De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:27

Mijn paard deed precies het zelfde toen hij last had van ddsp. (soft palate displacement) Ook zo na het eten en een beetje benauwd zijn. Hij maakte dan vaak ook het typische slurpende geluid voor ddsp. Ik kan je er verder niet mee helpen want bij mijn paard kwam het door een ongeluk en ging het dus gelukkig geleidelijk over. Maar het lijkt mij wel een softplate probleem.
Eten blijft dan hangen. Het hielp bij mijn paard om hem te laten slikken door wat water aan te bieden of een wortel. Hij had er voornamelijk bij hooi last van.

Saul

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 20:33

Je typt in verleden tijd. Is je paard er niet meer?

Filmpje is overigens gemaakt na het eten van een stel wortels dus dat helpt niet :Y)

Water wilde hij overigens niet heb ik idd geprobeerd.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:56

Paard is er nog maar het probleem is overgegaan. ;) Hij had vast gezeten in een stal hek en zich los geworsteld en zich daarbij heftig verwond. Hij had o.a. een flink gat in zijn kaak. Pas na een paar weken begonnen de eerste ddsp verschijnselen. Wellicht door zwelling van de verwonding. Aanvankelijk had hij het heel vaak zowel met eten als de klassieke ddsp symptomen met inspanning. Tot anderhalf jaar daarna had hij het nog weleens maar is helemaal over gegaan.
Veel geluk gehad dus. Het duurde best lang om uit te vinden wat het was. De meeste dierenartsen kenden het niet.
Ik kan je er verder ook niet echt tips over geven. Het is heel sneu om te zien vond ik. Mijn paard keek er ironisch genoeg ook altijd gewoon vrolijk bij. Ik had niet het idee dat hij er onder leed, maar dat het wel gruwelijk irritant was.

We_are_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:18

Hé. Mijm haflinger vriendin klinkt het zelfde na 5 minuten inspanning. Zij heeft COPD en een gezwel in de aderwand van haar slagader

Good luck met jouw paardje

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:48

Equitom contacteren is misschien een optie?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:55

Ik ben erg benieuwd naar de diagnose van moerbeke. Mijn jaarling liep 5 maanden met soortgelijke klachten, gelukkig wel milder. Dierenartsen hadden allemaal een andere diagnose. Afgelopen maandag naar de kliniek gereden omdat er nu ook een zwelling op zijn neusholtes kwam. Wij hebben eerst rontgen genomen, als hier niets uit kwam zouden ze hem scopen of onder de ct. Op de foto's was te zien dat hij heel heftig reageerde op het doorkomen van zijn volwassen kiezen cystitische reactie in de alveoleholten. Hierdoor de zwelling en wordt zijn neus deels dicht gedrukt.
Ik hoop dat ze een oorzaak vinden voor jouw pony. Heel veel sterkte!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 10:10

Gelukkig hoefijzer!

Bedankt we are one

Equitom nog nooit van gehoord.. zal eens googlen, maar eerst naar Belgie.

Wij zijn momenteel op de filmpjes uit Utrecht aan het wachten en dat duurt en dat duurt.
Gister was het wat warmer en toen ging het niet goed, hij had er voor mijn gevoel duidelijk last van. ( al sta ik met mijn astma ooit ook te pompen dat mensen mij aankijken van gaat het wel, en dan merk ik zelf niks..)
Dus heb mijn vriend gebeld en we hebben besloten dat we maandag gewoon een afspraak gaan maken in Belgie en niet gaan wachten op de filmpjes. Dan de (dure) onderzoeken maar overnieuw, dit is gewoon niet eerlijk.

Gelukkig zijn dit tot op heden nog maar fases en lijkt hij er niet gigantisch last van te hebben (lees hij jaagt mijn merrie nog gewoon op in volle galop).
Maar dit moet niet verergeren.. ben er kapot van, denk er veel overna, heb er al veel over gejankt. Maar ik moet eerlijk blijven.

Goed niet te snel conclusies trekken, even maandag afwachten wanneer we kunnen komen.

Mijn beide pony's zijn inmiddels ook naar de tandarts geweest, en er is geen verbetering dus het gek doen na het eten zal toch iets met de lucht te maken hebben.

Ik heb vorige week vakantie gehad, en daarin heb ik iedere dag het trailer laden geoefend met meneer, want sinds de kliniek bezoeken wilde hij er niet meer in, de laatste keer in Utrecht hebben we m met 4 of 5 man er in getild :Y)

Maar hij gaat er voor nu weer netjes op en af, dus ben benieuwd hoe boos hij is als we in belgie uitstappen :+

Edit: Wel iets heel moois gezien bij Equithana. Moet nog even precies googlen hoe het nou precies te werk gaat, want het was druk, en half duits engels is lastig altijd.
Maar daar hadden ze een verdamp apparaat speciaal voor paarden met longaandoeningen, er zat magnesium, zoutoplossing, bepaalde negatieve ionen? en nog wat zooi in. Ze hadden een party tent staan waarin ze de oplossing verdampte. Ben daar dus zelf even in gaan zitten met mijn astma.
Binnen 10 minuten kon ik beter ademen :wow:

Was min of meer het zelfde principe als met het masker.
Nu wil ik alleen graag nog weten of de welbekende sauna kuur precies hetzelfde doet of dat het toch net iets anders is.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 23:17

en vandaag was hij stil ..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 06:54

Heeft hij ook, of is hij ook getest op het hebben van, bloedwormen?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 09:31

Daar is hij op getest. Destijds niets gevonden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:49

Getest in de winter of zomer?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:24

Tyrcanol schreef:
Daar is hij op getest. Destijds niets gevonden.

Alleen in de mest of ook ih bloed?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 12:25

Dat is zomer geweest. Er is destijds bloed voor getrokken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:30

En geen mestcontrole?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 12:50

Jawel. De mest is misschien wel 10 x gecontroleerd op allerlei wormen..
Daar kwam nooit niks uit ondanks dat hij vol spoelwormen zat.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 18:31

1 filmpje is inmiddels in Belgie beland :)
dit was de reactie er op:

"Ik heb de beelden inderdaad kunnen bekijken en er zijn zeker geen grote afwijkingen te zien. 
Ik zou graag de diepere luchtwegen verder onderzoeken zoals gezegd arterieel zuurstofgehalte en eventueel ruimte innemend proces thorax die druk kan uitoefenen op de diepere luchtwegen. Dit laatste zal niet evident zijn aangezien het midden van de borstkas bij een paard moeilijk in beeld te brengen is. "

Hierop gaan we een afspraak maken. Gezien de afstand is dit niet 123 gedaan, dus ik hoop op de week na pasen of de week daarna.

Voor degene die het interessant vinden heb ik een stukje gefilmd met mijn mobiel.
Excuses voor de vogelgeluiden die kan ik niet op mute zetten :D

Het langere filmpje is tijdens de inspanning, en het kortere stonden we stil en stond hij te pompen.

En zo is meneer toch nog in het dagelijks leven.
Ik hou mijn hart vast als hij dit doet, maargoed hij doet het zelf.. ik jaag hem totaal niet op.
Hij staat naderhand wel een minuut of 10 uit te hijgen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 03:19

Wat een heerlijke gekke Mick, misschien een rare vraag maar hebben jullie kippen of duiven?

Fijn dat er al iets in Belgie is, hoop zo dat er iets uitkomt en er een oplossing voor is, alvast suc6

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 04:51

Bedankt! :)

Eh ja. We hebben een hele hoop kippen en een stal vol duiven .. -O-

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 07:17

Hmmm ik heb een pony met een allergie voor mijten, hebben toen dat uit een bloedtest naar voren kwam de kippen weggedaan. En merk duidelijk dat als er veel vogels op stal zijn dat hij meer last heeft.
En de eerste zwaluw is zijn nestje al komen verkennen en nu waarschijnlijk weer terug naar zijn vriendjes om te zeggen dat de schuur nog oke is. Vooral grote vogels schijnen veel stof in de veren te hebben. Dus tja kippen en duiven -O- ,dacht idd zoiets al te zien op je filmpje vandaar mijn vraag.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:50

Hmm zat net nog is te denken, dan hadden ze als reaactie een roder slijmvlies gezien en ook slijmvorming, dat heb je eigenlijk altijd als het een allergie is. Pff zo moeilijk die luchtwegen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 06:28

Bedankt voor het meedenken! Dat doet me echt goed :)

Denk zelf ook niet dat het een allergische reactie is. Het slijmvlies is niet rood of geïrriteerd.

Kippen en duiven in combi met paarden is soms wel vervelend hoor. Snel last van Luis... Maar daar controleren we extra op :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:52

Sinds 2010 heb ik steeds alles wat er te vinden is over luchtwegproblemen gevolgd ook de medische atikelen in het engels is er heel veel te vinden. Maar soms denk ik echt ze kunnen nog beter een keer kreupel staan dan een flinke verkoudheid oplopen die niet volledig geneest.
Ik heb toen ooit in het begin van mijn zoektocht een pb gehad van iemand die ook over kalverstallen sprak, de uitstoot van stoffen schijnt ook daar niet mis te zijn en tja naast onze wei is een kalvermesterij -O- . Ik wil je alvast veel succes wensen en blijf meedenken en volgen hoor :(:)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:16

De combi vogels/pluimvee en paarden is berucht vanwege benauwdheidsklachten bij paarden. Komt niet heel veel voor, maar als jouw paard toevallig gevoelig daar voor is, dan kan het wel een wereld van verschil maken! Is het niet mogelijk de pony een paar weken te huisvesten op een stalling zonder vogels/pluimvee?

Trouwens: een rood slijmvlies hoeft niet per se aanwezig te zijn bij een chronische allergische reactie van de diepere luchtwegen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:22

Jasmijn159 schreef:
De combi vogels/pluimvee en paarden is berucht vanwege benauwdheidsklachten bij paarden. Komt niet heel veel voor, maar als jouw paard toevallig gevoelig daar voor is, dan kan het wel een wereld van verschil maken! Is het niet mogelijk de pony een paar weken te huisvesten op een stalling zonder vogels/pluimvee?

Trouwens: een rood slijmvlies hoeft niet per se aanwezig te zijn bij een chronische allergische reactie van de diepere luchtwegen.

Ik kom dit topic nu pas tegen en dacht ook meteen aan kippen / vogels / duiven. Net zoals Jasmijn beschrijft :j
Iemand hier in de buurt heeft een aantal jaar geleden al zijn duiven weggedaan omdat de poown van kleindochter het bijna niet meer trok.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:28

Bij mensen noemen ze dat stoflongen, een oom van mij, duivenhouder, kon op een gegeven ogenblik geen adem meer krijgen. Bleek aan het stof van zijn duiven te liggen. Duiven weg en bijna geen last meer behalve wel altijd gevoelig voor stofjes.