Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:55

BianCatjee schreef:
Ook voor mij al 2 jaar geen mestonderzoeken meer!! Ze kijken niet eens naar de mest als je het komt brengen.. heb toen bewust een mestbal meegegeven waar je direct al zeker zo'n 15 aan 20 wormen zag zitten van buitenaf, laat staan wat er nog in zat in die mestbal.. en dan nog aankomen met een uitslag dat er geen wormen zijn.
Later nog een herkansing gegeven en dat ging precies hetzelfde. Ook in ontworm weer via mijn eigen schema waar ik nooit geen problemen (wormbesmetting) mee heb gehad.

Een mestonderzoek bij die persoon zou ik ook niet meer vertrouwen.
Hier krijg ik alle kuren die ik wil nog gewoon mee overigens. Doen ze niet moeilijk over.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:56

Elpharo schreef:
Ik denk dat klakkeloos ontwormen ook niet handig is, gezien de resistentie.

Er zit nog wel heel wat in tussen het netjes ontwormen via een goed schema en klakkeloos ontwormen. Met het eerste werk je resistentie ook niet in de hand.
Wat ik me regelmatig afvraag is in hoeverre er ooit onderzoek is gedaan naar de betrouwbaarheid van mestonderzoek en de kant op vals negatieve uitslagen? Dit punt heb ik zelf ook al eens aan de hand gehad aan het begin van de mestonderzoek hype, een vals negatieve uitslag, paard had wel degelijk wormen. Maar op het moment dat je daar iets van zegt, dan krijg je meteen terug dat je het als eigenaar niet goed hebt gedaan -O- terwijl de informatieverstrekking over de voorwaarden voor mestonderzoek nogal te wensen over laat.
Zowel aan particulieren als aan dierenartsen. Maar iedereen neemt wel klakkeloos aan dat mestonderzoek betrouwbaar is, en we leggen het lot van onze dieren dus in handen van een onderzoek waarvan de betrouwbaarheid naar mijn weten nooit echt onderzocht is. Dat vind ik nogal wat.
Van de ontwormingsmiddelen is wél bewezen dat ze betrouwbaar zijn, voor welk type wormen je ze kunt gebruiken en wat een verantwoorde manier van ontwormen is (bijvoorbeeld: niet onderdoseren!).

Voor mijzelf heb ik al lang geleden besloten dat ik er dus niet meer aan mee doe, aan deze hype. Ik stel mijn paarden niet bloot aan dat risico.

Wilawander

Re: Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:03

Hier ook gewoon naar schema. Niks mestonderzoeken. Gelukkig ziet mijn dierenarts dat precies zo

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:29

Om een besmetting op weide omlaag te krijgen is het verstandig om af en toe schapen te laten grazen, deze zijn bestand tegen paarden wormen. Hiermee doorbreek je de wormbesmetting naar paarden toe.

Jelaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:49

zijn er hier mensen die hun ontwormschema's willen delen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:08

Jelaaa schreef:

Ben ik ook benieuwd naar.
En nog een vraag eigenlijk. Bij ons op stal is er bij een paard mestonderzoek gedaan daaruit kwam dat het paard veel last had van wormen, kuur mee gekregen en gegeven maar we hebben nog geen wormen gezien in de mest. Ik had eerlijk gezegd wel verwacht iets te vinden zeker als het paard volgens het mestonderzoek veel wormen heeft. Weet iemand dat of het normaal is dat je niets vind in de mest? Wellicht dat de wormpjes zo klein zijn?

Wij doen ook nooit mestonderzoek, gewoon op z'n tijd ontwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:40

Ik ontworm nu in maart, juni, september en december. Maand 3, 6, 9 en 12. De wormenmiddelen bepaalt de DA.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:47

Tigra_ schreef:
Jelaaa schreef:

En nog een vraag eigenlijk. Bij ons op stal is er bij een paard mestonderzoek gedaan daaruit kwam dat het paard veel last had van wormen, kuur mee gekregen en gegeven maar we hebben nog geen wormen gezien in de mest. Ik had eerlijk gezegd wel verwacht iets te vinden zeker als het paard volgens het mestonderzoek veel wormen heeft. Weet iemand dat of het normaal is dat je niets vind in de mest? Wellicht dat de wormpjes zo klein zijn?

Welke wormen werden aangetroffen en waar is het paard mee ontwormd?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:08

No_No schreef:
Tigra_ schreef:

Welke wormen werden aangetroffen en waar is het paard mee ontwormd?

Het is niet mijn paard dus wat voor eitjes er aangetroffen zijn weet ik niet maar kan ik vragen als ik de eigenaar zie. Paard is ontwormd met Equest.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:12

RuthenRoos schreef:
Dat mestonderzoek niet 100% betrouwbaar is, betekent nog niet dat we terug moeten naar ontwormen op goed geluk, zoals vroeger...Dat wordt nu steeds geroepen, maar dat is ook geen oplossing. Bij resistentie helpt straks niks meer!!! Ik denk dat er veel meer gekeken moet worden naar conditie, leeftijd, wormverleden, risico, manier van houden, groepssamenstelling en wijzigingen in de groep. Vaker wormeitelling tot je een betrouwbaar beeld hebt. En veulens, die zijn helaas veel vatbaarder voor wormen, dus daar kun je niet op een enkel worminderzoek vertrouwen, wellicht ook bloedtest?

geloof me ik handel al jaren en sinds dat in het leven is geroepen krijg ik alleen maar pony's die totaal onder zitten. Voorheen kochten de handelaren hier en daar een kuurtje hop erin en dan zal het wel weer. en nu doen ze er helemaal niks meer aan. En zie dan dat beestje maar eens wormvrij en gezond te krijgen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:48

Tigra, de equest of de equest pramox?
Daar zit nog al een verschil in.
Het is handig te weten welke wormen het paard had. Anders is het lastig te zeggen of het normaal is dat er geen wormen te zien zijn terwijl er wel wormen zijn.

Bij bloedworm bijvoorbeeld zit de worm in de winter vooral ingekapseld. Dus dan is de pramox nodig. Rekeninghoudend dat het winter is.. In de winter zijn wormen minder actief.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:20

marga1 schreef:
Om een besmetting op weide omlaag te krijgen is het verstandig om af en toe schapen te laten grazen, deze zijn bestand tegen paarden wormen. Hiermee doorbreek je de wormbesmetting naar paarden toe.

Dan mag je wel zeker weten dat die schapen geen leverbot hebben, anders heb je er nog een groter probleem bij... Leverbot bij paarden is bijna niet aan te tonen en kan voor een enorme aanslag op de lever zorgen...

Dit is wel van een fabrikant van ontwormingsproducten, maar wel een aardig overzicht van wormen die bij het paard voorkomen en de symptomen die je kan zien als een paard er last van heeft:
https://www.zoetis.nl/_locale-assets/my ... -paard.pdf .

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:43

Mijn dierenarts adviseert in het voorjaar Equest.
In de zomer Eraquell (evt vooraf mest onderzoek)
Najaar Equest Pramox.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:08

RuthenRoos schreef:
Dat mestonderzoek niet 100% betrouwbaar is, betekent nog niet dat we terug moeten naar ontwormen op goed geluk, zoals vroeger...Dat wordt nu steeds geroepen, maar dat is ook geen oplossing. Bij resistentie helpt straks niks meer!!! Ik denk dat er veel meer gekeken moet worden naar conditie, leeftijd, wormverleden, risico, manier van houden, groepssamenstelling en wijzigingen in de groep. Vaker wormeitelling tot je een betrouwbaar beeld hebt. En veulens, die zijn helaas veel vatbaarder voor wormen, dus daar kun je niet op een enkel worminderzoek vertrouwen, wellicht ook bloedtest?

Het hele mestonderzoek is ontstaan als antwoord op de volstrekt onverantwoorde wijze van ontwormen, zelfs gesteund door de dierenartsen (resistentie!) Dit probleem hebben we dus met elkaar veroorzaakt, precies zoals we daarmee bezig zijn met onze antibiotica.

De oplossing is al even simpel: doe zelf je mestonderzoek. Zo moeilijk is dat niet......

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:34

Ikke, dat is het aller mooiste natuurlijk. Maar niet iedereen heeft een goede microscoop staan en dan nog ben je afhankelijk van je dierenarts.
Als je met je dierenarts belt dan heb je ook nog een kans niets mee te krijgen en/of het verkeerde ontwormingsmiddel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:50

No_No schreef:
Ikke, dat is het aller mooiste natuurlijk. Maar niet iedereen heeft een goede microscoop staan en dan nog ben je afhankelijk van je dierenarts.
Als je met je dierenarts belt dan heb je ook nog een kans niets mee te krijgen en/of het verkeerde ontwormingsmiddel.

http://mesttest.com
Moeilijker is het niet.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:56

Ikke: amen! Het mooie (en zoveel betere) daar aan is dat je super verse mest hebt. Van meerdere hopen/vijgen wat mest kan pakken, over meerdere dagen kan kijken. Nogmaals kan kijken na een ontworming. 1 keer een beetje mest naar de dierenarts waar het dan nog een bepaalde tijd zit is inderdaad al een stuk minder betrouwbaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:57

ikke schreef:
No_No schreef:

Maar het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat de eigenaren allemaal moeten leren mestonderzoek te doen omdat de dierenartsen het niett kunnen? Dat is toch een deel van hun werk gewoon?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:58

azmay: Daar ben ik het niet mee eens hoor, zie mijn bericht hierboven ook. Mijn inziens is niet dat de dierenartsen het niet kunnen. Maar dat je mestonderzoek gewoon veel betrouwbaarder is als je het zelf kunt doen.

Overigens, ik zou zelf denk ik graag zo'n microscoop nemen die ook foto's kan maken. Zodat áls er eitjes zijn ik hier een foto van kan maken en als bewijs aan de dierenarts kan laten zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:05

Azmay schreef:
ikke schreef:

Maar het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat de eigenaren allemaal moeten leren mestonderzoek te doen omdat de dierenartsen het niett kunnen? Dat is toch een deel van hun werk gewoon?

Nee, de mensen zijn niet bereid om te investeren in mestonderzoek zoals het moet.
Voor 1000 euro setjes hebben liggen vinden we normaal, maar 1000 euro investeren in paardengezondheid is ons veel te duur.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:07

Ik ben het niet eens met de topictitel.
Ik heb nl vorig jaar wel een positieve uitslag gehad en daar ook naar behandeld, op dierenarts advies.
Als ik de topictitel moet geloven, zou ik uitslag van dit mestonderzoek ook niet moeten vertrouwen :+
Nooit is immers nooit...

Overigens, ik breng een verse mestbal naar de dierenarts en die gaan er zo ongeveer meteen mee aan de gang.
Als ik het zelf zou doen, zou de mest net zo lang in het zakje heb en gezeten.

En ik krijg ook altijd een totaalbeeld van de mest.
Dus of er zand in zit, hoe het met de vertering staat, etc.
Zo'n mestbal die vol zichtbare wormen zit, zoals hierboven ergens vermeld, die zou hier dus zeker ook beoordeeld zijn en zou iets over op het rapport staan.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:11

Blijft het feit dat om het betrouwbaar te doen je eigenlijk meerdere keren achter elkaar moet testen. Worm eitjes worden niet bij elke keer mesten uitgescheiden. En om dan 3 dagen achter elkaar mest naar de dierenarts te brengen dat doet ook weer niemand..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:16

raamzicht: precies.. ze zien me aankomen :+ daarom wil ik ook graag zelf dat mestonderzoek leren doen. Op de lange termijn zou je daar in principe geld op besparen (zeker als je uitgaat dat je 3 dagen mest naar je DA gaat brengen ) Plus het komt uiteindelijk ten goede van de gezondheid van je paard (immers onnodig ontwormen is evenmin gezond) en dat is natuurlijk het belangrijkste!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:17

Vwb schema's 'vroegah' ontwormden we de paarden gewoon 1x in de 3 maanden met ivermectine en in nov/dec met een flinke sterke (bijv Pramox e.d.) tegen lintworm/bloedworm/horzels. Als je fokmerries hebt / jong spul moet je gewoon goed de spoelwormen in de gaten houden, dus dan afwisselen met een middel tegen spoelwormen. Nooit problemen.

Ik heb dat nog heel lang volgehouden toen het mestonderzoek allang was ingevoerd. Omdat ik dan zeker weet dat mijn paarden goed ontwormd worden.

Tegenwoordig op stal gebeurt het op basis van wormonderzoek in het voorjaar en standaard een Pramox in het najaar, voordat ze weer op stal gaan. Maar ... ik vraag dus altijd met enten een wormkuur zodat ik een extra heb en die krijg ik ook gewoon.

Als ik twijfels heb mbt mijn paard gaat dus die extra kuur er wel in, daar heb ik dan geen mestonderzoek voor nodig (twijfels: doffere vacht, vel gaat zit minder los, wat magerder worden). Heb nog nooit gehad in 40 jaar paarden houden dat dat dan niet helpt :7 en vwb die resistentie.... hoe wordt er in het buitenland ontwormd / hoe is daar het wormbeleid? Wat als je paarden uit begrazingsgebieden op je wei krijgt / op stal...??

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:27

Maartje1990 schreef:
raamzicht: precies.. ze zien me aankomen :+ daarom wil ik ook graag zelf dat mestonderzoek leren doen. Op de lange termijn zou je daar in principe geld op besparen (zeker als je uitgaat dat je 3 dagen mest naar je DA gaat brengen ) Plus het komt uiteindelijk ten goede van de gezondheid van je paard (immers onnodig ontwormen is evenmin gezond) en dat is natuurlijk het belangrijkste!

Dat lijkt mij inderdaad ook erg interessant om te leren!