Kapotte mondhoek.. alweeeer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:37

ambre schreef:
Een ongebroken trens en ze helen gewoon terwijl je rijdt.

Het ' onzin' ging eerder om deze opmerking waarschijnlijk.
In ieder geval mijn opmerking daarover.
Zolang een paard een wond heeft in de mond heeft rijd je, mijn inziens, niet met een bit of iets anders wat tegen de wond aankomt.
Dat het ene bit scherper in de mond werkt dan de ander mag duidelijk zijn.
Of je nu hoog dressuur rijdt, les geeft of wat dan ook....het welzijn van het paard staat voorop !

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 08:06

Dit is het hoofdstel en hoe ik deze heb afgesteld.
Maar heb t idee dat mensen over m'n oorzaak heen lezen.
Ik heb hier verder nooit last van gehad en ze liep/loopt super fijn en ben een hele vriendelijke ruiter. Band en welzijn van m'n lieve paardjes staat voorop. Afbeelding

branka16

Re: Kapotte mondhoek.. alweeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:16

Rij je nog steeds met dit bit?

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 10:50

branka16 schreef:
Rij je nog steeds met dit bit?

Momenteel niet. Bitloos. Maar met dat bit reed ik en had nooit problemen. Heb ook een bustrens geprobeerd en dat werkte ook niet

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:57

Met de losse ringen kunnen door het draaien velletjes tussen het bit in de ring knijpen komen dat ik vroeg.

Je zou als de mondhoeken geheeld zijn toch normaal met bit moeten kunnen rijden. Wacht je tot het dicht is en doe je er dan een bit in of geef je het echt een paar weken? Het nieuwe velletje wat er gegroeid is heeft natuurlijk ook tijd nodig om dikker en elastisch te worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:20

Ik denk ook dat je nu net te vroeg begint. Dan lijkt het geheeld maar is het nog een heel dun velletje.
Als het voor jou idee dicht is nog zeker een paar weken zonder bit rijden. Dus wat dat betreft met Branka eens.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 07:12

Oké bedankt iedereen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 07:17

bruintje123 schreef:
Ik denk ook dat je nu net te vroeg begint. Dan lijkt het geheeld maar is het nog een heel dun velletje.
Als het voor jou idee dicht is nog zeker een paar weken zonder bit rijden. Dus wat dat betreft met Branka eens.

:j

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 07:53

Gho, ik ben toch verbaast dat er mensen zijn die de mond van hun paard schijnbaar stuk maken en dit blijkbaar heel gewoon vinden? xjojo schrijft dat de mond stuk ging van een schrikreactie, dat kan iedereen gebeuren. Maar ik lees dat anderen de mond stuk rijden met een bit. Dat is toch wel zorgelijk? Of zie ik dat verkeerd? Ik rijd al zeker 30 jaar paard en heb nog nooit een mond stuk gemaakt met een bitje! Misschien zijn deze mensen iets te hard in de paarden mond?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:21

Met een ongeluk kan het zeker.
Maar net als jij ook in 40 jaar tijd nog nooit gehad.
En er zijn echt wel eens moment geweest dat ik ook wel eens minder vriendelijk was met de hand met bijvoorbeeld een buitenrit waar paard dacht: joehoeee!
En ik heb heel wat verschillende paarden gereden door de tijd heen, zadelmak gemaakt en dan parcoursklaar gemaakt. Of verreden paarden die daar op stal kwamen om weer goed te krijgen. En dat ging echt niet allemaal vanzelf.

Net als mensen die hun paard met de sporen doorrijden. 1 keer gehad, maar ik wist dat ik toen de sporen er lomp in had staan. Was even nodig toen bij een paard dat geleerd had bij een ander om op de rem te gaan en smerig omhoog te komen en ja het was ook meteen aan 1 kant een klein beetje door.
Maar ik reed die keer ook echt lomp met het been, echt lomp om voorwaarts te blijven. Daarna geukkig ook niet meer nodig geweest.
Dus ik vraag me ook altijd af hoe dat met gewoon normaal rijden kan. En veel paarden waren ook hier in de winter geschoren.
Dan heb je toch benen die continue prikken of zo?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:38

wapitie schreef:
Gho, ik ben toch verbaast dat er mensen zijn die de mond van hun paard schijnbaar stuk maken en dit blijkbaar heel gewoon vinden? xjojo schrijft dat de mond stuk ging van een schrikreactie, dat kan iedereen gebeuren. Maar ik lees dat anderen de mond stuk rijden met een bit. Dat is toch wel zorgelijk? Of zie ik dat verkeerd? Ik rijd al zeker 30 jaar paard en heb nog nooit een mond stuk gemaakt met een bitje! Misschien zijn deze mensen iets te hard in de paarden mond?

Dat zeg ik even terug ook al. Ik heb in 37 jaar rijden echt veel verschillende paarden gereden. Bergen fouten gemaakt en ook zeker weleens verkeerd of te hard op getreden. Maar nog NOOIT een mond stuk gehad.
Ooit begon bij een pony de mondhoek wat slechter te worden en heb ik meteen de bitringen verwijdert. Leek me toen zo stoer om daarmee te rijden en zag ze om me heen, maar was waardeloos.

Sporen zelfde verhaal. Heb zowel met engels spoor als nu iets van 23 jaar met western sporen nog nooit een paard open gekregen.

En ja een paard kan gevoelig zijn. Doe ik bij mn merrie een trainingsneusriem om van nylon, is ze direct kapot. Zelfde als met harde bell boots, gaat haar koot meteen stuk.

Buiten mezelf om, geef ik les en heb ik geen kapotte monden in de les. Ooit had iemand een keer het paard op de teugel laten staan. Kreeg een ruk aan zijn mond, maar teugel brak en mond was heel.

Mijn ruin heeft alleen een keer zijn mond open gehaald aan een strotouwtje. Daar hingen ze voor de stallen voor dekens en liep hij mee te klooien. Heb toen een week of 2 met halstertje gereden. Maar ook daarmee moet je gewoon voorzichtig zijn. Snijdt ten eerste en ten tweede is de neus heel gevoelig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:03

wapitie schreef:

Waar zie jij dat in dit topic dan?
Alle voorbeelden die ik heb gelezen waren veelal door ongelukjes? Alleen die daarna gevoelig bleven op het bit, of kijk ik er gewoon overheen :+
Zoals bij die van mij door het spelen met een ander paard op het land (geen mondhoek, maar wel zijn lip)

Ik zou het ook nooit gewoon vinden als je je paard op wat voor manier ook stuk rijdt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:54

magda_90 schreef:
Even tussendoor: longeren aan het bit geeft wel behoorlijk extra druk op het bit omdat de longeerlijn nogal wat weegt en nogal beweeglijker is dan ruiterhanden. Recent onderzoek heeft drukmetingen daarmee gedaan.
Het is wel een mind opener. Ikzelf was al een voorstander van een kaptoom voor longeren en dit bevestigt het voor mij extra.

Bron kan ik aandragen zodra ik morgen weer thuis ben.

Ik had wat vertraging. :=

Warren-Smith et al. hebben in 2007 de studie "Rein contact between horse and handler during specific equitation movements" uitgevoerd waarin dit is genoemd.

Citaat:
Total weight, including the load cells, was 404.8 g for the long-reins and 262.2 g for the reins used in the riding test

De paarden zijn in deze test zowel aan de longeerlijn als onder het zadel gereden en het is natuurlijk logisch dat een longeerlijn veel zwaarder is dan een set teugels. Zoiets loopt dan lekker te deinen aan het bit wat steeds best wel druk kan veroorzaken in de mond. Ik ga geen resultaten citeren op het web (iets met rechten etc) maar het was voor mij een eye opener. Ikzelf zal nu niet meer gaan longeren met de lijn aan het bit en zal voortaan een kaptoom of halster gaan gebruiken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:58

Maar je draagt zelf ook de lijn, niet alleen het paard of is dat al meegerekend?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:31

Zelf dragen of niet, je kunt je voorstellen dat een longeerlijn desondanks bungelt tussen mond en longeur en dat is best wel een gewicht. Ik zal vanavond nog even goed doorlezen want ik was er nog niet geheel klaar mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:13

Dat bungelen kan ik me zeker voorstellen.
Maar was benieuwd hoe ze dat gewicht bekeken :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:25

Snap ik, kom ik nog op terug, iets met visite nu ed.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:49

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:42

irisdepony schreef:
Om de mond nu te beschermen kan je ook de Effol mondboter gebruiken. En nu kan ook je bit er makkelijker in .
https://www.horsefitshop.nl/uitwendig/h ... 11957.html

Krijg een beetje de kriebels van de tekst bij dit product "Voor acceptatie van het bit: smeer het bit royaal in."
Acceptatie van het bit ligt aan de correctheid van het rijden en de zachtheid van de ruiterhand... en wellicht of het bit past. Maar niet door er een klodder vet met een smaakje op te kwakken :+

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:51

Een beetje honingzalf erop helpt goed voor het helen, dan is het binnen een paar dagen dicht. En daarna is inderdaad dus de mond heel erg gevoelig, of bitloos rijden dan of met een extréém zacht handje met bit in. Bitringen heb ik zelf niet zo'n fijne ervaring mee, dat haalde bij mijn paard juist de mondhoek open, nu ik zonder rij heeft ze nergens meer last van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:20

c_alsemgeest schreef:
irisdepony schreef:
Om de mond nu te beschermen kan je ook de Effol mondboter gebruiken. En nu kan ook je bit er makkelijker in .
https://www.horsefitshop.nl/uitwendig/h ... 11957.html

Krijg een beetje de kriebels van de tekst bij dit product "Voor acceptatie van het bit: smeer het bit royaal in."
Acceptatie van het bit ligt aan de correctheid van het rijden en de zachtheid van de ruiterhand... en wellicht of het bit past. Maar niet door er een klodder vet met een smaakje op te kwakken :+

Inderdaad! Ik krijg weleens klanten die hebben gelest bij een hier bekende instructrice en die paarden zijn allemaal bang voor de hand. Allemaal kort gereden.