gedrag van mijn paard op film

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 16:08

goh...wat triest...je doet zo je best!Hopelijk gaan die pijnstillers iets doen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 16:25

bigone schreef:
Heeft hij dat masker net op?? En vlas is vaak glad, moeilijk om op te staan voor paarden. Indien mogelijk eens op een dikke laag stro zetten en het bovenluik dicht. En een radio op stal , zachtjes aan met klassieke muziek.

Stro gaat helaas niet ivm koliek....zelfs over het vlas zelf doe ik nog wat sirocco-poeder zodat hij dat niet eet...
Oognetje heeft hij altijd op eigenlijk, beestjes plagen hem teveel bij oren en ogen. Hij schdde ook zonder netje net zo hard trouwens.

In de stal is het muisstil, ze staan daar met zijn tweetjes en ligt ongeveer 40 meter van de weg, 30 meter van het huis vandaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:27

Het kan voor jou muisstil zijn maar het menselijk gehoor ligt tussen 20 Hz en 20.000 Hz, terwijl een paard van 55 Hz tot 33.500 Hz hoort. Paarden horen dus geluiden die wij als mens niet horen en ze kunnen geluiden tot op ruim 4000 meter weg horen. Vandaar mijn tip de radio aan(zachtjes) dat kan helpen met het onderdrukken van vreemde geluiden van buiten. Desnoods een oornetje met vette watten in de oren. Misschien eens kijken naar dikke rubber matten of stalmatrassen, kunnen ze goed op liggen. Je hebt best kans dat je paard zo'n gruwelijke hekel aan de geur heeft dat hij gewoon blijft staan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:01

Misschien zeg ik nu iets dom, maar toch de poging maar doen :+
Heeft hij altijd met een witte vliegenkap gestaan ? Ik heb er hier ééntje die gewoon dol wordt met een witte kap...dus ik koop enkel nog zwarte. En als ik er zelf doorheen kijk, valt het mij idd op dat die witte een heel andere lichtinval hebben en je minder goed ziet.
Dat hij nog blijft schudden als de kap eraf is, kan ook iets van gewenning zijn.
Misschien heb je hier iets aan :)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 18:27

Pandora2 schreef:
Heeft hij altijd met een witte vliegenkap gestaan ? Ik heb er hier ééntje die gewoon dol wordt met een witte kap...dus ik koop enkel nog zwarte. En als ik er zelf doorheen kijk, valt het mij idd op dat die witte een heel andere lichtinval hebben en je minder goed ziet.
Dat hij nog blijft schudden als de kap eraf is, kan ook iets van gewenning zijn.

Eigenlijk wel heel leuk dat je dit zegt! Normaal heeft hij een donkere kap op. De witte kappen heb ik gekregen bij zijn rambo sweet itch. Vorig jaar heeft hij de witte wel volop gedragen zonder problemen, dit jaar maar weinig. Nu heeft hij weer zijn zwarte op (sinds woensdag). of dit verschil maakt weet ik niet, maar ben blij dat ik niet de enige ben die ook die gedachtengang heeft (en nog een hoop meer....)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 18:28

bigone schreef:
Het kan voor jou muisstil zijn maar het menselijk gehoor ligt tussen 20 Hz en 20.000 Hz, terwijl een paard van 55 Hz tot 33.500 Hz hoort. Paarden horen dus geluiden die wij als mens niet horen en ze kunnen geluiden tot op ruim 4000 meter weg horen. Vandaar mijn tip de radio aan(zachtjes) dat kan helpen met het onderdrukken van vreemde geluiden van buiten. Desnoods een oornetje met vette watten in de oren. Misschien eens kijken naar dikke rubber matten of stalmatrassen, kunnen ze goed op liggen. Je hebt best kans dat je paard zo'n gruwelijke hekel aan de geur heeft dat hij gewoon blijft staan.

Het poeder gebruik ik maar heel weinig en inmiddels ook al zo'n 5 jaar denk ik.
Geluid ga ik mee bezig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:08

Ik zie een link met dat schudden en het slapen.
Van teveel histamine in het bloed gaan mensen erg slecht slapen, dan kan je niet diep slapen en rust je dus minder uit.
Zelf hooikoorts, en als ik geen antihistamine neem doe ik geen oog dicht.
Bij paarden is dit hetzelfde volgens mij.
Ik zou het wel durven gokken om in overleg met de dierenarts antihistamine te geven, en dan echt s'avonds geven.
Allergologen bij mensen adviseren bij 1x daags slikken om de bovenstaande reden het s'avonds te geven, omdat je dan dieper gaat slapen tov met teveel histamine.
Stél nou dat je paard allergisch is, maar dit niet getoond heeft en dus wel steeds vermoeider is geraakt door slecht slapen kan dat volgens mij zomaar eens narcoleptie klachten geven.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ik zie een link.
Andersom kan oververmoeidheid óók eerder allergische reacties geven.
De bijnieren, die tevens histaminase aanmaken zijn uitgeput met die extreme vermoeidheid, wat impact zou kunnen hebben op een mogelijk eerder onzichtbare allergie.
Ik praat nu dus veel vanuit humaan, maar ik denk dat de kans dat dat bij paarden hetzelfde werkt erg groot is.
Verder is dit wat jip en janneke taal, maar ik denk dat je me wel snapt. :+

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:54

moonfish13 schreef:
Ik zie een link met dat schudden en het slapen.
Van teveel histamine in het bloed gaan mensen erg slecht slapen, dan kan je niet diep slapen en rust je dus minder uit.
Zelf hooikoorts, en als ik geen antihistamine neem doe ik geen oog dicht.
Bij paarden is dit hetzelfde volgens mij.
Ik zou het wel durven gokken om in overleg met de dierenarts antihistamine te geven, en dan echt s'avonds geven.
Allergologen bij mensen adviseren bij 1x daags slikken om de bovenstaande reden het s'avonds te geven, omdat je dan dieper gaat slapen tov met teveel histamine.
Stél nou dat je paard allergisch is, maar dit niet getoond heeft en dus wel steeds vermoeider is geraakt door slecht slapen kan dat volgens mij zomaar eens narcoleptie klachten geven.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ik zie een link.
Andersom kan oververmoeidheid óók eerder allergische reacties geven.
De bijnieren, die tevens histaminase aanmaken zijn uitgeput met die extreme vermoeidheid, wat impact zou kunnen hebben op een mogelijk eerder onzichtbare allergie.
Ik praat nu dus veel vanuit humaan, maar ik denk dat de kans dat dat bij paarden hetzelfde werkt erg groot is.
Verder is dit wat jip en janneke taal, maar ik denk dat je me wel snapt. :+

Bedankt voor je uitleg, ik snap wat je bedoelt.
Ik ga dit denk ik ook voorleggen aan de dierenarts, haar reactie peilen hierop. Mogelijk dat ik hem dan inderdaad daarmee zou kunnen helpen.

Zojuist heeft hij zijn laatste spuit ontstekingsremmer/pijnstiller gehad en nu dus maar zien wat er met hem gebeurt...blegh, vind het op een enge manier spannend.. :(

CelinI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:06

Ik lees even mee, bijzonder lastig verhaal. Ik ben met mijn paard bij Den Hoek geweest in De Bilt. Kijk eens op hun site of bel ze eens! Zou zeker interessant kunnen zijn in dit geval.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:26

Goh wat waardeloos zeg!

Vind het wel érg toevallig dat mijn tinker (waar ik eerder over vertelde) een paar maanden geleden ook hoofdschuddend in de wei stond.. dit was de reden voor het bloedonderzoek waar niets uit kwam. Het was weliswaar, net zoals het bijna omvallen, minder heftig dan jouw paard, maar duidelijk hoofdschudden de hele dag... bij hem is het vanzelf weer weg gegaan. Hij is wel bekend met head shaking (wanneer beestjes vliegen, stof in de lucht hangt) maar dit hoofdschudden was heftiger...

Helaas kan ik je niet verder helpen, wil je wel sterkte wensen.. is erg naar om te zien bij je paard

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 07:19

Dat sirocco poeder dat je gebruikt, zou hij dat niet vervelend vinden om op te gaan liggen/te ruiken?
Dat hij daardoor minder slaap pakt?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:03

Ik heb dergelijk hoofdschudden hier nog gezien bij een pensionpaard, maar die kon gewoon het masker niet verdragen. Was bij hem nog een tikje erger: nam je het masker niet weg, dan ging ie zelfs staan steigeren in de wei. Eigenares wou eigenlijk dat ik het aanliet om hem te laten wennen, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen, en vond het ook niet veilig.

Een andere denkpiste (al verklaart dat natuurlijk geen oedeem bij de oksel, daarvan kan je checken of het weggaat met beweging) is dat dat barstje in de tand nu toch pijn doet, dat ie gaat shaken van de hoofdpijn.

Al vind ik het eerder irritatie, dus allergisch eruit zien, dus kan me wel vinden in de theorie van Moonfish. Dat hij nu niet meer "omvalt van de slaap", kan mss zijn dat ie zo geïrriteerd is door die hinder, dat ie niet meer kan inslapen. Wij slapen meestal ook niet zo best als er een mug rond onze oren zoemt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:49

Hebben ze naar zijn hartfunctie geluistert?

siloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:32

Ik reageer eigenlijk nooit, maar wil dat hierop wel doen. Mijn paard heeft ditzelfde laten zien, gedurende een aantal jaren. Op een gegeven moment merkte ik dat hij zich niet fijn voelde en reageerde hij vrij neurotisch als hij overdag in de wei stond. Uit onderzoek, door de dierenarts, bleek dat hij ataxie had.
Hij werd weer relaxter, nadat hij onderzocht was en ik de afspraak met de dierenarts had gemaakt, dat ik aan mocht geven wanneer ik dacht dat het leven niet meer prettig was voor mijn paard. Zo heeft hij nog 8 maanden lekker kunnen genieten. Op een ochtend reageerde hij weer neurotisch.....en heb ik de dierenarts gebeld. Een uur later is hij ingeslapen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:19

yvje86 schreef:
Dat sirocco poeder dat je gebruikt, zou hij dat niet vervelend vinden om op te gaan liggen/te ruiken?
Dat hij daardoor minder slaap pakt?

Ik gebruik dat poeder minimaal, alleen bij nieuw vlas in de stal en zo al 5 jaar. Ik denk dat hij daar niet op reageert, stomme is dat hij dan bij nieuw vlas altijd wel even gaat rollen of liggen...

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:25

hwn schreef:
Ik heb dergelijk hoofdschudden hier nog gezien bij een pensionpaard, maar die kon gewoon het masker niet verdragen. Was bij hem nog een tikje erger: nam je het masker niet weg, dan ging ie zelfs staan steigeren in de wei. Eigenares wou eigenlijk dat ik het aanliet om hem te laten wennen, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen, en vond het ook niet veilig.

Een andere denkpiste (al verklaart dat natuurlijk geen oedeem bij de oksel, daarvan kan je checken of het weggaat met beweging) is dat dat barstje in de tand nu toch pijn doet, dat ie gaat shaken van de hoofdpijn.

Al vind ik het eerder irritatie, dus allergisch eruit zien, dus kan me wel vinden in de theorie van Moonfish. Dat hij nu niet meer "omvalt van de slaap", kan mss zijn dat ie zo geïrriteerd is door die hinder, dat ie niet meer kan inslapen. Wij slapen meestal ook niet zo best als er een mug rond onze oren zoemt.

Binck draagt eigenlijk al zolang ik hem heb een oognetje in de zomermaanden, met oren. Geef ik hem dat niet dan krijgt hij ontstoken ogen en hij heeft heel snel heel veel last van zijn oren bij aanwezigheid van de mugjes/vliegjes. Hij gaat ok klaarstaan als ik het netje om doe, dus geen vechten hier tegen het netje, integendeel.

Het oedeem in zijn oksel komt zeer waarschijnlijk evengoed door vervelende beestjes op zijn borst. Hij gaat dan happen naar zijn borst en maakt kleine wondjes daar of bijt zijn weefsel beurs waardoor hij een vochtophoping of bloeduitstorting krijgt op die plek. Hij heeft dat in het verleden vaker gedaan (ook de wondjes bijten bij zijn koker). Hij staat onder zijn sweet itch, nu is ook die vochtophoping zo goed als weg.

Mooie is dat hij sinds een paar dagen ineens weer in de rijbak gaat liggen, niet lang en niet omgekiept....maar hij ligt. Ik vind dat allergie-verhaal zeer zeker interessant en hij heeft op dat vlak ook een verleden. Ieder voorjaar heeft hij wel een allergische reactie op iets dat zich uit in bv wondjes/zweertjes over zijn hele lijf, eiwit-bulten, andere bulten, kleine harde bultjes...de dierenarts heeft hier al vaak een spuit gezet tegen een allergische reactie....dus in die theorie schuilt mogelijk voor hem een waarheid, uit het zich alleen anders. Wat kan natuurlijk...

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:27

geerke schreef:
Hebben ze naar zijn hartfunctie geluistert?

Ja, is goed nagekeken. Zowel de frequentie als de snelheid van het terugvloeien van het bloed in de grote halsslagaders. Geen ruis op het hart of andere problemen met de kamers te horen

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:29

siloux schreef:
Ik reageer eigenlijk nooit, maar wil dat hierop wel doen. Mijn paard heeft ditzelfde laten zien, gedurende een aantal jaren. Op een gegeven moment merkte ik dat hij zich niet fijn voelde en reageerde hij vrij neurotisch als hij overdag in de wei stond. Uit onderzoek, door de dierenarts, bleek dat hij ataxie had.
Hij werd weer relaxter, nadat hij onderzocht was en ik de afspraak met de dierenarts had gemaakt, dat ik aan mocht geven wanneer ik dacht dat het leven niet meer prettig was voor mijn paard. Zo heeft hij nog 8 maanden lekker kunnen genieten. Op een ochtend reageerde hij weer neurotisch.....en heb ik de dierenarts gebeld. Een uur later is hij ingeslapen.

Wat is er allemaal onderzocht bij je paard en wat kwam daar uit? Had hij zowel het hoofdschudden als het narcolepsie-gedrag? Ataxie is onbekend terrein voor mij, geen idee hoe dat vastgesteld wordt namelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:12

dieseltje schreef:
Pandora2 schreef:

Eigenlijk wel heel leuk dat je dit zegt! Normaal heeft hij een donkere kap op. De witte kappen heb ik gekregen bij zijn rambo sweet itch. Vorig jaar heeft hij de witte wel volop gedragen zonder problemen, dit jaar maar weinig. Nu heeft hij weer zijn zwarte op (sinds woensdag). of dit verschil maakt weet ik niet, maar ben blij dat ik niet de enige ben die ook die gedachtengang heeft (en nog een hoop meer....)

Hier precies zo, kreeg die bij het Rambo deken :D Hangen nu netjes te verstoffen, durf ze niet meer te gebruiken :')

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:33

Die van mij had ook zo iets die viel op zijn knieën en werd sagerijnig om zo te zeggen het was altijd in de winter perioden omdat ie in de zomer 24/7 buiten stond. In de winter kreeg hij maar een klein laagje stro echt letterlijk een klein laagje waar ke de vloer nog op zag. En te weinig eten en te kleine box ik denk 2,5 bij 2,5 denk ik of misschien 3 bij 3. We zijn nu dan langer dan een half jaar verhuist en hij heeft nergens meer last van ligt in zijn stal hij zit elke ochtend onder de strond en vlas en krijg veel meer te eten wat ie voorheen had. Zijn spieren zijn d'r zelfs op verbeterd normaal kwam ie er wat mager uit de winter en miste spieren.

siloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:31

Mijn paard had alleen het narcolepsie gedrag. Niet het hoofdschudden

siloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:33

De ataxie is bij mijn paard vastgesteld met testjes. Oa de staartspanning voelen

Spoekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:14

Graag zou ik willen weten hoe het met je paard is en of je al wat wijzer bent geworden?

Mijn paard, 21 jaar heeft zelfde gedrag. Gisteren in paddock viel hij opeens om en stond hij ook te dutten en schrikt dan wakker.

Hij heeft ook steeds wondjes op zijn voorbenen, waarschijnlijk van het in slaap vallen en tegen de deur aanvallen.

Had al vermoeden dat hij nooit gaat liggen en dat blijkt ook uit camerabeelden. Gisteravond op stal begon hij als een gek rondjes te spinnen en in zijn rechterflank bijten. * dit gedrag van automutatie vertoont hij al vanaf veulen, rondjes spinnen en zichzelf bijten, bij frustratie verveling"

gisteraaf dus ook en schudden met hoofd, zweten...enfin uiteindelijk 's nachts staldeur opengedaan, maar ging hij als een malle door de paddock rennen..uiteindelijk stilstaan en alert kijken.

Hij staat met mijn oude pony 28 samen sinds een jaar bij ons thuis. En is erg alert,denk dat hij zich verantwoordelijk voel voor de pony en de wachter is van de "kudde" en daardoor niet gaat slapen.

geen idee hoe ik dit probleem kan oplossen, geen optie namelijk om een alpha merrie erbij te zetten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:46

Neem even contact op met Machteld van Dierendonck; die heeft o.a. ervaring met automutileerders.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:13

Met Binck gaat het momenteel goed. De herfst/winter is voor hem geen vervelende tijd. Hij staat bloot en bijt zichzelf nergens nu.

De vorm van narcolepsie die hij heeft is er nog steeds. Wel minder dan in het voorjaar/zomer maar ik betrap hem er wel op dat hij regelmatig bij dutten onstabiel wordt en wankelt. Hoofdschudden heeft hij totaal niet nu.

Qua eten is er een hoop verandert. Hij kreeg de gastro maar omdat hij op een bepaald moment besloot helemaal te stoppen met eten en dus erg afviel (hij at geen ruwvoer en geen krachtvoer meer een het gras werd te weinig) ben ik hem in overleg met de dierenarts over gaan zetten op seniores priores, compact gras, grasmix, lucerne en hij krijgt iedereen dag magnesium bij. Ondertussen weet hij wel weer hooi gelukkig. Hij is ook netjes op gewicht nu, het is een heel gedoe geweest maar met zijn dieet nu gaat dat goed en hij eet het allemaal graag.

Ik vrees de periode maart/april. Ik ben erg bang dat dan al zijn problemen weer volop de kop op zullen steken en dat we weer extra zorgen zullen hebben aan en over hem. Ik verwacht dan weer meer bijten, omvallen, hoofdschudden, hoofd kaal schuren etc. Helaas weet ik nog altijd niet waar het bij hem door komt, gezien de periode lijkt het iets allergisch te zijn, misschien door bomen die dan net bloeien of iets... Een beestje dat dan net komt vervelen... Wie zal het zeggen. Ik verdenk de berkenbomen, verder hebben we Lindenbomen, eik, walnootbomen, acacia's.. Staat er ook zo'n boom bij jou in de buurt of vertoont jouw paard het hele jaar door dit gedrag?

Vervelend dat jouw paard ook zo'n gekkigheid vertoont, heel lastig. Dat alerte is heel herkenbaar. Ook de mijne gaat nog altijd niet liggen in stal of wei... Ik vraag me vaak af hoe hij het volhoudt zonder kwalitatief goede slaap. Duren doet hij dus wel staand en hij rolt wel wat. Soms ligt hij heel even in de wei, maar met hoofd omhoog, nooit plat....