Paard plast/drinkt veel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:53

Ik lees even mee. Mijn jonge hengstje doet heel veel plassen en drinken.

Verder gewoon gezond en blij etc. Andere pony met zelfde dieet heeft nergens last van. En ik merk het aan de stal ook. Ik moet elke dag hele midden weg scheppen omdat het compleet verzadigd is, terwijl toen het vroor en ze paar keer per dag water met emmers krijgen (en dus wat beperkter, wel genoeg, maar niet onbeperkt) was die stal ineens gewoon net zo 'vies' als alle andere paarden, terwijl het normaal, elke dag weer, dus echt de meest ranzige stal is die je kan bedenken. En dan voor een kleine pony in een 3 bij 3 stal.
En op de paddock zie ik ook echt allemaal plasjes liggen. Ik was bang voor blaasonsteking maar DA zei dat ze dan ook wel ziek moeten zijn en dat istie niet. Geen koorts of niets.

De verzadiging is ook niet op de route van hooi naar water, het is echt urine.

Ik ben benieuwd wat er bij jou uit komt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 23:55

Dat snap ik en dat waardeer ik ook echt wel :j . Het lijkt me alleen echt niet logisch dat het van het hooi komt. Op de vorige stal was hij de enige met dit probleem en nu weer. Op de vorige stal had hij heel ander hooi en nu is het hooi vergelijkbaar met vorig jaar en vorig jaar was hij echt superschoon in zijn stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:55

Ik herken het ook bij mijn shetlandpony. Als die naast mijn grote paard ( die ook echt formaat flatgebouw was, even voor het verschil) in hun boxen stonden, was de stal van MiniMe binnen no time letterlijk zeiknat, kwam soms na een dag al onder de deur doorgelopen.

Bleek bij Mien toch echt ppid/cushing te zijn.
En wat ik altijd begrepen heb is dat een van de weinig verschillen qua symptomen tussen EMS / PPID, dus juist het vele drinken en plassen is, doen ze dat is het ppid, tenminste zo heb ik het onthouden, correct me if im wrong...

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:11

Kreeg je paard peen? Daar worden stallen ook vaak natter van. Peen is 85 á 90% water

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:09

Ik lees mee. Mijn merrie drinkt de laatste tijd ook behoorlijk veel. Ik vind het alleen lastig wanneer het 'teveel' is. Een hele speciekuip (65 liter geloof ik) in een dag is behoorlijk veel lijkt mij? Ze krijgt onbeperkt voordroog en ik merk wel dat, als ze de mogelijkheid heeft wilt gaan soppen. Maar dat kan in de paddock niet omdat het te ver uit elkaar staat. Ik ga haar voer even helemaal terug zetten. Lijkt mij ook niet dat ze van 1 wortel op een dag zoveel gaan plassen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 02:50

Het heeft wat moeite gekost, (de dierenarts belde steeds als ik net 2 minuutjes mijn telefoon had laten liggen en hij belt met een privé nummer :+ ), maar ik heb van de week overleg gehad met mijn DA. Hij denkt absoluut niet aan cushing, Od ziet er te goed, levendig en tevreden uit en zijn bloedbeeld is te goed voor een paar met cushing. Alle logische en niet logische redenen zijn ook besproken en we willen toch verder kijken naar een medische oorzaak, dus urine onderzoek. Als er nog iemand een idee heeft hoe ik mijn "ikwilnietplassenalsjeindebuurtbent >;) _-:( " paard in een emmertje kan laten plassen wil ik dat best weten. Mijn DA weigert namelijk om het met een katheter te doen bij mijn lieve vriendje, hij kent mijn paard wat langer dan vandaag en wil ook nog wat langer blijven leven :+ .

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 06:01

Heb je de bloedwaarden al via de mail gehad?

Als je alles uit wilt sluiten zou ik toch op cushing testen.
Hier al eens een ouder paard gehad zag er ook top en levendig uit.

Het is ook moelijk zoeken maar ik volg mee.

Medische oorzaak welke richting dan nu nog als alle organen goed zijn volgens de bloedwaarden.
Ik zou deze toch ook opvragen zodat je zelf ook alles nog eens na kan lopen.

Kan je geen emmer water in de stal zetten of even apart houden en kijken hoeveel drinkt hij nou echt?

Ik weet niet hoeveel tijd je door brengt op stal maar als hij veel.plast moet je hem of iemand anders toch eens betrappen tijdens het plassen.
Als ze hem binnen zetten plast hij ook niet binnen een half uur bv?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 07:59

Sorry ik breek even in want lees iets wat nietszeggend is. Ik lees dat je va zei dat zijn bloedwaardes te goed waren voor een paard met cushing. Maar dat raakt kant noch wal. Bij Cushing gaat het om de acth waardes en niet om andere waardes.

Mijn pony plast en drinkt ook veel. Ik heb de automatische drinkbak afgesloten en een speciekuip in stal gezet waarvan ik wist hoeveel liter ik erin had gedaan. Op het land idem. Hij heeft een week apart gestaan achter een simpel draadje en ook daar een kuip neergezet. Zo wist ik precies hoeveel hij precies dronk.

De pest met nierproblemen is dat je pas echt afwijkende waardes gaat zien als de nieren al zo'n 50-75% niet meer werken.
Bij mijn pony was er ook niet veel bijzonders te zien en daarin toch nog 2 urine testen gedaan (gelukkig weet ik precies op welke momenten hij gaat plassen)
Daarin was wel enige afwijking te zien maar niet genoeg om daar een conclusie aan te verbinden.

Buiten dit plassen en drinken had hij ook veel symptomen van cushing. Maar hé hij was net 5! Na meerdere testen te hebben gedaan ivm acth waardes bleek hij toch echt cushing te hebben. En sterker nog; hij had dat waarschijnlijk al toen ik hem kocht (toen was hij 3)

Dus als hij meerdere symptomen daarvan heeft zou ik daar toch eens op laten testen!

Succes!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:19

Hoe is zijn reactie/reflex als je zijn rug bevoeld (palpeert)?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 12:36

Ik heb de bloedwaardes per post binnen gehad.
Maar door het totaalplaatje denkt hij niet aan cushing. Zijn ervaring is dat paarden met cushing dat er toch wel wat, zij het soms minimaal, afwijkende waardes in het bloed te zien zijn die er op kunnen wijzen dat er iets in het lichaam wat ontregeld is.
Een emmer water in de stal zetten vind ik eigenlijk geen optie ivm omgooien. Buiten zal hij, zeer waarschijnlijk, binnenkort een paar weken apart komen te staan omdat beide hoefgewrichten misschien weer ingespoten moeten worden -O- . (Met dank aan de vorige staleigenaar _-:( ).
Er is eigenlijk niemand die mijn paard (bewust) ziet plassen of drinken. Ik ook niet.
Od zijn rug is soms wel wat gevoelig. De laatste tijd valt het reuze mee. Hij laat het tijdens het poetsen altijd al duidelijk merken als hij ergens gevoelig is of pijn heeft, als iets gevoelig is gaat hij me doordringend aan staan kijken op het moment dat ik daar poets en als het pijn doet gaan de oortjes even plat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:01

Inoterry schreef:
Od zijn rug is soms wel wat gevoelig.....

Nieren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:26

Weet je zeker dat hij veel plast en drinkt? Is er niet een lek in de waterbak, leiding of opkomend grondwater b.v.? Sluit hem eens af en geef water in emmers, dan weet je het echt als je ongewenst bent bij het plassen :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 14:36

Het is geen lek in de waterbak. Op de vorige stal was dit probleem ook en de natste plek ligt in het midden van zijn box.

Dees schreef:
Inoterry schreef:
Od zijn rug is soms wel wat gevoelig.....

Nieren.

Nope :Y)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:39

Inoterry schreef:
Ik heb de bloedwaardes per post binnen gehad.
Maar door het totaalplaatje denkt hij niet aan cushing. Zijn ervaring is dat paarden met cushing dat er toch wel wat, zij het soms minimaal, afwijkende waardes in het bloed te zien zijn die er op kunnen wijzen dat er iets in het lichaam wat ontregeld is.
.

Ik kan het er niet mee eens. Mijn paard heeft cushing en dat is eruit gekomen door de acth waardes. Ik was begonnen met een normaal bloedonderzoek en dat was allemaal perfect in orde. Mn paard was dat echter niet Dus een cushing test gedaan en die liet toch een heel ander beeld zien. Uiteraard vertrouw je op de da maar soms zitten zij er ook naast. Niet dat je paard cushing hoeft te hebben maar persoonlijk zou ik alles op papier willen uitsluiten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:51

Ja ik zei al hetzelfde ook ik ben het er niet mee eens.

En nogmaals "nierproblemen worden pas goed zichtbaar in het bloed als de nieren al voor 50-75% niet meer werken"
Dat hij daar nu niet slecht op test wil dus niet zeggen dat hij geen nierprobleem heeft helaas.

Lastige met nierproblemen is dat er geen medicatie voor is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:11

In ieder geval stoppen met wortels... je paard is insulineresistent en wortels zitten boordevol suiker... je paard heeft ze echt niet nodig en red zich prima zonder.

Daarnaast is ren paard wat er prima uitziet geen uitsluiting op geen cushing... de mijne had het waarschijnlijk al dik 2 jaar en zag er ook prima uit...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:43

Nierproblemen kunnen ook door cushing komen.
Cushing test is een specifieke test die in een normale bloed test niet te achterhalen is.
Daarom wordt deze ook apart aangeboden

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:46

Een van de symptomen van cushing kan inderdaad meer drinken en meer plassen zijn

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:44

Inoterry schreef:
Er is eigenlijk niemand die mijn paard (bewust) ziet plassen of drinken. Ik ook niet.
Od zijn rug is soms wel wat gevoelig. De laatste tijd valt het reuze mee. Hij laat het tijdens het poetsen altijd al duidelijk merken als hij ergens gevoelig is of pijn heeft, als iets gevoelig is gaat hij me doordringend aan staan kijken op het moment dat ik daar poets en als het pijn doet gaan de oortjes even plat.

Dit is wel een teken dat hij gevoelig is op zijn nieren. En dat hoeft niet een heftige reactie te zijn...

Ik denk dat je dit holistisch moet bekijken. Er is ten slotte heel wat gebeurd de laatste tijd.

Heel veel succes.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 02:21

Gevoelig op de rug wil echt niet persé zeggen dat het van de nieren af komt en dat is bij Od ook niet het geval.
Anderhalf jaar geleden heb ik hem holistisch na laten kijken. Ik was een hele berg geld armer en zag werkelijk geen enkel resultaat dus dat doe ik ook niet meer.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:24

Ik heb de mijne helemaal door de mallemolen gehad.
Die dronk als jaarling zo'n 200 liter op een dag.
Ik ben 3 keer met haar naar de kliniek geweest waar ze nieren, urine, bloed, ontlasting en weet ik het wat allemaal hebben gecontroleerd iedere keer weer om maar de resultaten te kunnen vergelijken.
uiteindelijk zat ze ook op een water dieet.
het resultaat was ...

ja ja houd je vast 800 euro weg gebracht om te horen dat het aangeleerd gedrag is.....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 19:23

Aangeleerd gedrag zou ook nog kunnen, dat hij afgelopen zomer, ter compensatie van het voedseltekort, meer is gaan drinken en dat nu als gewoonte ziet. Maar ik wil toch medische redenen uitsluiten. Had vandaag eigenlijk om een nieuwe emmer gewild waar nog niks in gezeten heeft wat de uitslag kan beïnvloeden Helaas heeft de pakketbezorger van DHL waarvan ik wist dat die vandaag langs zou komen met iets wat ik echt dringend nodig had roet in het eten gegooid door het pakketje bij de buren af te geven terwijl ik thuis heel lang zat te wachten :roll: .
Maar ik heb ook vandaag gehoord dat hij 's morgens zodra hij op het weiland komt eerst lekker uitvoerig gaat drinken. Soms zelfs voordat hij de andere paarden begroet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:25

Ik zou als ik jou was toch echt hem even een paar dagen apart gaan houden en de waterbak afsluiten om te zien hoeveel hij daadwerkelijk drinkt.
Mijn merrietje zat op max 60 liter op een dag (wel verdeeld in porties).
Ook zou het mooier zijn als ze urine en bloed iedere week controleren en vergelijken minimaal 3 weken (dan heb je een curve).

Dan heb je veel meer informatie en dus een duidelijker beeld.

God zij dank drinkt ze nu wel redelijk normaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:50

Niet alle paarden kunnen goed omgaan met voordroog, zeker als er voor dat paard teveel eiwit in zit of het conserveringsproces ze moeilijk te verteren maakt. Veel drinken en plassen is dan typisch. Tijdje op echt hooi zetten en kijken of het beter wordt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:29

Paard kan ook veel gaan drinken om de maag te verlichten. Als hij een periode echt te weinig te eten heeft gehad,, kan het zijn dat hij het inderdaad zich aan heeft geleerd om veel te drinken en dit nu nog steeds doet. Alleen drinken paarden die last van hun maag hebben eigenlijk continu, om de pijn te verzachten. Dus niet in een keer heel veel en dan weer een tijd niets. Past niet helemaal in het plaatje.