Mycotoxines voeding paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:29

funnyhorses schreef:
Op het moment de ursonne voorheen de vitalbix.

Ze krijgt op het moment het volgende:

Kloddertje pulp
40gr/d ursonne
500gr/d care4life
+/- 8kg hooi per dag

Om de lever te ondersteunen:

40gr mariadistel
20gr gedroogde paardenbloemwortel
6 capsules artisjok

om de tekorten weg te krijgen:
2 eetlepels magnesiumchloride (vlokkenvorm)
5ml vit.e olie van (pardoes aurora)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je de Ursonne bij voert naast de Care4life ?
Is 40 gr. Mariadistel niet aan de hoge kant? Juist omdat je ook nog andere leverondersteunende middelen geeft. Hier krijgen de paarden gemiddeld 10 tot 15 gram Mariadistelzaad per dag en die hebben echt een flink leverprobleem wat heel goed ondersteunt wordt met deze hoeveelheid Mariadistelzaad.

Zelf ben ik niet zo kapot van sojaprodukten omdat ze de stofwisseling bij een paard behoorlijk ondersteboven kan gooien. En de meeste paardenvoeders bevatten GMO soja. Wat de afgelopen 10 jaar steeds meer residu van Roundup bevat.
Ik heb de samenstelling van Ursonne en Care4life bekeken. Ursonne bevat soja olie en Care4life bevat zowel soja olie als getoaste sojabonen :(

Is het een idee om bijv. het hooirantsoen 's wat op te trekken naar bijv. 10 kilo per dag en de Ursonne dan 's even weg te laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:43

madamX schreef:
xyzutu2 schreef:
Esparcette bevat bovendien niet-giftige looizuren die de darmwerking zouden verbeteren.

Waar heb je die onzin vandaan? en welke looizuren bedoel je? (naam, etc.)

:')
Goed; gezien jouw reactie weet je blijkbaar niet weet dat looizuren in twee groepen uiteenvallen waarvan de ene groep (gecondenseerde tannines) compleet veilig is en een deel van de tannines in de andere groep (hydrolyseerbare tannines) in een bepaalde hoeveelheid giftig kunnen zijn. Dat is prima, ik wist het eerst ook niet, maar om vanuit jouw gebrek aan kennis het feit dat esparcette vooral uit niet giftige looizuren bestaan meteen af te doen als onzin...? :(:)

Ik weet dat als je 'esparcette' zegt, je meteen om de oren geslagen wordt met dat eikels ook tannines bevatten en giftig zijn dus dat esparcette ook slecht is, maar dat komt omdat eikels vooral uit hydrolyseerbare tannines bestaan en nauwelijks gecondenseerde tannines bevatten, terwijl dit bij esparcette precies andersom ligt.
Er zijn veel meer artikelen van dierenartsen en voedingsdeskundigen over esparcette maar die kun je ook zelf zoeken. Ik heb er even eentje voor je uitgelicht; http://louven-blog.com/tannine-in-der-e ... der-feind/
Ik zou zegge , val het aan, doe het af als onzin, doe je ding. :evaw:

@ TS: In Duitsland en Frankrijk wordt esparcette/sain foin steeds vaker (en al langer) specifiek ingezet bij paarden met stofwisselings- en darmproblemen. Ik 'vergiftig' [***] er nu al sinds begin december mee en zijn ziekelijk vetpockets zijn weg en hij is ineens weer in staat om essentiele aminozuren op te nemen en spieren aan te maken, dus ik ben er erg blij mee. Ik weet van Duitse artsen dat ze het bij maagzweren en diarree steeds vaker aanraden ipv luzerne, en dat hier goede resultaten mee worden behaald. Het zal geen wondermiddel zijn, maar [***], die het na een jaar verschillende merken grasbrok en luzernebrok qua voedingsstoffen opnemen nog steeds niet goed deed doet het dat op de esparcette wel. Misschien dat je er iets mee kunt.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:00

xyzutu2 Ik zweer ook bij esparcette. Onze Rio (grappig zelfde naam) heeft vermoedelijk ook stofwisselings probleem. via iemand die kennis van voeding heeft ben ik het gaan proberen.
wat een verschil zeg :) paard laat geen boeren meer en scheten. daarnaast mooi vol op de goede manier
de spieren zijn mooi soepel. daarnaast krijgt hij coolstance voor langzame energie en mash - en voor de vitaminen een balancer. Naast 24 uur ruwvoer doet hij het nu echt super. Dit alles zonder brok!

voor ons nooit geen brok meer. Rio kon geen brok (suikers en zetmeel ) goed verdragen.

Anoniem

Re: Mycotoxines voeding paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:07

Wat leuk, nog een [***]! :D
Dan moet het wel gewoon aan de naam liggen dat ze allebei hetzelfde voer willen. 8-) Mijn [***] had geen last van boeren/scheten/diarree, maar nam blijkbaar gewoon geen essentiele aminozuren uit het normale voer op waardoor de spieraanmaak geblokkeerd was. Onze dierenarts gaf aan dat zij op hun kliniek ook steeds vaker esparcette voorschreven aan paarden met onverklaarbare/chronische stofwisselingsproblemen en dat dit heel erg vaak verbetering gaf. Ik heb natuurlijk geen harde cijfers daarvan en ik weet niet of 'verbetering' ook 100% genezing betekent, maar het kwam wel overeen met mijn eigen ervaringen met [***]. Mijn [***] kreeg sowieso al geen brok/granen en alleen maar gras/hooi/luzerne, maar daar haalde hij niet uit wat alle andere andere mee-etende pony's die wel gewoon goed bespierd zijn en net zo weinig doen 8-) er wel uithaalden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:03

xyzutu2 schreef:
/quote]

:')
Goed; gezien jouw reactie weet je blijkbaar niet weet dat looizuren in twee groepen uiteenvallen waarvan de ene groep (gecondenseerde tannines) compleet veilig is en een deel van de tannines in de andere groep (hydrolyseerbare tannines) in een bepaalde hoeveelheid giftig kunnen zijn. Dat is prima, ik wist het eerst ook niet, maar om vanuit jouw gebrek aan kennis het feit dat esparcette vooral uit niet giftige looizuren bestaan meteen af te doen als onzin...? :(:)

Ik weet dat als je 'esparcette' zegt, je meteen om de oren geslagen wordt met dat eikels ook tannines bevatten en giftig zijn dus dat esparcette ook slecht is, maar dat komt omdat eikels vooral uit hydrolyseerbare tannines bestaan en nauwelijks gecondenseerde tannines bevatten, terwijl dit bij esparcette precies andersom ligt.
Er zijn veel meer artikelen van dierenartsen en voedingsdeskundigen over esparcette maar die kun je ook zelf zoeken. Ik heb er even eentje voor je uitgelicht; http://louven-blog.com/tannine-in-der-e ... der-feind/
Ik zou zegge , val het aan, doe het af als onzin, doe je ding. :evaw:

@ TS: In Duitsland en Frankrijk wordt esparcette/sain foin steeds vaker (en al langer) specifiek ingezet bij paarden met stofwisselings- en darmproblemen. Ik 'vergiftig' Rio er nu al sinds begin december mee en zijn ziekelijk vetpockets zijn weg en hij is ineens weer in staat om essentiele aminozuren op te nemen en spieren aan te maken, dus ik ben er erg blij mee. Ik weet van Duitse artsen dat ze het bij maagzweren en diarree steeds vaker aanraden ipv luzerne, en dat hier goede resultaten mee worden behaald. Het zal geen wondermiddel zijn, maar Rio, die het na een jaar verschillende merken grasbrok en luzernebrok qua voedingsstoffen opnemen nog steeds niet goed deed doet het dat op de esparcette wel. Misschien dat je er iets mee kunt.

Gezien je reactie weet je totaal niet waar je het over hebt, dat vermoeden had ik al. Ik hou me bezig met wetenschap en praktijkervaring en gerichte studie dus haal ik mijn informatie niet van wazige sites zoals je die benoemd. Fijn dat het op dit moment goed gaat met je paard maar wees niet verbaasd als na een jaar of 2-3 je paard 'opeens' lever/darmschade heeft dankzij je esparcette dieet.... :evaw:

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 19:24

henny_w schreef:
funnyhorses schreef:
Op het moment de ursonne voorheen de vitalbix.

Ze krijgt op het moment het volgende:

Kloddertje pulp
40gr/d ursonne
500gr/d care4life
+/- 8kg hooi per dag

Om de lever te ondersteunen:

40gr mariadistel
20gr gedroogde paardenbloemwortel
6 capsules artisjok

om de tekorten weg te krijgen:
2 eetlepels magnesiumchloride (vlokkenvorm)
5ml vit.e olie van (pardoes aurora)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je de Ursonne bij voert naast de Care4life ?
Is 40 gr. Mariadistel niet aan de hoge kant? Juist omdat je ook nog andere leverondersteunende middelen geeft. Hier krijgen de paarden gemiddeld 10 tot 15 gram Mariadistelzaad per dag en die hebben echt een flink leverprobleem wat heel goed ondersteunt wordt met deze hoeveelheid Mariadistelzaad.

Zelf ben ik niet zo kapot van sojaprodukten omdat ze de stofwisseling bij een paard behoorlijk ondersteboven kan gooien. En de meeste paardenvoeders bevatten GMO soja. Wat de afgelopen 10 jaar steeds meer residu van Roundup bevat.
Ik heb de samenstelling van Ursonne en Care4life bekeken. Ursonne bevat soja olie en Care4life bevat zowel soja olie als getoaste sojabonen :(

Is het een idee om bijv. het hooirantsoen 's wat op te trekken naar bijv. 10 kilo per dag en de Ursonne dan 's even weg te laten?

Ursonne laat ik nu even weg idd
Vanavond de eerste keer de clay gegeven samen met een beetje pulp en magnesium, dit omdat magn. zo laag is bij haar. Vit.e geef ik smiddags als ze hooi krijgt dan gaat de olie op een stukje brood dat eet ze zo op. Zo wil ik even aanzien of er verbetering optreed zowel in het bloed als de mest.
Volgende week nog even een mestmonster opsturen naar Het Woud maar daar zal verder niks bijzonders uitkomen sinds de wormtoestand onder controle is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:25

Ontworm jij aan de hand van mestonderzoek?wanneer was ze voor het laatst ontwormd?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 06:39

geerke schreef:
Ontworm jij aan de hand van mestonderzoek?wanneer was ze voor het laatst ontwormd?

Nu wel maar in het begin echt niet dat risico was me te groot.
Laatste ontworming was 11jan. Equest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:39

madamX schreef:
Gezien je reactie weet je totaal niet waar je het over hebt, dat vermoeden had ik al. Ik hou me bezig met wetenschap en praktijkervaring en gerichte studie dus haal ik mijn informatie niet van wazige sites zoals je die benoemd. Fijn dat het op dit moment goed gaat met je paard maar wees niet verbaasd als na een jaar of 2-3 je paard 'opeens' lever/darmschade heeft dankzij je esparcette dieet.... :evaw:

Wat gek dat je dan zo anti-esparcette bent terwijl je vanuit je wetenschappelijke achtergrond weet dat je hier als wetenschapper alleen uitspraak over kunt doen als je al wel weet dat esparcette voor het grootste deel uit niet-toxische tannines bestaat en dat de hoeveelheid toxische tannines die het paard wel binnenkrijgt verwaarloosbaar zijn doordat je het niet als onbeperkt ruwvoerin grote hoeveelheden mag voeren en die hoeveelheden dus in het niet vallen.
Wist je trouwens dat tannines ook in veel ander voor paarden normaal ruwvoer zitten? En ook in appels, bananen, wijn, thee en ga zo maar door? En dat je die ook veilig kunt eten omdat deze tannines voor het grootste deel uit gecondenseerde (dus veilige) tannines bestaan?
En dat darmen en lever er juist op gebouwd zijn om toxische tannines af te breken en dat paarden daarom niet dood gaan aan appels? Dus als de hoeveelheid toxische tannines laag blijft (en je dus geen onbeperkte hoeveelheid appels, bananen, thee of esparcette voert) er helemaal geen leverschade of gifstapeling ontstaat, maar dat deze gewoon afgebroken worden net zoals de lever dagelijks zoveel stoffen afbreekt? Sla je leerboek farmacologie en toxicologie van de veterinaire geneeskunde er maar op na. :j

Nog een laatste vraag; je bent als ik het goed begrijp dus ook 'tegen' luzerne, aangezien luzerne ook hydrolyseerbare en gecondenseerde tannines bevat en je paard dus ook aan leverfalen dood gaat als hij 3 jaar luzerne bijgevoerd krijgt? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:38

lucerne is prima om darmstenen op te lopen....daar hoef je ook niet blij mee te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:54

Ah, je bedoelt net zoals ook het voeren van granen, zemelen, vitamine/mineralenbrokjes en supplementen tot darmstenen kan leiden? Daar hoef je volgens de redenatie ook niet blij van te worden. Eigenlijk net zoals bij gewoon alles wat hoog in magnesium en fosfor zit, als je er teveel van voert.
Of geldt bij luzerne net zoals bij al de bovenstaande voedingsmiddelen; overdaad schaadt? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:13

Nee....dat bedoel ik niet.Paarden die lucerne krijgen hebben een grote kans op darmstenen.Die krijg je trouwens niet van brok of granen...hoe kom je daar bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:06

Oude syllabus WUR?
De reden waarom Luzerne geassocieerd wordt met darmstenen is ook niet omdat luzerne 'slecht' zou zijn of 'magische darmsteenvormende krachten' heeft, maar stomweg doordat luzerne net andere soorten voer de ph in grote hoeveelheden de ph in maag en darmen verhoogt.
Dus, als je er teveel van voert, dan wordt de ph in de darm teveel verhoogt. Bij te hoge ph worden mineralen zoals calcium en magnesium in de dunne darm onoplosbaar waardoor ze niet meer door het lichaam opgenomen kunnen worden en voor afzettingen in de darm kunnen zorgen als ze niet gewoon uitgepoept worden (of dat nu in de vorm van een darmsteen of bv een bezoar is). Vandaar ook het advies om luzerne niet als alleenvoer of volledige hooivervanger te gebruiken maar als bijvoer tot max een paar kilo/dag, en paarden niet onbeperkt supplementen bij te voeren met calcium en magnesium als maagzuurremmers, want wat de maag helpt kan in de darmen juist weer voor problemen zorgen.

Luzerne is in die zin dus net zo slecht als gras, in de zin van dat teveel luzerne voor maag/darmproblemen kan zorgen net zoals teveel gras voor hoefbevangenheid kan zorgen. Te is nooit goed. Maar smijten met 'luzerne is slecht want zorgt voor darmstenen' is net zo zinnig als roepen 'esparcette is slecht want tannines zijn giftig' of 'grazen is slecht want daar krijgen paarden hoefbevangenheid van'. Je moet gewoon niet teveel van voeren, maar dat geldt ook voor gras.

Vandaar dat ik me zelf aan de regel houd om [***] niet meer dan 1 kilo esparcette/luzernebrok te voeren, net zoals hij niet meer dan een uur of 8 per dag in de wei staat. Toen de esparcette zijn spijsvertering begon te veranderen zijn we het gaan minderen en nu doet hij het op 200gr perfect.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:36

Ik wil nog es inpikken op één van je vorige topics: bloedarmoede maar geen ijzertekort. Ik kon nergens bloedwaarden terugvinden van ijzer. Staat het ijzer soms te hoog? In dat geval zou ik zeker het ruwvoer es laten onderzoeken op het ijzergehalte, en voer met luzerne van het menu schrappen. Ook bietenpulp bevat veel ijzer. Als je uit de bloedwaarden kan zien dat het ijzer te hoog staat, is dit een piste die je zeker es kan bewandelen: ijzerarm hooi zoeken (analyseprijs valt mee vergeleken met alle DA-kosten), en ijzerrijke voeding schrappen.

Die van mij had paar jaar geleden ook bloedarmoede, maar haar ijzerwaarde was 3x zo hoog als normaal. Dit is ook erg belastend voor de lever, gelukkig goedgekregen met ander hooi, tekorten aangevuld met krachtvoer, en ook een kuur sedochol gegeven ter ontgifting van de lever (al waren haar bloedwaarden nog maar net op het randje). Zij had toendertijd trouwens ook die "bult" achteraan haar rug, had al de stempel karperrug gekregen, maar die heeft ze nu niet meer.

Tegen verzuring geef ik trouwens nogal snel es Neutradex, helpt ook afvalstoffen afvoeren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 20:54

hwn schreef:
Ik wil nog es inpikken op één van je vorige topics: bloedarmoede maar geen ijzertekort. Ik kon nergens bloedwaarden terugvinden van ijzer. Staat het ijzer soms te hoog? In dat geval zou ik zeker het ruwvoer es laten onderzoeken op het ijzergehalte, en voer met luzerne van het menu schrappen. Ook bietenpulp bevat veel ijzer. Als je uit de bloedwaarden kan zien dat het ijzer te hoog staat, is dit een piste die je zeker es kan bewandelen: ijzerarm hooi zoeken (analyseprijs valt mee vergeleken met alle DA-kosten), en ijzerrijke voeding schrappen.

Die van mij had paar jaar geleden ook bloedarmoede, maar haar ijzerwaarde was 3x zo hoog als normaal. Dit is ook erg belastend voor de lever, gelukkig goedgekregen met ander hooi, tekorten aangevuld met krachtvoer, en ook een kuur sedochol gegeven ter ontgifting van de lever (al waren haar bloedwaarden nog maar net op het randje). Zij had toendertijd trouwens ook die "bult" achteraan haar rug, had al de stempel karperrug gekregen, maar die heeft ze nu niet meer.

Tegen verzuring geef ik trouwens nogal snel es Neutradex, helpt ook afvalstoffen afvoeren.

Ijzer waarden waren niet te hoog het zat nog binnen de normaalwaarden.
Wel was koper iets verhoogd maar ik twijfel nu heel erg aan die bloedonderzoeken omdat de Nederlandse lab altijd zei dat er een magnesium tekort was en het Belgische lab zegt magnesium is binnen de perken en de laatste labtest via internist kliniek zegt zowel vit.e als magnesium tekort.

Ik wil hooi laten analyseren inderdaad mits ik bij de boer een partij hooi kan reserveren omdat wij maar een kleine opslag voor hooi hebben en het zijn pakken van zo'n 400kg.
Als dat kan laat ik het analyseren.

Ben jij handig in analyses lezen HWN? :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:03

funnyhorses schreef:
Ben jij handig in analyses lezen HWN? :o

Ben geen expert, maar weet er toch wel wat vanaf, zowel bloedanalyses (opleiding apotheekassistente) als voederanalyses (heb jaren in veevoedersector gewerkt).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 13:33

Als je tegen die tijd als ik een ruwvoeranalyse heb laten maken eens mee wilt kijken? Ik zal het dan hier plaatsen altijd informatief ook voor andere mensen. :)
Eerst even met de boer kortsluiten of hij dan een x-aantal grote pakken voor mij wil reserveren ander is analyseren niet interessant voor mij.(te duur)

Heb het longeren weer sinds een tijdje opgepakt, heel rustig aan gedaan paard had er ook echt zin in.
Tot gisteren, weer gelongeerd niks aan de hand en 's avonds stond ze te trillen met de achterhand en liep niet zo lekker. Toch spierbevangen?

Ik krijg die disbalans tussen magnesium/calcium ook niet weg wat ik ook doe! Ik word er zelf ondertussen al ziek van, niks helpt tot nu toe.

Heb nu coolstance copra besteld deze is zeer laag in de calcium en heeft goede vetten misschien dat ik daar succes mee boek.
Ik weet het echt niet meer anders, die lage magnesium (en vit.e) is de grootste boosdoener in het spel. |(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:59

Heeft ze niet gewoon iets van PSSM of RAR?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:13

Ja, ik wil dan gerust die analyse es bekijken, maar aangezien het ijzer niet te hoog was, zou ik daar dan niet specifiek op gaan analyseren, tenzij je echt de mineralen wilt meehebben, maar dan heb je al snel een prijzige analyse.

Eens een vergelijking met mensen (kwam toevallig ook aan bod in het hardlopen-topic hier op Bokt): magnesium wordt ook bij mensen soms niet goed opgenomen, hangt af van de vorm (en geeft soms diarree als bijwerking). Daarom zijn er meer en meer sporters die lokaal magnesiumolie gaan smeren. Misschien wordt het op die manier wel opgenomen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 18:17

Ze is op vanalles getest ook pssm

Ze krijgt nu magnesiumchloride vlokken opgelost in water.
Of dit gaat aanslaan zal de volgende bloeduitslag zeggen.

Er is weinig wat ik nog niet gedaan of geprobeerd heb is zo frustrerend.

@hwn ohh dat zou fijn zijn ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Artsen weten het ook niet en toch heb ik steeds t idee dat t simpel is op te lossen alleen waar begin je dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:45

En magnesium olie via de huid?
Ik heb een heel hoog geconcentreerde magnesium die paarden super lekker vinden, zal een opzoeken hoe dat merk heet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 20:03

Sizzle schreef:
En magnesium olie via de huid?
Ik heb een heel hoog geconcentreerde magnesium die paarden super lekker vinden, zal een opzoeken hoe dat merk heet.

Magnesiumolie heb ik nog niet gedaan omdat ze best een dikke vacht heeft ookal verhaard ze goed.
Ik heb het idee dat het dan enkel op de vacht blojft zitten ipv de huid?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:33

Stukje scheren?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 20:54

Sizzle ik zie daar geen heil in omdat t tekort erg groot is bij haar.
Zou dat niet prikken op de huid?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:20

Als ze het in de darm niet opneemt kun je er 3 emmers per dag in stoppen maar dat schiet dan evenmin op.