Rugwervel omhooggekomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Rugwervel omhooggekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:54

Een wervel zelf kan niet zomaar verplaatsen, zeker niet door de organen.
Bobbels op wervels zijn meestal harde zwellingen op het bot, in de rugband bijv.
Daarom kan het ook warm zijn en heeft de osteo snel effect. Die verplaatst de wervel echt niet letterlijk, die weet de zwelling te verhelpen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:38

Wel typisch dat bijna iedereen het over dezelfde wervel heeft bij zijn paard? Hoe kan dat :? ? Is het omdat de eerste lendenwervel makkelijker "eruit plopt"? :o?
Hoe dan ook, hier heeft het zich vanzelf opgelost _/-\o_ maar ook hier zal de osteo nog eens komen voor mijn paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:59

funnyhorses schreef:
Wel typisch dat bijna iedereen het over dezelfde wervel heeft bij zijn paard? Hoe kan dat :? ? Is het omdat de eerste lendenwervel makkelijker "eruit plopt"? :o?
Hoe dan ook, hier heeft het zich vanzelf opgelost _/-\o_ maar ook hier zal de osteo nog eens komen voor mijn paard.

Zou fraai zijn als je ruggegraat dusdanig was dat je wervels alle kanten op zouden ploppen...dan kan je paardrijden wel vergeten als wervels zo makkelijk te verplaatsen waren (zowel ruiter als paard waren dan ongelukkig af...). Gelukkig zitten die dingen goed vast! Zwelling is doorgaans het omliggende zachte weefsel dat daar om wat voor redden dan ook gezwollen is.

Kortom als er ergens daar al iets mis is dan is effe terug ploppen niet afdoende (kan niet eens), dan moet er ook ergens schade zitten.

Rug van een paard van boven af gezien
http://www.rodnikkel.com/content/files/ ... h_24_2.jpg

Paard van de zijkant af gezien.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... 955c2d.jpg

SI probleem met aan buitenkant van paard soms zichtbare bult bij overgang van lumbale wervels naar sacrale wervels. Voor de liefhebbers er is leesvoer zat over te vinden, daarin wordt ook uitgelegd wat er op de overgang van lage rug naar bekken nou echt mis gaat.
https://practicalhorsemanmag.com/.image ... -image.png

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:10

Sizzle schreef:
Een wervel zelf kan niet zomaar verplaatsen, zeker niet door de organen.
Bobbels op wervels zijn meestal harde zwellingen op het bot, in de rugband bijv.
Daarom kan het ook warm zijn en heeft de osteo snel effect. Die verplaatst de wervel echt niet letterlijk, die weet de zwelling te verhelpen.

Precies. En een zwelling geeft aan dat er ergens schade is. Hoe groot die schade is, weet je niet. Kan meevallen, kan tegenvallen. Persoonlijk ben ik altijd heel voorzichtig als ik dit soort dingen zie en laat ik er maar liever goed naar kijken.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:16

Mijn paard heeft ook een soortgelijk iets gehad. Dit was door de osteo vrij makkelijk op te lossen. Zij had het er over dat er een spiertje verkeerd liep en deze heeft ze weer op de goede plek gezet. Sindsdien is dat bultje gewoon weg getrokken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:31

Hoe gaat t nu met je paard ts?
Is de wervel nog steeds verhoogd? En is de osteo al geweest?