Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
timberland schreef:lintwormen komen bij paarden voor ter hoogte van de overgang van het ileum naar het ceacum (blindzak). Hier kunnen ze de werking van de ileocecale klep belemmeren, wat de mestpassage bemoeilijkt. Hierdoor kunnen koliek symptomen ontstaan. in sommige gevallen kan door de darmwand beschadiging een verzwakking ontstaan. Dit kan leiden tot divertikelvorming en zelfs tot ruptuur van de darm !! In belgie wordt de besmettingsgraad op 30% geschat. ontwormen kan door praziquantel (equimax) of door dubbele tot drievoudige dosis pyrantel. Deze hoge dosis is nodig, daar de lintwormen ongevoelig zijn aan de standaard dosis pyrantel die in bv horseminth zit. in equitell zit standaard een hogere dosis pyrantel, waardoor je met 1 injector ook tegen de lintworm behandeld hebt.
Citaat:maar je ziet nu ook van die onmtwormpaketten voor het hele jaar. van equimax geloof ik. dat zijn op een na allemaal dezelfde spuiten dat kan dan toch ook nooit goed zijn, ik heb geleerd om verschillende soorten wormenspuiten met verschillende ingredienten af te wisselen
Gerrie schreef:Driedubbele dosis pyrantel is voor mij geen optie.TEn eerste is dat duurder en ten tweede ga er maar eens aanstaan om drie van die spuiten er achterelkaar in te krijgen![]()
Pyrantel kost ong 6.95 euro.
Ik betaal voor Equimax 18.95 euro
Citaat:door dubbele tot drievoudige dosis pyrantel
timberland schreef:lintwormen komen bij paarden voor ter hoogte van de overgang van het ileum naar het ceacum (blindzak). Hier kunnen ze de werking van de ileocecale klep belemmeren, wat de mestpassage bemoeilijkt. Hierdoor kunnen koliek symptomen ontstaan. in sommige gevallen kan door de darmwand beschadiging een verzwakking ontstaan. Dit kan leiden tot divertikelvorming en zelfs tot ruptuur van de darm !! In belgie wordt de besmettingsgraad op 30% geschat. ontwormen kan door praziquantel (equimax) of door dubbele tot drievoudige dosis pyrantel. Deze hoge dosis is nodig, daar de lintwormen ongevoelig zijn aan de standaard dosis pyrantel die in bv horseminth zit. in equitell zit standaard een hogere dosis pyrantel, waardoor je met 1 injector ook tegen de lintworm behandeld hebt.
sonjabelgium schreef:Het is dus een welles-nietes spelletje of je al dan niet de zelfde ontwormers moet blijven toepassen. Misschien moeten we elke ontwormbeurt meteen een stuk of drie soorten erinduwen
sonjabelgium schreef:Blijkbaar verschilt dit al per regio, want hier vind je geen Equimax terwijl ik die zo graag 's zou kunnen toedienen (lijkt me één van de betere te zijn naast Equest). Eqvalan krijgen we hier overal bij de apotheek. Horseminth dan weer via de DA