Zaadstreng onsteking na castratie ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zaadstreng onsteking na castratie ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:50

Snel kan dat gaan he!
Bij [naam] ook de ene dag s'ochtends nog niks aan de hand en s'avonds een flinke zwelling.

Het middel waar ze hoefbevangen van kunnen raken heb ik volgens mij ook eens gehad! Kan ook niet op de naam komen en het is bij ons toen gelukkig niet gebeurd.
[naam] zelf krijgt nu Procapen en Novacam.

Wat ontzettend balen dat hij er zoveel aan over heeft gehouden!
Wie weet komt er nog eens een oplossing, een medicijn dat de spieren ontspant ofzo.

Bedankt voor het delen van je ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:52

Onze (oude) dierenarts raadde ook altijd aan om pas vanaf 1 jaar te castreren ivm complicaties. Geen idee welke complicaties hij bedoelde en of daar deze infectie ook bij hoorde, wij hebben namelijk netjes na 1 jaar de balletjes verwijderd dus heb ik er verder ook niet meer naar gevraagd. Achteraf wel jammer, want ik ben nu ook wel benieuwd naar wat volgens hem de risico's waren van (te) vroeg castreren.

Als je al per se wilt casteren vóór 1 jaar, dan wordt wel echt altijd aangeraden om dat dan zeker niet in de herfst te doen ivm infecties door vliegen/muggen, zeker als je het thuis doet. Midwinter is dan een handigere keuze als het per se snel moet.
En 'normaal' is castreren voor een paardje jonger dan 1 jaar zeker niet. Voor te groot gefokte paarden zoals Shires wordt misschien een uitzondering gemaakt, maar dat is dan net zo 'normaal' als dat een dikbilkoe vrijwel alleen via een keizersnede een kalf ter wereld kan brengen; eerder een ingefokt gebrek dan dat dat normaal is voor alle paarden. Wel handig dat je dat even gespecificeerd hebt, want anders lezen mensen in je post dat castratie rond 7 maanden voor alle paarden normaal is - en hier lopen toch weilanden vol met jonge hengsten in de opfok, enters en twenters.

Hopelijk slaan de AB aan en hoeft hij niet opnieuw onder het mes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:53

In Amerika worden veel veulens gecastreerd.

Maar het is nu sowieso al gebeurd dus het heeft weinig zin om te gaan zeggen wat KBK had moeten doen. :)

Ik duim gewoon nog even door voor Beer. Komt vast goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:57

Nogmaals, wij hebben in zorgvuldig overleg met de dierenarts deze beslissing genomen, ik ga er vanuit dat zij meer kennis in huis hebben dan de gemiddelde bokker.

Graag nu weer ontopic, zelfs als je het niet eens bent met de leeftijd waarop we ons veulen gecastreerd hebben, is het niet iets dat terug te draaien is.
Daarvoor kun je een eigen topic openen over het castreren op een bepaalde leeftijd als je dat wil. :)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:15

Mooi heeft kilo's cubarmix verslonden. Het rook vreselijk zoet naar van die harde hartjes snoep in lichtroze en wit. Ook koorsremmers en de de veearts kwam 2 wekelijks langs. Wel zou ik zijn temperatuur nauwkeurig in de gaten houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:18

Dat heb ik toen met Kim ook gehad. :j Dat was van dat poeder, dat mengde ik met stroop en spoot ik in haar mond.
Werkte prima!

Temperatuur houden we ook nauwlettend in de gaten, 3 á 4x per dag.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:30

Ik wilde wel even zeggen dat ik jullie goed bezig vind.
Temperatuur controle, pijnstillers, ontstekingsremmers, antibiotica, wandelen, spoelen.
Meer kan je eigenlijk niet doen.
Zorg dat hij goed blijft eten, en happy blijft, dan zal hij de rest moeten doen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:35

Ik zou echt gaan informeren naar wat ik je via pb heb gestuurd. Na 3 maanden van dikke ellende klonten van vieze ontstekingen heeft die penicilline echt geholpen. En als ik het allemaal zo lees zou ik er niet te lang mee wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:38

Dankjewel, we doen wat we kunnen. :o

Als [naam] morgenochtend weer een hogere temperatuur heeft, bel ik sowieso even met de dierenarts om te overleggen met wat we in pb hebben besproken. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:51

Ik maak dit eigenlijk best wel vaak mee.
Komt uiteraard ook omdat ik op een kliniek werk hah.
Maar ieder jaar krijgen wij verschillende paarden die thuis gecastereerd zijn met een zaadstreng ontsteking.
Soms met alle gevolgen van die van verklevingen tot hele bakken vol met pus etc etc.
Wij spoelen de boel altijd heeeel erg goed door met water en andere "ontsmettingsmiddelen" en laten de boel vervolgens open zodat de prut weg kan. Daarna komen ze onder streng toezicht en antibiotica en pijnstillers etc.
Paarden kunnen er echt heeeeeel ziek van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:07

Hier is het ook heel zorgvuldig uitgespoeld, ontsmet etc.
Ook gisteren weer, ze zijn minimaal een uur bezig geweest met spoelen.
Ik hoop dat het voldoende is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:31

Probleem is dat het vaak aardig diep weg zit en je het beste bij de brin de boel aan moet pakken.
Hopelijk wordt beer snel beter!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:35

Ik ken ook een pony die dit gehad heeft, heel vervelend.. Heeft echt wel een tijdje geduurd voor hij er goed van af was (een week of 2). Hij liep daardoor ook stijfjes en was er niet lekker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:26

Bedankt voor de reacties. :j

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:42

Hoi KBK,

Mijn paard heeft dit ook gehad. Hij is gecastreerd als 2.5j en helaas na 5 maanden ook een zaadstrengontsteking. Ook opengemaakt opnieuw, open houden en AB erin voor 20-tal dagen. Helaas zonder succes.
Hij is nadien geopereerd bij Equitom. Blijkbaar had hij een ontsteking gedaan op de hechtdraad waarbij de zaadstreng bij de oorspronkelijke castratie was afgebonden.
De 2 zaadstrengen zijn dan diep in de buikholte opnieuw afgesneden en de wonde is daarna opengebleven. Hij heeft daarna nog 2 weken op de kliniek gestaan waar ze elke dag de wonde openhielden om het vuil er te kunnen uit laten lopen. Er werden elke dag nieuwe compressen in de wondes gestoken de eerste week.
Na 2 weken mocht hij naar huis en hij moest veel bewegen om de wondes open te houden (ik mocht ook longeren). Hij is toen gewoon de wei opgegaan en heeft nog AB gekregen tot de wondes helemaal dicht waren gegroeid.
Dit hele proces heeft bijna 4 maanden geduurd, we hadden het opgemerkt in augustus en in november was hij was volledig herstelt.
Hij heeft erg veel pijn gehad in de eerste periode na de operatie en was ook erg afgevallen. Maar nu is hij een gelukkige 4j zonder blijvende last.
Wel heeft hij geen "zakje" meer, dit is ook volledig geamputeerd omdat de infectie zodanig groot was. Ook heeft hij wat sneller een vieze koker en schacht hij niet meer uit bij het plassen, maar dit komt meer voor na zo'n operatie zei de chirurg.

Voor de kostprijs enz mag je me altijd PB-en! Hopelijk slaat de AB bij Beer aan en hoeft hij geen operatie te krijgen! Ik duim!!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:23

Zal mijn ervaring ook even kort in dit topic zetten :) had een paard met een zaadstrengstomp ontsteking. Kwam pas na opzetten toen de wond al voor het oog weer geheeld was, volgens mij na 2 maanden. Toch was het stompje van de zaadstreng, wat volgens de DA er af had horen vallen, gaan onsteken. Wond was door de ontsteking toch weer iets open gegaan, dus DA is het een paar keer grondig komen reinigen. Er zat overigens een soort harde bult, omdat we er snel bij waren was het nog niet heel ernstig ontstoken, maar het zat toch te prutten. Paard heeft uiteindelijk ontzettend lang op de AB gestaan, dat punt is slecht doorbloed dus duurt lang voordat het aanslaat. Is uiteindelijk helemaal goed gekomen :) maar het kan dus ook nog na een behoorlijke tijd nog gaan prutten.. maar dit was dus mijn ervaring, zal voor iedereen weer anders zijn :) sterkte ermee!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:34

Vervelend. Heb het wel vaker gehoord helaas. Vind het alleen wel apart dat je voor zo kort antibiotica krijgt. Vaak is zo een kuur na 6 dagen niet klaar, je moet het helemaal weg hebben, als je stopt terwijl het nog niet helemaal over is heeft het geen enkele zin.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:36

Bij onze shetlandhengst hebben we dit ook gehad. Hij heeft iets van 3 antibiotica kuren gehad voor het eindelijk aansloeg en het kwam helemaal goed. En jaren geleden ook een keer gehad met een paint jaarling. Bij hem kwam ook de ontsteking na een maand of 2. De wond was al helemaal weg natuurlijk, mooi geheeld.... Hij moest toen naar de kliniek en is geopereerd. Ook dat is helemaal goed gegaan gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:00

Bedankt voor de ervaringen!

Ik ga morgen sowieso overleggen met de dierenarts om de kuur te verlengen.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:16

Wat heeft de DA gezegd..hoe gaat het nu met de knappe vent?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:28

Mijn paard heeft dit ook gehad, maar brak dat pas 6 maanden later naar buiten, tot die tijd niks van gemerkt.
Hij heeft uiteindelijk 2 potten ab gehad, als dat niet was gelukt was hij ook geopereerd. Gelukkig is het bij pot 2 wel over gegaan en heeft hij er verder nooit last meer van gehad. Verder moest ik het spoelen met betadine oplossing in een grote spuit en dan echt in het gat wat open was om het van binnen goed schoon te spoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:36

Het gaat al een stuk beter. :j
Zijn temperatuur is weer normaal en de zwelling is bijna weg.

Bedankt voor het delen van de ervaringen. :j

Wij maken het ook 3x per dag open en schoon met gekookt water en meten dan ook gelijk zijn temperatuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:37

Nog even een kleine update. :)
Alles lijkt nu de goede kant op te gaan, de koorts is weg en hij is weer erg energiek.
Als alles zo blijft gaan, hoeven we niet naar de kliniek.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:54

Gelukkig!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:13

Fijn nieuws KBK!

Al moet ik zeggen dat mijn paard nooit koorts heeft gehad en dat hij zolang op de AB stond alles er redelijk uitzag, eens de AB gestopt begon de ellende terug en was een operatie de enige oplossing.

Hopelijk is dat voor Beer natuurlijk niet het geval!