Wat doe ik verkeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:07

Regio Eindhoven zijn zo veel goede stallen te vinden.
Met zo wel overdag genoeg ruimte om te bewegen voor je paard met ook een goed voerbeleid.
Met daarnaast voldoende trainingsruimte.
Dat jij daar nog blijft staan verbaast mij dan enorm.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:11

1. Minder brok en onbeperkt hooi.
2. Vervelend dat je op een pension stal staat. (Daan heb je niks te zeggen over het voerbeleid)
3. Vaker rijden niet persé langer. Elke dag drie kwartier? En dan een dag in de week vrij? Dat is beter denk ik.

Rindin

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:35

Ben je al wat wijzer, TS?

kruimeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 15:30

Nog niet echt.. Ze doet het goed hoor, in het voer heb ik vooralsnog niks veranderend. Dit kan ik ook niet zomaar ivm pension. Wel ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewoon wat meer geduld moet hebben, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd he ;)

Een andere stal hou ik mijn ogen wel voor open. Ze doet het verder alleen best goed op deze stal, het is lastig een keuze te maken omdat het veoerbeleid in theorie niet heel goed lijkt de zijn, maar ze het (op de conditie na) niet slecht lijkt te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:02

Ik vind het raar dat mensen het normaal vinden dat je in pension niks te zeggen hebt. Heel vroeger was dit bij ons ook zo, maar de laatste 24 jaar heb ik altijd mijn eigen hardvoer gegeven. Op verschillende manieren altijd een oplossing gevonden. Bij de ene stal dmv bakjes klaarzetten voor de stal en bij de andere stal bijv bakjes in de voerkar klaarzetten. Nog nooit problemen mee gehad. De ene stal trekt er dan wat van het stalgeld af en de andere niet. De laatste jaren staan we sowieso op stallen waar iedereen eigen voer heeft.

Ruwvoer blijft vaak wel een probleem. Stallen die veel te weinig voeren of heel slecht ruwvoer. Slecht ruwvoer is net zo erg als te weinig. Jaren gezocht in deze omgeving en dan bel je een stal die maar 2x een ronde doet. Ja, ze krijgen genoeg. Ga je kijken en krijgen ze een plakje. Dat is veel en veel te weinig. Argumenten uit het jaar 0 dat ze veel sportpaarden hebben staan, is de grootste onzin.

Ook ergens gestaan waar veel gelogen werd. Er zou een laatste voerronde zijn, maar die was er doorgaans niet. Ook over de eerste ronden grote vraagtekens. Paarden willen eten, zeker na lange tijd niks, dus je krijgt problemen.

Nu hebben we ons eigen hooi, maar het is een hele zoektocht geweest waar dit kon. We zetten het klaar en stal voert dit 's ochtends en 's avonds. De rest voor buiten en bij binnenkomst geven we zelf.

Het is omgekeerde wereld dat pensionstallen beslissen hoe je paard eet. Voldoende goed ruwvoer moet standaard zijn. Pas als je het als klanten niet meer accepteert, zullen ze noodgedwongen toch moeten veranderen.

Om op de vraag terug te komen, is het echt belangrijk om de optie te bespreken dat je een net vult en zelf ophangt. Een xl net of grote slowfeeder kun je wel voor 24uur vullen. ( in de hoop dat je paard daar een groot deel ook van buiten staat )

Conditie betekent ook veel buiten staan en vrij bewegen. Rust tussen het werk en afwisseling zoals al genoemd is.

Kijk ook eens wat je na het rijden doet. Neem ruim de tijd om je paard uit te stappen op steen en laat haar nog even lekker buiten staan.

En hoe train je? Als je heel erg gericht bent op in de krul lopen en zijgangen, gaat er vaak ook veel mis. Echt goed opwarmen is de helft van je training. Een goede opbouw en niet uren doorgaan met hetzelfde. Lekker wat galoptraining tussendoor. Als ik iets heb gedaan, stap ik lekker een rondje. ER zijn zoveel zaken die meespelen. Niet alles kunnen mensen via internet zien.