Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jet schreef:Mest testen op zand moet je een aantal dagen achter elkaar doen, zand komt er vaak met golven uit. Als je nu ziet dat die paraffine werkt, test dan weer en dan nog een paar dagen. Zandkoliek is inderdaad een sluipmoordenaar en als ik lees dat de jouwe op een paddock staat en sprietjes gras en hooi zoekt, denk ik dat zandkoliek echt niet uit te sluiten is.
Mijn vorige paard heeft het ook gehad, eerst twee jaar twee keer in de winter koliek en toen ineens in de zomer. Die laatste koliek ging niet over met darmontspanners en pijnstilling. Uiteindelijk met spoed naar de kliniek die kon opereren. Dat is gebeurd, ze is daar doorheen gekomen, maar ze is nooit meer de Lou geworden die ze daarvoor was. Ze heeft daarna nog 5 jaar geleefd, ik heb af en aan kunnen rijden, maar uiteindelijk is een peesblessure haar fataal geworden. Ik denk dat ze door de operatie haar buikspieren niet meer goed kon gebruiken, waardoor ze anders is gaan bewegen, waardoor ze uiteindelijk de ene peesblessure na de andere kreeg...
Dat van dat zand testen wist ik niet en ik had er ook nooit bij stilgestaan, maar achteraf... Kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik het niet eerder ben gaan testen.
Jet schreef:Als ze nu op het land staan, staat er dan voldoende "stevig" gras ( dat ze niet met wortel en al uit de grond trekken)?
En in de paddock: krijgen ze dan het kuil/hooi op de grond op zand of eten ze kuil/hooi tussen het zand uit?
Heeft hij in het verleden wel eens een paar dagen last van dunnere mest gehad?