bang voor esdoornvergiftiging, maar dat was het (gelukkig) ook niet. Uiteindelijk bleek ze aan beide achterste hoeven kneuzingen te hebben. Om niet te moeten steunen ging ze liggen. Geen idee hoe ze daar aankwam, maar de smid heeft toen achteraan ijzers gezet en probleem was opgelost.

Ging jouw paard gewoon liggen of ook echt plat?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:54

Weet ik niet meer. Het leek eerst op koliek. Paard ging liggen terwijl de anderen vrolijk hooi aan het eten waren. Omdat we haar toen lieten opstaan en ze erg moeizaam liep vreesden we voor esdoornvergiftiging. Dat was het niet (bloedtest ok en normale urine). Ze heeft toen pijnstillers gehad en dan ging het beter maar het mysterie bleef. Smid erbij en die vond ook geen oorzaak voor het moeizaam lopen. Andere smid, hij wist het ook niet maar heeft toen ijzers gezet (was een beetje een aanvoelen van hem dat dat misschien niets ging oplossen maar haar meer comfort zou geven). Met de volgende keer bekappen heeft hij toen gezien dat beide achters zolen kneuzingen hadden. Dat was toen zo pijnlijk geweest dat ze daarom ging liggen.
Ik zeg niet dat jouw paard dit ook heeft, maar wel dat het probleem ergens heel anders kan zitten dan je op het eerste gezicht zou denken.
Hopelijk vind je gauw een oplossing.

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 10:57

Sclimpre schreef:
Weet ik niet meer. Het leek eerst op koliek. Paard ging liggen terwijl de anderen vrolijk hooi aan het eten waren. Omdat we haar toen lieten opstaan en ze erg moeizaam liep vreesden we voor esdoornvergiftiging. Dat was het niet (bloedtest ok en normale urine). Ze heeft toen pijnstillers gehad en dan ging het beter maar het mysterie bleef. Smid erbij en die vond ook geen oorzaak voor het moeizaam lopen. Andere smid, hij wist het ook niet maar heeft toen ijzers gezet (was een beetje een aanvoelen van hem dat dat misschien niets ging oplossen maar haar meer comfort zou geven). Met de volgende keer bekappen heeft hij toen gezien dat beide achters zolen kneuzingen hadden. Dat was toen zo pijnlijk geweest dat ze daarom ging liggen.
Ik zeg niet dat jouw paard dit ook heeft, maar wel dat het probleem ergens heel anders kan zitten dan je op het eerste gezicht zou denken.
Hopelijk vind je gauw een oplossing.

Bedankt voor je uitleg.
Ons paard loopt alleen heel moeilijk nadat ze heeft gelegen. Of ze nu kort of lang ligt. Maar eenmaal weer goed in beweging gaat het beter

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:00

Vanwege de pijnlijke rug: Is de nierfunctie ook getest?

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 11:01

Babootje schreef:
Vanwege de pijnlijke rug: Is de nierfunctie ook getest?

nee nierfunctie is nog niet getest!
Urine op zich is wel goed

Pura_Pasion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:16

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, excuus dan.
Je verhaal komt mij zeer bekend voor.
Echter is er bij het bloedonderzoek wel het een en ander naar voren gekomen waar ik iets mee kon. Tevens is mijn paard insulineresistent, wat bij haar ziekte ontzettend heeft meegespeeld.
Mijn paard bleef ook vaak uren doodstil liggen waardoor ik regelmatig werd gebeld dat het niet goed ging en dat er een dierenarts moest komen, ze zou namelijk haar laatste adem heel snel gaan uitblazen werd gezegd. Een paar minuten later was er weer niets aan de hand.

Ze is inmiddels herstellende. Mocht je meer informatie willen stuur dan gerust een pb. Ik zit niet heel veel op Bokt. :)

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 09:16

Pura_Pasion schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, excuus dan.
Je verhaal komt mij zeer bekend voor.
Echter is er bij het bloedonderzoek wel het een en ander naar voren gekomen waar ik iets mee kon. Tevens is mijn paard insulineresistent, wat bij haar ziekte ontzettend heeft meegespeeld.
Mijn paard bleef ook vaak uren doodstil liggen waardoor ik regelmatig werd gebeld dat het niet goed ging en dat er een dierenarts moest komen, ze zou namelijk haar laatste adem heel snel gaan uitblazen werd gezegd. Een paar minuten later was er weer niets aan de hand.

Ze is inmiddels herstellende. Mocht je meer informatie willen stuur dan gerust een pb. Ik zit niet heel veel op Bokt. :)

Dank je wel. Graag zou ik idd meer info willen. Zal je spoedig een pb sturen. Ben vandaag ook druk

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 09:07

Ff een update van onze merrie.

Maandagavond hebben we een second opinium laten doen. Deze dierenarts denkt aan abcessen in de buik naar aanleiding van het bloedonderzoek.
Ze heeft gelijk een injectie gehad , dat ze zich beter ging voelen en wij moeten tien dagen penicilline gen , samen met een kuur voor maagzweren.
Gisteren liep er weer een blij paard in de wei. Helaas vannacht wel meerdere keren nog liggen, maar ze is weer veel alerte en kijkt veel beter uit haar oogjes.
Wij hopen dat we nu weer op de goede weg zijn en dat ze zich elke dag weer een beetje beter zal gaan voelen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:19

Duimen maar!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:25

wel eindelijk meer duidelijkheid, enig idee hoe ze aan de abcessen komt? Zijn dit ontstekingen? Fijn dat de behandeling nu wel aanslaat! Hopelijk komt ze er weer snel bovenop. voor het behandelen van maagzweren kan ik je aanbevelen om in het maagzwerentopic wat bij te lezen. Staat veel info in en ook hoe je het beste kan afbouwen. [MD] Maagzweer, Ervaringen?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 01:58

TS: hoe is het nu met je paard?

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 08:48

Wel iets beter. Maar zeker niet goed. De ontstekingen zijn weg, maar waarschijnlijk verklevingen waar ze af en toe last van heeft. We kijken het zo nog een paar weken aan en dan gaan we nogmaals bloedprikken om te kijken of de waarde allemaal nog goed zijn.
Temperatuur is nu ook goed. Dus dat zijn wel verbeteringen. Ze loopt nu lekker dag en nacht in de wei. We duimen dat het helemaal beter met haar zal gaan

KittyWiegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:11

Ik weet het is al even geleden maar ben benieuwd naar de oorzaak. Gezien we met dezelfde vagen klachten hebben.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:44

De ts is al 5 jaar niet op bokt geweest, vrees dat ze niet zal reageren.

Merel070

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:59

KittyWiegers schreef:
Ik weet het is al even geleden maar ben benieuwd naar de oorzaak. Gezien we met dezelfde vagen klachten hebben.

Hallo,

Wij hebben toen des tijds een andere dierenarts erbij gehad. Die vermoedde toch iets met de darmen.
Heeft ze 2 hele zware kuren gehad. Ze knapte iets op.
Maar helaas na een paar maanden kwam het weer terug en wel zo erg dat we haar uiteindelijk uit haar lijden hebben verlost.
Bij haar is er uiteindelijk een zware darmverkleving geconstateerd. Hier kun je eigenlijk niet zoveel aan doen. Je kunt eventueel opereren, maar het gaat zeer snel terug komen.
Ze hebben vreselijke buikpijn.

Ik hoop dat het met jou paardje inmiddels iets beter gaat inmiddels.

KittyWiegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:07

Wat super dat je reageert. De symptomen waren precies zoals jij beschreef. Van alert en goed naar apathisch geen pijl op te trekken. Helaas bij ons bleek het een scheurtje in de miltband te zijn waar tussen de dunne darm is komen te zitten. Ze is geopereerd en een stuk darm weggenomen. Helaas wilde haar darmen niet meer opstarten.