90% van de stallen besmet met lintworm!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timberland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:44

lintwormen komen bij paarden voor ter hoogte van de overgang van het ileum naar het ceacum (blindzak). Hier kunnen ze de werking van de ileocecale klep belemmeren, wat de mestpassage bemoeilijkt. Hierdoor kunnen koliek symptomen ontstaan. in sommige gevallen kan door de darmwand beschadiging een verzwakking ontstaan. Dit kan leiden tot divertikelvorming en zelfs tot ruptuur van de darm !! In belgie wordt de besmettingsgraad op 30% geschat. ontwormen kan door praziquantel (equimax) of door dubbele tot drievoudige dosis pyrantel. Deze hoge dosis is nodig, daar de lintwormen ongevoelig zijn aan de standaard dosis pyrantel die in bv horseminth zit. in equitell zit standaard een hogere dosis pyrantel, waardoor je met 1 injector ook tegen de lintworm behandeld hebt.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 20:44

timberland schreef:
lintwormen komen bij paarden voor ter hoogte van de overgang van het ileum naar het ceacum (blindzak). Hier kunnen ze de werking van de ileocecale klep belemmeren, wat de mestpassage bemoeilijkt. Hierdoor kunnen koliek symptomen ontstaan. in sommige gevallen kan door de darmwand beschadiging een verzwakking ontstaan. Dit kan leiden tot divertikelvorming en zelfs tot ruptuur van de darm !! In belgie wordt de besmettingsgraad op 30% geschat. ontwormen kan door praziquantel (equimax) of door dubbele tot drievoudige dosis pyrantel. Deze hoge dosis is nodig, daar de lintwormen ongevoelig zijn aan de standaard dosis pyrantel die in bv horseminth zit. in equitell zit standaard een hogere dosis pyrantel, waardoor je met 1 injector ook tegen de lintworm behandeld hebt.

DAs een heldere uitleg OK dan!

Driedubbele dosis pyrantel is voor mij geen optie.TEn eerste is dat duurder en ten tweede ga er maar eens aanstaan om drie van die spuiten er achterelkaar in te krijgen
Pyrantel kost ong 6.95 euro.
Ik betaal voor Equimax 18.95 euro

Citaat:
maar je ziet nu ook van die onmtwormpaketten voor het hele jaar. van equimax geloof ik. dat zijn op een na allemaal dezelfde spuiten dat kan dan toch ook nooit goed zijn, ik heb geleerd om verschillende soorten wormenspuiten met verschillende ingredienten af te wisselen

Tja daar heb ik weer een andere lezing over nl dat je gedurende een cyclus(van de wormen) dezelfde werkzame stoffen toe moet dienen.Was een verhaal bij de introductie van Equest.Terwijl Equest niet de werkzame stof tegen horzellarven bevat,dus dan zou je de cyclus alweer verbreken en zo resistentie in de hand werken?

Het blijft een beetje gissen naar de(gulden) middenweg.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:44

Het is dus een welles-nietes spelletje of je al dan niet de zelfde ontwormers moet blijven toepassen. Misschien moeten we elke ontwormbeurt meteen een stuk of drie soorten erinduwen Lips are sealed

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:29

Gerrie schreef:
Driedubbele dosis pyrantel is voor mij geen optie.TEn eerste is dat duurder en ten tweede ga er maar eens aanstaan om drie van die spuiten er achterelkaar in te krijgen
Pyrantel kost ong 6.95 euro.
Ik betaal voor Equimax 18.95 euro

Als je goed leest zie je dubbel staan, en dat maakt het wel een stuk goedkoper dan Equimax. Er is aangetoond dat dubbel werkt, daarover zijn studies gedaan.
Ik denk toch dat je ergens een aandeel hebt in de verkoop van die Equimax Knipoog .

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 01:26

Citaat:
door dubbele tot drievoudige dosis pyrantel

dat is wat ik lees Haha!

en nee ik heb geen aandeel in equimax *LOL* ik probeer bokkers er attent op te maken Verward
als ik die had zou ik de dosis verhogen tot een gewicht van zeker 700 kilo.
600 kilo kan soms net te weinig zijn.

Ik geef altijd ivermectine en af en toe Equest.
Equimax stond aan het begin van dit topic nog niet bij mij op de plank.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:11

timberland schreef:

hé, eindelijk een deskundige uitleg. Timberland welke ontwormingen bestaan er nog en welk middel zit er in. Equitell ken ik absoluut niet. Equimax hebben mijn paarden nu voor het eerst gehad maandag ll. vroerger ontwormde ik altijd met ivermectine (furexel, eqvalan, eraquell) en 1 keer per jaar met een dubbele dosis Horseminth. Alleen Horseminth durfde ik niet aan drachtige merrie geven. Welke middelen werken ook goed tegen lintwormen en zijn geschikt om aan drachtige merries te geven?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:50

Ik ontworm tegen lintwormen na het het veulenen met dubbel Horseminth, zijn ze niet drachtig en 1 keer per jaar Lachen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:24

Jammer dat hier in België niet alle middelen kan vinden die hier besproken worden. Equimax heb ik hier nog NOOIT gezien, Horseminth heb ik nu via de DA gekregen ... Wat je hier gewoon kan vinden is Furexel en Eqvalan en Equiworm F ... De rest kan je gewoon niet vinden hier

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:57

Eraquel is hier wel te verkrijgen. Equimax heb ik besteld via Divoza. Eraquell vraag je aan de DA. Eraquell is ook ivermectine maar goedkoper dan Furexel en Eqvalan.

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:57

sonjabelgium: Ja in België is de keuze inderdaad erg beperkt. Bij de apotheker kan je hier enkel Furexel, Equest en Horseminth krijgen. Vroeger ook Eqvalan, maar nu blijkbaar niet meer Verward
De veeartsen hebben echter vaak wel wat meer producten in huis (vooral Droncit en Equimax dan).
Ik heb mijn ontworming dit jaar in NL besteld bij de Paardendrogist (Equimax en Sivermec -> ivermectine) en is pakken goedkoper (zelf mét de verzendingskosten erbij) dan onze normale factuur bij de veearts/apotheker. Moet wel zeggen dat we voor 5 pony's voor een volledig jaar besteld hebben.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:59

Blijkbaar verschilt dit al per regio, want hier vind je geen Equimax terwijl ik die zo graag 's zou kunnen toedienen (lijkt me één van de betere te zijn naast Equest). Eqvalan krijgen we hier overal bij de apotheek. Horseminth dan weer via de DA

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:06

Via Havens is er nu Hippotwin.(misschien al genoemd?)Dat is twee in een.
1200 kg tegen maagdarmwormen en 600 kg tegen lintwormen.In de Havensstand op Jumping voor € 13,95 per stuk

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:42

Bij de apotheker kan je dat alles gewoon bestellen.
Vergeet niet dat import van geneesmiddelen verboden is, anders gingen de veeartsen hun wormspuiten wel massaal in Nederland kopen Knipoog

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:44

Hippotwin is ook Pyrantel, net als Horseminth, maar de dubbele dosis zit dus in 1 spuit.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:59

sonjabelgium schreef:
Het is dus een welles-nietes spelletje of je al dan niet de zelfde ontwormers moet blijven toepassen. Misschien moeten we elke ontwormbeurt meteen een stuk of drie soorten erinduwen Lips are sealed

Ik dacht toch echt dat iedereen (de onderzoekers bedoel ik) het er over eens was dat je juist NIET moet wisselen van werkzame stof, tenzij je resistentie ontwikkeld.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:07

Je hoort de twee versies en de twist is nog niet uitgevochten! Ik vraag me af wanneer er nu 's een sluitend onderzoek zal gebeuren met de beide methoden en een deftig besluit kan genomen worden want tot op vandaag hoor je twee versies. Wel afwisselen tegen de resistentie en juist niet wisselen tegen de resistentie met beiden een uitleg die acceptabel is Verward

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:04

sonjabelgium schreef:
Blijkbaar verschilt dit al per regio, want hier vind je geen Equimax terwijl ik die zo graag 's zou kunnen toedienen (lijkt me één van de betere te zijn naast Equest). Eqvalan krijgen we hier overal bij de apotheek. Horseminth dan weer via de DA

Ligt eraan of ze moeite willen doen om eraan te geraken. Werk liever via de DA. Ze zijn goedkoper dan rechtstreeks bij de apotheek. (kan het weten want ik heb een en dezelfde merk eens besteld bij de apotheek en bij de DA. scheelde in prijs bijna 1,00 euro dat de apotheek duurder was per spuit) Daarom ook lang leve postorder bedrijven zoals Divoza. kan je tenminste eens een flinke lading bestellen van wormspuiten die hier vaak niet te krijgen zijn.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:14

Zorgen de verzendingskosten er dan niet voor dat je winst meteen weer verloren is?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:47

niet als je in een flinke hoop besteld + nog enkele andere artikelen en vele pavo reductie bonnen. Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:21

Alle wormmiddelen van Nederland zijn hier ook te bestellen. De naam is soms verschillend.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:46

Heb je een lijst van de namen en de verschillen?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:44

Geen lijst maar vraag maar Lachen

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:53

Ik zou zeggen, SHOOT, deze die je weet, schrijf ze op AUB . Als ik eentje niet kan gebruiken zit er vast wel een andere bokker mee te kijken die dankbaar is om de informatie

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:04

Horseminth, Hippotwin, Strongid P, Equiworm P= pyrantel
Equest, Equigel= moxidectin
Furexel, Eqvalan, Sivermec, Eraquell, Noromectin= ivermectine
Panacur, Equiworm F= fenbendazole
Equimax: ivermectine + praziquantel
Droncit: praziquantel

Zijn er nog die je zou willen vergelijken? Heb mijn Nederlands lijstje van Divoza Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 08:47

laat maar komen Zannekin. Dat is ook iets dat ik vervelend vind aan die regels in België. Dat een en dezelfde product/merk soms een verschillende naam hebben in Nederland en België.