Ik maak me zorgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:43

Een "verzadigde" fjord (ik moet de eerste nog tegenkomen ;) ) staat eerder glimlachend te soezen in de wei dan trillend en bibberend op stal zonder te willen eten :n

Ook hoort die temperatuur niet zo te schommelen.

Zou fijn als hij momenteel weer wat is opgeknapt, maar zou hem maar heel goed in de gaten (laten) houden en regelmatig (laten) checken op afwijkend gedrag en/of eetpatroon.

Dat dat diertje niks mankeert, gaat er bij mij niet in!

Sterkte ermee :(:)

marengolike

Re: Ik maak me zorgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:47

Ik zou een andere dierenarts laten komen en zelf meerdere keren de temperatuur meten.

Een fjord die loop te bibberen en niet eet is niet goed. Mijn oudje is een kwpner maar als die bibbert eet hij altijd. Dus iets is er nie goed!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:48

Mijn merrie stond met de eerste gure dagen ook wel eens te rillen. Dan hield ik her in de gaten en het trok altijd bij. Ik vind het ook koud nu is toch normaal. Veearts is erbij geweest en hij deed het nu weer goed dus ik zou me niet te veel zorgen maken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:54

elenaMM77 schreef:
paard heeft problemen met zijn temperatuur al meerdere malen met verhoging en verlaging gestaan,
nu met absolute koorts (kan je niet 'fout' meten)

Temperatuur kan je wel degelijk fout meten als je niet goed weet hoe je met een thermometer om moet gaan. Is mij ook wel eens gelukt, dat ik het nogmaals checkte omdat ik het niet geloofde.

De DA is erbij geweest en klinkt mij in de oren alsof iedereen een beetje overbezorgd is. We waren er niet bij, een DA wel die wel goed getemperatuurd heeft.

Ik zou me niet te druk maken, gewoon je paardje goed in de gaten houden, vooral ff checken als hij weer een bui op zijn kop heeft gehad.

Veel sterkte met je eigen gezondheid TS!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:05

Weidebloem schreef:
Temperatuur kan je wel degelijk fout meten als je niet goed weet hoe je met een thermometer om moet gaan. Is mij ook wel eens gelukt, dat ik het nogmaals checkte omdat ik het niet geloofde.

Als je niet weet hoe je moet temperaturen kun je inderdaad gemakkelijk een verkeerde (te lage) waarde aflezen. Maar te hoog, hoe dan? :o?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:09

Kapotte thermometer?
Paardje word in de gaten gehouden.
Ts kan zelf niet heen omdat ze ziek is.
Genoeg voor dit moment.
Sterkte TS!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:15

Sterkte ts !
Ik adviseer je wel om altijd een 0 trams regendekentje te hebben liggen voor nood , je weet het nooit.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:31

Arme TS :(
Zo jammer dat er volledig aan het doel van dit topic voorbij gegaan wordt en er behoorlijk veel bokkers gelijk met hun vingertje gaan wijzen. TS opent niet voor niks dit topic, ze hoopte hier de hulp en adviezen te krijgen die ze via de weide eigenaar niet kreeg, of welke zeer verwarrend waren. Maar ipv te helpen, doen een hele hoop bokkers waar ze toch blijken heel goed in te zijn... Vertellen wat iemand allemaal fout doet!
Lekkere slimmeriken :roll:
Gelukkig zijn er ook nog een handje vol die echt willen helpen...koudbloemkim bijvoorbeeld :)

TS, ik hoop dat je de hulp alsnog vind, is het met je ouders of een vriendin.
Misschien is het wel slim om een regendeken aan te schaffen. Dat kan al echt heel veel schelen in de kou. Een fjord heeft niet veel meer nodig, en zeker niet op deze jonge leeftijd.
Kan het niet zijn dat er een verstopping in de slokdarm zit?? Of is daar al naar gekeken?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:12

Gras zot nu niks meer in dus hooi bijvoeren is zeker aan te raden een paard eet zich warm dus als hij het koud heeft dan heeft hij te weinig eten.
Niet eten is niet goed paarden met dit weer zijn gevoelig voor koliek bv zand.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:22

TS, fijn dat het beter gaat met je paard.

Maar een paard wat geen snoepje lust? Hoe vol die van mij zijn, een snoepje gaat er altijd wel in. ;)

Zou hem de komende dagen even goed in de gaten houden, want blijkbaar ging het goed bij de DA, maar zo te lezen was er toch wel even iets mis. Misschien is het vanzelf over gegaan, maar even goed blijven observeren hoe het de komende dagen met hem gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:30

Mijn haflinger eet niet als ze een beetje koliekerig is. Misschien was dat het. Gelukkig gaat t nu weer goed met je fjord

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:52

Het klinkt allemaal erg warrig, ik ga met de rest mee een paard wat geen snoepje eet daar is iets mis mee.
Ts veel sterkte voor jou en je paard :(:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:41

xDenies schreef:
Ik vind dat er hier heel naar tegenover TS gereageerd wordt. Persoon zal niet voor niets in het ziekenhuis en wie zijn jullie om te oordelen of zij in staat is om naar haar paard te gaan? Weet je hoe vol onmacht je dan zit?

Bah.

Naar tegen TS? waar dan?

Dan zijn haar ouders er verantwoordelijk voor, en ziek of niet ziek, dan dienen haar ouders te gaan.

Helaas..doen de ouders dat niet.

Moet de stalhouder dan hiervoor opdraaien? nee toch>

Ouders geven toestemming dat hun kind een eigen paard heeft........en dus zijn die eindverantwoordelijk voor als hun minderjarige kind ziek is en er niet heen kan/ mag.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:47

Vind ik ook. Als ik ziek ben of ik kan niet heb ik altijd iemand die even voor mij wil gaan. Vaak mijn ouders.

Anders moet je geen paard hebben vind ik als je niemand anders kan regelen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:59

Eens met de twee Bokkers boven me.
Ts wordt nergens naar behandeld.
Maar een paard dat ziek is hoort door de eigenaren in de gaten gehouden te worden.
En een paard dat niet eet terwijl hij het koud heeft is ziek.

Kan een kind die verantwoording niet aan, tijdelijk of altijd horen de ouders dat te doen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:00

Een fjord heeft het (mits deze gezond is en voldoende voer krijgt) niet koud ook niet als deze 24/7 buiten staat.

Schommelingen in de lichaams temperatuur is naar mijn idee opmerkelijk en wijkt af van een gezond en stabiel paard.

Bibberen kan diverse oorzaken hebben, maar in combinatie met niet willen lopen en eten voor mij reden genoeg om een kundig dierenarts te raadplegen.

De misvatting met het meten van de temperatuur (40,5 ) en toch weer niet begrijp ik niet helemaal.
Maar dit zal wel....

Ik hoop dat het privé en met de gezondheid weer snel beter gaat en je weer in rustiger vaarwater raakt.
Zodat je weer naar je paardje kan en bij twijfel een dierenarts kan bellen.
Want ergens klopt er volgens mij iets niet met je paard, wat het dan ook is.

Sterkte!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:38

Een paard zit nooit vol die blijven eten, verzadigd zijn vind ik ook apart.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:43

marleen_usar schreef:
Een paard zit nooit vol die blijven eten, verzadigd zijn vind ik ook apart.

Ik ook. Alhoewel ik ze in het voorjaar wel eens verzadigd heb gezien..tegen koliek aan. Toen had mijn stalhouder ze zo a de winter de hele dag op de wei gezet }> Daar heb ik toen wel even een flink woordje over gezegd.

Maar voorjaar is nu niet aan de orde. Een fjord die zich met deze tempraturen niet warm kan houden mankeert wat. De buiten tempraturen zijn nu juist perfect voor dit soort rassen. Die van mij voelt zich op en top bij -15. :D +10 met wintervacht is al te warm dan staat hij te zweten.

Kan de fjord wel voldoende eten? Kan hij voldoende drinken? Als hij te weinig kan drinken raken ze verstopt...verzadigd en krijgen ze buikpijn. Vorig jaar op stal zo'n geval gehad.
Paardje deed niks meer en ze zijn de hele dag/nacht bezig geweest.

Jammer dat veel mensen het op de ouders gooien. Ik gooi het op de stalhouder.
Sommige ouders hebben de ballen verstand van paarden en je zet je paard niet voor niets in pension.
Dus ik vind het ook gebrekkig van de stalhouder om dit paard niet extra in de gaten te houden u de eigenaar ziek thuis zit.
Ik had het paard van de wei gehaald om het makkelijker in de gaten te kunnen houden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:06

Gelukkig kennen- de meeste- paarden wel verzadiging.

Onzebram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:31

Goed de temperatuur ook in de gaten houden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:09

Senna, Ja dat ze hun volle hooibak niet leeg blijven vreten.
Maar een snoepje lusten ze allemaal nog wel dan.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:03

Niet alle ouders willen te maken hebben met het paard van hun dochter.
Ik had op zestienjarige leeftijd mijn eerste eigen pony en moest me er maar mee redden.
Ik heb ook hele vervelende situaties meegemaakt.

TS hoe gaat het met jou?

En hoe gaat het nu met je pony?
Krijgt hij inmiddels ook ruwvoer bijgevoerd?

Mijn pony's die 24/7 op het land staan krijgen ook al een tijdje ruwvoer extra.
In het gras zit niet voldoende voeding meer om warm te blijven.
Het is ook best een overgang kwa temperatuur. Vorige maand was het nog heel warm
en nu rond 4 graden en zelfs vorst.

Veel sterkte meid en ik hoop dat jij ook snel opknapt :(:)

Je mag mij ook gerust een pb sturen hoor :)