magda_90 schreef:Even tussendoor: longeren aan het bit geeft wel behoorlijk extra druk op het bit omdat de longeerlijn nogal wat weegt en nogal beweeglijker is dan ruiterhanden. Recent onderzoek heeft drukmetingen daarmee gedaan.
Het is wel een mind opener. Ikzelf was al een voorstander van een kaptoom voor longeren en dit bevestigt het voor mij extra.
Bron kan ik aandragen zodra ik morgen weer thuis ben.
Ik had wat vertraging. 
Warren-Smith et al. hebben in 2007 de studie "Rein contact between horse and handler during specific equitation movements" uitgevoerd waarin dit is genoemd.
Citaat:
Total weight, including the load cells, was 404.8 g for the long-reins and 262.2 g for the reins used in the riding test
De paarden zijn in deze test zowel aan de longeerlijn als onder het zadel gereden en het is natuurlijk logisch dat een longeerlijn veel zwaarder is dan een set teugels. Zoiets loopt dan lekker te deinen aan het bit wat steeds best wel druk kan veroorzaken in de mond. Ik ga geen resultaten citeren op het web (iets met rechten etc) maar het was voor mij een eye opener. Ikzelf zal nu niet meer gaan longeren met de lijn aan het bit en zal voortaan een kaptoom of halster gaan gebruiken.