Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JoyceLa schreef:En in plaats van lijnzaadolie geef ik zonnebloem olie op advies van mijn dierenarts. Is wat goedkoper, maar zitten ook de vetten in die oudere paarden nodig hebben.
Koper schreef:JoyceLa schreef:En in plaats van lijnzaadolie geef ik zonnebloem olie op advies van mijn dierenarts. Is wat goedkoper, maar zitten ook de vetten in die oudere paarden nodig hebben.
Ja, ze zitten er wel in maar in de verkeerde verhoudingen. In zonnebloemolie is de omega 6 torenhoog, en dat is nou net het vetzuur wat ontstekingsbevorderend werkt.
Echt heel verkeerde soort bezuiniging om zonnebloemolie te geven.
Habore schreef:Bietenpulp krijgt hij nu al bij ( die van de Aveve), wat doe je daar dan nog bij?
[/quote]
Ze staan samen in de stal...Habore schreef:Ik ga zeker het voer verder bekijken, maar samen met mijn DA, zodat ik er zeker van ben dat ik geen dingen erin stop waar hij dan weer last van zijn lever mee krijgt.
Hij staat samen met zijn 25 jarige maatje, een anda, die wat aan de rondere kant is...
Qua eten kan hij zeker aan zijn hooi, ze laten elkaar met rust tijdens het eten, ik heb zelfs dikwijls het gevoel dat de anda voor hem zorgt.
Zijn tanden zijn tot nu toe ( even afkloppen) altijd prima geweest, op wat kleine haakjes na.
Zonnebloemolie mag ik hem hier idd niet geven omdat daar de verhoudingen scheef inzitten en dit ook slecht is voor zijn lever.
Mijn DA werkt veel met de supplementen van Phytovet, moet eens horen of er daar niet wat tussenzit wat hem kan ondersteunen.
Hij heeft bv ook wel eens last van blaasgruis, Phytovet heeft een supplement om de nieren te ondersteunen en dat werkt eigenlijk heel goed, allemaal op basis van kruiden.
Voor zijn gebit ga ik de DA vragen eerst op de oude manier ( niet elektrisch) naar zijn tanden te kijken. Mocht er wat serieus mis zijn, zal ik alsnog hem op de elektrische manier laten behandelen. Durf het risico van een roesje echt niet met hem nemen.
Jet schreef:Dierenartsen zeggen vaak dat zonnebloemolie ed. ook kan omdat dat meestal goedkoper is en er makkelijker aan te komen is ( in supermarkten) dan lijnzaadolie. Maar voor paarden is lijnzaadolie echt het beste met de beste verhouding Omega 3-6-9. Of beter gezegd: voornamelijk 3 en dat is wat paarden het meeste nodig hebben.
Ik zou echt voor lijnzaadolie gaan en dan wel die van de eerste persing en koude persing. Die wordt het beste door een paardenlichaam opgenomen.