Andalusier merrie 13jaar chronisch HBV wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:41

Kismetje schreef:
Ik heb de vorige eigenaar gesproken, geeft aan dat ze nooit 1 pas kreupel heeft gelopen, maar ze heeft dus ook altijd ijzers gehad, wel gaf hij aan dat wanneer de ijzers een poosje af waren dat ze dan op eieren liep tijdens een buitenrit.

Dat is echt kul. Eerdere HBV heid moet de oude eigenaar hebben gemerkt. Enfin, het maakt niet uit. De DA heeft al aangegeven dat het paard het al had voor aankoop.
Ik zou als ik jou was snel beslissen nu. Hoe sneller hoe beter. Het paard terug laten nemen door de oude eigenaar is sowieso al een hele toer ook al heb je de DA achter je staan. Ik neem aan dat je bij een particulier hebt gekocht en niet bij een handelaar?
Realiseer je wat je jezelf aandoet. Buiten het feit dat je ongetwijfeld een veel te hoge prijs hebt betaald voor je paard kan hij - als hij van een schrale wei al licht HBV wordt - s zomers al helemaal niet op de wei.
Is dat dan ook wat je wil? Daarnaast zul je voor meer en hogere kosten komen te staan voor hoefsmid en DA.
En het paard is pas 13....
Mijn advies: zo snel mogelijk terug en koop een gezond paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:44

Kismetje schreef:
Het is al langer aan de hand, zei de dierenarts, het is niet plots ontstaan. Al zeker VER voor mijn tijd. Dierenarts gaf al aan dat de vorige eigenaar zeker op de hoogte zou moeten zijn geweest...maar ja die vorige eigenaar sprak ik net, en hij zegt "als ik dit wist had ik haar niet verkocht maar af laten maken"..dus ja...geloofwaardig? of puur onwetendheid...ik denk het laatste...

Nee hoor denk dat maar niet. Die mensen weten heel goed wat ze hebben verkocht....
Helaas een ervaring rijker. Geloof niemand op zn "blauwe ogen" zeker niet als het om paarden gaat.

Rizette

Re: Andalusier merrie 13jaar chronisch HBV wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:54

Als ze 2 zere voorbenen heeft loopt ze niet kreupel omdat beide benen zeer doen. Als je 1 been laat verdoven kun je zien hoeveel pijn ze laat zien aan 1 been, dan zie je hoe onregelmatig ze wordt, die pijn heeft ze dan aan 2 benen. Een paard loopt niet voor niets kort als het normaal een langere pas zou maken. Dat komt denk ik echt door pijn. Loopt ze nog wel graag of is ze terughoudend? Dat ze liever stilstaat dan door de wei rent? Als je nu al zoveel van dit paard houdt kun je dan niet een ander paard vinden waar je evenveel van gaat houden? En die wel gemakkelijk kan bewegen?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:02

Babootje schreef:
Realiseer je wat je jezelf aandoet. Buiten het feit dat je ongetwijfeld een veel te hoge prijs hebt betaald voor je paard kan hij - als hij van een schrale wei al licht HBV wordt - s zomers al helemaal niet op de wei.
Is dat dan ook wat je wil? Daarnaast zul je voor meer en hogere kosten komen te staan voor hoefsmid en DA.
En het paard is pas 13....
Mijn advies: zo snel mogelijk terug en koop een gezond paard.

Dat hoeft niet hoor. Realiseer je dat we nu koude nachten hebben en zon overdag. Dat is het weer waarbij fructaan omhoog schiet. In de zomer is het minder koud in de nachten.
Met een goed beleid hoeft het paard niet nog eens bevangen te raken. Het blijft natuurlijk altijd uitkijken en het is een risico. Dat moet je wel willen. Hetzelfde geld voor hoefsmid en dierenarts, er hoeven geen extra kosten te komen maar het blijft een risico.

Ik spreek over jaren geleden toen mijn oude paard hoefbevangen was. Toen wisten ze er nog niet zo veel vanaf als nu.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 21-03-17 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:26

Wat voor mij belangrijk zou zijn om te weten als ik in jouw schoenen stond TS, is of ze cushing heeft of niet.

Als het cushing is dan zou ik haar terug brengen of in laten slapen want dan word de lijdensweg alleen maar groter.

Als er een lichte kanteling is in beide hoefbenen maar ze loopt verder goed met ijzers, dan zou ik het denk ik een kans geven met een goed voorbeleid/ ijzers en een goed management qua beweging. Ik zou een HB paard nooit zonder ijzers laten lopen {en ik ben echt geen ijzers fan} omdat het hoefbeen altijd wat drukt in de zool door de kanteling en ze daar met ijzers veeeeel minder last van hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:36

Ze heeft het paard een paar maanden. Je hoeft toch niet iemand anders zn problemen te kopen. Als ie terug kan zo snel mogelijk doen. Je haalt je verschrikkelijk veel ellende op je schouders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:54

Babootje schreef:
Ze heeft het paard een paar maanden. Je hoeft toch niet iemand anders zn problemen te kopen. Als ie terug kan zo snel mogelijk doen. Je haalt je verschrikkelijk veel ellende op je schouders.

Mee eens, maar ik las dat de TS al een emotionele binding heeft vandaar mijn reactie. Ik persoonlijk zou het dier ook proberen terug te doen. {maar het is nog maar de vraag of dat wel zo makkelijk gaat worden}

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:04

Mijn paard heeft bevangen gestaan en ik heb het ook niet in de gaten gehad. Echt niet. Ik kwam er pas veel later achter toen het paard toch op de foto moest voor iets anders en er een verkanteling naar voren kwam.

Door hem wat stijler neer te zetten op zijn voeten en een ijzer onder heeft hij totaal geen last hiervan. Loopt gewoon in de sport.
Wel hou ik er rekening mee qua weidegang en voer. Na diagnose nooit meer last gehad, het is dus niet chronisch, alhoewel de verkanteling nooit meer weggaat natuurlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:23

Met een juiste behandeling kan het paard wel weer zover opknappen dat je er mee kunt rijden. Beweging is er ook juist goed voor omhet tegen te gaan.Maar het blijft dan wel oppassen dat het niet terugkomt. Ik zou het paard houden maar wel geld terugvragen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:46

lastige situatie zo..
ik snap wel. hoe je je voelt heb er zelf ook 1 lopen zoals ik al zei.

altijd vrolijk, altijd werklustig en werk willig.
maar eigenlijk al 2 jaar gevoelig in de rug, zadel vorig jaar laten aanmeten en dat lag nu nogsteeds goed dus daar kon het niet aan liggen.

mijn gevoel zegt dus dat die pijn in zijn rug komt vanuit zijn cbh..

dit ga ik nu dus uit laten zoeken van de week, maar als hieruit komt dat hij inderdaad pijn heeft en hier gewoon doorheen loopt al die jaren al, dan denk ik dat ik hem wel laat gaan..

ergens op de wei is geen optie.. en ik vind een jong paard de rest van zijn leven op een paddock met pijnstillers ook geen optie eigenlijk..

maargoed laten we hopen dat het gewoon een blokkade is!

maar bevangenheid en zeker chronische is wel een jaarlijks terugkerend iets. voor altijd ijzers eronder. altijd opletten met voer.
en idd, waar leg je de grens heeft hij pijn of niet, en wat kan hij nog?

dat is iets wat je voor jezelf hoed uit moet zoeken, maar wees vooral eerlijk naar jezeld en je paard en zorg dat je achter je keuze staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:55

Elisa2 schreef:
Wat voor mij belangrijk zou zijn om te weten als ik in jouw schoenen stond TS, is of ze cushing heeft of niet.

Als het cushing is dan zou ik haar terug brengen of in laten slapen want dan word de lijdensweg alleen maar groter.

Als er een lichte kanteling is in beide hoefbenen maar ze loopt verder goed met ijzers, dan zou ik het denk ik een kans geven met een goed voorbeleid/ ijzers en een goed management qua beweging. Ik zou een HB paard nooit zonder ijzers laten lopen {en ik ben echt geen ijzers fan} omdat het hoefbeen altijd wat drukt in de zool door de kanteling en ze daar met ijzers veeeeel minder last van hebben.

Mee eens. Als het cushing is zou ik er niet verder mee gaan. Ik heb zelf een pony met cushing, wat een vreselijke ziekte.
Even hard gezegd maar je moet op van alles letten, dure medicatie geven maar beter worden doen ze niet.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:05

Elisa2 schreef:
Babootje schreef:

Mee eens, maar ik las dat de TS al een emotionele binding heeft vandaar mijn reactie. Ik persoonlijk zou het dier ook proberen terug te doen. {maar het is nog maar de vraag of dat wel zo makkelijk gaat worden}

dit is wettelijk verplicht, als binnen een halfjaar blijkt dat het dier een verborgen gebrek heeft moet de vorige eigenaar hen. terug nemen en geld terug geven, ze staat hiermee in haar recht, vooral omdat de dierenarts beaamt heeft dat die al van ver voor haar tijd is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:15

Rot voor jou en jouw paard.

Ik zou het terugbrengen..........hoe hard/ sneu het ook is.

Het is niet netjes van de verkoper om deze ellende in jouw schoenen te schuiven, die wist er natuurlijk vanaf, dat kan niet anders. Als de verkoper dan het dier wilt laten afmaken dan is dat maar zo. Het dier heeft er geen weet van en om eerlijk te zijn vind ik het ook niet echt een leuk leven voor het dier als het niet lekker het land op kan en alleen maar in een paddock moet met een strenge voerbeleid en pijn heeft. Want pijn heeft ie hoe dan ook, zeker als ie niet goed lopen kan op alle soorten ondergronden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:17

Babootje schreef:

ik zou het paard niet terugdoen...wel proberen om iets van het aankoopbedrag terug te krijgen en er gewoon voor gaan....zoals ikzelf 24 jaar heb gedaan.Niet makkelijk,hij is op 28 jarige leeftijd ingeslapen,wat zou ik er veel voor over hebben om mijn once in a lifetime paard nog bij mij te hebben |(

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:56

dit is wettelijk verplicht, als binnen een halfjaar blijkt dat het dier een verborgen gebrek heeft moet de vorige eigenaar hen. terug nemen en geld terug geven, ze staat hiermee in haar recht, vooral omdat de dierenarts beaamt heeft dat die al van ver voor haar tijd is.[/quote]

Zo simpel alsjij dat stelt is het niet helaas,

wel heel vervelend voor TS dat dan weer wel

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:00

geerke@ Zou het paard wel terugbrengen en het geld terug moeten hebben. Die geeft echt geen geld terug als ie het dier er niet voor in de plaats terugkrijgt. Anders verkocht ie het niet maar gaf ie het weg.

Dit is gewoon dik in de ellende en problemen en met een hoop extra kosten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:22

Dit topic hoort thuis op Beweging en Hoefverzorging. Ik verplaats je topic daarheen. Ik wil je ook graag wijzen op het centrale topic over hoefbevangenheid: [BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3. Omdat dit topic nu al drie pagina's lang is en er meer vragen zijn als enkel de hoefbevangenheid laat ik het topic wel open.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 22:45

Dank je Angela
Bedankt voor de reacties!
Wortels ben ik inmiddels achter dus dat dat de acute hbv wellicht kan hebben veroorzaakt..de eerste keer waren het vermoedelijk snoepjes en appels..maar ja als je niet weet dat je een hbv paard hebt staan dan hou je er geen rekening mee. Dus zover zijn we..plus ik had de ijzers er meteen af laten halen bij ons opstal toen ik haar net had..ik reed er toch niet mee vanwege het slechte weer etc. Echt heel sneu eigenlijk om te denken dat ik en mijn zoon de veroorzaker waren...2x zelfs... Maar goed dat weten we nu en gebeurd niet meer. Verder ben ik dus eigenlijk tegen speciaal beslag...waarom? Mijn vorige paard kwpner had HKO 4 er werd op advies van dierenarts ook speciaal ijzer onder gezet...ik heb een paard nog nooit zo vreselijk op naaldhakken zien lopen...ik voelde zijn pijn, dus heb ze er direct af laten halen, en het zonder ijzers en speciaal bekappen laten doen...overigens nooit meer helemaal goed gekomen...dus goede en slechte dagen...ik ben huiverig voor de ijzers...de een zegt wel ijzers, de ander geen....waarom? En op Paard natuurlijk, geven Ze aan dat het met juiste bekapping verholpen kan worden. Ik wil de ijzers een kans geven, en daarbij de Cushing test afwachten, als deze positief is, laat ik haar gaan, dit is voor mij de grens, hierna zal ik me ook wenden tot de vorige eigenaar, dat zal Dan geen verrassing zijn, aangezien hij nu op de hoogte is. Ik wil voor haar vechten, Ze is met een reden op mijn pad gekomen, en ik ga haar helpen, zover ik kan..dus meer informatie inwinnen over hbv en ervaringen, en de manier van bekappen etc alles wat van Belang kan zijn is welkom!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 06:32

mijn draver staat op normale ijzers, maar hij kan niet zonder omdat hij zonder ijzers op zijn zolen loopt en dus waarschijnlijk pijn heeft.
met normaal ijzer gaat prima lijkt het.

overigens verkoopt paard natuurlijk ook eigen likstenen met de juiste samenstelling en veel magnesium, dit zorgt ervoor dat hij al zijn afval stoffen goed kwijt kan! raad je zeker aan de pagina over likstenen eens op te zoeken :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:36

Kismetje, realiseer je dat hoe langer je wacht met een verzoek de aankoop te ontbinden, hoe minder kans dat je daarin slaagt. Het paard is echt niet met een reden op je pad gekomen. Oplichters vinden hun slachtoffers gewoon ook wel.

Dreamer123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:54

Hoe korter het gras hoe meer fructaan. Hoe kouder de nachten hoe meer fructaan. Lees jezelf even in en je merkt dat hier prima mee om.te gaan is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:16

Mijn paard staat ook op een gewoon ijzertje, niets bijzonders aan, alleen staat hij steiler dan "gewenst" en is hij zodanig bekapt dat hij makkelijk afrolt.

Belangrijk is dat je een goede hoefsmid hebt die kijkt naar het individuele paard en rekening houdt met het feit dat er een gekanteld hoefbeen is. De wijze van bekappen is net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan het ijzer wat er onder gezet wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:18

Cushing lijkt mij niet waarschijnlijk ,eerder insuline resistent....wat ijzers betreft,bekijk je paard en ga niet teveel af op meningen van mensen die je paard nog nooit hebben zien lopen.Sommige redden het prima zonder ijzers...sommige niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:20

HKO en een verkanteld hoefbeen zijn twee verschillende dingen, ik heb ook geen goede ervaringen met speciaal beslag bij HKO maar wel bij chronisch HB omdat zoals ik al zei het hoefbeen door de kanteling op de zool drukt en het daarom pijnlijk is als de zool in contact komt met de ondergrond en door ijzers haal je de druk van de zool dus de pijn weg.

Ik heb ook ervaring met natuurlijk bekappen en chronisch HB..dat was drama..

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:21

stijlere hoef gaat bij die van mij niet omdat zijn hoefen scheef groeien, wel is er bij hem inderdaad ook rekening gehouden met makkelijker afrollen ;)

goede hoefsmid is inderdaad het halve werk!