MRSA-dragerschap paard, een bewogen jaar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:38

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:47

Amalarab schreef:
nou zeg, je werkgever zag zijn kans even waar! pff, ergerlijk
gelukkig is je paard behandeld en negatief bevonden!
ik werk ook in het ziekenhuis en had ook ooit gelezen idd dat paarden mrsa kunnen dragen, ik werk niet direct met patienten maar ze doen er hier ook niks mee!
best bijzonder, zijn nogal wat mensen die paarden hebben hier
bedankt voor het plaatsen!

Nee de werkgever nam niet zijn kans waar maar die nam net zo als Ts zijn verantwoordelijkheid. Stel je voor dat je achteraf zou horen dat jou vader of moeder aan een mrsa bacterie is overleden terwijl in het ziekenhuis bekend was dat er een drager onder het personeel is.
Het was netjes geweest als er vervangend werk aangeboden was maar begrijp dat daar wel naar gekeken is maar niet voorhanden was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:55

genja schreef:
Amalarab schreef:
nou zeg, je werkgever zag zijn kans even waar! pff, ergerlijk
gelukkig is je paard behandeld en negatief bevonden!
ik werk ook in het ziekenhuis en had ook ooit gelezen idd dat paarden mrsa kunnen dragen, ik werk niet direct met patienten maar ze doen er hier ook niks mee!
best bijzonder, zijn nogal wat mensen die paarden hebben hier
bedankt voor het plaatsen!

Nee de werkgever nam niet zijn kans waar maar die nam net zo als Ts zijn verantwoordelijkheid. Stel je voor dat je achteraf zou horen dat jou vader of moeder aan een mrsa bacterie is overleden terwijl in het ziekenhuis bekend was dat er een drager onder het personeel is.
Het was netjes geweest als er vervangend werk aangeboden was maar begrijp dat daar wel naar gekeken is maar niet voorhanden was.

Ach komaan, ik werk al 23 jaar in de zorg, heb nog nooit een collega gehad die op non actief is gezet en ik heb nog nooit iemand weten sterven aan MRSA alleen. Degenen die wel sterven, waren bij de besmetting al heel zwak en hadden op dat moment al een hoger risico op overlijden. MRSA is niet het grote monster dat ervan gemaakt wordt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:27

Sizzle schreef:

Ik bedoelde MRSA dragerschap van een paard icm een eigenaar die in de zorg werkt en waar dus geen informatie over was wereldwijd is over de behandeling van MRSA dragerschap bij paarden. Over dat het bestaat is wel degelijk informatie.
Wat mijn geluk was is dat in het antibiogram van het VMDC de sulfatrim sensitief was. Als dat niet zo geweest was hadden we niks kunnen doen.

Jolandaa_

Re: MRSA-dragerschap paard, een bewogen jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:36

Ik vind persoonlijk dat jouw collega een groot risico genomen heeft. Mag ik dat zeggen of denken?

Respect voor je doorzettingsvermogen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:52

Citaat:

Patiënten veiligheid hoort dan wel voorop te staan, maar dat vlakt goed werkgeverschap niet uit.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:56

Jolandaa_ schreef:
Ik vind persoonlijk dat jouw collega een groot risico genomen heeft. Mag ik dat zeggen of denken?

Respect voor je doorzettingsvermogen.

Dat begrijp ik niet, hoe bedoel je dat? Er werken, zeker in Brabant, toch aardig wat mensen in de zorg die op varkenshouderijen wonen. Mijn collega heeft juist verantwoordelijkheid genomen door de werkgever op de hoogte te stellen en dus gecontroleerd te worden. Mijn collega is tegelijk met mij op non actief gezet en heeft geen mogelijkheid om ervanaf te komen en is dus de functie als verpleegkundige kwijt. Wat hadden mijn collega moeten doen? Niet verliefd worden? Of nu de relatie verbreken?
Laatst bijgewerkt door Vala op 20-11-16 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:57

Ik ben heel erg blij dat het goed is gekomen na deze achtbaan- wat een zenuwslopende tijd!

En tja - tot 3 jaar terug stonden er ook varkens bij ons op stal.
Nauwelijks contact, maar dat is geen garantie.

Een half jaar terug ben ik bij de laatste swab- in- drievoud geheel en al negatief bevonden, maar hoeveel paarden zouden op 'mijn' stal drager zijn...?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:04

Janneke2 schreef:
Citaat:

Patiënten veiligheid hoort dan wel voorop te staan, maar dat vlakt goed werkgeverschap niet uit.

Patiënten veiligheid moet altijd voorop staan. Goed werkgeverschap is zeker belangrijk maar ook een werkgever moet het doen met de mogelijkheden die hij tot zijn beschikking heeft. Collega was zoals ik het lees hetzelfde mee aan de hand. Probeer maar eens 2 mensen uit de zorg te halen en ook genoeg handen voor patiënten zorg te hebben. Is met de bezuinigen van deze tijd haast niet haalbaar .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:25

SVRL schreef:
Ach komaan, ik werk al 23 jaar in de zorg, heb nog nooit een collega gehad die op non actief is gezet en ik heb nog nooit iemand weten sterven aan MRSA alleen. Degenen die wel sterven, waren bij de besmetting al heel zwak en hadden op dat moment al een hoger risico op overlijden. MRSA is niet het grote monster dat ervan gemaakt wordt.

Totdat een familielid van jou ergens in een ziekenhuis ligt en zo besmet wordt en weken tussen vrees en hoop leeft om te zien of hij er weer bovenop komt of niet... En of dat nou MRSA is, ESBL of een andere "ziekenhuis"bacterie/infectie, ik ben van mening dat je echt zoveel mogelijk eraan moet doen om andere mensen er niet mee te besmetten.
Ik vind jou erg kortzichtig, ondanks dat je al 23 jaar in de zorg werkt...

TS, echt hoor, ik vind het heel knap hoe je hier mee omgegaan bent ( en nog mee omgaat) en hoop dat je het toch snel achter je kan laten, zowel geestelijk als lichamelijk!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:30

Ik werk ook in de zorg. Een collega van mij (werkt notabene op de reinigings- en desinfectie van scopen) werd ook MRSA positief bevonden; hij is 6 weken (meen ik) op non-actief gezet. Hij heeft antibiotica gehad en moest daarna een x-aantal kweken negatief zijn voordat hij weer aan het werk mocht.

TS, goed dat je dit deelt! Wat een moeilijke tijd heb jij achter de rug, maar wat fijn dat jullie er zo goed vanaf gekomen zijn (letterlijk en figuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:34

Jet schreef:
SVRL schreef:

Totdat een familielid van jou ergens in een ziekenhuis ligt en zo besmet wordt en weken tussen vrees en hoop leeft om te zien of hij er weer bovenop komt of niet... En of dat nou MRSA is, ESBL of een andere "ziekenhuis"bacterie/infectie, ik ben van mening dat je echt zoveel mogelijk eraan moet doen om andere mensen er niet mee te besmetten.

TS, echt hoor, ik vind het heel knap hoe je hier mee omgegaan bent ( en nog mee omgaat) en hoop dat je het toch snel achter je kan laten, zowel geestelijk als lichamelijk!

Nogmaals, mensen die niet al om een andere reden heel erg verzwakt zijn, sterven niet aan een MRSA besmetting. Van die 23 jaar heb ik er 6 op dialyse gestaan en ik loop nu al weer bijna 7 jaar op intensieve zorgen en medium-care rond. Bij een MRSA besmetting dragen alleen wij verpleegkundigen een schort, handschoen en mondmasker, familie moet enkel hun handen ontsmetten bij het buiten gaan. Zelfs kleine kinderen mogen mee op de kamer. Dat is niet mijn laksheid, wel het medisch beleid in de ziekenhuizen waar ik tot hiertoe gewerkt heb. En ondanks mijn, volgens jou lakse houding, heb ik nog nooit iemand aan een MRSA besmetting verloren, noch is bij ons er al een massale besmetting van ander patiënten geweest en tot hiertoe hebben wij al onze besmette ptn, tis te zeggen deze die neus-keel-perineum positief testte, MRSA vrij gekregen. Wist je dat in Deense ziekenhuizen men gewoon besmette patiënten op meerpersoonskamers legt? Ze leggen er de MRSA's bij de ESBL-ers en de CPE's, blijkt daar goed te werken hoor. Het is niet omdat men in Nederland zo absurd streng is, dat dat ook de beste houding is. Wij weigeren tenminste geen mensen in onze ziekenhuizen die MRSA pos zijn, ik herinner me nog een brandwondenslachtoffer dat uiteindelijk gestorven is nadat ze in alle Nederlandse ziekenhuizen geweigerd werd toen ze van Luik terug naar Nederland mocht, omdat ze MRSA pos was en niemand haar wilde verzorgen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 21:49

Het probleem is inderdaad dat het beleid rondom MRSA hier in NL gewoon niet waterdicht is. Op het moment dat je ermee geconfronteerd wordt kom je daar keihard achter. En dat kreeg ik dus ook niet goed geplaatst in mijn hoofd zeg maar. Maar daar heb ik me maar bij neergelegd, ik kon niet anders.
ESBL gaat overigens een veel groter probleem worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:01

Jet schreef:
SVRL schreef:

Ik ga mee met Jet.
Mijn moeder is in 2014 heel erg ziek geweest en ze konden maar niet vinden wat de infectie veroorzaakte. Uiteindelijk is ze behandeld met ab en dosissen die ook voor mrsa gebruikt werden.
Ze heeft toen behoorlijk op het randje gelegen en ik ben blij dat er door de verpleging met meer gevoel gereageerd werd als dat jij hier doet SVRL.
Als het je familielid is is het echt wat anders dan een random patiënt, en ja mijn moeder was al heel erg verzwakt doordat er bij 3en operatie een darmperforatie is ontstaan en ze dus weerond geopereerd moest worden, maar zonder deze besmetting had ze wellicht geen 9wkn in het ziekenhuis hoeven doorbrengen.

Ts, ook van mij nogmaals veel respect hoe je gehandeld hebt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:14

Vala, dat het in Nederland niet waterdicht is, is wel waar, maar als ik het zo lees is het in België helemaal zeuren... Ik vrees ook dat het in Nederland ook nooit helemaal waterdicht wordt. Op de paardenkliniek waar Lou destijds stond bleken uiteindelijk ook personeelsleden met MRSA besmet, geen idee of die drager waren/geworden zijn of dat ze weer vrij zijn geraakt, ik weet wel dat het daar best impact heeft gehad. Toch zie ik nu als ik er weer kom weer minder maatregelen als vlak na de "uitbraak".
Met ESBL heb ik met mijn echtgenoot te maken gehad, ook een vreselijk naar iets.

Polly, helemaal mee eens hoor!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:18

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:21

Ik heb het hele verhaal ook gelezen, omdat ik ook als verpleegkundige werkzaam ben. Wist niet dat paarden ook MRSA besmet konden zijn en dat dus op jou over kunnen brengen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:26

Wat een verhaal. Interessant om te lezen.
Fijn dat jij en je paard er nu vanaf zijn ts. Wat een stress situatie voor jullie!

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:30

Vala schreef:
Fanny_1988 schreef:
Wat een verhaal. Helaas heeft mijn paard op een kliniek waar hij stond ter behandeling van een diepe wond tot bot bij sprong mrsa opgelopen. Helaas geen behandeling meer mogelijk. Alles aangetast en opgevreten in zn been. Geen redden meer aan. Dit is nu 5 jaar geleden. Helaas werd er weinig over gesproken of gedaan en waren de dierenartsen ook niet echt voorzichtig (lees zonder handschoenen bepaalde handelingen doen etc). Nadat er mrsa geconstateerd werd is er nooit informatie of iets gegeven hierover naar mij of ouders toe. Ik ben dus ook nooit getest terwijl ik tot einde natuurlijk bij mijn paard ben gebleven. Er is weinig over bekend. En deze situaties komen denk ik vaker voor. Maar je hoort er niks over.

Wat erg dat je zo je paard verloren bent...
Ik kan het niet bewijzen maar ik denk dat mijn paard het ook op een kliniek heeft opgelopen.
Verder zullen veel dierenartsen MRSA positief zijn.
De gevoeligheid of je MRSA oploopt en bij je houdt is ook per mens verschillend. Er is een percentage mensen die je kunt bestoken met de bacterie en die het niet oppikken. Normaal als je in contact komt met de bacterie is ie na een paar uur weer weg. En sommige mensen zijn er extreem gevoelig voor en houden het bij zich.

Ja erg he. En achteraf blijkt de dierenarts eerder in aanraking geweest met MRSA en wist ze dat ze besmet kon zijn of dat het op de kliniek was. Maar ja, ons kent ons en hoe kun je zoiets daadwerkelijk hard maken. Ik kreeg mn paard er niet mee terug als ik stappen zou ondernemen. Dus heb het zo gelaten. Ik had ook teveel verdriet. Ik hoop dat ze er wel van geleerd hebben. Al ga ik er niet meer naar toe.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 21:10

Mijn paard is deze week weer gekweekt. Dit waren de kweken van 3 maanden na start behandeling. En gelukkig, hij is nog steeds negatief! Buiten dat het goed nieuws is geeft het ook veel hoop dat het zo blijft, 3 maanden na behandeling is best een kritiek moment, de bacterie kan zich 'verstopt' hebben en na een paar maanden toch weer tevoorschijn komen. En dat is dus niet het geval dus ik ben erg blij!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:14

Wat een geweldig nieuws (voor jou, je paard en Utrecht!). En super dat je het hier gedeeld hebt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:14

*\o/* super goed nieuws, nu duimen dat het zo blijft

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:28

Ik denk dat veel bokkers gewoon niet weten wat een MRSA is, en dat er heel veel mensen drager zijn zonder er ziek van te worden (dieren ook trouwens)

Maar als jij werkt met kwetsbare mensen is het gewoon van groot belang dat jij niet degene zal zijn die deze zwakke mensen dodelijk kan besmetten met een infectie. Ik loop stage op het microbiologisch lab van het ziekenhuis en regelmatig wordt er contactonderzoek gedaan onder medewerkers. Dat is niets vreemds, als er een MRSA uitbraak is ben je als ziekenhuis/verzorghuis echt de sjaak, maar daar zit een heel kwaliteits team achter om te zorgen voor een goede schakel tussen het lab en de verzorging om zulke epidemieën te voorkomen.

Ik ben blij dat je zulk goed nieuw heb gekregen! Hopen dat de Staph weg blijft :)!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:30

Fijn!!
*\%/* *\%/* *\%/*

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:30

Vala schreef:
Het was het VMDC nog nooit ter ore gekomen dat er een situatie was waarin het MRSA dragerschap van een paard een probleem werd voor de functie van de eigenaar. Mogelijk dat mensen die me voor zijn gegaan andere keuzes hebben gemaakt. Een hoogleraar heeft het probleem besproken op een congres in New York waar microbiologen uit heel de wereld waren en niemand die dit ooit aan de hand had gehad.

Je bent echt de eerste niet hoor. In mijn coschappen al de eerste gevallen gehoord van collega's met paarden, waaronder een longarts die enkele maanden thuis geweest is in verband met MRSA van zijn paard. Daar is wsl nooit overleg geweest met het VMDC, maar het komt echt wel vaker voor. Onze microbiologen zijn hier ook wel van op de hoogte, maar paarden zijn een lagere risico groep dan onder andere varkens (ook in verband met een minder pathogene stam en minder makkelijke overdracht) en daarom zit screening van paardenhouders niet in de standaard-procedures.

Ik hou altijd mijn hart vast als er weer ergens een MRSA-patient opduikt en ik weer een kweekje in moet leveren :o Tot nu toe gelukkig negatief, want ook hier is het voortzetten van mijn carriere met MRSA niet denkbaar...