5 jarig paard bijna uitbehandeld....wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:04

Ik heb ook een paard die door een trauma fragmenten van haar sesambeentje bij de kogel had afgescheurd. Is vorig jaar april geopereerd. Daarna twee weken boxrust, toen bijna 4 weken 1 x per dag aan de hand stappen, toen een maand in een eigen weitje en daarna twee maanden in een klein groepje in de wei. Bij de controle is haar kogel toen 1 keer ingespoten. Na 5 maanden heel rustig er op gegaan met alleen maar stappen, bij voorkeur buiten op het harde. Nog weer twee maanden later begonnen met draven (in eerste instantie alleen rechte stukken).
En afgelopen week, na 10 maanden, weer voor het eerst 1 proefje M2 gestart. Ging super goed, 1e met 199 punten. Kortom het kan goed komen met heel erg veel geduld. Blijf hoop houden! De DA gaf ons 50% kans op terugkeer in de sport en 70% kans op een pijnvrij bestaan.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:08

TS, sterkte met je paard, ik hoop oprecht voor jullie beide dat ze beter wordt.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:08

No_No schreef:
Ts.. Om heel eerlijkere zijn denk ik niet dat je paard pijnvrij wordt. Verschillende dierenartsen geven al aan dat ze het somber in zien. Een paard wat kreupel loopt loopt kreupel omdat het pijn heeft, niet omdat het ergens een klein pijntje voelt.
Een paard loopt goed of het loopt niet goed. Ga jij lekker op een paard zitten wat niet goed loopt en waarschijnlijk de dag na het rijden meer pijn heeft door het ritje?
Ik heb zo een gehad en het voelde absoluut niet goed dus per direct op pensioen gezet. Ik kan mij niet voorstellen dat mensen er op blijven klimmen, al zijn ze er wel. Mijn paard heb ik na een goed jaar alsnog naar de slager gedaan en ik heb dat hele jaar er verschrikkelijk tegen op gezien. Iedere dag heb ik mij zorgen gemaakt om mijn paard, iedere dag de vraag of hij last had van zijn gewrichten. Ik vond het vreselijk..
Uiteindelijk dus toch weg gedaan, wat een opluchting.. Ik hoefde mij geen zorgen meer te maken.
De volgende gaat direct weg mocht ik te horen krijgen dat het iets heeft wat niet meer te genezen is.
Op een paard zitten wat kreupel is doe ik al helemaal niet.

Wat ik met jou paard zou doen? Luisteren naar de dierenartsen. Je hebt je paard om op te rijden, uit je antwoorden haal ik dat je het niet gaat volhouden om haar als grasmaaier te houden. Bovendien verwacht ik artrose in die kogel. Wat zei de dierenarts daar van?

Nee zeker niet op gaan als ze pijn heeft! Helemaal mee eens. Daarom gaat het bij mij voor dat ze pijnvrij en gelukkig is.
Ik ben ook bang dat als k haar op het land zet ik me zorgen blijf maken of ze geen pijn heeft...dus snap jou gedachten daarbij heel goed!!
De da die haar heeft behandeld doet deze operatie ook dagelijks dus ik luister zeker naar zijn advies. Ze had een heel klein beetje artrose maar dat viel echt reuze mee gelukkig. Daarom nog een keer proberen op advies van de da.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:10

No_No schreef:
Nee, maar een paard wat pijn heeft gaat zijn lijf verkeerd gebruiken waardoor er meer problemen ontstaan.
Dat is iets wat je niet moet willen.

Zeker waar! Ik merk het bij haar in haar rug, en de buiging dan weet ik vaak al dat het niet goed is, en dan komt het uit haar benen. Maar die ontlast ze zo erg dat de rest pijn gaat doen.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:12

hoogendroog schreef:
TS, sterkte met je paard, ik hoop oprecht voor jullie beide dat ze beter wordt.

Bedankt!!!
Wat enorm naar om in deze onzekerheid te zitten. Wil haar zo graag weer helemaal gelukkig zien!

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:14

charmante schreef:
Ik heb ook een paard die door een trauma fragmenten van haar sesambeentje bij de kogel had afgescheurd. Is vorig jaar april geopereerd. Daarna twee weken boxrust, toen bijna 4 weken 1 x per dag aan de hand stappen, toen een maand in een eigen weitje en daarna twee maanden in een klein groepje in de wei. Bij de controle is haar kogel toen 1 keer ingespoten. Na 5 maanden heel rustig er op gegaan met alleen maar stappen, bij voorkeur buiten op het harde. Nog weer twee maanden later begonnen met draven (in eerste instantie alleen rechte stukken).
En afgelopen week, na 10 maanden, weer voor het eerst 1 proefje M2 gestart. Ging super goed, 1e met 199 punten. Kortom het kan goed komen met heel erg veel geduld. Blijf hoop houden! De DA gaf ons 50% kans op terugkeer in de sport en 70% kans op een pijnvrij bestaan.

Whoh enorm fijn dat het zo goed is gekomen!! En fijn om te lezen dat het met rust goed gekomen is. Ik hoop dat het bij die van mij ook gaat helpen!
Maar dit geeft weer beetje hoop

charmante

Re: 5 jarig paard bijna uitbehandeld....wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:22

Ik hoop ook voor je dat het bij jou goed gaat komen. Heel veel geduld en hopen dat ze geen gekke sprongen in de paddock of wei gaat maken. Ik duim voor je dat het steeds beter zal gaan. Waar is jou paard geopereerd?

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:24

Oh ja ik vergeet nog te vermelden dat ik haar wel MSM (half jaar) ben gaan voeren en dat ze 's nachts in de back on track beschermer heeft gestaan.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:28

charmante schreef:
Oh ja ik vergeet nog te vermelden dat ik haar wel MSM (half jaar) ben gaan voeren en dat ze 's nachts in de back on track beschermer heeft gestaan.

Ze is geopereerd in Bodegraven!
Oké!! MSM is idd misschien wel goed nu.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:46

Die van mij is ook in Bodegraven geopereerd

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 12:30

charmante schreef:

Oke, ben echt enorm te vrede over Bodegraven. Enorm goed geholpen met alles.
En MSM is besteld :)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:41

Mijn advies is ook geef het goed de tijd.

Pony die wij hebben gehad heeft zijn kogelgewricht gescheurd door een stomme actie in zijn stal. Gewrichtskapsel kapot en een flinke splinter van zijn kogel af.
Dierenartsen gaven hem maar weinig kans op overleven, laat staan op herstel. Ook ivm infectiegevaar.
We zijn, mede omdat hij dekhengst was, voor een operatie gegaan.
Hij heeft een week in het gips gestaan en daarna nog weken in het verband. Absolute boxrust voor een aantal weken. Na de eerste weken mocht hij op een heel kleine paddock.
Na een aantal maanden zijn we begonnen met stappen aan de hand, heel langzaam opgebouwd. Weer een aantal maanden later begonnen met stappen onder het zadel en later draven onder het zadel. Tussendoor steeds voor controlefoto's naar de dierenarts. Geheel tegen de verwachting in ontstond er geen artrose in het gewricht.

Na 9 maanden revalideren is de pony volledig hersteld verklaard en na 11 maanden liep hij weer zijn eerste (dressuur)wedstrijden, nog een paar maanden later mocht hij ook weer springen en crossen. Pony is uiteindelijk Z dressuur en M SGW geworden bij ons.
Hij wordt dit jaar 18 en wordt nog steeds volop gereden.

Moraal van dit verhaal: wonderen bestaan en met veel geduld en een goede revalidatie is veel mogelijk.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:46

Wauw wat naar zeg! Dikke pech.
Maar..tijd kan inderdaad een heleboel doen. Jij kan met bijv een hardloop blessure aangeven dat het een beetje pijn doet en dan stoppen, je paard kan dat niet. Dan beter veel meer extra tijd nemen. Stuk is ze voor nu toch al dus het kan eigenlijk alleen maar beter worden.
Heel veel sterkte!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:47

Voor mij is een dergelijke keuze simpel, zolang het financieel haalbaar is mag ieder paard bij mij oud worden, hoeven ze niet perse te werken, MITS ze zonder pijn op het land kunnen staan. (en ik bedoel dan op langere termijn, een jaar of zelfs twee revalideren, ok, maar daarna moeten ze lekker kunnen stappen en een drafje en galopje zonder pijn kunnen doen.)
Oudere paarden overweeg ik wel (natuurlijke) pijnstillers te geven in geval van arthrose oid, mits ze dan zonder pijn kunnen rondlopen. Een paard dat ook in de weide geen drafje meer kan doen en constant pijn heeft laat ik inslapen, ongeacht de leeftijd.

In het geval van jou paard zou ik opteren om het dier dag en nacht in de weide te gooien en een jaar rust te geven. Cru gezegd maar erop of eronder. En dan binnen een jaar evalueren hoe het gaat, maar vooral de tijd geven.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:57

Als het om het uiten van ongemak/ pijn gaan zijn er grote verschillen. Het ene paard staat bij het minste al op drie bene en de andere zou nog doorgaan met een gebroken been. Het is dus erg belangrijk om je paard te kennen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:15

inderdaad Maximuss! Mijne staat al op 3 benen als er een plakje stro onder een voet zit :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:16

Deels mee eens Maximuss,maar aan de andere kant,als een paard weinig pijn kan hebben,moet je dan 'omdat hij niet veel kan hebben',hem maar langer laten doorlopen?

bij mensen idem.
mensen die ongeneeslijk ziek zijn.
de een vraagt euthanasie aan omdat hij de pijn niet meer kan hebben,terwijl een ander met dezelfde aandoening(en qua pijnmaat dus +/- hetzelfde),nog 10j alles uit het leven haalt wat er uit te halen valt.

als een paard mankt,heeft hij pijn.
ook al is de een een watje en de ander een beer.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 13:28

Helemaal eens. Die van mij is een druktemaker van zichzelf. Ik weet nu hoe ze is en wanneer ze zich anders gedraagt....een vreemde zou het niet zien. Ook toen ik vond dat ze niet goed liep zeiden andere dat ze er niks aan zagen. Omdat ze alleen voor haar doen rustig is wat voor een ander paard een heel normaal tempo is. Terwijl ze dus uiteindelijk een groot fragment had zitten. Zijn idd soms de kleine dingen waaraan je het merkt. En die jij alleen zelf vaak als eerste ziet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:39

@ tengeltje: dat bedoel ik niet,bij kreupelheid sowieso rust maar er zit wel een verschil in de mate van ongerustheid: als mijn ruin kreupel (zonder warmte, zwelling ed...) loopt dan begin ik met het even af te wachten, als mijn merrie hetzelfde loopt gaan alle registers direct open want zij toont pas iets als het erg veel pijn doet. Over de ruin hoef ik me geen zorgen te maken dat hij zich gaat overwerken, mijn merrie gaat door tot ze erbij neervalt. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is :-).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:42

TS, kun je haar geestelijk niet moe maken? Denkspelletjes, Zodat ze lichamelijk minder belast hoeft te worden?

In overleg met de behandelend artsen, zou ik wel kijken of je een osteo of een cranio sacraal therapeut erbij kunt krijgen. Voordat je paard zodanig gaat compenseren, dat je oorzaak-gevolg-oorzaak spiraal gaat krijgen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:44

charmante schreef:

Die van mij ook :D :D

Aan 2 benen, niet alleen de chip aan de kogel, maar ook aan een botcyste in het kroonbeen linksachter (stamceloperatie). Mjin paard staat nu in revalidatie. Dat gaat ca een halfjaar duren waarvan er nu 2 maanden voorbij zijn. Eerste weken boxrust gehad, daarna aan de hand stappen en aquatrainer.

Ik vind de artsen in Bodegraven erg kundig. Het is een moderne kliniek en goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als zij een slechte prognose geven, kun je denk ik wel aannemen dat het zo is (helaas).

Voor een aantal mensen hier: rust op de wei, gaat dit soort problemen niet oplossen. Tijd heelt nu eenmaal net alle wonden. Een gewricht wat stuk is, blijft stuk omdat bepaalde weefsels onherstelbaar zijn beschadigd. Opmerkingen als zou TS haar paard te kort rust hebben gegeven of nog langer rust zou moeten geven hebben dan ook geen enkele waarde.

Bij mijn paard wist ik van de bemerkingen toen ik hem kocht met 2,5. De chip en de botcyste veroorzaakten toen nog geen klachten. Omdat de botcyste toen nog geen open verbinding naar het gewricht had gemaakt en maar klein was, hebben we besloten om het met de chip nog even aan te kijken. Helaas ging de chip toch zeuren, dus was het tijd voor de operatie. Bij de beeldvorming ook maar even gelijk naar de cyste laten kijken, ook al toonde hij niet kreupel op het linker achterbeen. Helaas was er toen wel een kanaaltje zichtbaar naar het gewricht. Toen besloten om beide operaties tegelijkertijd te doen.
Het is ook echt nog een kwestie van "aankijken", maar als alles gaat zoals gepland komt het met hem goed. Ook voor de sport.
Het paard is nu 4 jaar. Mocht het toch niet goed gaan, dan ben ik daar resoluut in en laat ik hem inslapen.
Het paard krijgt bij ons alle kansen (zowel qua tijd als qua geld) om hem nog goed in de benen te krijgen. Ik ga hem niet 25+ jaren op de wei zetten en er vervolgens alleen nog maar naar kijken.

Zeker bij zo'n jong paard zou ik nog wel een paar jaar willen aankijken op de ontwikkelingen die op dit gebied nu gaande zijn en mogelijk beter perspectief zouden kunnen bieden.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 14:35

Rocamor schreef:
TS, kun je haar geestelijk niet moe maken? Denkspelletjes, Zodat ze lichamelijk minder belast hoeft te worden

Toen ze boxrust had heb ik dat zeker gedaan maar ze is enorm slim dus heeft alles snel door en dan is het snel al niet leuk meer. Ook heeft maakte ze in die periode alles kapot wat ze te pakken kreeg. Moet nog steeds elke dag controleren of ik al mn borstels heb want heb er al een paar keer 1 terug gevonden in haar stal :') nu ze naar buiten mag doe ik weer wat grondwerk en daar knapt ze ook enorm van op.
Ze krijgen bij ons onbeperkt kuil dus verstop nog wel elke dag stukjes peen,appel,mandarijn ect in haar kuil zodat ze iets te doen heeft. Maar ze mag gelukkig al weer lang in de paddock en verder stappen aan de hand.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 14:39

Babootje, enorm bedankt voor je reactie. Tijd heelt idd helaas niet alles. Die van jou heeft ook aardig waslijst zeg! Hoop dat alles goed komt, maar snap je redenatie helemaal. Je doet er alles om ze te helpen. Konden ze af en toe maar praten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:32

Die van mij komt op dit ogenblik nog niet langer dan een uur buiten zn box. 2 x 15 minuten stappen 5 dagen en de andere 2 dagen een half uur aquatrainer.
Daarnaast krijgt hij 5 x per week oefeningen voor de wervelkolom van een fysiotherapeut. En wordt hij nog extra gepoetst.
(Paard staat op een revalidatiestal. Dat heb ik expres zo gedaan omdat op de stal waar ik stond het erg druk is en ik hem daar niet goed kan revalideren. Ik wilde de voorwaarden voor zn herstel zo gunstig mogelijk maken). Het is wat verder weg en we gaan er om die reden dus ook maar 4 x per week zelf heen. Tot op heden heb ik niet de indruk dat hij er onder lijdt. Hij heeft de hele dag onbeperkt hooi tot zijn beschikking, een stal waar hij aardig wat ziet maar toch ook rustig genoeg is. Hij is vrolijk (vaak een beetje te :D ) en nog steeds net zo lief als anders.