Orry en ataxie, de stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:26

Ik zou het wandelen eerst gaan uitbreiden, zolang hij daar braaf bij is. Zodat hij spieren kan opbouwen en een beetje zijn energie kwijt kan.

Onze ruin is op 4 jarige leeftijd geopereerd aan een chip in zijn gewricht en moest 5 weken boxrust. Dit hebben we gedaan. Na 4 weken mochten we met hem gaan wandelen. Dit hebben we niet kunnen doen omdat hij niet braaf was bij het wandelen en waar we toen stonden geen ruimte hadden om te wandelen en daarom de weg op moesten. Dit zagen we echt niet zitten met een jong paard wat ook niet al te braaf aan de lijn was.

Toen hij na 5 weken naar buiten mocht is hij helemaal uit zijn plaat gegaan. Ik denk dat als we hadden kunnen wandelen dit wat minder was geweest.

No_No

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:02

Wat een goed bericht!

Ik zou ook stappen. Veel te spannend om hem in eens ergens los te laten op een reende plek zo der andere paarden.
En ik zou me geen zorgen maken over hoe het verloopt. Misschien wordt hij geen bewegingstopper meer, hij is al zo ver opgeknapt! Dat wordt alleen maar beter als hij meer gaat bewegen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:59

Phoe wat een spannende periode. Duim voor jullie

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:17

Ik kom jullie verhaal nu voor het eerst tegen. Wat een spannende periode komt eraan. Hopelijk gaat de vooruitgang zo door, Ik ga jullie volgen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:01

Mooie update. Goed om te horen dat hij zoveel vooruitgang heeft geboekt.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe het uit gaat pakken allemaal.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 21:16

Dag allemaal,

Vorige week is de chiropractor langs geweest. Hij kon niets meer voelen bij de atlas, geen scheefheid of gevoeligheid. Hij vermoed dat daar de oorzaak zit/zat. Ik had wat gelezen over C6-C7, maar dat zou een ander beeld van ataxie geven (eerder beetje vaag struikelend, zo zei hij). Het SI gedeelte en ileum is weer wat gecorrigeerd en dry needling op de ligamenten bij de heup. Excuus als ik niet helemaal de juiste locaties met de juiste termen noem. Enfin, wij stonden natuurlijk bij het heerschap in zijn stal tijdens zijn behandeling, en de chiro vond hem erg stabiel (relatief natuurlijk, na vijf maanden speelt er ook zoiets als spierslapte). Ik stelde voor het veulen weer van stal te wisselen, zoals we dagelijks doen, zodat hij hem kon zien lopen. Het heerschap had natuurlijk wel wat spanning in de kop na de behandeling, dus hij sprong rechtuit zijn stal uit met een enorme jump; gelijk omgetrokken, want hij mag geen vaart rechtuit maken, want dan zou ik hem kwijt zijn; die energie hou ik niet tegen. Grote bek, vier poten op de grond, en daar was ie weer, braaf. De chiro was vreselijk verrast, dat ie tijdens die jump zo zijn balans wist te houden, ook tijdens het omtrekken!! Me so happy. Samen de maandelijkse filmpjes van de wandelingen bekeken van jan, feb en maa, en daarin kon hij ook de verbetering zien (m.n. ra, rest deed meer dan prima mee; ra was eerder wat wijd, en in maart netjes krachtig onder de massa).

De eigen da had zes maanden boxrust voorgeschreven, maar wij vinden het wel genoeg geweest na vijf mndn. Voorjaar zit in zijn kop en het wordt toch gevaarlijker; hij wil er uit, is er aan toe, het is klaar. Natuurlijk kan het nog vreselijk mis gaan. Maar, zo zei de chiro, als het mis gaat, zou het over vier weken op precies die zes maanden, ook mis gaan. Die paar weken maakt niet uit, en daar heeft hij een punt.

De dag na de chiro de hoefsmid in zijn stal, rondje bekappen. Puberaal was hij, maar braaf. We merkten wel dat het de vorige dag veel energie heeft gekost voor hem, hij deed lastig in de zin met rv maaien (alsof hij geen gewicht op lv of la wilde) en was even een keer wat wankel toen hij niet goed nadacht dat hij met drie benen op de grond stond ipv vier. Het leverde geen enge situaties op, maar toch, dan slaat de twijfel toe.

Inmiddels is ook de grond gekeerd op een stuk in de wei, voor een longeercirkel. Het pad daar naartoe zet ik morgen verder af met lint, en dan zaterdagochtend..... krijgt ie zijn vitaminebrokje en dan hop, hengstenhalster om, ik capje en handschoentje, naar de longeercirkel waar zijn hooi ligt. En dan zien we wel.......

De dierenarts wil hem ook nog graag los zien, die mag dan volgende week komen. Of eerder, wanneer het los gaan helemaal mis gaat, en dat is een beangstigend iets. Maar het zou kunnen. We weten het niet. Wil het een zinvol leven worden, dat moet hij - aldus de da - 80-90% hersteld zijn. Bewegen naar voren lijkt ons wel OK, maar opzij springen, gek doen, tja. Spieren die je niet gebruikt verdwijnen, en als je niet echt beweegt, ben je je ook niet meer zo bewust van al je pootjes en hoe je die met goed fatsoen kan gebruiken.

Het tweede flesje van Steffi vd Laarse is bijna op, hij heeft al die tijd dagelijks 10 druppeltjes gekregen.

Nou, spannend weekend dus!

Als alles goed gaat, gaat ie in het najaar met de pootjes, hals en rug op de foto.

Duimen, duimen, duimen.....!!!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:43

Heel veel succes !!!!

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:54

Ik duim ook mee. Succes!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:44

Ooo spannend!!! Hoop zo dat het goed gaat!

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 20:53

Top, top. Zaterdag was heel eng, heel wiebelig, spanning, spierslapte, onzeker, enthousiast. Twee uurtjes in de ochtend, uurtje in de middag. Zondag al wat beter, vanaf gisteren drie uurtjes achtereen en vandaag met zijn maatje drie uurtjes (maatje in andere wei). Super! Niet goed in de zin van perfect, maar iedere dag sterker en rustiger, minder weifel en met meer zekerheid bewegen. Wel natuurlijk bokken, steigeren, spurten en de rem doet het ook, gelukkig. Ik zie wel typische dingen, maar de natuur moet het verder gaan doen. Ik weet niet of het goed genoeg is om tzt een zadel op te kunnen leggen, maar hij is nu pas vier dagen los geweest en de insteek vd da was 80-90% hersteld wil alles zinvol zijn. Ik denk dat we dat gaan halen; de da komt volgende wk langs.

Hele opluchting!!

Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:19

Wat fijn Ts, hij ziet er happy uit! Hopelijk houdt de steigende lijn zich vast!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:28

Jeee! Dat klinkt positief!! Maar eerlijk, als je zo een lange tijd niet hebt mogen lopen, is het ook niet gek dat je en beetje a motorisch bent. Als je al zover vooruitgang ziet, maakt het toch niet heel veel meer uit wat de DA gaat zeggen? Als het bij wijze van spreken 70% is ga je toch ook door nu je al zover gekomen bent? Zwaarste is achter de rug en aangezien hij herstel toont kan hij met balkjes en andere oefeningen nog veel groeien! Allermooist is natuurlijk als de DA ook zo opgewekt is en volle vertrouwen geeft, daar duimen we voor!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:14

Wat heerlijk dat hij zo vrolijk mag zijn in de wei nu. Hij ziet er goed uit!
Hopelijk wordt hij zo steeds een beetje sterker en stabieler, hij heeft er zo te zien heel veel zin in!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:24

Wauw heee wat een gave foto! Het duimen draaien heeft tot nu toe geholpen zo te zien. We draaien nog even door hoor :D :D :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:22

Ik duim mee voor jullie. De foto is in ieder geval ietsbij vrolijk van te worden.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 12:02

Hallo, daar zijn we weer. Wat kan er een hoop gebeuren in zes weken los! *\o/* *\o/*

De eigen da is langs geweest nadat hij ongeveer 1,5 week los was. Hij had in november 2016 aangegeven dat hij na boxrust 80-90% hersteld moest zijn, wilde het allemaal zinvol zijn. De da vond hem heel krap 60%, maar ik had er wel een mooie grasmaaier aan, dus in die zin hoefde hij het leven niet te laten. Ik hoef niet te zeggen dat die 60% een domper was; wij zagen ook wel dat het niet goed genoeg was, maar wij hebben hem in die 1,5 week los wel zien verbeteren. Ik heb de da gevraagd of foto's van de hals zinvol waren, maar hij zei dat het dier stuk was, dus had dat weinig zin. Deze da is een echte sportpaarden-arts, dus achteraf begrijp ik het wel -> het dier is stuk, is een grasmaaier, wordt geen zitmaaier, bespaar jezelf de kosten. Hij zei dat in november 2017 dan het maximale herstel is bereikt voor wat betreft de zenuwbanen, maar we moesten er niet veel meer van verwachten. Dus succes met je grasmaaier, ik stuur je de rekening en tot ziens in het najaar.

Nou, domper, en niet te zuinig ook. Daar sta je dan te kijken naar je vriendelijke vriend in de wei. Krap aan 60% en bijna twee jaar. En bij gratie net de status van grasmaaier weten te behalen......

De fokker krijgt zowat om de week filmpjes van zijn bewegingen, en hij was ook teleurgesteld over die 60%, maar ja.....het was ook niet best natuurlijk, maar had dan 70% gezegd; dat was ook niet best, maar gevoelsmatig gewoon fijner dan net over de helft scoren. Maar die percentages zijn een gevoel van deze da, er zit niets wetenschappelijks achter en het is gebaseerd op zijn ervaring.
En na een week weer een filmpje gestuurd naar de fokker. Van het achterwaarts, over de balkjes stappen, los in galop op de wei. Hij draafde weinig, want dat vraagt balans. Galop soms als een hertje van achteren, soms heel scheef, dan weer goed, remmen op de voorkant; maar hij werd wel stabieler en handiger. De fokker zei, nou, weer een paar procent erbij, kop d'r voor. Die verbetering zagen wij ook, maar het is fijn als iemand anders je ook moed in praat en wat steun geeft.
Zo zijn er een paar mensen in mijn omgeving die ook echt langskomen en de filmpjes te zien krijgen, maar het merendeel is - zoals het hoort, wanneer het minder goed gaat - wel nieuwsgierig maar verder akelig stil.
De druppels van Steffi vd Laarse waren op en zij gaf aan dat het lijf het nu zelf moet gaan doen.

Enfin. Ik het vermeld op Facebook, iedereen sneu, maar kop ervoor. Via mijn zus reageerde Angelique Slot die bij NCSAH in Ter Apel een opleiding tot Revalidatietrainer heeft gevolgd (bij Bastiaan de Regt en consorten). Prima, wellicht een wat ander spoor dan ik gewend ben, maar ik begreep wel dat atactische paarden klassiek getraind moeten worden (lang leve bokt!). En in mijn beleving is een stukje bewustzijn - wat je mist als je motoriek niet helemaal goed is op de automatische piloot - ook niet verkeerd. Zij heeft overlegd met Amber Koppen, da en aan die club van NCSAH verbonden, maar ook chiropractor etc., en zij zag mogelijkheden MITS hij op de foto was geweest. Zodat je weet wat er wel en niet goed is voordat je aan het trainen gaat. Overigens is dat trainen niet heel zwaar, zo is me uitgelegd, alles aan de hand, maar het helpt hem met rechtrichten, coördinatie etc.

Wij wilden hem in het najaar op de foto hebben, vanwege het stamboek; dan pakken we naast de benen de hals erbij. Wij hadden namelijk niet iets bedacht over werkelijk trainen, ja, wel wat oefenen, maar goed; 'mijn huidige team' zei dat dit het was, de natuur moest zijn werk maar doen en succes, en zelf dachten we dat balkjes ook logisch waren (lang leve bokt en youtube voor tips & tricks)! Maar zij kwamen wel met een plan!

Aangezien mijn eigen da foto's zinloos achtte (het zat bij C6-C7 volgens hem, de eigen chiro dacht juist bovenaan), en dat revalidatietraject ons wel aanspraak, moesten we naar een andere toko om foto's te laten maken. Amber raadde Paardenkliniek Schoonloo aan, daar werkt zij fijn mee samen, waarna zij de foto's mede wil laten beoordelen door Erik Bergman van SMDC. Afspraak gemaakt bij de kliniek, want de beste foto's kun je niet mobiel maken, zo werd me uitgelegd. Afspraak wat verderop in de tijd, zodat Orry wat sterker en handiger kon worden.
In de tussentijd onze 1,5 ATEC te koop gezet en een 1,5 IFOR terug gekocht (moest wel geld bij natuurlijk.....ataxie is toch prijzig.....) vanwege de voorlader. Oefenen erop, en eraf. Met moeite, terwijl hij er als pup er zo op marcheerde. Enfin, de afspraak hebben we niet gehaald, omdat meneer dacht...doehetniet. Zelfs nadat de afspraak met twee uur verschoven was, en wij dus nog meer tijd hadden, gebeurde het niet. Niet op de trailer, en met forse dwang leek ons niet juist; spanning beïnvloed zijn motoriek en na verloop van de tijd kwam er vermoeidheid bij, dus afgeblazen.

Rondje gebeld inzake mobiele fotografie, en de hals kan wel mobiel op de foto mits men over de nieuwste apparatuur beschikt. En dat heeft niet iedereen. Nou, ik heb ze allemaal gebeld, de grote en de kleine partijen in deze......en iedereen denkt dat je met een atactische wel even naar de kliniek kan komen. Je krijgt het advies in te pakken in strobalen, of helemaal los op een grote vrachtwagen. Tuurlijk. Maar wij denken....dat hij vanuit het schuine van de treeplank niet goed de overgang naar het horizontale kan maken in de trailer zelf, omdat het dan bij de lendenen wordt gerekt. En dat zien we ook met los galopperen; de beweging gaat niet soepel over de rug verder naar achteren.Het lukt hem wel, maar het is niet perfect. En dat dit pijn doet, of niet goed voelt. Want voor de rest is het een dapper dinky die heel goed meewerkt.

Maar goed. Laat Schoonloo nou net vreselijk gloednieuwe apparatuur hebben die ze die week voor het eerst in gebruik hadden genomen......dus afspraak voor afgelopen vrijdag gemaakt, gezellig thuis op de foto.

Ondertussen werd onze smurf natuurlijk al sterker en handiger. Remmen gaat best goed, zelfs in volle vaart. Niet soepel als een normaal paard, maar hij houdt zich er in. Hij draaft veeeeeel meer en hij strijkt een stuk minder met zijn kogels. In het begin was dat voor en achter, en nu alleen nog achter en niet altijd, afhankelijk van zijn temperament. Linksom is hij echt heel goed, maar rechtsom op het zachte bagger. Linksachter hakkelt wel eens, een soort kramperigheid, maar dat was ook het been van de einschuss waar we hem toen mee ophaalden, naast de ataxie. Dat been stond in het begin finaal naast de massa en de eigen chiro heeft dat been met 1 behandeling onder de massa gekregen. Hij wil liever ook niet rechtsom; hij kan dat wel hoor, maar liever niet. De voorlader van de IFOR zit rechtsvoor, dus we hebben met hindernissen in de bak die hoek nagebootst om te oefenen op die bocht naar rechts. Je moet wat, nietwaar? Ach, het is nog humor ook. Grondwerk vond ik altijd een beetje zo-zo, maar ik heb er nu wel lol in. Ook weer contact gehad met Steffi, en gevraagd om toch nog een flesje voor 3 dgn per week druppeltjes (las ik op bokt.....en met haar overlegt natuurlijk, of het zinvol was) en dat was prima. Steffi wil graag op de hoogte gehouden worden van de voortgang. Super. Zo ook mijn eigen chiro.

Dus de volgende da kwam bij ons op het terrein, we hebben hem los laten zien in de wei, linksom. Ja, je ziet wat atactische toestanden. Rechtsom, ja, neurologisch kreupel la. Ik zei nog tegen deze da; draven doet ie ook liever niet, maar gaat wel beter ondertussen. Blijft het knuppeltje toch verdorie de hele tijd draven, de smurf! Maar leuke grasmaaier hadden we, eeuwig zonde.
Daarna klinisch la onderzocht, geen buigproef of iets, lendenen, heupen, rug (niets he, op de rug, vond de eigen chiro ook, rug is prima), staat van achteren ook recht in de heupen. Verdoving erin, want 2-jarige hengst, oehooeooo spannend, maar atactisch, dus bij een volgende keer iets minder verdoving.....

Eerst la op de foto, vanaf de knie boven naar beneden. PUNTGAAF, hoi hoi, dus neurologisch kreupel.
Toen hals op de foto, van boven naar beneden.
C1, atlas..........GAAF, dus eigen chiro had het mis, maar ja, hij heeft ook geen röntgen-ogen. Hij dacht namelijk bovenin, omdat de manier van bewegen anders is dan schade onderin de hals, gebaseerd op zijn ervaringen.
De rest op de foto. GAAF.
C6-C7 op de foto, meeste kans op schade, wat de eigen da ook had bedacht........maar GAAAAAF!!
Nergens een onderbreking van het ruggemerg, nergens een raar liggende wervel, nergens een fragmentje, nergens een oude rare plek. Niets. Gewoon gaaf. *\%/* *\%/*
De rug was niet zinvol, omdat die te goed is en nergens een kwalijke reactie gaf.
Heupen kunnen overigens niet mobiel op de foto, anders had ik dat nog wel graag gedaan.

Die foto's worden deze week nog extra beoordeeld door Erik Bergman, dus er kan nog wat anders uit voortvloeien. Maar voorlopig dus puntgaaf.

Het leuke is dat er dan weer 'tips' komen voor een echo etc. van wannaba-dierenartsen, maar ik heb nu genoeg da's in de pocket zitten. Het kan dus echt uit de hersenen komen (lv en la) met een heuse beschadiging van de zenuwbaan ergens tussen rug en la.

Deze da uit Schoonloo, Pepijn vd Vlerck, denkt dat de zenuwbaan, die vanuit de rug zich gaat vertakken naar la, beschadigd is. Wellicht dat die Amber daar nog wat mee kan, of de tijd of wat dan ook. Toen hij zo verdoofd op de foto ging, liet hij wel de atactische dingetjes zien zoals lv niet goed de voet neerzetten, maar beetje op de kogel rollen (ik weet niet hoe ik dat moet zeggen). Door die verdoving moesten wij dat voetje even goed neerzetten. Deze da betwijfelt of het goed komt. Mij maakt het niet meer uit. Grasmaaier 2.0 is ook prima, maar deze uitslag betekent wel dat hij nergens artrose of schade heeft dat nu al zijn leven zou verkorten in de zin van nog twee jaar, dan een jaartje pijnstillers en dan exit; hij kan dus in principe wel 20 jaar of ouder worden! +:)+

Maar goed, dat is de stand van zaken.

Doordat we nu weten dat het in de hals verder OK is, hebben we hem ook weer op de poetsplaats vast kunnen zetten. We durfden hem niet goed vast te zetten (trailer heb je de stang nog van achteren, op de poetsplaats niets, stel dat hij zou gaan hangen en er zou een barst in een wervel zitten......) en zo pakken we de draad verder op. Slalommen in de bak om stoelen heen (die soms ondersteboven staan, zie het maar ook als schriktraining), haakse bochtjes door een balkenparcours, achterwaarts tussen de balken, over balkjes heen, stil staan etc. Gewoon een paar minuutjes. Superbraaf.

Inmiddels staat hij samen in de wei met zijn maatje, niet meer apart. Ze dollen, hij steigert wel eens op zijn manier, springt weg op zijn manier en hij rolt over de rug. Met moeite, maar hij kan dat. In het begin niet, hij probeerde het, maar dat lukte niet. Nu nog steeds veel proberen, maar het lukt, althans, ik heb het een keer gezien dat het hem lukte! Hij bokt niet. Kan ik me voorstellen als daar achter toch iets raars zit of iets ontbreekt.

Dus we zien het wel!!!

Maar de foto's waren volgens mij het laatste enge, het meest spannende qua uitslag, dus nu op naar de zomer en wat we verder kunnen doen met en voor hem. Maar man o man, wat kan je dit een energie vergen, zo'n zorgen om zo'n dinky. Maar alles heeft nu een normaal ritme gekregen.

Bedankt voor het lezen +:)+ en tot weer binnenkort, wanneer Erik Bergman en Amber Koppen een ei hebben gelegd!

PS: Staarttonus is ook weer dik in orde! En de da Pepijn had ook atactische gezien die helemaal niet meer konden galopperen omdat ze de beenzetting niet meer konden beheersen. Wie weet wat de tijd ons nog gaat brengen!

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:17

Fijne update! Wat heerlijk om te lezen dat er zoveel "goed" is. Nu op naar een onbezorgde zomer!
Op de foto ziet hij er ontzettend knap uit!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:29

Wat fijn dat je nu in ieder geval wat meer de tijd kunt nemen om te kijken of het nog beter wordt.
Ik zat te denken... Zou aquatraining niets voor hem zijn?
Mijn paard staat (vanaf december) in revalidatie en krijgt 2 x pw aquatraining en ziet er qua bespiering ongelooflijk goed uit nu.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:38

*\o/*

Mooie update en fantastisch baasje en super begeleiding zo te horen. Je kan nog eens contact opnemen met DA in USA of CH, mocht er nog iets zijn. Bij Erik en Amber zit je goed.
:j

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 13:32

Dank, dank, me so happy, hij is ook knap, vinden wij ook, haha!
Het voelt echt als een opluchting, foto's OK, en iemand die met een plan komt, althans, het aanbiedt. Ik weet nog niet wat dat plan inhoudt. Misschien ook aquatraining, #Babootje, op 25 km afstand zit er hier ook eentje in Meeden (alvast beterschap met jouw paard!). Dat schijnt ook heel fijn te zijn voor de balans, zonder te belasten.
Amber verwacht ons tzt in Ter Apel, maar ik denk dat we het hele feest hier thuis gaan uitnodigen wanneer de uitslagen van de second opinion van de foto's binnen zijn. Dan kan ze kijken naar die lendenen ivm 'heuveltje' trailer laden en lossen. Hij jumped de trailer uit na twee passen, precies wanneer de lendenen moeten strekken. Ik wil echt in overleg met Amber en Angelique het vervolgtraject afstemmen, maar zal daar zeker de aquatrainer ook in meenemen. Daar kwam de fokker ook mee, als tip.
Doordat we de longeercirkel hebben aangelegd (en gelijk de tuin leeggehaald), heb ik nu ook een heuvel en een kuil in de wei. Scharrelen ze ook overheen, op en neer, goed voor het lijf.

Ik weet niet of ik zo'n traject nog een keer zou doen en ik begrijp heel goed dat ze dieren, met deze afwijking en in deze mate, in laten slapen. Te kostbaar traject met een te ongewisse uitkomst. Maar ik schat in dat hij in november op de schaal van ataxie 4.5 scoorde en nu toch een dikker 3, of 3,5. En hij verbeterd nog steeds. Pepijn, de da van Schoonloo, vond dat ook een fijn gegeven en een houvast voor de toekomst! ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:24

Wow wat een update, weet even niet goed hoe te reageren, maar laat toch graag een berichtje achter. Ten eerste geweldig hoe je het aanpakt en hoe je alle onzekerheden trotseert. Balen dat het waarschijnlijk nooit meer gaat zijn dan grasmaaien, maar alles zit wel goed en dus geen pijn. Wie weet kom je nog een stukje verder met training, de tijd zal het leren. Je weet nooit hoe een lichaam zich hersteld helemaal niet als het zo jong is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:36

Wat een fijne update. Als hij er zo steeds nog weer procenten bij kan sprokkelen. :)
En in de wei worden ze vaak alweer een heel stuk sterker.

Heel wat jaren terug heb ik een atactisch paard gereden.
Galop heeft wel veel oefening gekost.
Maar draf ging prima, zelfs volte 10 meter.
Toen er een onderzoek met dat paard werd gedaan kon de dierenarts totaal niet voorstellen dat dat paard onder de man kon zijn.
Ik geef toe, in de losse bak daar op de kliniek schrok ik ook van zijn lopen.
Maar in een gewone rijbak was het altijd goed te doen en heb ik me nooit onveilig gevoeld. Dus wie weet kan jou grasmaaier dadelijk nog wel meer dan je denkt.

amir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:35

Knappe grasmaaier en top dat je hem alsnog op de foto hebt gezet. Ik had ook zo'n een neurologische kreupele :( helaas ook niets te zien op de foto's maar had wel op 6 jarige leeftijd behoorlijk trauma opgelopen. Bij hem duidelijk artrose paard op latere leeftijd. Maar Ataxtisch ook zeker, naarmate hij ouder werd ook steeds gevaarlijker doordat hij duidelijk minder controle had over zijn lijf. Vond het ook gewoon zielig. 2 weken geleden heb ik hem in laten slapen.
Zag laatst een goed artikel op FB voorbijkomen welke ik door heb gelopen en vond daar heel veel herkenning uit, is wel in het Engels maar misschien heb je er iets aan.
Whole Horse Connection, LLC bericht van 5 mei
Sterkte met je knappe grasmaaier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:51

Marjanka11 schreef:
Misschien ook aquatraining, #Babootje, op 25 km afstand zit er hier ook eentje in Meeden (alvast beterschap met jouw paard!)

Dank je, Ja met die komt het helemaal goed. Hij heeft een botcysteoperatie gehad en afgelopen dinsdag is de schroef verwijderd die in het bot gezet was. Nog zo'n 5 a 6 weken stappen en dan mogen we gaan opbouwen. Prognose is gewoon 100% herstel. December was de eerste operatie, waarbij hij stamcellen heeft gekregen en de schroef is gezet. Er staat een half jaar tot een jaar voor het botherstel, maar nu na 4 maanden was er toch al zoveel herstel te zien dat de schroef eruit kon. Het paard is jong (moet nog 5 worden) dus de botgroei gaat denk ik ook sneller. Omdat hij zo lang moest revalideren, zijn we naar een revalidatiestal met hem gegaan.
We stapten hem 4 x per week zelf en de rest deed de stal en ook de aquatraining.
Zo is hij mooi in conditie gebleven.
Mijn DA vertelde dat ze tegenwoordig ook de hengsten voor de keuring in de aquatrainer zetten. Veel minder belastend en mooie spieren erop.

Daarom dacht ik daar bij jouw paard meteen aan. Ze gebruiken echt de goede spieren. Mooi wat ze allemaal kunnen tegenwoordig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:25

Heeft jouw trailer toevallig geen draaideur? Probeer anders eens te laden niet met de klep, maar met de draaideur open dat hij een opstapje moet doen. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit wél lukt, een opstap is voor paarden gemakkelijker dan een schuine helling.