Stuk van sesambeentje gebroken.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha_2011

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:35

Wat naar zeg! Ik hoop van harte dag 't te verhelpen is en dat Famke geen pijn heeft.
Ze ziet er zo opgewekt uit dat ik me dan zou af vragen of ze pijn heeft. Kon ze dat maar zeggen.
Je doet het beste voor haar, en dat is super. Veel succes en sterkte. Ik ga duimen voor jullie.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:56

jeetje dat is naar ! hopelijk komt alles goed !

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 16:36

Qua gedrag merk je niet echt dat ze pijn heeft inderdaad. Ze kijkt vrolijk uit haar ogen en is energiek. Maar als ik haar even buiten haar stal vastzet om haar stal uit te mesten zie je wel dat ze dat been vaak naar voren plaatst om hem te ontlasten. Of dat ze hem vaak op rust zet. Maar vandaag stond ze ook met haar andere been eventjes op rust.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 13:43

Met dat lekkere weer steeds vind ik het wel echt enorm sneu dat ze op stal staat. Haar vriendjes hebben gister een nieuw stuk vers gras erbij gehad. Toen stond ze wel even te hinniken. Maat gedroeg zich gelukkig verder prima.
Het is wel fijn dat we buitenstallen hebben en ze dus niet in een schuur staat ofzo.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:42

Nog 1,5 week te gaan voor we weer naar de kliniek gaan. Ze houdt zich echt goed op stal. Had ik niet verwacht.

Knappe merrie <3 Wat houd ik toch van haar <3
Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:15

Jeetje Celine, ik kwam vanmiddag je topic tegen en heb het helemaal gelezen. Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij heb je er wel geluk mee dat Famke zo braaf blijft. Dat is al een groot deel van de genezing naar mijn idee.
Ik hoop echt voor je dat het allemaal weer goed komt en dat jullie nog lang van elkaar kunnen genieten.

Nu ben ik misschien wel weer lastig hoor, maar als je echt bij een topkliniek terecht zou willen komen of een tweede mening wil krijgen, zou ik zelf voor Equitom in België kiezen. Het is wel een eind uit de buurt, maar daar kunnen ze echt heel veel. Ik zou zelf niet zo goed weten wat het voordeel is van inspuiten en waarmee ze dat dan willen gaan doen, misschien kan je daar nog naar vragen voordat je naar ze toe gaat voor de controle, zodat je je daarover ook nog van te voren kan inlezen. Als je dan voor een tweede mening waar dan ook gaat, kan je daar ook gelijk navragen of zij daar ervaring mee hebben.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 23:11

Ik sta altijd open voor second opinions, kan de röntgenfoto ook doorsturen naar andere klinieken om te kijken. Dankje voor de tip!

Het inspuiten was geloof ik om de ontsteking die er nu zit te remmen. Haar lichaam geeft een ontstekingsreactie op het losse stukje bot. Voor nu is dat even goed aangezien dat meewerkt aan het vastgroeien.
Weet het eerlijk gezegd niet zeker meer hoor, of dit zo was. Ik zat een beetje in een waas... Zal het nog eens vragen over 1,5 week als we terug moeten.
Ik twijfel zeker niet aan de kunde van Willem. Maar andere opinies sta ik altijd voor open!

Het is inderdaad heel fijn dat Famke erg rustig is. Af en toe laat ik haar even aan de hand grazen.
Ook denk ik dat het helpt dat we buitenstallen hebben. Ze staat dus niet écht binnen. Ze heeft alleen een dak boven d'r hoofd.

Ik zie wel echt tegen de controle op..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:19

Ja, Willem is kundig hoor, zeker wel. Toch hoor je nu dat er andere gevallen zijn geweest waarbij opereren wel is gedaan. Daar zou ik dan meer over willen weten, om te kijken of dat ook in het geval van Famke mogelijk is. Voor hetzelfde geld zeggen die andere kliniek hetzelfde hoor, maar stel dat je helemaal op Willem afgaat en het blijkt niet goed uit te pakken, dan is het misschien al teveel vergroeid om het nog weg te laten halen en blijf je misschien twijfelen of je wel het goede hebt gedaan. Zeker omdat je zo gek op Famke bent, tenzij je het geld voor een operatie niet hebt, dan kan dat gewoon echt niet.

Dat inspuiten met ontstekingsremmer later snap ik wel inderdaad zoals jij het uitlegt, maar dan is het wel te hopen dat dat stukje geen pezen in de weg zit.

Het is ook fijn dat Famke op zo'n klein stukje in de wei kan en dat ze daar gewoon rustig blijft en dat ze met aan de hand grazen niet druk doet. Buitenstallen zijn voor haar dus ook fijn, ik vrees dat die van mij over de boxdeur heen zou komen :( .

Logisch hoor dat je tegen de controle opziet. Het is een nare blessure, waarvan je hoopt dat het goed genoeg geneest, maar dat is voor nu nog onzeker. Niet gek dat jij die controle dan heel spannend vindt.

Mijn paard staat op dit moment al bijna 7 weken op boxrust, eerst een kleine 6 weken op een speciaal ijzer en met gips om haar hoef. Het gips is er afgelopen woensdag afgegaan, het ijzer zit er nog onder. Morgen over een week gaat het ijzer eraf en worden er foto's gemaakt, ook allemaal door Willem in behandeling. Zij heeft twee scheurtjes in haar hoefbeen, het laagste bot in haar hoef, rechtsachter. Ook voor mij is het allemaal spannend, ook al omdat ik dit nog nooit meegemaakt heb, ook niet bij paarden van anderen. Dat heb jij nu ook, het is voor ons iets nieuws en je weet het verloop ervan helemaal niet. Het kan alle kanten uitgaan en dat maakt je onzeker en gespannen.
Elvee is grotendeels rustig in de box, af en toe niet, dan gaat ze ook echt tekeer, dus ik vind het ook allemaal best spannend. Ik mag nu 5 minuten per dag stappen aan de hand en dat gaat gelukkig goed, ze flipt niet, maar ze is wel heel fris dan.

Jij heel veel succes ermee hoor, ik duim voor je dat het goed komt!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 10:32

Ja het is allemaal nog zo onzeker en inderdaad er is geen paard met hetzelfde probleem, precies zo.. Dat maakt het ook zo lastig.

Jij ook veel sterkte met je paard!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 22:37

Even een updatetje!

Op dit moment kan ik moeilijk zeggen hoe het met haar gaat. Ze staat 24/7 op stal. Haal haar er af en toe even uit om op een landje aan de hand te grazen (los op een klein stukje ging ze toch meer draaien dus ben daarmee gestopt).

Haar been was een aantal dagen een stuk dikker geworden, misschien ivm combinatie met stalbenen dat het daardoor kwam. Was ook helemaal hard. Heb het toen gekoeld en na 2 dagen was het wel weer dunner en zacht.
De kogel was eerst volledig dik, kon het bot zegmaar niet eens meer voelen. Nu wel. Alleen om de kogel heen is het nog wel dik. Aan de zijkant.
Ze ontlast hem ook nog wel regelmatig. Zet die vaker naar voren en op rust. Maar staat ook soms op rust met haar andere been.

Vandaag haar lekker even een douche gegeven. Daar kan ze zo van genieten met dit warme weer! :D

Volgende week weer naar de kliniek.... Spannend...!

Knapste Fammie <3 <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ik pluk ook af en toe zelf gras :') En geef dat dan in haar stalletje.
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik nu een hooinet in gebruik ipv haar haybar. Dit omdat haar haybar achterin haar stal hangt en ze dan dus steeds draait om te eten en terugdraait om naar buiten te kijken. Nu kan ze gewoon eten en naar buiten kijken :D
Afbeelding
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:44

wel super hoe je het voor haar zo aangenaam mogelijk tracht te maken!
hopelijk, indien het geen genezend nieuws is, wordt het alsnog verlossend nieuws als in: dat je haar pijnvrij nog lang bij je kan houden! Succes!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 13:57

Ja daar hopen we op!!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 20:34

<3Afbeelding

Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:54

Hier wel een ervaring maar niet van mijzelf. Paard liep niet echt kreupel maar wilde niet meer springen(vooral niet landen). Ook een gebroken griffelbeentje, 6 weken later niet hersteld maar paard liep wel weer goed. Hier bleek het verschil te maken in de ijzers. Springt nu weer M..

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 21:01

Jester_ schreef:
Hier wel een ervaring maar niet van mijzelf. Paard liep niet echt kreupel maar wilde niet meer springen(vooral niet landen). Ook een gebroken griffelbeentje, 6 weken later niet hersteld maar paard liep wel weer goed. Hier bleek het verschil te maken in de ijzers. Springt nu weer M..

Hoe was die precies gebroken?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:53

Een griffelbeentje breken is wel iets heel anders dan een sesambeentje breken hoor. Griffelbeentjes zijn rudimentair, daar kan een paard zelfs wel zonder, maar dat is met een sesambeentje toch wel even anders. Bij griffelbeentjes wordt ook wel soms wel geopereerd, soms niet, afhankelijk van de plaats van de breuk. Maar die zitten aan de zijkant van een been ter hoogte van het pijpbeen en de sesambeentjes zitten aan de achterkant van de kogel en er zit er eentje ( die heet anders: straalbeen) in de hoef.

Trouwens leuke foto's van Famke, mooie plek heb je voor haar daar hoor!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 02:44

Oh ik las sesambeentje, maar blijkbaar stond er griffelbeentje. Griffelbeentje is inderdaad heel iets anders en is niet echt te vergelijken, helaas.. Dat is meestal niet zo ernstig. Mijn paard liep/loopt dan ook stokkreupel (in draf).

Jet: Dankjewel! Het is zeker een top plekje! Ben er super tevreden mee. Normaal gesproken staat ze in de kudde op een enorm weiland. Nu helaas niet natuurlijk. Maar een buitenstal vind ik al fijner dan echt binnen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 03:36

Geen idee of je er iets aan hebt maar ik weet dat er een middel is wat per infuus gegeven kan worden om sneller herstel (botaangroei) te bewerkstellen, kan nu niet op de naam komen. Wordt voor spat gebruikt maar uit onderzoek bleek het voor meerdere aandoeningen geschikt.
Schiet me ineens Tildren te binnen, dacht ik. Heel veel sterkte en hoop dat het gaat lukken met herstel.

Jet, kom je vaak in topics tegen maar jij heel veel beterschap met jouw paardje zeg :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 07:52

Geen idee of dat ook bij "gewone botbreuken wordt gebruikt Jobamara, ik ken het meer van peesblessures en ik denk ook bij artrose-achtige klachten.
Dank je voor de beterschapswensen, tot nu toe ziet het er wel goed uit eerlijk gezegd.

Celine, ja, die plek ziet er echt goed uit voor paarden. maar bij ons is het ook goed hoor, alleen geen buitenboxen en wel veel meer paarden, opgedeeld in groepjes van 2-9 paarden ( in de winter in paddocks, in de zomer in de weide).

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 15:37

Alle vragen die ik heb schrijf ik op en stel ik als ik weer op de kliniek ben. Bedankt allemaal voor de tips en informatie. En een aantal ervaringen.

Op dit moment vind ik het heel lastig om de zwelling te beoordelen. Aangezien haar andere achterbeen ook wat verdikt is doordat ze 24/7 op stal staat.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:43

Ik hoop echt dat alles goed komt!
Ga voor jullie duimen.

Je hebt ook zo geweldig instagram account.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 15:52

Dankje! :D Ja, ik hoop ook echt dat alles goed komt... Het liefst natuurlijk dat we ook weer kunnen rijden. Maar anders zoek ik wel een weitje ergens waar ze nog jaren mag rond scharrelen.
Inslapen lijkt mij vreselijk.... Vooral omdat ze in d'r koppie nog zo jong en vrolijk is.. Levendig.

Maar goed, afwachten maar...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:56

Zie nu dit topic pas, maar wat heftig Celine! Ik heb jullie aantal jaar terug voor de lens gehad in de duinen bij Schoorl.

Duim voor een goede afloop en heel veel sterkte!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:07

Celine_Famke schreef:
Dankje! :D Ja, ik hoop ook echt dat alles goed komt... Het liefst natuurlijk dat we ook weer kunnen rijden. Maar anders zoek ik wel een weitje ergens waar ze nog jaren mag rond scharrelen.
Inslapen lijkt mij vreselijk.... Vooral omdat ze in d'r koppie nog zo jong en vrolijk is.. Levendig.

Maar goed, afwachten maar...

Snap ik!
Zolang ze maar nog pijn vrij mag leven.
Hoe oud is ze nu als mag vragen nog niet eens oud toch?

Heb zelf veulen moeten laten inslapen met 6 maand vreselijk is het, ga echt duimen op een goeie afloop, wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:10

Ze wordt deze zomer 16. Dus niet heel jong meer. Maar ook nog niet super oud..