leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 18:07

Jet schreef:
Maar test je het dan een keer of echt een aantal dagen achter elkaar op zand? Wel een lastig probleem inderdaad hoor. Had je mijn andere vragen nog gezien? Kijk even als je wil naar mijn post van gistermiddag 17.03 uur...

In het begin idd zo'n 3 dagen achterelkaar omdat ze toen ook zand deed likken. Dat was helemaal in het begin zeg maar vanaf augustus tot ongeveer oktober. De extra vit. en mineralen hebben haar toen goed gedaan.

Daarna heb ik zand een enkele keer getest met een handschoen en die een dag laten hangen.
Ik zal nu nog eens zand testen met de emmer, 3 dagen lang zat? Of beter langer?

Wel regelmatig dus die zandkuur gegeven!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:39

Ik zou het in jouw geval toch even langer testen, een week ofzo. Ze is een heel speciaal geval en dat kan met het zand uitscheiden ook zo zijn. Fijn dat je zo uitgebreid op alle vragen hebt geantwoord.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 21:56

Dan ga ik dat morgen al doen kwaad kan het niet wie weet wat de uitkomst is.
Het is zowiezo weer tijd voor een kuurtje.
Dankje voor het meedenken Jet. +:)+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 15:27

Zoh na zo'n 2 weken wachten :( op de fasinex (tribex) is het dan eindelijk vandaag aangekomen en heb ik mn Tinker meteen een dosis gegeven.
Ze zou 72ml moeten krijgen ik heb er 80ml van gemaakt, was ook makkelijker geven met de spuit (2x 40ml achterelkaar ik heb maar kleine handen)
Ze heeft het keurig ingenomen en serieus geen drupje gemorst gelukkig!! _/-\o_

Nu hopen op goede toekomst.
Ze plaste gisteren en vanmorgen weer rood ;( , en zojuist plaste ze weer mooi geel tot op het einde van de straal daar zat nog wat bruine kleur in.

Zand heeft ze ook niet maar de physilium kuurtjes blijft ze gewoon krijgen.
Staat nu lekker hooi te eten met dr vriendinnetjes.
Op hoop van zege dat ze nu eens gaat opknappen, na 3 jaar dokteren en ellende mag dat toch wel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 13:26

Alvast een update sinds de ontworming met Tribex (fasinex) :)
Het gaat super! +:)+ De urine is helemaal opgeknapt en mijn tinker is een heel stuk relexder in haar hele doen.
Ze heeft dus sinds de ontworming tegen leverbot geen bruin/rode urine meer gehad. *\o/*
Een opvallende bijkomstigheid is dat ook haar dorstprikkel vele malen beter is geworden, ze drinkt nu veel regelmatiger wat ook de afvoer van de afvalstoffen ten goede komt natuurlijk.

Vandaag was de hoefsmid hier en ook met voetjes optillen en hoeven op de staander zetten was ze erg lief en meewerkend. Voorheen had ze erg veel moeite hiermee vooral rechtsachter was altijd een heel gedoe.

Ik bouw nog geen feestje maar het gaat nu qua rare akelige symptomen enorm goed dus op hoop van zege dat het zo blijft. _/-\o_
In januari krijgt ze een 2e behandeling met Tribex en daarna weer bloedonderzoek.

Omdat vele topic's doodlopen qua uitkomst/afloop zal ik gewoon updates blijven plaatsen er zijn zat mensen die meelezen en wellicht iets hebben aan de informatie mbt hun paard.

Maar voor nu ben ik heeeeeeeeel erg tevreden! :):)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:14

Dat klinkt super +:)+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:22

Dat is positief nieuws! Nu hopen dat het met nog een keer in Januari behandelen echt achter de rug is!

funnyhorses

Re: leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 15:30

Ja Jet dat hoop ik echt zooooo erg voor mn beestje.
Ik denk dat t nu allemaal na 3 jaar elende eindelijk vooruit gaat krijgen.
Gezien ze dus na die ontworming tegen leverbot zo giga opknapt moet er dus een (of meerdere) leverbot(ten) gezeten hebben.

Ook ga ik voorlopig door met maria distel kwaad kan het niet in ieder geval.
Ik heb gezegd als ik weer kan rijden en mijn paardje blijft goed dan geef ik een feestje!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 12:00

Toch weer een terugval wb donkere urine. -O-
Afgelopen zondag koliekerig, na de Colosan ging het snel weer beter, ze had ook 1 koeievlaai gepoept en daarna was de mest weer goed.
Vanmorgen tijdens voeren plaste ze weer donkerbruine urine terwijl de dagen ervoor de urine prachtig uitzag!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:53

Jammer dat er toch weer een terugval is. Zo weet je echt niet meer wat je moet doen om haar gezond te laten worden, hoop toch dat er een keer een goed oplossing/diagnose komt!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 19:15

Ik word er gek van! |(
Zou het misschien in de hormonen kunnen liggen? Dat er ergens iets mis is met de eierstokken?
Heb het vandaag gelukkig op film kunnen krijgen en het doorgestuurd naar mn dierenarts.
Er is verder niks aan het dier te zien of te merken qua stijfheid of dergelijke.

Vind ook die koliekjes die ze regelmatig heeft vreemd en dat de mest van tevoren dun/slap word en daarna de donkere urine. Zou haar cyclus overhoop liggen en dat het zo op de lever slaat?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:42

Kan je niet proberen wat van die donkere urine netjes in een schoon bakje op te vangen en dat door de DA laten nakijken? Misschien is daar toch iets in te zien wat meer duidelijkheid geeft. Het lijkt op zich wel een soort van patroon dat steeds terugkeert. Lastig hoor!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 07:59

Vandaag gaat d.a met Gent overleggen.
De urine is al in Luik onderzocht en was in orde volgens hun. Raar vind ik dat nog steeds.
Het was ook geen spierbevangenheid en spierweefsels vertoonden 0,0 afwijkingen.
Tis een apart verhaal dat paardje.

Als die spierproblemen had met die kleur urine dan kwam ze niet eens meer van dr plek af zo pijn zou dat moeten doen.
Ze loopt en doet gewoon en nergens gevoelig of gezwollen.
Het is een groot raadsel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 10:43

Nog eens een update :D

Het gaat heel erg goed _/-\o_ , de urine is sterk verbeterd geen donkere urine meer gehad. Heb de urine steeds met urinesticks getest en altijd zat er bloed/erytrocyten in en bilirubine. Nu zijn de uitslagen perfect!!! *\o/*
Het laatste bloedonderzoek gaf een sterke verbetering van zowel de spierwaarden als de leverwaarden.
Dus enkel CPK en LDH waren nog verhoogd.
Ze heeft wel een beetje bloedarmoede dit linkt de d.a. aan eventuele bloedworm aangezien koper en ijzer ruim voldoende was, hiertegen heeft ze de Equest gehad.

Dus ik hoop zoooooo dat we dit jaar gewoon lekker kunnen starten :):) , gewoon op het gemakje ze hoeft zich hier niet kapot te werken.
Als we al eens kunnen gaan wandelen dan ben ik al in de zevende hemel hahaha.

Wat is het nu geweest dat ze 3 jaar nodig had om weer goed te worden? :? We weten het niet, ik gok op eventuele vergiftiging van kruiskruid bij vorige eigenaar of leverbot of misschien zelfs beide?

Nog iets wat altijd opviel was dat er 1 wervel bij de lenden altijd iets omhoog stak en deze is nu weer op hetzelfde niveau als de rest van de rugwervels?
Kan het zijn dat de nieren of lever zo kunnen duwen dat een wervel uit zijn plaats raakt?
Het is in ieder geval helemaal weggetrokken. *\o/*

Volgend bloedonderzoek is eind februari daarbij laat ik ook nog op tekenziekte testen puur om ECHT alles uit te sluiten. Die laatste euro-aderlating kan er ook nog wel bij %) :')
En dan hoop ik dat we de ziekenboeg uit kunnen en eindelijk eens een beetje pret kunnen hebben. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 22:13

Inmiddels bloed laten trekken om op tekenziekte te checken.
Ze testen op lyme anaplasmose en 2 vormen van piroplasmose.
Vooral de symptomen die bij piroplasmose horen komen grotendeels ook overeen met de symptomen van mn paard.
Pffff ben zooo benieuwd naar de uitslag.... %)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 19:39

Vandaag de uitslag gekregen en mn tinker heeft geen tekenziekte.
Een grote opluchting maar nu gaat de zoektocht verder.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:48

Update:

We gaan naar kliniek Equitom daar zal een hele goede interniste, Tresemiek Picavet, mijn tinker onder de loep gaan nemen.

De urine varieërt van heel mooi helder naar vieze bruine drap en veel gruis pfff

Verder heeft ze nergens last van en oogt verder rond en gezond.
Ze is al van ver gekomen het arme dier nu die laatste meter nog.

Ik steek een kaarsje aan voor geluk.
De 21e is het dan zo ver.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:47

Ik ga voor jullie duimen dat zij kan ( kunnen) uitvinden wat er aan de hand is met je tinker! Nog een week en dan weet je waarschijnlijk/hopelijk meer. Sterkte en succes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 17:53

Dankjewel Jet.
Het moet toch op te lossen zijn gezien ze verder gewoon in orde is.
Pffff kan niet wachten tot het dinsdag is.
Is toch weer een sprankje hoop om naar uit te kijken.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:51

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 11:55

Raamzicht schreef:
Kun je deze link openen? https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2266566639
Paard met vergelijkbare symptomen denk ik. Was blaas steen. Misschien eens overleggen bij equitom? Succes!

Heel erg bedankt voor het bericht ik heb het gelezen en jeetje het komt enorm overeen met de symptomen van de mijne!!!
Ik heb alle uitslagen die ik heb al doorgestuurd naar Equitom en dr.Picavet.
Die blaassteen op die fb foto ziet er akelig uit joh. No wonder dat een paard pijn heeft met lopen.

Dat is ook wat ik bij de mijne zie ze is alert en soms heeft ze een olijke bui maar dat duurt nooit lang ik merk dat ze zelf weet dat als ze druk doet dat het pijn doet.
Meestal plast ze daarna ook zo donker dan zit er hemoglobine in de urine en soms ook erytrocyten.
Wat ook zo raar was dat ze 1 wervel van de lendenen plots verhoogd had! Die stak er zichtbaar bovenuit en sindskort is die weer weg en is de rug weer normaal.
Dat schrijven ze ook in dat stuk dat de rug eronder lijdt.

We gaan het zien dinsdag ik had al om een urine/blaas onderzoek gevraagd.

Dankjewel voor het meedenken, word gewaardeerd!!!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:17

Succes! Had het toevallig net gelezen vlak voor jouw verhaal. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt en dat het iets relatief simpels blijkt!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 10:34

Dat hoop ik ook. Dinsdag weten we meer (hoop ik)
Ik zal het laten weten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 14:02

We zijn weer terug van Equitom daar heeft dr. Picavet mijn tinker onderzocht.
De nieren zijn in orde geen grote afwijkingen in de blaas.
Er zijn blaasbiopten genomen voor onderzoek en urine en gruis worden ook onderzocht.
Eierstokken en baarmoeder ook in orde.
Tevens nog bloedonderzoeken.
Op deze uitslagen moet ik nog even wachten.

Het blijft een apart verhaal, ze plast echt zo'n akelige urine en we komen maar niet tot een diagnose pfff -O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:54

Wat lastig dat ze daar niet echt iets hebben kunnen vinden tot nu toe. Ik ben wel benieuwd wat er uit de onderzoeken van de biopten en urine en gruis komt. Weet je al wanneer je die uitslagen kunt verwachten?
Was haar urine op "dit" moment ook van die vieze bruine drab, of was het nu helder?