hoesten, hoesten en nog eens hoesten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:02

Mijn merrie begon ook ineens met hoesten terwijl er verder niks was veranderd. Ja het weer werd ineens veel kouder.
Op aanraden van mijn bijrijder immulon gevoerd. Verkrijgbaar bij de welkoop en kan gewoon over het voer. Is een kuurtje en mijn miemel at het gewoon op.

Kan ook gespoten worden maar ik heb gekozen voor over het voer, vond dat toch makkelijker. Mijn bijrijder heeft dat eerder ook voor haar paard met bronchitis gebruikt en werkte ook daar heel fijn bij :)

Edit
Uiteraard hoest ze nu helemaal niet meer.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:23

marleen_a_a schreef:
Foetsji schreef:

Onzin !! Er zijn genoeg paarden allergisch voor fijnstof die ook buiten in hoge concentraties kunnen voor komen. Heb er hier een staan die juist binnen moet blijven. De lucht binnen is op sommige tijden schoner is dan buiten. Zo ook voor paarden met hooikoorts. Voor hen is het een marteling om ze buiten te zetten in het seizoen.Laat een DA het paard onderzoeken en behandelen. Zolang je niet weet wat er gaande is kun je niet handelen. Paard kan ook een longonsteking hebben.

Paard MOET op vlas of krul. Maak dit vochtig zodat het niet stuift.Eten ze er in grote mate van dan is dat een teken dat je paard veel te WEINIG ruwvoer krijgt! Mest je stal IEDERE dag helemaal schoon. Ammoniak is een van de grootste oorzaken van longproblemen.

Het ruwvoer maak je nat vlak voordat je het voert. Dus geen uren van te voren omdat je dan een bacterie explosie krijgt. Het hooi stomen zou nog beter zijn.

Maar eerst een DIERENARTS!

Slijmoplosser kun je alvast geven, is gewoon bij de apotheek te halen. Vraag ernaar

Ik zet haar niet op vlas of krul. Dat heb ik inmiddels al zo vaak gezegd. Dat is zo'n achtelijk dingetje wat iedereen normaal vind , ik ondervind er alleen maar nadelen aan.
De stal word elke dag schoon gemaakt. Er staan deuren open (wel zodat het niet tocht).
het ruwvoer heb ik geprobeerd , pony lief is kieskeurig en wil het dan niet meer eten.... Grapjas is het ook....

Dan ben je niet een beetje eigenwijs maar stronteigenwijs! Noem het maar een achterlijk dingetje... Ik noem het een achterlijk dingetje dat je er geen DA bij haalt. Een paard dat geen ruwvoer eet of heel erg weinig maar wel vlas of krul gaat eten? Dan heb je of kwalitatief heel slecht ruwvoer of een tandenprobleem. Of misschien wil je paard geen ruwvoer eten? Goh geen idee waarom. Misschien iets met hoesten ofzo?

Othilly

Re: hoesten, hoesten en nog eens hoesten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 05:29

Ts: wij hebben een pony staan die vorige zomer ontzettend aan de hoest ging. Ik keek het ook even aan en probeerde t hoesten te verminderen met " huismiddeltjes" en een aantal dure middelen die je via Internet kan bestellen.. ( lees over t algemeen weggegooid geld).. Op een goed moment ( de pony bleef maar hoesten) de DA erbij ( ik maakte inmiddels zelfs mijn kuilgras al nat voor hem).. ventipulmin erin werkte niet afdoende.. prednisolon erin..heel even leek het beter te gaan! Maar nog steeds toch die hoest! Vertrouwde het voor geen meter! Aangezien ik toch met mijn merrie naar de faculteit moest ( operatie aan de sinus) duo afspraak gemaakt en kleine ook meegenomen! Longspoeling gedaan daaruit bleek dat ie vol met slijm zat ( vieze dikke gele brokstukken in luchtwegen ) godzijdank viel het mee qua infectie en bacteriën! Hun advies ( en doe ermee wat je wil) wel kunnen u alle medicatie meegeven die er is maar zolang de pony op stal blijft is het water naar de zee dragen! Ook ik dacht toen: Hoe moet ik dat doen..Kan hem moeilijk in zn eentje de nachten buitenzetten?? Na wat rondvraag waren er gelukkig een aantal mensen die hun paard ook in de nacht wel buiten wilde hebben! Afijn schuilhok gemaakt en hup naar buiten. Vond de pony het leuk..nou nee zeker in t begin niet..Gelukkig went t snel! Ik kreeg mee vd faculteit een babyhaler ( 20 euro) waarin ik pufjes ( prednison ) kon vernevelen en ventipulmin. Prednison vernevelen is veiliger ivm t sneller bevangen worden als je de prednison oraal toedien! 4 wkn lang pufjes gegeven 2x daags de fles ventipulmin opgemaakt, ruwvoer blijven weken, en 24/7 naar buiten heeft ervoor gezorgd dat onze pony weer gezond is geworden! Nu de winter is aangebroken staat hij s' nachts weer op stal ( met open buitenluik) en staat hij op grove krullen).. Heel af en toe geeft hij nog een kuch..Zeer acceptabel! Zodra t voorjaar weer aanbreekt gaat hij weer naar buiten voor 24/7. Doe ermee wat je wil maar bedenk goed hoesten moet je echt zeer serieus nemen! Een paard is veel eerder dampig als je denkt! Stro/ droog ruwvoer is uit Den boze met een hoester!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 05:46

Foetsji schreef:
Nee, het is idd erg lastig. Maar winddoek er voor zetten wil nog al eens goed helpen!

Vandaar ook dat mensen niet zomaar moeten roepen 24/7 naar buiten met die knol. Naast dat er paarden met hooikoorts zijn, zijn er ook met ernstige fijnstof allergie. Als het stalklimaat goed onder controle is staan ze daar beter dan tijde van smog, of zoals nu, als iedereen met koude ineens houtkachels of pelletkachels aansteken. Deze paarden blijven er dan zowat in...

Lastig om zonder medicatie te kunnen. Slijmoplossers gaat nog maar prednison is rotzooi. Wel kun je een vernevelaar koper ( hoeft geen mega dure te zijn ) voor 200,00 euro heb je een hele goede en kun je het paard de medicatie verneveld geven zonder alle nare bijwerkingen.

Voor TS

Laat een da komen. Je moet eerst de oorzaak zien te vinden voordat weet of de klachten ook daadwerkelijk over zijn. Doe je dat niet dan kan je paard over een tijdje wel eens veel zieker staan. En dan is behandelen nog moeilijker!

Succes.

Ik vraag me af waar jij paarden houdt?? %) midden in de stad of zo? Smog? Houtkachels? Natuurlijk is er vervuiling in de lucht ( maar dat hou je niet tegen Door je paard binnen te houden..Daar is de lucht niet heel anders.. Op hooikoorts na ( dan is trouwens een schuilhok afdoende..) wij hebben hier de grootste hooikoortspatient op stal..zodra t seizoen aanbreekt moet ze om 12 uur vd wei en gaat ze de paddock in met schuilmogelijkheid dat gaat uit de kunst! Ik vind als je in een gebied woont waar veelvuldig smog voorkomt dat je als de wiedeweerga je paarden naar een ander gebied moet verhuizen! Wij zitten hier midden in t bos en dat merk je!
Vernevelaar voor 200.00 :evaw: Voor 20 Euro Heb Je Een babyhaler..werkt perfect! En we roepen niet zomaar 24/7 naar buiten zonder reden: een paard wat veelvuldig hoest is gewoonweg t beste af buiten in de frisse lucht! T paard van de TS gaat maar 2.5 uur naar buiten dat is funest voor een hoester! Het advies wat elke DA zal geven is naar buiten
Soms zul je daar aanpassingen voor moeten doen..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 07:13

marleen_a_a schreef:
Flint05 schreef:
Door alle stress kan je paard een verminderde weerstand hebben en daar door gaan hoesten. Ik snap best dat je niet meteen naar de dierenarts holt, je kunt Respiral proberen, daar hebben wij erg goede ervaring mee. Let wel op dat ze geen koorts krijgt.

Voor de mensen die roepen 24/7 naar buiten :
ik stel zeker op prijs dat jullie meedenken maar ik heb daar de mogelijkheid niet voor en ik wil dat ook niet (er is dan geen zicht op dus geen idee wat er dan gebeurt , dat zit mij niet lekker).

Er staan heel veel paarden buiten waar niet de hele dag zicht op is en dat is omdat de gezondheidsvoordelen opwegen tegen de nadelen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 07:30

Foetsji schreef:
Vandaar ook dat mensen niet zomaar moeten roepen 24/7 naar buiten met die knol. Naast dat er paarden met hooikoorts zijn, zijn er ook met ernstige fijnstof allergie. Als het stalklimaat goed onder controle is staan ze daar beter dan tijde van smog, of zoals nu, als iedereen met koude ineens houtkachels of pelletkachels aansteken. Deze paarden blijven er dan zowat in...
.

Dat kan wel zo zijn, maar ik vind het aannemelijker dat 21,5 uur op stal een negatieve invloed heeft dan 2,5 uur buiten. Dus; naar buiten dat beest. Wordt het dan niet beter of erger was dat het blijkbaar toch niet, maar eigenlijk heb ik het idee dat TS liever de longen kapot laat hoesten als het niet met een pastille op te lossen is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 07:56

Dat je dit aan kunt zien van je paard. Al dat hoesten en kreperen omdat het niet kan eten . Ik word er al naar van om het te lezen. Beest kan geen kant op en is afhankelijk van jou. Hoe kun je zo'n beest de dierenarts en een goede behandeling onthouden? Bijna niet te geloven. En ik ben echt geen watje maar mocht je het niet kunnen betalen sta dan je paard af aan de dierenbescherming of aan iemand die er wel voor wil gaan zorgen.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:20

pol1 schreef:
Foetsji schreef:
Nee, het is idd erg lastig. Maar winddoek er voor zetten wil nog al eens goed helpen!

Lastig om zonder medicatie te kunnen. Slijmoplossers gaat nog maar prednison is rotzooi. Wel kun je een vernevelaar koper ( hoeft geen mega dure te zijn ) voor 200,00 euro heb je een hele goede en kun je het paard de medicatie verneveld geven zonder alle nare bijwerkingen.

Voor TS

Laat een da komen. Je moet eerst de oorzaak zien te vinden voordat weet of de klachten ook daadwerkelijk over zijn. Doe je dat niet dan kan je paard over een tijdje wel eens veel zieker staan. En dan is behandelen nog moeilijker!

Succes.

Ik vraag me af waar jij paarden houdt?? %) midden in de stad of zo? Smog? Houtkachels? Natuurlijk is er vervuiling in de lucht ( maar dat hou je niet tegen Door je paard binnen te houden..Daar is de lucht niet heel anders.. Op hooikoorts na ( dan is trouwens een schuilhok afdoende..) wij hebben hier de grootste hooikoortspatient op stal..zodra t seizoen aanbreekt moet ze om 12 uur vd wei en gaat ze de paddock in met schuilmogelijkheid dat gaat uit de kunst! Ik vind als je in een gebied woont waar veelvuldig smog voorkomt dat je als de wiedeweerga je paarden naar een ander gebied moet verhuizen! Wij zitten hier midden in t bos en dat merk je!
Vernevelaar voor 200.00 :evaw: Voor 20 Euro Heb Je Een babyhaler..werkt perfect! En we roepen niet zomaar 24/7 naar buiten zonder reden: een paard wat veelvuldig hoest is gewoonweg t beste af buiten in de frisse lucht! T paard van de TS gaat maar 2.5 uur naar buiten dat is funest voor een hoester! Het advies wat elke DA zal geven is naar buiten
Soms zul je daar aanpassingen voor moeten doen..

Een inhaler is iets totaal anders dan een vernevelaar. Pollen houden zich echt niet aan een scheidingslijn van wei en paddock. Dan heb je er een die een allergie heeft voor idd graspollen! Haal dr met dr neus uit het gras en voila het gaat ineens veel beter. Maar zet ik mijn paard bij jou in het bos is ie binnen 2 weken kapot. Aan de pollen van de bomen! Zoals gezegd er moet een DA bijkomen. Jij weet niet waardoor dit paard hoest, dus kun je ook niets adviseren. Eerst uitzoeken waardoor het probleem veroorzaakt wordt.

En over verhuizen gesproken, je weet niet waar je over kletst. Vraag me of of jij uberbaubt wel op de hoogte bent van wat er bij jou aan fijnstofdeeltjes rondzweeft. Sommige paarden en mensen zijn hier uiterst gevoelig voor en ja die zijn op die momenten beter binnen af dan buiten. Want ook fijnstof stopt niet met zweven precies voor jouw stroomdraadje van de wei of paddock.

Hoesten en allergie is niet één standaard probleem met één standaard oplossing zoals fenegriek en buiten gooien.. Maar goed dat we DA's hebben die een gondige analyse kunnen maken en het juiste behandelplan kunnen opstellen. Want tja een paard met een boompollen allergie wordt niet bepaald blij met jouw in het "bos zet " advies...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:50

Foetsji: je toon is uiterst naar! Ik ga niet meer in discussie daar is dit topic ook niet voor! Fijn dat de fijnstof bij jou niet je stal inkomt ( vast een hoop werk aan hermetisch je stal afsluiten).. Ik vind t de moeite niet waard om t verder met jou nog ergens over te hebben! Opmerkingen als: je weet niet waar je over klets :evaw: ik heb niet met je op school gezeten hoor!! Wat meer respectvol omgaan met andere en hun mening zou je sieren..

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:57

In dit geval zou ik je willen adviseren eens je eigen reactie én tonatie terug te lezen. Wie de toon zet...

Ik hoop in iedergeval dat de TS een beetje is wakker geschud en aktie gaat ondernemen. Hopelijk blijft haar paard goed en gezond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:59

Fijn stof is overal en binnenshuis/stals vaak erger dan buiten soms. En omdat het buiten de lucht ververst wordt is klimaat buiten vele malen beter dan binnen. Ik heb zelf niet de beste longen en ben erg gevoelig voor fijnstof en vervuiling van lucht. Maar in een stal hoest ik me ook gek als ik bezig ben buiten de stal niet.

Maar ts beetje hoesten is al teveel. Helaas daarvan de gevolgen gezien, bij longendoscopie zat zijn luchtpijp helemaal vol met vies taaislijm. Het lichte kuchje dat overbleef na veel wijzigen in zijn leefomgeving werd dus veroorzaakt door een voor 80% dichtzittende luchtpijp. Beest kreeg bijna geen lucht meer maar toonde alleen een licht kuchje. -O-

Edit tikfout
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-12-16 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:08

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:10

Ja klopt, alleen binnens huis kun je het zelf goed in de hand houden. Zo ook op een stal. Geen stro hooi opslag, bodembedekking als vlas die vochtig wordt gehouden. Het goed wegnemen van stof etc. Daarnaast zijn fijnstofdeeltjes afkomstig van verbranding veel schadelijker dan standaard stof.

Pollen zijn groter dan fijnstof. Een paard met een pollenallergie hoeft geen fijnstof allergie te hebben en vise versa. Beiden vragen een andere aanpak. Problematisch wordt het als een paard of mens beide heeft. Ook schimmels moet men niet onderschatten. Het is niet voor niets dat DA's eerst willen dat je het stalklimaat aanpast en pas daarna medicatie gaan geven voor langere termijn.

Het mag duidelijk zijn dat een paard met een simpele stofallergie beter af is buiten dan in een stoffige stal. Maar is je stalklimaat tiptop in orde zijn sommige paarden op sommige tijdstippen beter af binnen dan buiten. Soms is zelfs in tijden van droogte een stoffige paddock erger dan een schone stal.

Dus een standaard advies van " gooi maar buiten " hoeft lang niet altijd gunstig uit te pakken voor het paard. Echter een standaard advies van " heb je staklimaat op orde " is in alle gevallen van toepassing. Zoals ook het voeren van nat ruwvoer niet stoffig krachtvoer. Het iedere dag verwijderen van ammoniak etc. Etc.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:11

safina schreef:
Mooie infographic over dit onderwerp
[ [url=m/fnL3vC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jammer kan de plaatjes niet groot zien. Maar ziet er veelbelovend uit.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:13

karuna schreef:
Fijn stof is overal en binnenshuis/stals vaak erger dan buiten soms. En omdat het buiten de lucht ververst wedt is klimaat buiten vele malen beter dan binnen. Ik heb zelf niet de beste longen en ben erg gevoelig voor fijnstof en vervuiling van lucht. Maar in een stal hoest ik me ook gek als ik bezig ben buiten de stal niet.

Maar ts beetje hoesten is al teveel. Helaas daarvan de gevolgen gezien, bij longendoscopie zat zijn luchtpijp helemaal vol met vies taaislijm. Het lichte kuchje dat overbleef na veel wijzigen in zijn leefomgeving werd dus veroorzaakt door een voor 80% dichtzittende luchtpijp. Beest kreeg bijna geen lucht meer maar toonde alleen een licht kuchje. -O-

Helemaal mee eens!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:15

Moraal van het verhaal: veearts erbij en stalmanagement aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:16

Foetsji schreef:
safina schreef:
Mooie infographic over dit onderwerp
[ [url=m/fnL3vC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jammer kan de plaatjes niet groot zien. Maar ziet er veelbelovend uit.

Ja, das gek. Ik upload hem als groot bestand en dan maakt ie er dit van.

Maar hier een directe link:
http://www.thehorse.com/articles/34940/ ... hic-heaves

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:19

Helemaal super!

Duidelijker dan dit wordt het niet!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:11

Citaat:
Dit vind ik een poedersuiker reactie. Sorry dat ik het dan maar zo zeg.
Ik stel mijn dier op nummer 1. Ik doe mijn uiterste best voor ze . Daar kan jij geen enkel oordeel over doen.
Deze reactie vind ik dus onzin. Ik verdedig mijzelf hier ook niet tegen , dat heeft toch geen nut wanneer er word geoordeeld zonder dat je er verstand van hebt.

Mooie is dat ik niets aan de door jou vertelde feiten heb verdraaid. Enkel wat directer omschreven.

Draai eens een goede pluk kuil of hooi door je handen alsof je een balletje klei kneed. Doe het eens een paar minuten, kijk eens kritisch naar je handen. Zie je zwarte puntjes? Dat is schimmel.

En de huisvesting? Tja persoonlijk had ik zo geen paard willen houden, bij mij staat een dier op nr 1.. die ik voor mijn gevoel sereuser neem. En ja ook ik heb wel eens een hoestend paard gehad, maar ben wel direct op actie over gegaan en hem naar de kliniek gebracht. De kosten vielen reuze mee trouwens en ik had snel weer een blij paard en ben van hooi leverancier gewisseld. Die overigens goedkoper was maar wel een stuk sereuzer met krimpfolie en vervoer van balen.

Succes!

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:04

TS ik breek even in in jouw topic. Ik heb een soortgelijk probleempje. Ben er wel mee naar de veearts geweest. Ik kreeg in eerste instantie Ventipulmin mee. Kuur afgemaakt, maar er veranderde niks aan het hoesten. Daarna een kuur Ventipulmin samen met Prednison. Hoesten is sterk verminderd, tot nu nog af en toe eens een kuchje. Ik was ook zo enthousiast als jij, dat het in ieder geval sterk verminderd is. Nu ik deze reacties allemaal lees vraag ik me wel af of ik hier nog iets mee moet (aan de andere kant heerst in dit topic wel een hele nare 'boze' toon, die ook wat weerstand in me oproept). Ze hoest niet tijdens inspanning, staat 24/7 buiten en krijgt nat hooi. Vertellen jullie het maar..

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:08

Ik zie inmiddels in dit topic niet meer wat nu aan mij is gericht en wat niet.

Ik heb wel het idee dat mensen menen dat mijn pony niet eet.
Ze eet een hooinet of 4 per dag leeg. Ongeveer net zo veel als de andere paarden.
Ook het hoesten word steeds minder.
ze heeft geen koorts of andere afwijkende dingen behalve het hoesten.
Ze heeft mentaal een klap gehad ,net als de rest van de paarden. Dit is natuurlijk niet bevorderlijk.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:10

Wipher schreef:
TS ik breek even in in jouw topic. Ik heb een soortgelijk probleempje. Ben er wel mee naar de veearts geweest. Ik kreeg in eerste instantie Ventipulmin mee. Kuur afgemaakt, maar er veranderde niks aan het hoesten. Daarna een kuur Ventipulmin samen met Prednison. Hoesten is sterk verminderd, tot nu nog af en toe eens een kuchje. Ik was ook zo enthousiast als jij, dat het in ieder geval sterk verminderd is. Nu ik deze reacties allemaal lees vraag ik me wel af of ik hier nog iets mee moet (aan de andere kant heerst in dit topic wel een hele nare 'boze' toon, die ook wat weerstand in me oproept). Ze hoest niet tijdens inspanning, staat 24/7 buiten en krijgt nat hooi. Vertellen jullie het maar..

Ik ben het zeker met je eens dat er een "boze toon" heerst. Ik richt dit natuurlijk niet op de mensen die normaal advies geven ! Maar voor de boze mensen , daar heb ik natuurlijk geen bal aan.
Succes als je er iets wijs uit wilt worden. Ik heb nog maar een paar nuttige dingen gehoord waar ik ook zeker me in ga inlezen ed.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:07

Ik denk dat de link die Safina heeft geupload voor jullie beide heel leerzaam en nuttig is.
Daar staat systematisch weergegeven wat er gedaan kan / moet worden.

Paard dat hoest heeft een DA nodig. Ook als het na weken is afgezwakt zonder medicatie. Dan begint vaak het onderliggende probleem wat je als eigenaar niet direct merkt.

Boze toon of niet, de mensen hier proberen je wat duidelijk te maken maar je wimpelt het steeds af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:32

Ja, maar c'est le ton qui fait la musique hè? Je kunt een supergoed verhaal hebben, maar als je boos doet komt het vaak niet over. Dus het kan de moeite zijn wat aandacht te besteden aan de manier waarop je iets brengt.
(Wat een enorme inkoppertje is. En niets nieuws. En ook niet iets waar ik er in uitblink in het dagelijks leven. Maar dat allemaal terzijde. )

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:12

Foetsji schreef:
Ik denk dat de link die Safina heeft geupload voor jullie beide heel leerzaam en nuttig is.
Daar staat systematisch weergegeven wat er gedaan kan / moet worden.

Paard dat hoest heeft een DA nodig. Ook als het na weken is afgezwakt zonder medicatie. Dan begint vaak het onderliggende probleem wat je als eigenaar niet direct merkt.

Boze toon of niet, de mensen hier proberen je wat duidelijk te maken maar je wimpelt het steeds af.

Wat zou volgens jou nu een logische stap zijn om te zetten dan? Voor TS om naar de dierenarts te gaan, en voor mij? Ik heb immers al medicijnen geprobeerd, met beperkt resultaat.. En is dat ene kuchje dan echt zo erg?