Onverklaarbare maagzweren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:24

bonny123 schreef:
Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.
Wat ik nog kan bedenken:
- de maagzweren zijn nooit/of amper weggeweest. Mogelijk is langer gebruik van omeprazol nodig. En tijdens het genezingsproces NIET rijden.
- de maagzweren zullen nooit weggaan en zijn preventieve maatregel altijd nodig. Bijvoorbeeld Ekygard of Pronutrin.

Misschien nog één dingetje, maar kan me niet voorstellen dat dat zoveel invloed heeft, je paard heeft het wel druk met binnen-buiten-binnen-buiten-binnen. Dat kan misschien wat onrustig zijn. Maar ja als in de paddock hooi niet mogelijk is, is dit wel een hele goed dagschema.

In wat Bonny schrijft kan ik me wel vinden.
Plus dat ik denk dat je paard een enorme binnenvetter is, dat je pas symptomen ziet als deze voor je paard al over zijn grens heen zijn.
Mijn oude merrie heeft jarenlang last gehad van maagzweren, wat voor haar heel goed hielp was : https://degroeneos.nl/product/maag-compositum/. Dit helpt de zuurtegraad in de maag naar beneden te helpen.

Daphneeeej

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:37

[VS] Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Bij mijn paard zijn de klachten weggetrokken na het gebruik van de Gastro+ van Havens. Is echt een aanrader! Maar wel was er voor mijn paard ook een beduinde hoeveelheid ruwvoer bijgekomen voor de nacht wat ook zeker meegeholpen heeft.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:28

Remark schreef:
Oke, dat is goed nieuws!

Op de site van abler zie ik allerlei verschillende soorten. Welke gebruiken jullie? Ik zag bijv ook pillen. Deze schijnen dus niet kapot gebeten te mogen worden. Ik vraag me echt af hoe je dat voor elkaar krijgt :o?

Ik gebruik nu de gewone abprazole (=bolletjes), maar ben er over aan het denken de volgende keer de abprazole plus te bestellen. Hier is namelijk ook probiotica aan toegevoegd.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:39

Laatst nog bij een lezing over maagzweren geweest en schijnt dat luzerne goed helpt bij maagzweren. Door de hoge concentratie calcium die er in zit dat legt een beschermlaagje aan.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:44

tanjaatjuhh schreef:
Laatst nog bij een lezing over maagzweren geweest en schijnt dat luzerne goed helpt bij maagzweren. Door de hoge concentratie calcium die er in zit dat legt een beschermlaagje aan.

daar zijn voor en tegenstanders van. De calcium neutraliseerd inderdaad het maagzuur, maar als de Luzerne stekelig is, prikt het in de maagwand wat weer irriterend kan werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:25

De oplossing daarvoor is luzernebrok. Dan heb je het hoge calciumgehalte zonder harde en scherpe stengels. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:54

Luzerne kan idd helpen, als je het bijv. door het krachtvoer vermengt, dan gaan ze trager eten.

Ik kreeg van enkele shiatsu-therapeutes het advies om groene klei door het voer te mengen tegen maagzweren, maar dat bleek hier niet te helpen.

Ik heb het hier al zien voorbijkomen op één van de eerste pagina's: kan ook bacterieel zijn. Bij mensen wordt maagzwaar vaak veroorzaakt door de Heliobacter Pylori-bacterie, en in dat geval is een antibiotica-kuur nodig. Misschien es overleggen met je dierenarts?

Velen zullen idd opteren voor meer weidegang, maar je moet idd zien wat je paard zelf wil. Mijn hengst wil zomer-winter 's nachts op stal, daar helpt geen lievemoederen aan, en die krijgt juist maag- en andere problemen door zijn onrust 's avonds op de wei. OK, nog een andere situatie natuurlijk, hij staat alleen (wel met zicht op andere paarden), want met ruinen kan ie niet opschieten. Zet je hem 's nachts op stal (zelfs zonder andere paarden in de buurt) dan is het de rust zelve, staat netjes zijn hooinet te vreten, terwijl ie dan op de wei gras of hooi niet aanraakt. Dus idd kijken naar je paard.

Magnesium kan idd helpen om je paard wat te kalmeren, al weet ik niet of het helpt als ie geen tekort heeft. Een overmaat kan volgens mij geen kwaad, maar is natuurlijk weggegooid geld.

Ik ken wel een paard dat verreden was, en door eigenares uit competitie (dressuur) gehaald door maagzweren en gedragsproblemen van de stress. Ze heeft van 0 weer opgebouwd, en uiteindelijk weer gestart op wedstrijd, maar het liep al snel weer fout, dus ze heeft hem definitief uit competitie gehaald. Mss is er voor jouw paard ook een trigger?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 21:05

xyzutu2 schreef:
Geen oplossing tegen maagzweren maar het kan wel helpen tegen te zuur maagzuur: je brokken/muesli niet droog voeren maar nat. Vooral bij paarden die te weinig speeksel aanmaken zorgt nat voer ervoor dat het maagzuur iets geneutraliseerd wordt en het voer makkelijker verteerd kan worden dan wanneer het droog in de maag belandt.

Bedankt voor de tip!

x_Quinta_x schreef:
Ik ken een soortgelijk verhaal. Iemand die ik ken heeft ook een paard met steeds terugkerende maagproblemen. De dierenartsen zaten met de handen in het haar en deden telkens aan symptoombestrijding en dan was het wel even beter. Maar al die medicatie, ook niet goed voor het paard. Voor geen enkel levend wezen imo.
Zij is toen in contact gekomen met aloevera. Zij gaven dat puur in de mond met een spuit. Meestal wordt het door het voer gedaan. Het paard is er Super van opgeknapt en geen last meer!! Echt het proberen waard! Het is een natuurlijk product en ook nog eens supergezond.
Voor wie graag meer info wil over de werking van aloevera, stuur een pbtje. Allicht kan ik je helpen!

Interessant! Wordt dit vaker aan paarden gegeven?

meggiemeg schreef:
Plus dat ik denk dat je paard een enorme binnenvetter is, dat je pas symptomen ziet als deze voor je paard al over zijn grens heen zijn.
Mijn oude merrie heeft jarenlang last gehad van maagzweren, wat voor haar heel goed hielp was : https://degroeneos.nl/product/maag-compositum/. Dit helpt de zuurtegraad in de maag naar beneden te helpen.

Dat denk ik inderdaad ook! We zijn opzoek naar een effectief middeltje waarmee we haar wat minder gestrest krijgen zonder dat het een 'dood musje' wordt. Maagcopositum staat hier in de kast. Zijn we nu even mee gestopt ivm gastrogard maar kunnen we daarna wel weer mee beginnen. Echter zij de DA dat het niet werkt :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:27

Als je het idee hebt dat echt de stress zelf voor maagzweren zorgt, dan zou je ook op zoek kunnen gaan naar een 'ontstresser' in plaats van een middel tegen maagzweren.
Wat heel goed bij mijn chronisch gestesste paard (zonder maagzweren trouwens) werkte was kamille en valeriaan toevoegen aan het eten. [***] staat 24/7 in een stabiele groep in een paddock en op de wei, maar hij verschoot al als een paard aan de andere kant van de paddock bij wijze van spreken een plukje hooi liet vallen. De pony's passeren elkaar altijd in stap als ze op de paddock staan, behalve [***] dan, die ging in galop over de stenen als iemand in zijn richting leek te komen. En het lastigste was nog dat hij wel per se bij ze wilde zijn en ook veel tijd besteedde aan elkaar groomen, alleen was hij de rest van de tijd compleet overgeprikkeld.
Ik heb hem toen op kamille en valeriaan gezet en het verschil was immens; als een andere pony opkeek van zijn hooinet dat at [***] gewoon door, en als ranglaagste maakte hij nog steeds wel plaats voor de rest, maar deed dat gewoon in stap. Kamille werkt 24 uur kalmerend, maar het duurt wat langer voordat het begint met werken, valeriaan werkt al na 15 minuten en werkt dan een paar uur door.
[***] heeft het heel vorige winter gekregen, toen heb ik het afgebouwd, vervolgens weer opgebouwd toen hij door een peesblessure drie maanden rust moest houden, en daarna weer afgebouwd. Nu krijgt hij alleen nog een halve dagdosis kamille, vooral omdat hij het lekker vindt. 8-)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:32

Ik vindt de nacht aardig lang zonder eten. Kun je geen dubbel net erom heen doen zodat die langer bezig is? En evt nog een extra net met stro ophangen. Weinig voederwaarde, vaak vinden ze het wat minder lekker dus doen er ook automatisch langer over. En ik zou heel erg oppassen met krachtvoer voeren op lege maag. Als je eerst ruwvoer voert dan komt de speekselwerking beter op gang en de zuren in de maag/darmen. Krachtvoer is aardig zwaar en dat op lege maag voeren kan maagzweren veroorzaken. Laat ze eerst even een half uur ruwvoer eten.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 00:20

NRJ schreef:
Remark schreef:
Oke, dat is goed nieuws!

Op de site van abler zie ik allerlei verschillende soorten. Welke gebruiken jullie? Ik zag bijv ook pillen. Deze schijnen dus niet kapot gebeten te mogen worden. Ik vraag me echt af hoe je dat voor elkaar krijgt :o?

Ik gebruik nu de gewone abprazole (=bolletjes), maar ben er over aan het denken de volgende keer de abprazole plus te bestellen. Hier is namelijk ook probiotica aan toegevoegd.

Oke bedankt! Wat kost dat jou per dag? Vind de site qua hoeveelheden een beetje onduidelijk (met name hoeveel er in een verpakking zit).

Weidebloem schreef:
tanjaatjuhh schreef:

daar zijn voor en tegenstanders van. De calcium neutraliseerd inderdaad het maagzuur, maar als de Luzerne stekelig is, prikt het in de maagwand wat weer irriterend kan werken...

Klopt ja. Wij voeren slechts een klein beetje lucerne (zit door de cavalor fiber force heen).

xyzutu2 schreef:
De oplossing daarvoor is luzernebrok. Dan heb je het hoge calciumgehalte zonder harde en scherpe stengels. :)

Handig! Ik zag dat het ook door de gastro + van havens zit. Dat is ook brokvorm meen ik mij te herinneren.

hwn schreef:
Luzerne kan idd helpen, als je het bijv. door het krachtvoer vermengt, dan gaan ze trager eten.

Ik kreeg van enkele shiatsu-therapeutes het advies om groene klei door het voer te mengen tegen maagzweren, maar dat bleek hier niet te helpen.

Ik heb het hier al zien voorbijkomen op één van de eerste pagina's: kan ook bacterieel zijn. Bij mensen wordt maagzwaar vaak veroorzaakt door de Heliobacter Pylori-bacterie, en in dat geval is een antibiotica-kuur nodig. Misschien es overleggen met je dierenarts?

Velen zullen idd opteren voor meer weidegang, maar je moet idd zien wat je paard zelf wil. Mijn hengst wil zomer-winter 's nachts op stal, daar helpt geen lievemoederen aan, en die krijgt juist maag- en andere problemen door zijn onrust 's avonds op de wei. OK, nog een andere situatie natuurlijk, hij staat alleen (wel met zicht op andere paarden), want met ruinen kan ie niet opschieten. Zet je hem 's nachts op stal (zelfs zonder andere paarden in de buurt) dan is het de rust zelve, staat netjes zijn hooinet te vreten, terwijl ie dan op de wei gras of hooi niet aanraakt. Dus idd kijken naar je paard.

Magnesium kan idd helpen om je paard wat te kalmeren, al weet ik niet of het helpt als ie geen tekort heeft. Een overmaat kan volgens mij geen kwaad, maar is natuurlijk weggegooid geld.

Ik ken wel een paard dat verreden was, en door eigenares uit competitie (dressuur) gehaald door maagzweren en gedragsproblemen van de stress. Ze heeft van 0 weer opgebouwd, en uiteindelijk weer gestart op wedstrijd, maar het liep al snel weer fout, dus ze heeft hem definitief uit competitie gehaald. Mss is er voor jouw paard ook een trigger?

Ik ga zeker vragen aan de DA of het iets bacterieels kan zijn. Zal dan gelijk vragen of extra magnesium bijvoeren zin heeft.

We proberen momenteel te achterhalen waar haar stress vandaan komt. Tot nu toe heeft het grotendeels te maken met andere paarden die weg gaan uit het rijtje of juist paarden die langs de bak lopen tijdens het rijden. Dit is jammergenoeg erg lastig op te lossen.. Ik kan niet van mensen verlangen dat ze hun paard in stal laten staan voor die van mij :( Wel kan ik kijken voor een ander plekje in stal. Echter wordt dit ook weer lastig aangezien het rijtje waar zij nu staat als enige een luik heeft. Dat vinden we ook erg belangrijk.

xyzutu2 schreef:
Als je het idee hebt dat echt de stress zelf voor maagzweren zorgt, dan zou je ook op zoek kunnen gaan naar een 'ontstresser' in plaats van een middel tegen maagzweren.
Wat heel goed bij mijn chronisch gestesste paard (zonder maagzweren trouwens) werkte was kamille en valeriaan toevoegen aan het eten. Rio staat 24/7 in een stabiele groep in een paddock en op de wei, maar hij verschoot al als een paard aan de andere kant van de paddock bij wijze van spreken een plukje hooi liet vallen. De pony's passeren elkaar altijd in stap als ze op de paddock staan, behalve Rio dan, die ging in galop over de stenen als iemand in zijn richting leek te komen. En het lastigste was nog dat hij wel per se bij ze wilde zijn en ook veel tijd besteedde aan elkaar groomen, alleen was hij de rest van de tijd compleet overgeprikkeld.
Ik heb hem toen op kamille en valeriaan gezet en het verschil was immens; als een andere pony opkeek van zijn hooinet dat at Rio gewoon door, en als ranglaagste maakte hij nog steeds wel plaats voor de rest, maar deed dat gewoon in stap. Kamille werkt 24 uur kalmerend, maar het duurt wat langer voordat het begint met werken, valeriaan werkt al na 15 minuten en werkt dan een paar uur door.
Rio heeft het heel vorige winter gekregen, toen heb ik het afgebouwd, vervolgens weer opgebouwd toen hij door een peesblessure drie maanden rust moest houden, en daarna weer afgebouwd. Nu krijgt hij alleen nog een halve dagdosis kamille, vooral omdat hij het lekker vindt. 8-)

Ik hoor vaker goede ervaringen met kamille en valeriaan. Het staat op mijn lijstje! Ook erg fijn dat het gewoon een natuurlijk middel is en betaalbaar (geloof ik). Bedankt!

sjanien schreef:
Ik vindt de nacht aardig lang zonder eten. Kun je geen dubbel net erom heen doen zodat die langer bezig is? En evt nog een extra net met stro ophangen. Weinig voederwaarde, vaak vinden ze het wat minder lekker dus doen er ook automatisch langer over. En ik zou heel erg oppassen met krachtvoer voeren op lege maag. Als je eerst ruwvoer voert dan komt de speekselwerking beter op gang en de zuren in de maag/darmen. Krachtvoer is aardig zwaar en dat op lege maag voeren kan maagzweren veroorzaken. Laat ze eerst even een half uur ruwvoer eten.

Het is inderdaad al vaker geopperd. Het is zeker iets wat we gaan voorleggen aan de stalbaas.

Ik zat net te denken, wat nou als ik de stalbaas wortels laat voeren tijdens de voerbeurten (ivm voorkomen voernijd) en dan gewoon zelf het krachtvoer geef als ik zeker weet dat ze geen lege maag heeft. En wanneer heeft een paard een lege maag? Als ze om 12u naar binnen gaat uit de paddock heeft ze 2u niks gegeten en eet ze altijd eerst haar muesli (wel slechts een handje) op voordat ze aan haar hooi begint.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:32

Wortelen moet je qua vertering zien als krachtvoer. Je kan wel een havens brix proberen. Is tot groot blok geperste lucerne + beetje munt. Blokken zijn 1kg in 2en te delen. Of welk ander soort kunstmatig gedroogd hooi/ruwvoer dan ook. Gewoon ton voor de box met voerschep er in. Qua gewicht niet veel, maar het lijkt aardig wat.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 07:11

Van de abprazole geef je voor behandeling van de maagzweer 28 dagen 1 zakje per 175 kg lichaamsgewicht. Weegt jouw paard 600 kg geef je dan 4 zakjes (als je niet precies op het paard zijn gewicht uitkomt altijd iets meer geven, nooit minder).
Na de eerste 28 dagen geef je 28 dagen de halve dosering, dus 1 zakje per 350 kg lichaamsgewicht. Voor een paard van 600 kg dan 2 zakjes.
Daarna zou je in theorie kunnen kijken als je stopt of het goed gaat. Mocht dit niet zo zijn, kun je een onderhoudsdosering starten, dit is ook 1 zakje per 350 kg lichaamsgewicht. Hier kun je ook een beetje mee spelen, ik geef nu een half zakje per dag (dus voor 175 kg lichaamsgewicht) en dit gaat tot nog toe goed :)
Hopelijk is het zo ietsje duidelijker voor je :o

Edit: 1 zakje (ik koop dit bij iemand via facebook) kost mij € 2,10. De zakjes zijn altijd goedkoper als een pasta.

Ik geef trouwens ook lucerne, 1 kg per dag verdeeld over 3 à 4 porties (in combinatie met het krachtvoer van Vitalbix).

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:17

Hoi remark en andere bokkers

Hieronder vind je een filmpje over wat aloe vera nu eigenlijk doet met je lichaam, dat van de mens en bij paarden dus!
https://m.youtube.com/watch?v=T20guAhJ7Gg
Buiten dat het dus supergezond is, geeft het ook een boost aan je immuunsysteem.
Iemand die ik ken geeft het haar paard omdat die af en aan maagproblemen had. Dierenartsen wisten het op den duur ook niet meer, maar aloevera heeft echt super geholpen!
Ik geef mijn paard de aloevera met MSM, chondoitine en glucosamine. Deze bestanddelen geven een ondersteuning aan de gewrichten. Ik geef deze omdat ik relatief zwaar train.

*knip*
Laatst bijgewerkt door Angela op 20-01-17 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel bericht niet toegestaan.

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:35

Volgens mij doe je met alle medicijnen aan symptoombestrijding en neem je niet de oorzaak van het probleem weg.
Je paard staat niet op onbeperkt ruwvoer, en dat is toch echt de basis waar je beginnen moet om die akelige maagzweren te verhelpen.
In de nacht is je voerschema echt een probleem, zeker omdat je paard op zaagsel staat. Het direct in de ochtend muesli aanbieden is zeker funest voor jou paard, hij heeft eerst ruwvoer nodig om de speekselproductie weer op gang te laten komen.
Is het mogelijk om hem op stro te zetten, of in netten stro aan te bieden, zodat hij ten alle tijden wat te knabbelen heeft?
Ik denk echt dat het stressen van je paard veroorzaakt wordt door het niet kunnen voldoen aan de natuurlijk behoefte van bijna continue iets knabbelen, veel sociaal contact etc.
Ik heb voor de tijden in de paddock dat ze het hooi uit de slowfeeders eventueel op hebben, altijd een zak met tarwestro hangen, omdat ik er eentje heb die van onbeperkt hooi echt moddervet wordt. Maar ik wil absoluut niet dat ze zonder wat te knabbelen staan, daarom staan mijn paarden op stal ook weer lekker op tarwestro ipv op vlas of zaagsel voor de 8 uur per dag dat ze op stal staan. Daarnaast hooi uit een slowfeeder, wat mijn dikkerdje dus wel altijd opheeft, omdat daar geen rem op zit qua eten, maar die staat dan blij wat sprietjes stro te knabbelen.
En voor de mensen die denken dat hij dan gelijk zijn hele stalbedekking opeet, nee, dat doet hij dus niet, want hij heeft geen honger.
Verder weeg ik mijn hooinetten altijd af, zodat je naast dat je naar je paard kijkt, altijd exact weet wat er in gaat. Heel veel mensen denken dat ze veel voeren, tot ze het gaan wegen, vaak komen mensen dan op veel minder kilo's uit dan ze inschatten...

Hopelijk kun je bovenstaande voor je paard in orde maken, en denk dat je dan het probleem al een heel stuk verholpen hebt. Succes!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:20

Remark schreef:
We proberen momenteel te achterhalen waar haar stress vandaan komt. Tot nu toe heeft het grotendeels te maken met andere paarden die weg gaan uit het rijtje of juist paarden die langs de bak lopen tijdens het rijden. Dit is jammergenoeg erg lastig op te lossen.. Ik kan niet van mensen verlangen dat ze hun paard in stal laten staan voor die van mij :( Wel kan ik kijken voor een ander plekje in stal. Echter wordt dit ook weer lastig aangezien het rijtje waar zij nu staat als enige een luik heeft. Dat vinden we ook erg belangrijk.

Als ik dit zo lees heeft ze dus eigenlijk verlatingsangst/seperation anxiety. Dit is met juiste training wel op te lossen, maar vergt wel wat tijd. En gezien ze inderdaad een beetje een binnenvetter lijkt te zijn, zijn de signalen waarschijnlijk minimaal. O.a Parelli en Warwick Schiller hebben hier wel de nodige info en Warwick ook korte filmpjes over online staan. Een andere stal is dan ook symptoombestrijding vermoed ik.
Los van dit moeten de maagzweren uiteraard wel behandeld worden, maar als de oorzaak/stress gelijk blijft en ze er gevoelig voor is blijf je anders vrees ik in een cirkeltje hangen.

Ben benieuwd of er nog iets komt uit het consult met de gedragsdeskundige. Al met al een nare situatie en ik hoop dat je iets vind wat voor jullie werkt!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:31

Ik ben een beetje geschrokken dat er beweerd wordt dat s nachts langer dan 4 uur geen eten oké is. Dat is het niet.
Kan ze niet op stro? Kan je ipv muesli niet een grasbrok voeren? Ook al claimt de fabrikant dat het suikerarm is, zijn de meeste toch gezoet. En bevat granen, die weer de zuurtegraad verstoren.
En kuil, ook al lijkt het droog, is ook niet ideaal voor paarden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:49

Dat vond ik ook een bizarre opmerking, 's nachts zonder eten is geen probleem? Waarom niet? Omdat de veearts dat zegt? Het wordt tijd dat iedere paardeneigenaar leert dat dit niet ok is. Volgens mij kun je zoveel supplementen geven als je wilt, maar zonder onbeperkt ruwvoer blijft het kwakkelen. Ik vind dat je nogal met je hakken in het zand gaat TS. Nee, ze kan prima 19 uur per dag op stal want op die andere stal waar ze meer buiten kwam blah blah blah. Misschien wil de stalbaas geen extra hooinet op stal voor de nacht. Dan zoek je toch een plek waar dat wel kan? Het is voor een bewegingsdier als een paard toch sowieso slecht om zo lang op stal te staan, wel of geen maagzweer doet er niet toe.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:51

krachtvoer kun je beter altijd pas voeren nadat paard ruvvoer heeft gegeten dus ook niet na 2 uur niks eten op de paddock. Ik zou zelf het krachtvoer gaan voeren. Je voert zo weining dat het ook wel in 1 voerbeurt kan. En is zou echt proberen echt wat aan de nacht te gaan doen. Een paard met zulke klachten moet onbeperkt wat te knabbelen hebben. En is dat op deze stal na goed overleg niet mogelijk zou ik kijken of er andere geschikte stal is. Nu is het eigenlijk dweilen met de kraan open.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:53

meggiemeg schreef:

Dat denk ik inderdaad ook! We zijn opzoek naar een effectief middeltje waarmee we haar wat minder gestrest krijgen zonder dat het een 'dood musje' wordt. Maagcopositum staat hier in de kast. Zijn we nu even mee gestopt ivm gastrogard maar kunnen we daarna wel weer mee beginnen. Echter zij de DA dat het niet werkt :?[/quote]
Vaak is het bij dierenartsen wat ze niet kennen hebben ze ook liever niet dat het gegeven wordt...
Mijn oude merrie was een binnenvetter en toch ook wel een stresskip op zijn tijd. Sinds dat we dit gaven geen gedoe meer gehad met maagzweren, maar de aanwezige moeten natuurlijk wel geheel weg zijn en de situatie die het veroorzaakt ook anders kan je van alles blijven geven wat geen zin heeft.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 14:56

tamary schreef:
Wortelen moet je qua vertering zien als krachtvoer. Je kan wel een havens brix proberen. Is tot groot blok geperste lucerne + beetje munt. Blokken zijn 1kg in 2en te delen. Of welk ander soort kunstmatig gedroogd hooi/ruwvoer dan ook. Gewoon ton voor de box met voerschep er in. Qua gewicht niet veel, maar het lijkt aardig wat.

Ahh oke jammer! Wortels had een mooie uitkomst geweest. Dan inderdaad maar van die blokken of bietenpulp.

NRJ schreef:
Van de abprazole geef je voor behandeling van de maagzweer 28 dagen 1 zakje per 175 kg lichaamsgewicht. Weegt jouw paard 600 kg geef je dan 4 zakjes (als je niet precies op het paard zijn gewicht uitkomt altijd iets meer geven, nooit minder).
Na de eerste 28 dagen geef je 28 dagen de halve dosering, dus 1 zakje per 350 kg lichaamsgewicht. Voor een paard van 600 kg dan 2 zakjes.
Daarna zou je in theorie kunnen kijken als je stopt of het goed gaat. Mocht dit niet zo zijn, kun je een onderhoudsdosering starten, dit is ook 1 zakje per 350 kg lichaamsgewicht. Hier kun je ook een beetje mee spelen, ik geef nu een half zakje per dag (dus voor 175 kg lichaamsgewicht) en dit gaat tot nog toe goed :)
Hopelijk is het zo ietsje duidelijker voor je :o

Edit: 1 zakje (ik koop dit bij iemand via facebook) kost mij € 2,10. De zakjes zijn altijd goedkoper als een pasta.

Ik geef trouwens ook lucerne, 1 kg per dag verdeeld over 3 à 4 porties (in combinatie met het krachtvoer van Vitalbix).

Oke bedankt!! Hoezo koop jij het via fb ipv de website? Is dat goedkoper of is het lastig te bestellen?

x_Quinta_x schreef:
Hoi remark en andere bokkers

Hieronder vind je een filmpje over wat aloe vera nu eigenlijk doet met je lichaam, dat van de mens en bij paarden dus!
https://m.youtube.com/watch?v=T20guAhJ7Gg
Buiten dat het dus supergezond is, geeft het ook een boost aan je immuunsysteem.
Iemand die ik ken geeft het haar paard omdat die af en aan maagproblemen had. Dierenartsen wisten het op den duur ook niet meer, maar aloevera heeft echt super geholpen!
Ik geef mijn paard de aloevera met MSM, chondoitine en glucosamine. Deze bestanddelen geven een ondersteuning aan de gewrichten. Ik geef deze omdat ik relatief zwaar train.

*knip*

Oke bedankt, ik ga het bekijken!
quote="wittepit"]
Ik ben een beetje geschrokken dat er beweerd wordt dat s nachts langer dan 4 uur geen eten oké is. Dat is het niet.
Kan ze niet op stro? Kan je ipv muesli niet een grasbrok voeren? Ook al claimt de fabrikant dat het suikerarm is, zijn de meeste toch gezoet. En bevat granen, die weer de zuurtegraad verstoren.
En kuil, ook al lijkt het droog, is ook niet ideaal voor paarden.
[/quote]

Lotto schreef:
Volgens mij doe je met alle medicijnen aan symptoombestrijding en neem je niet de oorzaak van het probleem weg.
Je paard staat niet op onbeperkt ruwvoer, en dat is toch echt de basis waar je beginnen moet om die akelige maagzweren te verhelpen.
In de nacht is je voerschema echt een probleem, zeker omdat je paard op zaagsel staat. Het direct in de ochtend muesli aanbieden is zeker funest voor jou paard, hij heeft eerst ruwvoer nodig om de speekselproductie weer op gang te laten komen.
Is het mogelijk om hem op stro te zetten, of in netten stro aan te bieden, zodat hij ten alle tijden wat te knabbelen heeft?
Ik denk echt dat het stressen van je paard veroorzaakt wordt door het niet kunnen voldoen aan de natuurlijk behoefte van bijna continue iets knabbelen, veel sociaal contact etc.
Ik heb voor de tijden in de paddock dat ze het hooi uit de slowfeeders eventueel op hebben, altijd een zak met tarwestro hangen, omdat ik er eentje heb die van onbeperkt hooi echt moddervet wordt. Maar ik wil absoluut niet dat ze zonder wat te knabbelen staan, daarom staan mijn paarden op stal ook weer lekker op tarwestro ipv op vlas of zaagsel voor de 8 uur per dag dat ze op stal staan. Daarnaast hooi uit een slowfeeder, wat mijn dikkerdje dus wel altijd opheeft, omdat daar geen rem op zit qua eten, maar die staat dan blij wat sprietjes stro te knabbelen.
En voor de mensen die denken dat hij dan gelijk zijn hele stalbedekking opeet, nee, dat doet hij dus niet, want hij heeft geen honger.
Verder weeg ik mijn hooinetten altijd af, zodat je naast dat je naar je paard kijkt, altijd exact weet wat er in gaat. Heel veel mensen denken dat ze veel voeren, tot ze het gaan wegen, vaak komen mensen dan op veel minder kilo's uit dan ze inschatten...

Hopelijk kun je bovenstaande voor je paard in orde maken, en denk dat je dan het probleem al een heel stuk verholpen hebt. Succes!

Bedankt voor het meedenken! Jammergenoeg is stro geen optie. Ze heeft meerdere malen slokdarmverstopping gehad en vorig jaar verstoppings en gaskoliek. Ze verkiest stro boven hooi :Y)

Ik neem dit weekend een weegschaal mee naar stal om te wegen hoe veel hooi ze krijgt. We hebben gister een hooinet leeg gegooid in stal om te kijken hoe veel er eigenlijk in ging en waren verbaasd hoe veel dat was.

darkadia schreef:
Als ik dit zo lees heeft ze dus eigenlijk verlatingsangst/seperation anxiety. Dit is met juiste training wel op te lossen, maar vergt wel wat tijd. En gezien ze inderdaad een beetje een binnenvetter lijkt te zijn, zijn de signalen waarschijnlijk minimaal. O.a Parelli en Warwick Schiller hebben hier wel de nodige info en Warwick ook korte filmpjes over online staan. Een andere stal is dan ook symptoombestrijding vermoed ik.
Los van dit moeten de maagzweren uiteraard wel behandeld worden, maar als de oorzaak/stress gelijk blijft en ze er gevoelig voor is blijf je anders vrees ik in een cirkeltje hangen.

Ben benieuwd of er nog iets komt uit het consult met de gedragsdeskundige. Al met al een nare situatie en ik hoop dat je iets vind wat voor jullie werkt!

Dat vermoeden wij ook ja. Echter zei de gedrachtherapeut dat ze dat kon uitsluiten omdat ze wel alleen het terrein af loopt. Maar voor ons is het overduidelijk dat ze er veel stress van krijgt.

Maar bedankt voor de tip! Ik ga er informatie over opzoeken. We vinden het sowizo wel leuk om wat met grondwerk te gaan doen.

Kinke schreef:
Dat vond ik ook een bizarre opmerking, 's nachts zonder eten is geen probleem? Waarom niet? Omdat de veearts dat zegt? Het wordt tijd dat iedere paardeneigenaar leert dat dit niet ok is. Volgens mij kun je zoveel supplementen geven als je wilt, maar zonder onbeperkt ruwvoer blijft het kwakkelen. Ik vind dat je nogal met je hakken in het zand gaat TS. Nee, ze kan prima 19 uur per dag op stal want op die andere stal waar ze meer buiten kwam blah blah blah. Misschien wil de stalbaas geen extra hooinet op stal voor de nacht. Dan zoek je toch een plek waar dat wel kan? Het is voor een bewegingsdier als een paard toch sowieso slecht om zo lang op stal te staan, wel of geen maagzweer doet er niet toe.

Ik krijg echt een hele nare smaak in mijn mond van je toon. Als 'leek' mag je er toch vanuit gaan dat als je paard in de kliniek in Utrecht staat en de doktoren daar zeggen dat het ok is als je paard 's nachts zonder ruwvoer staat, dat dat klopt? Daarnaast slaat het echt nergens op wat je zegt, hakken in het zand? Ik heb al meerdere malen uitgelegd dat ik het ga vragen aan de stalbaas.

Het lijkt me niet dat ik dit topic open om vervolgens alles af te wimpelen? Ik heb wel wat beters te doen.

sjanien schreef:
krachtvoer kun je beter altijd pas voeren nadat paard ruvvoer heeft gegeten dus ook niet na 2 uur niks eten op de paddock. Ik zou zelf het krachtvoer gaan voeren. Je voert zo weining dat het ook wel in 1 voerbeurt kan. En is zou echt proberen echt wat aan de nacht te gaan doen. Een paard met zulke klachten moet onbeperkt wat te knabbelen hebben. En is dat op deze stal na goed overleg niet mogelijk zou ik kijken of er andere geschikte stal is. Nu is het eigenlijk dweilen met de kraan open.

Ben ik met je eens! We zijn ook aan het kijken welke andere opties we hier in de buurt hebben, mocht de stalbaas niet mee willen werken. Jammergenoeg is dat bar weinig.

Zodra ik klaar ben met werken zet ik even alles op een rijtje om te kijken wat het concrete plan gaat worden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:59

@meggiemeg; als je paard echt al maagzweren heeft, gaat een kruidenmengsel niet helpen, verzacht alleen. Maagzweren de kans geven om te genezen heb je helaas zwaarder geschut nodig zoals omeprazole. De kruiden zijn goed om nadat je de omeprazole hebt afgebouwd ter ondersteuning te voeren. dus wat dat betreft snap ik de uitspraak van je DA wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:04

Je laat een paard toch sowieso geen 6 uur zonder eten staan? Ook al maakt het wat sommigen hier betreft helemaal niet uit, zo'n beest verveelt zich te pletter, dat wil je toch ook niet?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:49

Kinke schreef:
Je laat een paard toch sowieso geen 6 uur zonder eten staan? Ook al maakt het wat sommigen hier betreft helemaal niet uit, zo'n beest verveelt zich te pletter, dat wil je toch ook niet?

Dat is voor jouw misschien een hele duidelijke zaak, echter spreekt dit helaas nog niet voor zich. er zijn echt genoeg paarden die in de avonduren niets meer te eten hebben. dus ondanks dat het voor jouw een duidelijk uitgangspunt is, kan je er rekenening mee houden dat dit niet voor iedereen geldt en dat niet iedereen alwetend is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:43

Dat is dan bewust niet willen weten, tegenwoordig wordt alle info op een presenteerblaadje aangeboden. En heeft helemaal niets met alwetend te maken, ook al weet je niet dat een paard niet zo lang zonder eten moet staan, dan nog kun je toch zelf bedenken dat zo'n beest zich giga verveelt tijdens die uren. Ze kunnen geen kant op, dus wat blijft er dan nog over dan te staan niksen en wachten tot eindelijk de volgende voorronde komt.