Vermagerde Ruin! Help!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:09

Schat in dat het komt van de slobber die je eerder hebt gegeven, als dat dier dat nooit gehad heeft en hij is al niet in te beste conditie heeft zijn maag een opdonder gekregen, want dan gaat het maagzuur opspelen.

GOed hooi en idd senior priores en je heoft dat helemaal niet zo lang te weken als je warm water gebruikt, wat ook veel prettiger eten voor hem is, gewoon heet water erop, uurtje laten staan, goed doorroeren (anders is het nog te warm) en klaar. Eventueel kun je er nog wat handen zemelen doorheen doen, ook goed voor zijn darmen.

Sterkte met de oude man. :(:)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:10

Dat lange weken moet toch helemaal geen probleem zijn? Gewoon 's morgens voor 's avonds klaarmaken en 's avonds voor de volgende dag klaarmaken. Gaat hier al jaren in hetzelfde ritme: voeren en gelijk in de week zetten voor de volgende dag.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:03

vanhuisuit: ja want slobber is vergif :') dus....

Tanden en ontworming checken. PPID kan. Het kan ook alleen de leeftijd zijn. Dat kun je prima overleggen met je dierenarts.

Onbeperkt hooi van een goede kwaliteit aanbieden. Bij voorkeur met aan analyse (dan graag niet (te) hoog in suiker maar wel met een fatsoenlijk eiwit en energie gehalte). Dat aanvullen met een bietenpulp en gewoon fatsoenlijke hoeveelheid 18Plus. Passend bij zijn maat; dan is tot 3 kg voor een paard helemaal geen idiote hoeveelheid.

Mijn 21 jarige moet ik in de winter nu voor het eerst in zijn hele leven 2-2,5 kg krachtvoer (18plus) geven om op gewicht te blijven. Heeft het altijd op geen tot weinig krachtvoer gedaan en was dan vaak nog snel te dik. Die blaakt wel nog van gezondheid en staat nog vol in het werk. Maar die krijgt tegen de tijd dat hij 25 is ook wel stevig bijgevoerd in de wintermaanden denk ik.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:57

Ik zou wachten op de uitslag mest en dan advies afwachten voor eventueel wormenkuur
Die kan je niet zomaar halen overigens

Naar van de hond sterkte

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:27

In de winter zal je weinig tot geen eitjes vinden in de mest, dus ik begrijp niet helemaal dat er nu mestonderzoek wordt gedaan. Ik zou inderdaad gewoon ontwormen zoals ik al aanraadde, je DA wil je toch een wormenkuur geven? Als het even kan dan de Equest of Equest Pramox, niet teveel overdoseren daarmee, dat kan soms nare gevolgen hebben bij zwakkere paarden.

elinefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:16

Heb je al van dat voer geprobeerd voor oude paarden? Van subli hebben ze dat en dat schijnt heel goed te werken! :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:04

Inderdaad een van de seniorenslobbers voeren die hier zijn aangeraden en een product waar veel eiwit in zit zoals,lucerne,esparcette,sojahullen,eggersman aminoral

Bedenk wel dat een mager paard in de winter zonder voedzaam vers gras niet binnen een maand weer op gewicht is..Dat duurt echt even

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:11

Wiske2 schreef:
Maagzweren? Kijk even in het maagzweren topic.

Dit dus.

Slecht in zijn vel zitten, afvallen en niet aan zijn buik mogen zitten zouden héél goed op maagzweren kunnen duiden.

(niet per se, iets anders kan ook. Maar de alarmbellen rinkelen wel meteen bij mij.)

Mijn paard is vaak ook wat extra gevoelig op of eigenlijk nét vóór zijn lendenen als zijn maag weer opspeelt.
(chronisch maagpatient)

Als het maagproblemen zijn, dan kan de goede medicatie heel snel voor verbetering zorgen.
Helaas wel duur, en je kunt het niet even kortdurend geven, daarmee loop je het risico dat het erger terugkomt.

Let op, sommige dierenartsen zijn goed op de hoogte van maagproblematiek, sommigen nauwelijks.
Even zelf aankaarten en doorvragen kan handig zijn.

IHN

Re: Vermagerde Ruin! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:01

hier hebben ze enkel gastrogard ofzo...40 euro per spuit...in amerika omeprazol...veeeeeeel goedkoper (paar euro per dag ipv 40). Weet alleen niet hoe het nu met verzenden zit...bij mij ging het altijd goed maar heb laatst zelf wat opgestuurd naar iemand en dat is niet aangekomen...heb toen mijn laatste zakjes nog opgestuurd omdat ik het banketstaaf vond en die kwamen wel aan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:03

Gastrogard ìs omeprazol.

Abler (dat merk uit Amerika) ook.

Omeprazol is de werkzame stof.

Gastrogard of Abler de merknaam.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:08

Femke_Tweety schreef:
Gastrogard ìs omeprazol.

Abler (dat merk uit Amerika) ook.

Omeprazol is de werkzame stof.

Gastrogard of Abler de merknaam.

ja je hebt gelijk...abler heet het...was ff te snel .

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 00:30

Nou ik ben heel blij met alle reacties uit het topic! hij ziet er al ietsjes beter uit na de wormenspuit en de 18+ slobber, ze krijgen niet onbeperkt ruwvoer maar 2x per dag een grote kruiwagen vol in de ruif.
Hij zit ook al beter in zijn vel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:59

Goed zo! Keep up the good work.