Veel problemen met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:04

Veel paarden worden naar mijn mening veel te jong zadelmak gemaakt en veel te snel intensief bereden zodat ze al op jonge leeftijd M of nog hoger niveau lopen.

Daarnaast zijn er legio manege ruiters die al vrij snel een eigen paardje krijgen omdat ouders en ruiter vinden dat ze al uitstekend rijden. Ik ken een FNRS manege hier in de buurt waar ruiters al langer dan 7 jaar rijden en nog niet eens een onafhankelijke zit hebben :-(

Wat ik in bovenstaande reacties nog niet tegengekomen ben is vergif als oorzaak van paarden ellende.
Er zijn nog steeds paardenmensen die doodleuk met Roundup of andere onkruidverdelgers pal naast het weiland of zelfs erin tegen onkruid spuiten, vervolgens niet de minstens 2 weken aanhouden dat de paarden er niet op mogen grazen of nog erger, zelfs direct de paarden er weer opzetten. Onkruidbestrijdingsmiddelen kunnen ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van paarden. Spijsverteringsproblemen, lever en nierschade en zelfs ontwikkelings- en groeiproblemen of nog erger : ataxie aan 1 of 2 benen.
Ik heb een buurvrouw die ook jaarlijks spuit en zich aan geen enkele veiligheidsregel houd. Zo ook afgelopen jaar. Behalve langs de rand spoot ze zelfs pleksgewijs in haar wei en zette haar paarden er direct weer op :-(
Eén van die paarden is een paar maanden terug verkocht. Ik benijd de nieuwe eigenaar niet.
Er bestaat namelijk GEEN enkel veilig onkruidbestrijdingsmiddel ! En wat velen ook niet weten is dat er heel makkelijk drift optreed tijdens het spuiten. Dat kan zomaar tot een aantal meters ver gaan zonder dat degene die spuit dat in de gaten heeft.
Dus door dat straatje te spuiten langs de bak of wei kan het gif door drift wel tot 10 m. verderop in je wei terecht komen. Er zijn meerdere gifstoffen die na 2 dagen het gras aromatisch maken waardoor de paarden het vergiftigde gras niet herkennen en het zelfs graag gaan eten :-(

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:06

wbt die andere rassen klopt ook niet hoor, een paard is een paard en dient als paard gemanagement te worden. Misschien 'bijt' een halfinger oid iets minder snel van zich af als een jazz, maar uiteindelijk gaan ook die rassen protesteren als ze niet goed gereden worden. Ik heb het veel gezien bij veehouders met Holstein koeien, de dieren waren zwak, presteerde niet goed, veel ziek en kwakkelen, en het kwam door de fokkerij en modern en vroeger waren de koeien beter en blablablabla.
Die veehouders zijn gaan kruisen met andere rassen die zogenaamd beter zouden zijn qua genetica en minder doorgefokt, en zal ik je wat vertellen? Die veehouders hadden met hun 'nieuwe' koeien exact dezelfde problemen als voorheen, omdat een koe een koe is, en je die moet managen als een koe, en als je dat niet in de vingers hebt, of niet bereid bent te leren, blijf je altijd dezelfde problemen houden en daarmee samenhangend dezelfde kosten en verdriet.

En bij paarden zie ik hetzelfde gebeuren, onder het mom van: ik heb maar tijd om 1x in de week te rijden, oh een kwpn'er is te heet, dan nemen we toch een haflinger/tinker/koudbloed vul maar in, en die trekken we 1x per week z'n stal uit. Dat het diertje zo stijf in zijn lijf is en eigenlijk geen conditie heeft nemen we maar voor lief. En het dan vreemd vinden als ie op een gegeven moment zijn stal ook niet meer uitwilt. Nou ik vind het niet raar. Wel sneu als paard, als je net daar terecht komt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:50

Ik vraag me wel af welke type paard TS steeds gekocht heeft.
En hoeveel verstand ze heeft van paarden en of ze naast de keuring ook iemand met verstand van paarden , heeft meegenomen tijdens de koop.

En 1 les heeft TS inmiddels geleerd, geloof nooit de mooie blauwe kijkers van de verkoper.
Die wil niet voor niets van het paard af tegen een zo hoog mogelijke prijs.

Ik heb al heel wat paardjes gekocht en verschillende verkocht.
Vaak als veulen aangeschaft en eigenlijk in al die jaren maar eentje gehad die jong de lappenmand in ging en dat kwam ook nog eens door mensen die aan mijn paard gezeten hadden terwijl ze er niks te zoeken hadden.
Paard had een geweldig karakter en heeft ondanks 3 jaar dokteren en met 9 jaar met pensioen , toch hier nog 5 jaar rond gelopen.

Maar ook ik zie en hoor wel verhalen van paarden die snel de lappenmand in gaan.
Kwa fokken zou er best meer gelet mogen worden op stand, goede hoeven en stevige benen en gezond lijf.
Degelijker inplaats van mooi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:52

Waves schreef:
Het is echt niet zo dat vroeger alles beter was, vroeger (20-30 jaar geleden) ging een pony of paard dat kreupel was gewoon 3 maanden het land op en als het dan niet beter was dan werd het dier geslacht of ingeslapen. Zo simpel was het. Dus natuurlijk had je toen minder 'probleempaarden', er werd niet mee gesukkeld en gedokterd, die 'verdwenen' gewoon.

Maar toen hadden ook véél minder mensen paarden. Mensen die paarden of een pony hadden, die hadden er meestal verstand van, een paard was toen echt voor de rijkeren of de boeren, niet iets wat je zomaar even aanschafte.

Tegenwoordig schaft iedereen met een paar jaar manege ervaring een paard aan en zet het op een doe-het zelf stal of een mega pensionstal, niet gehinderd door kennis of ervaring.

9 van de 10 x kunnen ze niet goed rijden, laat staan gericht trainen. En dat fenomeen zie ik vooral in de randstad. En laat dat nou net zijn waar paarden altijd binnen moeten staan door het drassige land en waar een fatsoenlijke buitenrit er vaak ook niet in zit. En dan willen ze vaak ook nog wedstrijden rijden en hebben ze geen geduld om het dier rustig te laten ontwikkelen. Dat alles bij elkaar, daar krijg je een hoop problemen door.

Helemaal eens met wat jij zegt..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:06

Omdat dit topic is geopend met een niet toegestaan schaduwaccount en deze gebruiker daardoor geblokkeerd is plaats ik hier een slotje.