Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:30

wat vond de dierenarts er van dat je haar gewoon op het land liet?Ik ben nog een klein beetje van de oude stempel,dit soort blessures genezen volgens mij het best met rust en gecontroleerde beweging.Maar misschien is dat achterhaald

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:34

Dat klopt ja, de interosseus is de tussenpees. Dat is een heel bekende blessure bij tuiggerichte paarden ( Friezen, dravers, tuigpaarden die gereden worden). Over het algemeen kan je voor een peesblessure ongeveer 9 maanden tot een jaar uittrekken voordat je weer op het oude niveau van rijden zit. Als alles voorspoedig verloopt in elk geval. Als je mag stappen, zou ik dat gelijk oppakken. Iedere dag vijf of tien minuten, liefst twee keer per dag als je dat zou redden. Dan na een week of 2 vijf minuten erbij, en zo verder. Vrij in de wei staan is toch anders dan met haar aan de hand stappen. Het geeft jullie beiden wat te doen en je kan heel goed zien hoe ze daaronder blijft. Zo ongeveer moest ik tenminste bij de peesblessures van mijn vorige paard opbouwen. Bij haar is ook nog shockwave toegepast, maar of dat zou helpen voor deze blessure bij jouw paard weet ik natuurlijk ook niet. Dat was niet om het proces te versnellen, maar wel om de pees mooier te laten helen. Overigens heb ik Lou ( mijn vorige paard dus) bij de eerste peesblessure wel grotendeels op boxrust gehouden, bij de peesblessures daarna niet meer. Op eigen verantwoording, maar ze was in de box gewoonweg niet te houden en met de anderen naar buiten wel.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 21:38

@ geerke
Ik ben zelf van het principe dat stalrust nergens voor nodig is ...
Aangezien paard zelf heel rustig is op de weide en momenteel veel staat te rusten met haar geblesseerde been, veronderstel ik dat ze wel voelt dat ze haar niet mag overdoen.
Nu ga ik de weides wel in vier verdelen zodat ze eigenlijk niet kan crossen.
En veel bewegen doet ze niet in de winter, meer van de hooibak naar de drinkbak, naar de hooibak, naar het hek om te wachten op haar eten...

Dierenarts zag er geen kwaad in, enkel de ruimte beperken.

@Jet
Dan neem ik het wandelen vanaf morgen op, twee x per dag gaat enkel in het weekend lukken vrees ik.
Shockwavetherapie vond mn dierenarts weggesmeten geld ... -al geloof ik wel in het nut daarvan! Maar ik weet inderdaad niet of het nuttig zou zijn bij deze blessure-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:58

Ik denk dat je dierenarts Back-on-Track of Ice-Vibe Boots ook onzin vindt... Nee hoor, je kan altijd informeren bij diverse klinieken of die het zouden gebruiken in zo'n geval als die van jou, bij Lou is het bij twee peesblessures gebruikt, toen bij twee niet en de laatste ( een aanhechtingsprobleem van de tussenpees voor) nog wel, maar die peesblessure zat er waarschijnlijk al een jaar en is over het hoofd gezien door een andere peesblessure aan datzelfde been. Bij die laatste heeft het helaas niet meer geholpen, ze was ook al 19 toen, toen was het dus voor haar einde verhaal...

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:22

Fauvetje schreef:
@ mariekerocky
hoelang heeft de revalidatie bij jou ?

Ze blijft 24/7 buiten staan, ik ga de wei wel in kleine stukken verdelen.
De zalf ligt in de stal, zal morgen eens kijken voor de naam, het is een soort pompje.
we mogen wat stappen, denk dat ik na een maandje ga wachten daarmee.
na drie maanden inderdaad terug scannen.

ik hoop ook dat het goed komt! ik ga haar in bubble wrap ga wikkelen.

Begin juni is bij hem de blessure geconstateerd, vanaf eind december/januari kunnen wij weer op ons oude niveau trainen. :) Heeft dus in totaal dan een half jaar geduurd, wat echt niet lang is aangezien paardlief dan ook écht alles weer mag doen.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 22:06

Heeft iemand ervaring met het pees compositum van Groene os ? Zou ik dit mogen bijgeven zonder problemen ? Da gelooft er niet echt in?
Ze krijgt nu 10 dagen ekylogyl (zalf) en previcox (rode omtstekingsremmer)
Daarna 10 dagen dexamethason
Daarna terug ekylogyl en previcox
Daarna terug dexa ...

Telkens tien dagen en dan wisselen.
Ik ben ook aan het kijken om eventueel een back on track beenbeschermer aan te doen voor de momenten dat ze geen zalf aanheeft ... (max8u).

Iemand enig idee ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 22:44

Het groene os pees compositium is volgens mij een homeopathisch middel van Eric Laarakker.
Reguliere DA's leren niets over homeopathie - en iedereen mag geloven wat hij/zij wil.
Eric Laarakker is een bekwaam dierenarts, volledig regulier plus een aanvullende opleiding in homeopathie.

....en ik heb een succesverhaal te vertellen mbt de tussenpees. Mijn DA gaf net een ander homeopathisch middel, naast de gebruikelijke reguliere middelen en regelmatig scannen.
In zijn woorden kwam de grootste schade door 'onverwachte bewegingen', zoals bokken en sprintje trekken. Als je dier buiten alleen wat "kuiert" van water naar voer, zijn wellicht de eerste weken de stapreprises niet nodig - overleg dit even!
(Bij echt boxarrest is 2 of 3x 10 minuten stappen op harde bodem vooral om de schade van het arrest tegen te gaan. Na verloop van tijd wordt het 'opbouwen, omdat beweging de doorbloeding en belastbaarheid verbetert' - maar dat duurt nog een beetje.)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 07:44

Dat kan je rustig bijgeven, maar of het helpt als je ook die zware reguliere medicatie geeft durf ik niet te zeggen hoor. Ekylogylzalf ken ik wel, maar Previcox niet. Dexamethason is echt heftig spul in elk geval, dat ken ik dan weer uit de mensenkant vandaan. Ik vind wel dat je dat dan zo te lezen erg lang moet geven. Ik denk dat ik ook iets weerstandverhogends zou geven, die Dexa haalt de weerstand wel behoorlijk omlaag.
Het stappen kan vanaf zo'n week tot 10 dagen na het ontstaan van de blessure, omdat tot die tijd de blessure nog actief aan het "verergeren" is. Het is dan per peesblessure wisselend of je moet stappen op het harde of juist op zachte lichtverende bodem ( geen zware zandbak). Dat stappen aan de hand is inderdaad voor een betere doorbloeding, maar ook voor het koppie, het geeft het paard ook weer wat te doen. Geen krappe bochten, geen zijgangen etc. en het liefst zonder uitspattingen.
Of Back on Track iets doet durf ik niet te zeggen, die Icevibe heb ik wel eens gebruikt bij Lou, maar dat was meer vanwege het koelen dan vanwege het doorbloedingseffect voor mijn gevoel. Over koelen gesproken: dat hoeft dan kennelijk niet als je smeert met de zalf, maar je kan nog vragen of dat helpt in de tijd van de Dexa.
Die Previcox en Dexa, is dat in spuitvorm ( in de mond) of in pilvorm of komt de DA dat spuiten?

Sterkte ermee hoor, het zal zo wel een kostbare zaak worden ook door al die medicatie. Heeft jouw DA het nog over speciaal beslag of speciaal bekappen gehad eigenlijk? Dat is ook nog iets om na te gaan, Lou had de laatste keren wel speciaal beslag, gericht op het type peesblessure en de plek waar die blessure zat. Dit was van aluminium en kwam uit Frankrijk.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 09:24

Bedanky voor jullie antwoorden!
Ik heb naar groene os zelf gemaild met de medicatie, dan weet ik het direcht 100% zeker.
Alle medicatie is in pilletjesvorm, dexa =10 pilletjes per dag , previcox =1pilletje per dag.
Alles tesamen kom ik nu uit op een factuur van 400€ ... hadden we opzij gezet voor haar dekking deze zomer, maar dat plan is dus een jaar verder geschoven ...

Gisteren 5minuutjes op het harde gestapt, ga dit komende week nog doen en dan naar 7miuten gaan. Ze vond het niet zo aangenaam denk ik, trad wel goed onder, maar mankt nog steeds zichtbaar. Tot nu toe laat ze de zalf goed toe, nog geen irritatie gezien (haar been is geschoren zodat de zalf zeker indringt).

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 09:33

Helaas ervaring hier met de tussenpees, echter ligt het bij de mijne iets gecompliceerder. Ik ben erg benieuwd of je effect merkt van de zalf! Ik heb al vanalles geprobeerd maar die zalf zie ik nu voor het eerst langskomen.

Ik zou even overleggen met je DA (of heb je dat al gedaan?) op welke ondergrond je het beste kan stappen. Het ene paard is gebaad bij het harde, het andere paard juist iets zachter en verend. Ook als je paard kreupel loopt zou ik goed opletten.

Ik ben heel erg tevreden over de producten van Back on Track. Peesblessure van mijn paard is er niet mee opgelost maar dat kwam vooral doordat het niet enkel een peesblessure was.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 09:38

Ik laat het zeker weten als ik iets merk van de zalf, schijnt een agressief goedje te zijn... DA verzekerde dat er wel meer hoop en sneller herstel zou zijn als ik de zalf en de dexamethason zou gebruiken, hierdoor wel uitgesloten voor de slacht.

@ jet met betrekking tot het hoefbeslag, een bevriende da heeft me aangeraden haar mustangrol extreem te veilen , zodat de afwikkeling gemakkelijker gaat. Ijzers ga ik er niet onder laten zetten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:40

Welke Previcox heb je? Die van in de 30 mg, of van in de 200? Dit is een NSAID (pijnstiller/ontstekingsremmer), maar met weinig of geen bijwerkingen (minder kans op maagproblemen en zo). Heb hier een 20jarige artrosemerrie die al anderhalf jaar op een (te) hoge dosis Previcox staat, en enkel hierdoor nog een paardwaardig bestaan kan hebben, zonder kan ze niet. Dus let op dat je paard niet te enthousiast wordt als ie pijnvrij wordt, want het spul werkt echt.

Dexamethason is blijkbaar cortisone, zal ook de ontsteking weghelpen.
De zalf ook es opgezocht, bevat blijkbaar dezelfde werkzame stoffen als de menselijke zalf tegen aambeien :), is ook met corticosteroïden. Dat zal de reden zijn van de uitsluiting van de slacht.

Die Groene Os Pees Compositum, daar geloof ik niet zo sterk in: heeft enkele pijnstillende ingrediënten (Boswellia, Duivelsklauw), maar verder zijn het vooral ontgiftende stoffen voor de lever, ik betwijfel of dat veel doet bij peesblessures. Iets met MSM geloof ik dan meer in.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:45

Ik heb juist gehoord dat de lever in verbinding staat met peesblessures. Vraag me niet hoe of wat, maar dit werd mij aangeraden vanuit Den Hoek :).

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 20:53

@Hwn, 57 mg. Dus niet al te zwaar :)

Ze voelt zich wel beter, wandelen aan de hand gaat goed, ze mankt niet meer zichtbaar. Rusten doet ze wel nog steeds rechts. Ik heb ze ook op de paddock moeten zetten (modder met drie droge eetplekken) omdat ze in de wei toch last had van uitspattingen .... Grr ze is anders altijd zo rustig, maar de shet had haar een beetje opgefokt.
Dus nu enkel paddock en aan de hand stappen.

Ik heb het peescompositum besteld, maar ik ga het niet gebruiken in samenwerking met haar medicijnen, de laatste maand krijgt ze geen medicatie meer, dus dan ga ik het compositum 4-6 weken geven. Lever motiveren kan nooit kwaad denk ik :)

tot nu toe heeft ze ook nog geen last van de zalf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:05

hwn schreef:
Die Groene Os Pees Compositum, daar geloof ik niet zo sterk in: heeft enkele pijnstillende ingrediënten (Boswellia, Duivelsklauw), maar verder zijn het vooral ontgiftende stoffen voor de lever, ik betwijfel of dat veel doet bij peesblessures. Iets met MSM geloof ik dan meer in.

Geloof is niet nodig, maar boswellia heeft ook een ontstekingsremmende werking.

En de chinese geneeskunde (TMC in sommig jargon) leert, dat verschillende meridianen samenhangen met verschillende weefsels. De levermeridiaan 'zorgt voor' bindweefsel, inclusief pezen.
Het heeft vanuit de chinese manier van 'kijken' zin om bij peesletsel te zorgen dat de levermeridiaan doet wat-ie moet doen (en met kruiden te zorgen dat die meridiaan niet alle energie aan het orgaan lever hoeft te geven).

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 17:27

Ik heb even een paar filmpjes gemaakt.
Niet heel duidelijk, maar zo loopt ze momenteel op het harde.
We wandelen nu ca 5-10 minuten, sinds vandaag met back on track beschermers aan.
Ze staat nu op de dexamethason. Grootste deel van de dag staat ze in een kleine paddock hooi te eten, ze gaat ca. 4-8 uurtjes op een kleine weide.

Filmpjes via dropbox
https://www.dropbox.com/s/ey2912oe2hhqn ... 6.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ydizud7sy5b48 ... 7.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/yzk5rmk1b5tei ... 1.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/fu8mcq4ho54ys ... 3.mp4?dl=0

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:37

Dexamethason is een synthetische nabootsing van het bijnierschorshormoon en werkt ontstekingsremmend.
Voor een paard op ontstekingsremmers vind ik haar toch wel kreupel.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 20:23

Ik denk dat de ontstekingsremmers niets doen tegen de pijn, vandaar het manken.
Nu ik vind wel dat het manken niet extreem is ... Ze lijkt er verder ook geen last van te hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:14

Over alles valt te debatteren - ook een mens kan na een blessure een poosje stijf lopen (omdat je tijdens de blessure andere spieren moest gebruiken)...
....maar als vluchtdier wil een paard niet 'ziek of zwak' tonen. Dus in stap al net niet ideaal tonen: zeg niet te hard dat je dier geen last heeft.

En ontstekingsremmers (en bijnierhormonen zelf) dempen niet alleen de ontsteking maar doorgaans ook de pijn.

Sterkte voor jou en je paard, het zijn lastige blessures - maar met goede zorg en beleid kunnen ze helemaal genezen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:26

Tussenpees krijg je met High Power Laser tussen de 6 en 12 weken weer goed. Contact dierfysio maar eens hier op Bokt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:36

.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:16

Janderegelaa, dat is wel heel stellig gezegd. Als je nou gezegd had dat dat in bepaalde gevallen zo is, kan ik erin komen, maar het hangt van heel veel factoren af of een tussenpeesblessure überhaupt geneest, laat staan in 6 tot 12 weken.

TS, zo in stap vind ik het acceptabel als je er niet aan denkt om erop te stappen. Ik zie op dit moment ook niet een paard dat gigantisch lijdt, het kan ook niet van de ene week op de andere ineens helemaal goed zijn natuurlijk met zoiets.
Ik begrijp ook nog steeds niet helemaal wat de dexamethason moet doen bij een tussenpeesblessure, zelfs niet als er een ontsteking aan te pas komt. http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... nl/dex.pdf is wel aardig informatief over dexa. Ik vind het overigens ook vreemd dat je weer abrupt moet stoppen en daarna weer met dezelfde dosis moet beginnen en weer stoppen. Ik weet niet beter of middelen als dexamethason bouw je ( redelijk snel) op en langzaam weer af. Als ik jou was zou ik dat toch nog eens goed navragen bij je DA, of dit echt wel het juiste middel is in jouw geval.
Laatst bijgewerkt door Jet op 26-12-16 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 22:21

Hmm, lasertherapie geloof ik ook wel in, maar zou er pas voor opteren moest het met rust alleen niet goed komen...

@jet, ik ben sowieso niet van plan om er de komende 3 maanden op te kruipen!
Zou het eerlijk aan mijn dierenarts moeten vragen waarom hij dexamethason geeft ... ken er zelf te weinig van dus voer ik alleen maar uit wat hij zegt en vraagt ...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:25

Ik vind het ook wel meevallen zo, lijkt eerder stijf dan kreupel.

Ik snap de medicatie wel, alleen niet waarom het afgewisseld wordt. Mss omdat de dexamethason te sterk/schadelijk is om langdurig te geven?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 22:30

Da stelde idd dat het te belastend is voor het lichaam om continu eenzelfde medicijn te geven... en dat het effectiever is wanneer er afgewisseld wordt.