Prikkeldraad gespannen op openbare weg. Snijwond tot gevolg.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Re: Prikkeldraad gespannen op openbare weg. Snijwond tot gevolg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:30

Hier ook goede ervaring met honingzalf .
Wij hebben een ruin overgenomen een goed half jaar terug met een hele grote draadwonde, eerst hebben we op aanraden van de dierenarts met vulketan gesmeerd , werkte op zich heel goed maar na een tijd leek het wat stil te staan .
Nu dus de honingzalf en naar onze mening werkt het net iets beter ,je ziet de zalf de wond 'schonen' en helen , het blijft ook goed nat en daardoor scheurt het niet terug verder open.
Zijn wond is dan wel een flink stuk groter .
Wij hebben het niet verbonden daar het een wond van een half jaar oud was al .
We zijn nu een dus een half jaar verder en de wond geneest netjes maar is nog niet dicht.
Hou er rekening mee dat het been snel vol vocht durft lopen door de afvalstoffen.
Hij loopt 24/7 buiten nu ,als hij te veel op stal staat is die echt wel dik
Zo was de wond toen hij bij ons kwam.
Afbeelding

Honingzalf heeft wel fases dat het er niet mooi uit ziet, je ziet het werken , maar op de langere termijn heeft het echt effect
Dit zijn 3 fases bv
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zal morgen proberen een foto van nu te maken.
Het is nu al vele malen kleiner dan de laatste foto

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 14:29

Nou het is even stil geweest hier maar rondom Empaier alles behalve. De stal, de Da en ik hebben onze handen vol.

Vorige week maandag zijn we dus gaan proberen te werken met de Hidez sok wat niet werkte waarna het verband zelf ook afzakte. Daarna zijn we het gaan vast tapen (ja letterlijk) en begon de prut er uit te komen (gewoon helder wondvocht dus dat is goed) maar hierdoor liep het verband snel vol en moest de Da regelmatig komen om het verband te wisselen.
In het weekend heb ik nogmaals geprobeerd met de hidez sok te werken (een maat kleiner) maar deze ging er dus weer net niet omheen.
Toch maar weer naar verband...

Dinsdag 21ste met de da gebeld, het verband zal vol troep en zakte weer af. Toen besloten dat we vrijdag de hechtingen eruit zouden gaan halen.
Om hem te helpen het wondvocht kwijt te raken had ze er een wonddressing opgedaan waardoor het verband woensdag al weer helemaal vol zat en afzakte. Donderdagochtend weer nieuw verband, het been is een stuk dunner en droger nu.

Vanmorgen kwam ik op stal en lag zijn verband helemaal door de stal verspreid en stond de wond een stukje verder open... Je kan al zien dat er sowieso wat wildvlees op gaat komen. Hij blijft er gewoonweg niet vanaf (en dat kan ik helemaal begrijpen!)

Met 3 man sterk, een sedatie en een praam hebben we de hechtingen en nietjes eruit gekregen. Nu is het hopen dat hij het verband laat zitten! Vooralsnog heeft hij nog steeds stalrust :( :(. Vind het echt heel sneu maar dit is nu het beste voor hem.

Mocht iemand nog tips hebben om het verband te laten zitten... Er zit al cribox op gesmeerd.

Foto's volgen nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:45

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:52

Ik kan je adviseren om te gaan werken met oogzalf.
Daar zit antibiotica in maar is niet irriterent en dus blijft je paard van de wond af en hoeft er ook niks om heen.

Ik had ook een paard met een beenwond en het werd er alleen maar lelijker op omdat hij bleef bijten naar de plek.
Op advies van iemand oogzalf gaan smeren en toen bleef jij er vanaf en genas het netjes.

Nu heb ik het standaard in huis voor wondjes.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:28

Ik heb groene leem gebruikt bij een open wond (2 wonden). Niet de tube, het poeder om aan te maken. Duurt misschien wat langer met genezen maar het is prachtig geheeld en heb ook geen wild vlees.
Moet het verband er persé nog om? Aan de lucht geneest t vaak sneller en beter?
Hoe dan ook, zwaar poedersuiker en ik hoop dat het helemaal goed komt.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:00

Wij hadden ook een grote open wond waar niet vanaf gebleven werd (door onze hond weliswaar), ook hier hechtingen eruit gehaald waarna er letterlijk een stuk van 4x8 cm open was. Ook groene leem gaan smeren en er zit nog maar 1 dun streepje litteken. Dus dat is misschien ook een optie als hij er echt niet vanaf wil blijven.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 17:42

Het probleem is dat er verband omheen moet blijven voor de druk. Door die druk heb je veel minder kans op wildvlees vorming. Krijg via de PB een hele mooie tip voor een anti bijt kap! Nu bij Agradi voor 10 euro te krijgen dus ik denk dat ik die maar ga bestellen vanavond. Wil het wel spannend want daarmee kan hij misschien ook weer blijven hangen of zo... maar iig niet gericht zijn tanden erin zetten.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:46

De groene leem gaat juist wild vlees vorming tegen. Hier 2x diepe gapende wond gehad, op de voorknie buitenkant en 10cm onder de achterknie. Beide keren leem en geen enkel stukje wild vlees.
Op de knie nog een streepje litteken en achter helemaal niets meer te zien.

Hamstertje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 01:04

Erg zeg! Ik had gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt met mijn paard, ik denk ook dat je 112 had kunnen bellen maar ik weet niet of het wel wat opgeleverd zou hebben als het op grond is van de landschapsbeheerder.

@spatter
Oogzalf? Wist niet dat dat zou helpen :P

Beterschap en sterkte met je paard.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:18

Mesistran [ honingzalf ] werkt heel goed

ik herinner me het topic van een pony met gat in de hals die zo gepakt was door een hengst
je kon door de hals heenkijken....

is met deze zalf helemaal genezen!

heel veel succes en sterkte met je paard!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 09:45

Weer even een update van mijn kant.

We zijn helaas nog steeds met het verband bezig. Het leek een tijdje heel mooi droog en snel dicht te gaan maar komt er toch weer wondvocht uit. Ook is de huid eroverheen nog niet dicht dus blijven we verband gebruiken om tegendruk te geven om wildvlees vorming te voorkomen.

Aangezien hij zijn verband bleef opvreten en dan aan de wond ging zitten klooien heeft hij een antibijtkap gekregen. Hij doet het daar heel goed mee! Ik vond het echt heel sneu in het begin maar het werkt super en het zit hem niet echt in de weg (zonder is natuurlijk fijner maarja).

Do foto's komen echt nog! Heb ze allemaal op mijn telefoon staan maar moet ze thuis nog even op de laptop zetten om ze dan hier te kunnen uploaden.

Ik gebruik vanaf het begin al honingzalf. Iedere keer als k de kans heb dat er op te smeren doe ik dat. Heb er zelf ook super ervaring mee.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 01:09

Hoi ts,

Hoe gaat het met de wond nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 01:23

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 22:52

Nou zoals beloofd hier eens wat foto's:

De eerste foto van de wond. Even in een spoiler. Als je niet van bloed houd, niet kijken.
Dit is een wond tot op het bot.

Spoiler:
Afbeelding

Nadat de hechtingen erin zaten:
Afbeelding

De eerste controle op 13-02:
Afbeelding

19-02
Afbeelding

De troep komt er doorheen:
Afbeelding

24-02 het verband er weer eens af gegeten:
Afbeelding

De hechtingen mochten eruit:
Afbeelding

Nog een creatie:
Afbeelding

Still good looking en het werkt heel goed!
Afbeelding

Afbeelding

27-03:
Afbeelding

En toen ging het vrij snel eigenlijk vind ik zelf:
2-3 denk ik
Afbeelding

6-3:
Afbeelding

8-3:
Afbeelding

En vandaag:
Afbeelding

De da was heel positief vandaag. Zij verwacht dat het binnen een week dicht zal zijn! *\o/*
Dit weekend gaat het verband er als het goed is definitief vanaf en mag hij weer lekker naar buiten!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:59

gaat de goede kant op!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:04

Heel veel sterkte en goede moed! Ik ken er weinig van, maar lijkt er toch goed uit te zien :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:26

Dat ziet er goed uit! Honingzalf is ook wel echt top spul om zulke wonden snel te laten genezen.

Ziet er inderdaad wel naar uit dat dit binnen een week dicht is. Fijn!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:20

Mooindat het nu eindelijk de goede kant op gaat en hopelijk snel weer lekker naar buiten
en dan weer wat gaan werken.....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:35

Hee ts, hoe staat het nu ermee?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 20:56

Sorry voor de late reactie!

Met Empaier gaat het goed. Zijn been is mooi genezen. Je ziet nog wel een duidelijke plek en het been is dikker. Ook is het hele onderbeen nu bedekt met witte plekken door de druk van het verband voor een langere periode. Met rijden merk ik er niks van, hij beweegt normaal en heeft er geen last van.
Al met al zijn we er heel goed mee weggekomen denk ik zo!

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:48

Ik ga ook voor honingzalf. Hier hadden we een kalf met een wond in zijn achterpoot. Je kon er dwars doorheen kijken, er zat echt een gat in. Nu is zij een echte koe, gaat heel goed met melken en je ziet alleen een streepje van het litteken. Het was echt een nare wond, de VA wilde er eigenlijk niet eens aan beginnen....Maar fijn dat het zo goed gaat met je paard

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:26

Fijn dat het toch goed genezen is het had zoveel erger kunnen zijn....