Al driekwart jaar jeuk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kverhage

Re: Al driekwart jaar jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 17:18

@Tengeltje, heb vandaag geprobeerd de kippen te pakken, kreeg dit niet voor elkaar, morgen nog een keer proberen of misschien is er dan wel iemand die het lukt :')

@Bigone, hij staat inderdaad zijn hele leven al op stro, hij staat nu ook nog op dezelfde stal als de manege alleen dan in het pension gedeelte. Ik word zo als het goed is terug gebeld door laarakker, zal het dan nog eens bespreken met haar, ubehaupt even afwachten wat ze zeggen en anders inderdaad toch langzaam op vlas zetten.

@Spatter, hij word 1 keer per jaar standaard ontwormt de andere keer word er een mestonderzoek gedaan en gekeken of het nodig is. Uiteraard maak ik zijn zaakje wel eens schoon.
Beestjes heb ik me twijfel aan, aangezien de veearts al meerdere keren is geweest, en dus ook heeft gezien om te antwoorden op je laatste vraag, ik gok de veearts zo'n 6 keer en nu 1 keer bij Laarakker. Hij heeft elke keer de vacht bekeken, voor zover hij kon zien met het blote oog, daarbij hebben we meerdere keren met sebacil gewassen dus dat zou dan alles wel gedood moeten hebben denk ik (?), ook staat hij al die tijd al gewoon met andere paarden en geen een van hen vertoont na al die tijd enige vorm van jeuk. Later aan de veearts gevraagd om een biopt, of dat een idee was, was volgens hem nu niet iets wat hij zou doen naar aanleiding van bovenstaande redenen.
Eric Laarakker zelf vond het als een klassiek verhaal klinken, ik hoop zometeen meer te weten te komen als ik terug word gebeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:25

Luizen zie je vaak niet zonder grondig onderzoek, die rotbeesten nemen vaak de kleur aan van de haren. Maar met luizen had hij veel meer jeuk op andere plekken moeten hebben. Ook wanneer er inwendig iets mis zou zijn was de jeuk imo over het hele lichaam ipv alleen de zijkanten verspreid. Vandaar mijn twijfel en het advies om de stro te verwijderen. Ik denk echt dat hij snachts op stal gebeten word door beestjes wanneer hij in het stro ligt. Ik hoop dat het ook zo is want dan is er het simpelst iets aan te doen.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 17:40

Ik ben net terug gebeld door laarakker, de afspraak word vervroegd naar 8 maart. Ze gaf er iets meer uitleg bij dit keer, hij had een hoog allergie percentage. Maar omdat zijn darmen niet goed waren/zijn en zijn immuunsysteem daardoor ook erg laag is, kan hij op dingen gaan reageren waar hij normaal tegen zou kunnen. Ik heb gevraagd van het stro, ik moet het de volgende keer voor de zekerheid meenemen, maar zij raadde ook zeker niet aan dat te veranderen na alles wat al is veranderd, zonder het zeker te weten.. dus ik ga denk ik die 2 weken iig nog even afwachten en wachten op de volgende afspraak. Ze gaan dan iig de allergie waardes opnieuw meten om te kijken of daar verbetering in zit, zoja weten we dat ze op de goede weg zitten en hij meer tijd nodig heet, zonee moeten we een andere weg inslaan, hopelijk dat we dan ook weten hoe hij op stro reageert

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 17:43

@Bigone, dat klinkt inderdaad logisch dat hij dan jeuk over zijn hele lijf zou moeten hebben, maar denk ook zeker met luizen dat er dan ook andere paarden jeuk zouden moeten hebben? Al was het in lichte maten?
Jeuk over zijn hele lijf was trouwens wel het geval toen we de eerste keer de veearts erbij haalden.. dat is dus al wel verbeterd bedenk ik mij nu.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:10

hoeft niet hoor.

vaak als ergens luizen zijn,hebben paarden met een sterke weerstand amper een paar exemplaren,terwijl een paard met zwakke weerstand echt zwart van de luizen kan zitten.

luizen zijn makkelijk te controleren.
bekijk de voorpluk,bij de haarwortels,daar zitten sowieso vaak neten(de witte eitjes),dit plakken in het haar op enkele milimeter van de hoofdhuid.
als je zo eentje tussen je nagels plat duwt,hoor je zo een 'knapje'.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:17

Sebacil bestrijd ook luizen ,dus dan zouden die ook dood moeten zijn :j
Bovendien hoeft luis zelf geen jeuk te geven, sommige paarden zijn wel allergisch wat tot jeuk kan leiden

Als hij een hoog allergie gehalte heeft dan moet hij meteen van het stro af,want dan is hij waarschijnlijk ook allergisch voor de mijten die in het stro zitten.
Heeft die van mij ook, is ook allergisch voor stofmijt,voemijt en nog een heleboel andere dingen. :+

Heb je geen mogelijkheid om hem buiten te stallen?
Ergens met schuilgelegenheid bijvoorbeeld? . Of tijdelijk om te kijken wat het verschil is als hij buiten is,waar minder stof is wat ook allergische reactie kan veroorzaken?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:35

Met het wassen met de Sebacil, heb je toen ook alles wat met hem in contact is ontsmet? Halsters, dekjes, dekens, halstertouwtjes, borstels enzovoorts. En heb je het na 6-10 dagen herhaald? Dan komen eitjes of neten weer uit en begint het hele proces weer opnieuw namelijk. Je spullen ontsmetten is nodig omdat daar ook beestjes of neten/eitjes in kunnen zitten, die je dan weer op je paard verspreidt als je ze weer gebruikt.

Ik hoop dat er over twee weken bij Laarakker vooruitgang te zien is, jeuk is zo vervelend!

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 19:47

@ellepel, klopt, alleen zei zij dus aan de telefoon dat als het goed is de allergie percentage nu al veel lager zou moeten zijn doordat alles van binnen nu weer terug in balans aan het komen is, mits we dus op de goede weg waren. Als dat dus het geval is kan er van binnen al heel veel verbeterd zijn wat je van buiten nog niet ziet. Sowieso had hij een reactie op het kuil, vanaf dag 1 (bij de manege waar hij het laatst stond) Maar dat werd niet veranderd en heeft hij dus 1,5 jaar op kuil gestaan, dat was na dag 1 te zien aan zijn mest, voor 1,5 jaar lang, dus je kan je voorstellen hoe erg die darmen er aan toe waren.. Dit herhaalde ze bij laarakker ook gedeeltelijk weer aan de telefoon en drukte me dus op het hart nog niet van het stro af te halen. Vind het dan lastig om alsnog te doen..

@Jet, heb inderdaad alles in die tijd gewassen en zelfs 4 keer herhaald om zeker te zijn dat alles dood/weg zou zijn mocht er wat zitten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:49

kverhage schreef:
Sowieso had hij een reactie op het kuil, vanaf dag 1 (bij de manege waar hij het laatst stond) Maar dat werd niet veranderd en heeft hij dus 1,5 jaar op kuil gestaan, dat was na dag 1 te zien aan zijn mest, voor 1,5 jaar lang, dus je kan je voorstellen hoe erg die darmen er aan toe waren..

Oh dit herken ik wel. Mijn ruin had dit ook. Bij hem heb ik er ook even over gedaan om hem weer normaal te krijgen toen we over gingen op hooi voeren. Bij mijn ruin uitte het zich iets anders; hij had vocht bij de mest en kreeg bij de overgang naar de lendenen een bult.
De shet ging echt aan het schuren van kuil, incl. benen over elkaar en tegen elkaar aan schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:54

Dan kun je beter nog even afwachten...hopelijk ga je wel snel verbetering zien.
:j

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 19:55

@Hilary, hij heeft inderdaad ook heel veel vocht bij zijn mest gehad, in het begin was alles diarree voor de eerste maand, daarna werden het slappe ballen, die geen ballen te noemen waren met veel vocht waardoor benen en staart dagelijks helemaal onder zaten..
Na ongeveer 3 kwart jaar begon de jeuk te komen.
Zijn mest was na 3/4 dagen hooi weer zoals het hoorde te zijn, in glanzende ballen, na ongeveer 1a2 weken geen vocht meer erbij

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 19:56

Ja vind het heel lastig. Het klinkt allemaal logisch in de oren, dus mijn gevoel zegt ook nog even die 2 weken volhouden en afwachten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:21

Ik moest ineens weer aan je denken, het is bijna 8 maart
Hoe gaat het nu?

joepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:00

Je zou ook eens kunnen denken aan manuele lymfedrainage om het hele lymfesysteem te activeren, als daar stagnatie is kan je wel allerlei middeltjes erin gooien maar dat is een beetje dweilen met de kraan open. Het lymfesysteem regelt het afvoeren van afvalstoffen, ziektekiemen, medicatie enz (al die antibiotica)
Lymfe zorgt voor de afvoer en meteen ook voor een betere aanvoer van bouwstoffen en versterkt het immuunsysteem

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 23:39

@ellepel, ik durf het bijna niet te zeggen, maar het lijkt sinds een dag of 4 ineens bizar veel minder, echt van dag op dag. Dus ik ben heel veel aan het afkloppen en hopen dat het dus toch ineens is gaan werken _/-\o_

Overmorgen gaan we weer naar laarakker, ben benieuwd wat daar uitkomt, of hun ook ergens verbetering kunnen meten

@joepy, thanks voor de tip! Ga het in mijn achterhoofd houden, even afwachten wat er nu uitkomt en als het nu zo veel minder krabben blijft zijn we misschien toch op de goede weg!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:10

Zou best kunnen hoor dat het alsnog aan slaat of het is toeval :P
Nee,maar ik was beniieuwd, jeuk is vreselijk voor een paard, en van zo een topic als jij opent kun je weer enorm veel leren.
Succes morgen! :j

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:22

Heb steeds meegelezen. Hoop dat het op mag knappen, je verdient het wel, je doet er alles aan. Succes morgen. Hopen dat het jeuken weg mag gaan.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 19:39

Oke! We zijn terug van laarakkers. Komt het;
De waarden die ze hadden gemeten bij lever, nieren en allergieen en derest van alle dingen die ze hadden gemeten waren aanzienlijk verbeterd!! *\o/*. Alleen zijn darmen moeten nog wat sterker worden en het virus zit er nog, waar hij al wel zelf mee bezig is geweest, maar daar gaan wr hem nu bij helpen. Dit verklaart dus dat de jeuk ook ineens zoveel minder leek!!
Pfff ik ben zo blij en opgelucht. We gaan hem nu dus met zijn darmen helpen en ze wou hem in het algeheel nog wat sterker maken en ouderdomskwaaltjes stabiliseren. Ze heeft hem ook gemanipuleerd en accupunctuur gedaan. Ook was er ondertussen iets veranderd in het voer, weet niet zeker meer of ik dat hier ergens heb geplaatst. Hij kreeg eerst alleen de subli dieetmix, maar hij leek een tijdje terug wat tekort te komen voor het oog. Hij kreeg voorheen ook vitalbix maar daar waren we mee gestopt omdat hij het niet meer at, waar hij het overigens verder super op deed. Daar heb ik weer een lagere dosis van bijgevoegd voor extra vitaminen en mineralen etc. En toen ik weer nieuwe dieetmix moest bestellen (muesli) heb ik die vergeleken met de vitalbix muesli en die leken opzich vrij veel op elkaar behalve dat de vitalbix er meer mooie ingredienten doorheen mixte en de dieetxmix aardappelzetmeel bevatte (wat ik dus liever niet heb met hem) dus die geprobeerd en at hij goed gecombineerd met de daily complete. Hij knapte al snel weer wat op en zat weer vol energie en blijheid. Dit voer meette ook heel goed uit bij laarakker. Die muesli heb ik overigens 2/3 weken geleden vervangen voor de vitalbix versie, wieweet dat dat ook nog wat heeft meegespeeld met de jeuk.

Goed, ik heb nu dus meegekregen de micro comp vloeibaar voor het virus in ze darmen en een combinatie van druppels die ze hebben gemeten om hem met wat aparte dingetjes te helpen en af te ronden. De hypo balance moet ik mee doorgaan zoals ik deed en de vit e ook. Ook mocht ik zijn glucosamine weer gaan voeren, die ik voor alles al voerde van de groene os. Al voelt dit wel alweer als vreselijk veel dingen bijvoeren.. het liefst voer ik helemaal niks extra bij, maarja het is even niet anders, het lijkt hem allemaal wel te helpen!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:34

Nou heel mooi dat er al zoveel verbeterd is.
Ik heb wel wat vragen voor je! :D

mag ik vragen hoe jij weet dat er aardappelzetmeel in de dieetmix zit?

Ben ik natuurlijk benieuwd wat voor virus er dan in zijn darmen zit?
Is je pony dan ook aan de diarree, want dat is wel een symptoom van een darmvirus.
Ik ben een beetje sceptisch daar over,sorry, ben heel benieuwd of als jij na zou vragen welk virus dat dan is ze je ook een duidelijk antwoord willen geven.

Maar mooi dat er al verbetering in zit, hopelijk komt hij helemaal van de jeuk af :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:36

Ik denk schimmel in de darmen. Daar wordt microcomp meer voor gebruikt.

Fijn dat er verbetering in zit, TS!

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 21:46

@ ellepel, natuurlijk mag jij dat vragen :P dat heb ik gevonden bij een van de sites (ik denk die van welkoop??) die het vekoopt, die als een van de weinige wel een ingredientenlijst had staan. Kan zo wel even kijken voor je als je dat wilt.

Volgens mij gaat het inderdaad om een schimmel, heb het er niet heel concreet naar gevraagd; welke virus? Maar heb haar wel een paar keer het word schimmel horen zeggen. Dan diarree... mm ja en nee, vind ik lastig, hij heeft 1,5 jaar hele slechte mest gehad toen hij op kuil stond en ook op een bepaald type hooi. Maar dat kwam voor zover ik weet daarvan. Hij is wel heeeel gevoelig op ze darmen, elke verandering merk je meteen. Wieweet dat dat beide met die schimmel iets te maken heeft, of wieweet ook niet.. :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:57

Dat heeft inderdaad met de schimmel te maken; mijn ruin heeft hetzelfde. Zijn darmschimmel is hij inmiddels kwijt (mijn merrie ís een schimmel, daar komt hij voorlopig nog niet vanaf :D), zijn mest is normaal. Maar eet hij iets wat hij eigenlijk niet had moeten doen (eikenblaadjes...), dan heeft hij zo weer natte mest. Het zal bij hem altijd een gevoelig punt blijven, maar we zijn nog wel bezig om het te optimaliseren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:44

kverhage schreef:
... En toen ik weer nieuwe dieetmix moest bestellen (muesli) heb ik die vergeleken met de vitalbix muesli en die leken opzich vrij veel op elkaar behalve dat de vitalbix er meer mooie ingredienten doorheen mixte en de dieetxmix aardappelzetmeel bevatte (wat ik dus liever niet heb met hem) dus die geprobeerd en at hij goed gecombineerd met de daily complete. Hij knapte al snel weer wat op en zat weer vol energie en blijheid. Dit voer meette ook heel goed uit bij laarakker. Die muesli heb ik overigens 2/3 weken geleden vervangen voor de vitalbix versie, wieweet dat dat ook nog wat heeft meegespeeld met de jeuk.

Heb je de verpakking nog van de Subli dieetmix?
Waarschijnlijk zit er ook gen. gemod. soja in. Subli gebruikt dat nl. nog steeds in zijn paardenvoeders.
Deze soja produkten kunnen ook een huidallergie en dus jeuk veroorzaken. Verder de darmen van een paard van slag maken qua darmflora en idem de lever en nieren behoorlijk negatief beïnvloeden.

In Vitalbix zit absoluut geen soja en ik denk dat dat voor jouw paard veel gunstiger is ;)

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 19:25

@henny_w, nee heb de zak niet meer, maar weet niet of daar uberhaupt de ingredienten op stonden. Soja is ook niet fijn idd, alleen had hij al ver voor ik de dieetmix voerde jeuk. Maar zal idd niet bevorderlijk zijn geweest. Blij dat ik dan nu vitalbix voer!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:42

kverhage schreef:
@henny_w, nee heb de zak niet meer, maar weet niet of daar uberhaupt de ingredienten op stonden. Soja is ook niet fijn idd, alleen had hij al ver voor ik de dieetmix voerde jeuk. Maar zal idd niet bevorderlijk zijn geweest. Blij dat ik dan nu vitalbix voer!

Ik voer sinds een week of 3 ook Vitalbix maar ben er tot nu toe zeer tevreden over :)