Ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stral

Re: Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:30

Klopt, en reistijd is ook relatief, daar ben je tijd mee kwijt en wat geld maar als je daarmee goed geholpen bent...

Parmentier zegt mij ook wel wat, ik ben echt erg slecht in namen onthouden :')

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:23

zie op het filmpje van het longeren indd dat je paard zijn achterbenen niet lekker onder plaatst. Net of hij in beide spronggewrichten niet wil knikken, hij houd zijn benen stijf en ook het kruis lijkt heel gespannen of hij het bekken vasthoud. Goed dat je foto's gaat maken. Normaal gesproken begin je met een kreupelheidsonderzoek en vandaaruit ziet de DA vaak wat er niet goed gaat en begin je met uitverdoven. Wens je veel sterkte toe! Is een mooi paardje!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:34

Atrose is ook nog een optie..
Zonder gedegen onderzoek kun je weinig!! Foto's!!!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:02

Equitom is misschien ook een optie, is ook een eindje vanuit mechelen, maar die zijn wel goed. Dan heb je ook nog een kliniek in Kasterlee, dat is wel doenbaarder vanuit Mechelen, maar ik vrees dat ik niet op de naam kan komen (venhei(de) geloof ik)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:07

In Peer, Limburg, ligt paardenkliniek Het Bokt. Een zeer goede kliniek, met een zeer goede paardendierenarts. Heeft ook gewerkt bij Equitom en nu eigen kliniek opgestart. Mijn paard is daar zeer goed verzorgd geweest. Is ook betaalbaarder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:51

Hoe gaat het nu ts? Heb je inmiddels een afspraak kunnen maken?

OsteoNic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:34

Zoals door velen al geadviseerd is zou ik een dierenarts raadplegen en evt foto's laten maken indien de dierenarts dat noodzakelijk acht. Struikelen kan vele oorzaken hebben. Het kan inderdaad vanuit de benen komen maar het zou ook iets neurologisch kunnen zijn, denk bijvoorbeeld aan een (lichte vorm van) ataxie. De nek speelt hierbij vaak ook een belangrijke rol. Dat je bij aankoop foto's heb laten maken wil niet zeggen dat nu alles in orde is. Het probleem is later ontstaan dus het kan best zijn dat hij op de wei gevallen is o.i.d. en daarbij iets opgelopen heeft. Op het filmpje is duidelijk te zien dat hij niet 'lekker' beweegt vanuit zijn achterhand (mn bekken en sprong). Ik zou hem zeker goed laten onderzoeken door een dierenarts. Succes en sterkte ermee!

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 06:36

Heej iedereen,

Bedankt voor jullie antwoorden en tips en sorry voor mijn laat antwoord maar het is nogal een hectische week geweest. Mijn paardje staat ondertussen een paar dagen stil en kan wat genieten van zijn tijd op de weide. Ik heb samen met mijn vriend beslist om toch eerst maar een kreupelheidsonderzoek te laten doen en foto's te laten maken en vanaf daar verder te kijken. Hopelijk komt er iets uit de bus waar we mee verder kunnen en dat opgelost kan worden. Alvast bedankt voor jullie steun !

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 06:49

Hier heb ik wel nog een filmpje van de laatste keer dat ik hem nog aan de longe heb gehad.
Buiten heeft hij eigenlijk niet zo veel problemen (hier loopt hij ook wat beter dan het vorige filmpje).

En dit is binnen, hier zie je wel al voor een deel wat hij steeds doet.
Binnen doet hij het om de 1 of andere reden altijd veel meer dan buiten.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:34

Ik denk dat de smid een sleutelrol heeft in dit verhaal, het lijkt me vooral een te lange teen. Foto's maken kan nooit kwaad. Leuk dier, dat je iets roept van inslapen oid verbaast me, je zult nog wel meer puzzels tegen gaan komen. Net als Joolien zegt. Voor meer info over hoeven en anatomie: http://www.paardenhoeven.info echt een zinvolle site vind dit ik zelf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:42

Ik denk sowieso lange voeten, maar ook gewoon een heel lang en groot dier.... ik denk dat het lang/ laag hem ook wat veel op de voorhand/ topzwaar maakt, en hij is niet 'heel vlug' van voor.
Goed dat je checkt of er wat scheelt, altijd verstandig en niet heel duur.
Maar lijkt me ook rijtechnisch een dier dat je actief en pittig en misschien een tikje hoger ingesteld moet rijden, maar er zitten hier mensen die dat beter kunnen zien en verwoorden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:46

Ninx schreef:
Ik denk sowieso lange voeten, maar ook gewoon een heel lang en groot dier.... ik denk dat het lang/ laag hem ook wat veel op de voorhand/ topzwaar maakt, en hij is niet 'heel vlug' van voor.
Goed dat je checkt of er wat scheelt, altijd verstandig en niet heel duur.
Maar lijkt me ook rijtechnisch een dier dat je actief en pittig en misschien een tikje hoger ingesteld moet rijden, maar er zitten hier mensen die dat beter kunnen zien en verwoorden.

Ja, wat jij zegt valt mij ook op. Ik denk dat de longeerhulp ook niet het juist hulpmiddel is voor het longeren van dit dier. Hij valt volkomen op de voorhand. Ik zou echt een lesje dubbele longe nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:55

Ik ben benieuwd wat er uit je onderzoek komt. Wat me hier in deze filmpjes opvalt, is dat hij heel recht blijft in het spronggewricht. Kan ook komen omdat ie niet actief is en op de voorhand is, maar vond t wel opvallend.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:01

Paard komt voor niet weg, hoeven ogen ontzettend lang/hoog en hebben geen afrol-moment.
Verder zou ik hem inderdaad zo niet bijzetten want omdat de voorbenen niet weg komen , loopt hij het risico om met zijn achter hoeven de voorhoeven te gaan vangen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:54

Paard heeft geen mooi afrol moment daarnaast vind ik dat hij in het bekken een stijfheid laat zien.

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 10:36

Hallo iedereen,

Het is al even geleden maar ik wil jullie even laten weten dat het probleem opgelost is *\o/*
Ik ben in eerste instantie met mijn paard terug tot bij de fokkers geweest omdat zij eerst hun mening over dit hele probleem wilde geven voor ik naar een kliniek zou gaan. Ik kom bijna elke week bij hun (zonder paard) en ze konden maar niet geloven dat er echt iets mis zou zijn met hem.

Vanaf het moment dat ik met mijn paard van de trailer stapte zeiden ze al dat volgens hun het probleem bij de hoefsmid lag (zoals enkele van jullie ook al aangaven). Ze hebben mij dan ook eerst even laten rijden en konden dit hiermee grotendeels bevestigen. Volgens de eigenaresse tikte hij vooraan steeds zijn eigen hoeven aan waardoor hij struikelde. Zij heeft dan ook meteen contact opgenomen met de vorige hoefsmid die ons heeft doorverwezen naar een vroegere leerling van hem die aan het werk is in mijn regio. Deze is enkele dagen later geweest om mijn paard te bekappen en liet mij weten dat mijn paard door het slecht bekappen platvoeten had gekregen en dat hij vooraan ook veel te breed stond.

De eerste drie dagen heb ik hem eerst even moeten laten wennen aan zijn 'nieuwe' hoefjes en heeft hij enkel wat op de weide gestaan en in de stapmolen. Daarna heb ik gekeken wat dit zou geven tijdens het rijden. Het verschil was echt al meteen zichtbaar, het was gewoon een heel ander paard dat ik onder mij had, ik voelde meteen dat hij veel minder moeite had om vooraan weg te komen, en dat hij terug begon te lopen zoals vroeger.
Het struikelen heeft hij sindsdien ook niet meer gedaan.

Zijn hoeven zijn uiteraard niet na 1 keer bekappen terug de oude, maar de hoefsmid kon mij verzekeren dat dit zeker wel terug inorde komt.
Onze toekomst ziet er dan toch eindelijk terug wat positief uit ! *\o/*
Uiteraard moeten we bijna helemaal terug van 0 starten met het opbouwen van zijn spieren, maar hiervoor probeer ik elke week een les te nemen, er is nog heel wat werk aan maar voorlopig gaat alles terug super :D
Ik heb eindelijk mijn oude paard terug <3
Ik wil iedereen nog eens bedanken voor de goede raad !

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:48

Fijn dat het alsnog zo op te lossen viel!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:50

Wat fijn dat het is opgelost. Wel heel jammer van de vorige hoefsmid. Heb je nog contact met hem opgenomen?

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 12:27

quickie schreef:
Wat fijn dat het is opgelost. Wel heel jammer van de vorige hoefsmid. Heb je nog contact met hem opgenomen?

Ik heb nog geen contact met hem opgenomen, vind het ook redelijk vervelend om het hem te vertellen omdat het een goede kennis van ons is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:03

plopkoeken schreef:
quickie schreef:

Ik heb nog geen contact met hem opgenomen, vind het ook redelijk vervelend om het hem te vertellen omdat het een goede kennis van ons is.

Lees net pas je topic, fijn dat het opgelost is. Geef je paard wel de tijd en ondersteuning (osteo, masseur) om weer aan de nieuwe stand te wennen.

Je kunt je feedback op meerdere manieren brengen. De boodschap "jij prutser, door jouw onkunde is mijn paard gaan struikelen / kapotgegaan", is natuurlijk niet zo handig, zeker niet naar een kennis. Maar wellicht kun je wel aangeven dat je paard dusdanig was verslechterd het afgelopen half jaar, dat je veel kosten hebt moeten maken en dat naar nu gebleken is, de stand van de hoeven een aanzienlijk aandeel lijken te hebben in het geheel."

Overigens, hoe vaak heeft die andere smid je paard bekapt? Want dan is het wel heel snel gegaan.

En hoe loopt hij nu achter? Mn in draf vond ik hem achter niet lekker, maar in stap had ik het idee dat ie RV iets vreemds doet.

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 13:40

Rocamor :
De osteo komt zowiso nog een keertje terug, hij heeft nog enkele punten waar hij nog wat op vast zit en die moeten er nog uit :)

Dat is inderdaad wel een goede manier om het aan te brengen, binnenkort zien we hem toch nog eens terug dus ik zeg het ook liever zo dan via de telefoon.
We hebben sinds augustus/september een andere smid moeten nemen, eerst is er 2 keer iemand anders geweest dan de smid die we nu hadden maar doordat deze nooit kwam op de afgesproken dagen en alles altijd maar uitstelde hebben we deze smid (een vroegere leerling van hem) laten komen, en die is ook een keer of 2 a 3 geweest.

Hij loopt naar mijn mening achter al terug wat beter / soepeler. RV weet ik niet, kan zo zijn maar momenteel merk ik niets vreemd meer. Als mijn vriend deze week ergens tijd heeft om een keer mee te gaan zal ik hem een filmpje laten maken van hoe het nu is tijdens het rijden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:01

Wat fijn om horen dat je paard weer beter is. Goh, en door zo iets simpel ! Een goede smid is goud waard! No feet, no horse.
Nog veel plezier met hem!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:57

Heee wat fijn! Ik ben blij voor je!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:22

Alles gelezen. Fijn dat probleem gevonden is

Ik ben wel nieuwgierig naar foto's van de hoeven. Met name van onder. (Uitgekrabt)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:31

wat een goed nieuws! En super dat de oude eigenaren je daarbij hebben kunnen helpen.