Fries met problemen in de hals en rug, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 00:50

Wat een reacties weer!

Ik ben puur afgegaan op Rodinde haar mening.
Indien het niet afdoende helpt de behandelingen zal ook zij aanraden om foto's te maken en het zelfs daar doen.
Voor nu denkt ze dat het met 1 behandeling al zover kan helpen dat hij met de juiste training weer zijn spieren op kan bouwen en vanuit daar kijken wat de mogelijkheden in de toekomst zijn.
Ze vond hem wel heel soepel wat ze weer een voordeel vond.
Voor degene die Rodinde (Chiropraktie en tevens dierenarts) en haar partner (Paardennarts van Unen) niet kennen; begrijp van iedereen om mij heen dat het 3 kanten op kan bij haar (hun), het doet niets (Dat kan eventueel ook wel wat doen maar als je dezelfde manier blijft trainen helpt het niets), ze ziet het positief/de moeite waard in of ze sturen je gelijk naar huis met de mededeling "breng hem maar op maandag ochtend naar de euwige groene weides..."

Dat zijn rug zo door hangt is puur op de momenten wanneer zijn bespiering minimaal is merk ik.
Zal van de week even een foto maken van nu, hij loopt een aantal keren in de week in de grote bak los waar hij flink wat sprintjes trekt en met liefde bokt...
Daardoor doet hij nu meer dan tussen mei en oktober, en dat zie ik toch wel in zijn hele lichaam.
Verder komt hij wel alle dagen er uiteraard uit, maar dan op kleinere stukjes of in de stapmolen/aan de hand.

Als ik ook kijk naar de momenten dat hij meer in training stond was zijn bovenlijn ook een stuk beter, dus we gaan er nu voor om weer die kant op te gaan.
Dat het een aangeboren afwijking is, wat eigenlijk met vele Friezen het geval is en bepaalde afstammingen, is iets wat zeker is.

Ik hoop van de week, indien mijn telefoon meewerkt, eens een filmpje te kunnen maken van tijdens het longeren, al zal dat wel lastig zijn in een binnenbak met een zwart paard..(jullie moeten me voor nu dus geloven).
Het viel me namelijk gisteren zeer positief op, een meer actiever achterhand erbij (lang leve jonge pauwen in de bak.. ), voorwaarts neerwaarts (met een hele losse longeerhulp en flink belonen komen we een heel end!!) en je zag zijn rug "recht" trekken.
Rechtsom heeft hij nog wat meer moeite maar ook daar zaten er wat later al fijne stukjes tussen.
Het is even grabbelen in mijn geheugen, laatste moment dat hij zo aan het werk werd gezet was april vorig jaar, maar hij lijkt fijner dan toen te lopen.
Achterhand lijkt er meer bij te zijn..

Tijdens het longeren laat ik hem vaak overgangen maken en in draf wat terug komen om weer wat meer vooruit te laten gaan.
En zelf schakelt hij heel mooi in de hoogte van zijn hals, dus of lekker kniehoogte of wat lager of juist even meer op boeghoogte, wel de hele tijd neus op de loodlijn.
Balkjes heeft hij afgelopen maanden per ongeluk ook een paar mee genomen (hij moet niet bewust eroverheen maar als ze er zijn moet hij wel in het tempo waarin hij loopt erover heen, dus trek hem niet weg of laat hem juist stappen) en vandaag weer geen hinder aan zijn pees dus dat gaan we vaker doen.

Verder werken we aan de hand en daar pak ik nu ook weer naast de rechte lijnen stappen ook wat zijgangen mee, actief halthouden en paar pasjes terug.
Ik let daar goed bij op dat zijn achterbeen ondertreed maar ook met name dat hij zijn bekken op de juiste manier gebruikt.
En nu ze los zijn heeft hij een paar heerlijke billen met beweging om naar te kijken (ja kijk graag naar mijn paard en hoe hij beweegt!)

En mocht ik merken in dit revalidatie traject dat hij echt een vorm van pijn gaat tonen, protest vormt, boos wordt, slecht eruit gaat zien, de sprankeling in zijn ogen kwijt raakt of elk ander symptoom waaruit blijkt dat er iets niet goed is zal hij nog verder nagekeken worden.
Van Emmeloord mocht ik in september er al op, heb ik ook na een paar weken gedaan en het voelde niet goed dus ben ik eraf gegaan en gebleven.
Paard staat op nr 1.
Ik kijk per keer wat hij aanbiedt en wat hij aan kan.
Rijden moeten jullie zien als 3 keer in de week eerst even loswerken aan de longe (ruime ovale volte) en dan even 5 a 10 minuutjes voelen wat hij aankan en aanbied, dan weer aan de longe om even lekker alles weer los te laten zonder gewicht.
Dit is een paard waarbij ik en ik denk de meeste ruiters precies kan voelen wanneer hij zijn rug weg drukt en wanneer hij op een goede manier draagt.
Ik kan bijvoorbeeld alleen maar doorzitten op hem wanneer hij goed loopt.. anders wordt ik alle kanten op geschud...

Zo weer een heel verhaal... :')
Bedankt voor het lezen!!

(Inderdaad Tynke!!!!)

Rindin

Re: Fries met problemen in de hals en rug, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:18

Klinkt goed, TS! Je kunt en luistert heel bewust maar je paard, super!
Mooi dat je idd kunt zien dat zijn buikspieren zijn rug kunnen liften, dan zie je goed hoe belangrijk de buikspieren zijn :) heel veel succes!