Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

superpony schreef:Iemand vertelde me, dat veearts in principe leren alle opties te geven voor de optie euthanasie. Dus je leert alle behandelingen aan te bieden. Wij, als eigenaren/klanten zijn daar ook aan gewend geraakt. Toen ik jong was, ging een paard toch sneller, dan tegenwoordig.
Ik lees op bokt hoever mensen gaan en hoeveel steun mensen dan krijgen. Dat is dan toch de mentaliteit die we hebben gekregen.
Gianti schreef:Interessante discussie.. ik heb lang lopen nadenken om dierenarts te worden. Maar dit Is 1 van grootste redenen dat ik er niet voor gegaan ben. Ik zou er niet tegen kunnen als mensen dieren onnodig lang laten lijden, omdat ze zelf geen afscheid willen nemen van hun dier... een dier heeft meer besef van pijn en veranderingen (zoals boxrust of ellenlang in de kliniek), dan of hij plots geen morgen meer zou hebben (met daarbij aan andere kanten mensen die een dier nemen en geld voor zorg niet hebben)
Babootje schreef:Ik denk ook niet dat TS jou bedoelt SVRL. Iedereen heeft zn eigen grens daarin.
Waar ik het bij TS wel mee eens ben, is dat het het paard niet uitmaakt. Die kent geen perspectief, dus zolang je in het "nu" maar goed voor hem bent en hij in het "nu" geen pijn heeft dan is dat prima.
Maar je moet beseffen dat dat vooral voor jou prima is. Omdat jij hem zo graag ziet.
Gevaar erin is - en wat je ook vaak ziet - is dat men zo geneigd is zn grenzen te verleggen. Ik had een buurvrouw met een hondje dat oud en op was. Die kon ook niet meer lopen en zij trok hem met een karretje een rondje naar buiten. Daar ligt voor mij wel een grens. Als een hond zn eigen rondje niet meer kan lopen en kan scharrelen om zn plasje te doen, niet omdat hij zijn plasje soms in huis doet.
Bij paarden ligt voor mij de grens wel eerder. Dat is om heel eerlijk te zijn inderdaad vanwege de kosten die je hier voor een paard betaalt. Hem verder weg te zetten betekent er zelf niet vaak genoeg heen kunnen de band met het dier te kunnen onderhouden en te checken of het wel goed met hem gaat. Paarden zijn meestal heel hard voor zichzelf en laten slecht zien wanneer ze met ongemak of pijn staan. Als je niet meer rijdt of een paard dagelijks in handen hebt, mis je die signalen.
Wetende dat het voor het paard niet uitmaakt of hij morgen inslaapt of overmorgen of volgend jaar, zou ik dus kiezen voor inslapen. Ik vind ook, dat als een paard 18 jaar gewend is om op stal te staan, je die niet meer 24/7 op de wei moet zetten in een groep.
. Ik hoop dat ik halverwege het verhaal geen tranen in mijn ogen krijg, omdat het nog niet helemaal verwerkt is. Ondanks dat mensen verschillende grenzen stellen aan het "laten gaan", valt er uit alle reacties op te maken dat ze te allen tijde het paardenwelzijn voorop stellen, chapeau voor iedereen daarvoor
.
.
. SVRL schreef:Waarschijnlijk net omdat de meeste mensen hun paard hebben om mee te rijden, terwijl ik mijn dieren heb uit liefde. Rijden is voor mij een aangename bijzaak.
Babootje schreef:SVRL schreef:Waarschijnlijk net omdat de meeste mensen hun paard hebben om mee te rijden, terwijl ik mijn dieren heb uit liefde. Rijden is voor mij een aangename bijzaak.
Ik vond het eerste van je deel van je post prima, maar deze zin vind ik dan wel weer te ver gaan.
Het houdt namelijk een oordeel in. Alsof mensen die hun paard laten inslapen omdat ze wel willen rijden niet van hun paard zouden houden.
xyzutu2 schreef:Financiele mogelijkheden spelen altijd mee: je kunt je paard alleen geven wat je zelf hebt.
Los daarvan vraag ik me wel eens af of er tegenwoordig niet heel erg lang doorbehandeld wordt. Toen ik in de paarden begon was een gebroken been een doodsvonnis. Heel simpel. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer zo, maar als ik dan zie wat paarden allemaal moeten doorstaan om van een breuk (of andere bijna terminale blessure) te genezen... Maandenlang niet uit de box mogen en dat soort dingen. Als mens leef je deels in de toekomst (als ik dit nu doe, dan kan ik straks dat en dus moet ik gewoon even de tanden op elkaar zetten...) maar een paard leeft in het nu. En als het nu maandenlang anti-paards is (zoals in mijn ogen bijvoorbeeld het geen contact kunnen hebben met soortgenoten, niet kunnen bewegen), dan denk ik dat ik toch voor een voortijdig einde zou kiezen. Maar goed, dat is makkelijk gezegd zolang je nog niet voor die keuze staat.
Ik had het er toevallig laatst met mijn dierenarts over en zij zei dat ze paarden enorm ver kon doorbehandelen en zelfs kon genezen, maar dat ze er zelf in de meeste van die gevallen niet eens aan zou beginnen er gewoon meteen de stekker uit zou trekken. Stomweg omdat het verlengen van het lijden van het paard voor haar niet opwoog tegen het verlengen van het (uiteindelijk hopelijk) pijnvrije leven.
Met mijn bijna 26-jarige ruin zou 'k dat traject waarschijnlijk niet ingaan... en hoewel... je weet nooit wat je doet als je over leven of dood moet beslissen. Ik ben alleszins blij voor mijn andere paard dat ik beslist heb om de operatie wél aan te gaan, maar weet ook dat er genoeg mensen voor de kosten of het lange op stal staan, misschien beslist hadden tot inslapen. gohya schreef:Ik ken er genoeg die hun paard lieten inslapen vanwege artrose,en dus niet meer konden rijden.Paard had nog wel als grasmaaier kunnen dienen,maar dat wilden ze niet,ze wilde wel kunnen rijden.
Zo vaak gehoord en mee gemaakt.
En JA, zulke mensen houden niet van hun paard. Ze bestaan écht.