paard ziet spoken?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 14:21

lindahertha schreef:
gekke opmerking mss...maar is het niet gekomen door het miskraam...dat ze daar last van had?

het gedrag speelde al eerder.

Het is een jaar geleden begonnen, toen ze dus nog niet drachtig was.

Ook vond de arts gisteren haar baarmoeder wel groot aanvoelen met het onderzoek, maar deze week gaan ze echt scannen, dan weet ik pas zeker of het veulen echt weg is.

dat EEG onderzoek duurt 24 uur. hopelijk halen ze er genoeg informatie uit anders moet het nogmaals 24 uur.

paarden kunnen inderdaad een hoop mankeren, laat ik nou met mijn paarden eigenlijk nog nooit wat geks mee gemaakt te hebben. deze merrie heb ik al 13 jaar eigenlijk nog nooit iets gehad, niet 1 pas kreupel, alleen afgelopen voorjaar een goedaardig gezwel uit de borst weg gehaald, wat toen al gecontroleerd was in Utrecht.
Laatst bijgewerkt door rockey op 08-11-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:22

Ahh wat vervelend , veel sterkte!
en echt heel naar van het veulen :'(

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:26

Ik herken het gedrag van een Arabier van mij. Een merrie die we zelf gefokt hadden. 11 jaar het braafste en liefste dier dat je kon hebben. Toen 1 keertje een "aanval", zoals wij het zijn gaan noemen. Volle paniek, grote ogen en inderdaad zweten. Ze stond toen op stal. We weten het toen aan het eten van nachtschade, anders wisten we het ook niet. Toen de DA kwam was het al over. Dit herhaalde zich een maand later. We zijn uiteindelijk twee jaar aan het dokteren geweest en er is niets uitgekomen. Dit is al wel meer dan 15 jaar geleden dus er in de tussentijd een hoop veranderd in de medische wereld.

Wij hebben haar uiteindelijk in laten slapen. De aanvallen waren van 1 x per maand naar soms een dag niet. Ze werd ook gevaarlijk voor zichzelf en haar omgeving. Ze is meerdere keren in blinde paniek op hol geslagen. Een keert toen ze ergens van schrok vanuit de opvoelbox bij de DA waar ze uit sprong, dwars door een dichte houten deur heen en over het wildrooster de openbare weg op. Ze klom toen ook recht tegen een muur omhoog, zo bang was ze. Ze verwonde zichzelf ook op stal.

Wij hebben het uiteindelijk gehouden op een aandoening in de hersenen. Een tumor of iets dergelijks. Ik sprak later iemand die dit gedrag herkende en dat paard had een tumor. We hebben het niet laten onderzoeken in Utrecht.

Shalimar

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:00

Jeetje wat een heftig verhaal... Ik hoop niet dat dit bij het paard van de TS aan de hand is. Ik duim voor een goede afloop...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 09:12

Wat een akelig verhaal Dartel! wat ontzettend naar.

Gisteren avond bij cacharel langs geweest, ze had het EEG masker nog op. zag er wel interessant uit. Hopelijk heeft ze genoeg rust genomen en hebben ze genoeg goede beelden waar ze iets mee kunnen.
Vandaag zou de neuroloog langs komen om de opgenomen beelden al te bekijken, hopelijk vandaag dus nieuwe informatie.

Ik had zelf heel erg gehoopt dat ze daar zo'n aanval kreeg, maar dat heb je niet voor het zeggen natuurlijk. maar gelukkig kunnen ze met onderzoeken ook wijzer worden.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 14:17

OMG IK KRIJG NET BERICHT UIT UTRECHT, CACHAREL IS NOG HARTSTIKKE MOOI DRACHTIG *\o/* *\o/* *\o/* ik ben zo onwijs blij.

uit de test voor de ziekte van Cushing is niks uitgekomen, je kan nog een onderzoek doen, maar dat gaat nu niet, dan krijg je zowizo een rare uitslag, dat kan wel in januari. maar voor nu laten ze dat even voor wat het is en denken ze niet dat het dat is.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:36

rockey schreef:
OMG IK KRIJG NET BERICHT UIT UTRECHT, CACHAREL IS NOG HARTSTIKKE MOOI DRACHTIG *\o/* *\o/* *\o/* ik ben zo onwijs blij.

uit de test voor de ziekte van Cushing is niks uitgekomen, je kan nog een onderzoek doen, maar dat gaat nu niet, dan krijg je zowizo een rare uitslag, dat kan wel in januari. maar voor nu laten ze dat even voor wat het is en denken ze niet dat het dat is.

Wat een onwijs goed nieuws!!!

Maar ze hebben voor de rest nog niks gevonden begrijp ik uit je bericht?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 14:51

nee klopt. de neuroloog ging er vanmiddag mee aan de slag en daar krijg ik hopelijk vanavond bericht van en anders morgen vroeg.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:59

rockey schreef:
nee klopt. de neuroloog ging er vanmiddag mee aan de slag en daar krijg ik hopelijk vanavond bericht van en anders morgen vroeg.

Ga voor je duimen dat ze iets heeft waar ze wat aan kunnen doen :(:)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:52

Wauw! Dat is iig heel goed nieuws!! Op naar een volgend goed bericht!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:53

Wat mooi dat ze nog drachtig is, dat had je toch echt niet meer verwacht volgens mij. Ben benieuwd of je vandaag nog iets hoort.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:14

Goed nieuws zeg!!!
Maar waarom dacht je dat ze niet meer drachtig was?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 09:25

Storm schreef:
Goed nieuws zeg!!!
Maar waarom dacht je dat ze niet meer drachtig was?

de dierenarts had haar vrijdag na de slokdarmverstopping even opgevoeld en voelde toen geen veulen (kon dat hij verder naar achteren lag) en vond de baarmoeder heel klein aanvoelen voor een drachtige merrie.

gisteren avond nog bericht gehad, we zijn nog niet veel wijzer. ze gaan deze ochtend het EEG apparaat weer aansluiten voor een aantal uren, ze zagen wat afwijkende beelden een aantal keren, dus ze willen het nogmaals testen.

vanavond ga ik er weer even langs <3

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:43

Tjonge, het blijft dus nog spannend. Geef haar vanavond maar een knuffel van me hoor!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:09

Ik hoop dat ze vinden wat het is. Het is een beetje vergelijkbaar met mijn paard. Gelukkig niet in zo'n ernstige mate. Mijn paard is de ene dag kip mak met rijden en kijkt nergens van op. Andere dag schrikt ze overal van. Ook op stal is ze de ene dag heel relaxt en de andere dag opeens heel alert op elk geluidje wat ze hoort.

Sanxjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:17

mijn verzorgpaard kan snachts niet buiten staan dan gaat die ook rondjes rennen door het land en is die erg onrustig, maar dit heeft hij dan niet in stal dan is die op zijn gemak. alles is dan afgesloten dus helemaal dicht

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 09:51

Nou gisteren is het EEG onderzoek goed gegaan. ze verwachten nu genoeg beelden te hebben waar ze iets mee kunnen.

Deze beelden worden naar leiden gestuurd en daar gaat weer een professor er naar kijken, dus eigenlijk weten we nog niks. de uitslag kan 1 tot 2 weken duren.

Dus vanmiddag ga ik haar weer lekker ophalen *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:55

Buiten de medische zaken die opgenoemd en onderzocht zijn, zou het ook kunnen zijn dat er in de stal een geluid te horen is die voor mensen niet of nauwelijks waarneembaar is. Denk aan een hoge toon of een leiding die met regelmaat gekke geluiden maakt. Of juist een hele lage toon. Heb je de mogelijkheid hebt om haar een paar dagen in een andere stal te zetten? Kijken of ze het dan nog heeft.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 09:59

Shenavallie schreef:
Buiten de medische zaken die opgenoemd en onderzocht zijn, zou het ook kunnen zijn dat er in de stal een geluid te horen is die voor mensen niet of nauwelijks waarneembaar is. Denk aan een hoge toon of een leiding die met regelmaat gekke geluiden maakt. Of juist een hele lage toon. Heb je de mogelijkheid hebt om haar een paar dagen in een andere stal te zetten? Kijken of ze het dan nog heeft.

ze is al 3 x van stal verwisseld en dat heeft niks geholpen :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:26

Ik denk dat ze op een heel andere stal bedoelt. Dus een kilometer weg ofzo. Ik heb ook wel gehoord dat paarden ineens dol kunnen worden van geluiden zoals van een windmolen ofzo.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 11:40

dat ze daar bijvoorbeeld van kunnen schrikken zou ik kunnen geloven, maar dan zou zij het enige paard zijn bij ons op stal die er last van heeft en het zweten komt eerst en dan pas het paniekerige gedrag...

ik heb ze ook al in een ander stallengebouw bij ons op stal gehad en daar deed ze het ook.

toch super bedankt voor het mee denken. ik wacht nu de uitslag van het eeg onderzoek af en komt daar niks uit gaan we kijken wat we dan kunnen doen met Utrecht.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:40

Wel jammer dat ze niet eerder lijken te hebben uitgelegd dat de uitslag zo lang op zich kan laten wachten. Ik vind het tenminste best lang.

Wel fijn dat je haar weer kan ophalen, wie weet is er toch iets doorbroken en heeft ze er zomaar ineens nu geen last meer van... Het lastige is ook natuurlijk dat het nu ook al een jaar niet gebeurd was en dat ze ook al op de andere kliniek gestaan had tussendoor...

Ik blijf voor je duimen dat het een oplosbaar iets is hoor!!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:15

Geen idee of het voorkomt bij paarden, maar gezien het aanvalsgewijze karakter en de symptomen moet ik aan een feochromocytoom denken. Maar zou dus echt niet weten of dat bij paarden ook voorkomt en of je dat bij dieren makkelijk kunt uitzoeken. Maar je zou het eens aan een dierenarts voor kunnen leggen als er niets uit het EEG komt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:22

Gomir, wat is dat? Ik kan wel googlen hoor, maar ik hoor het graag van jou wat dat bij mensen is...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 02:03

Jet schreef:
Wel jammer dat ze niet eerder lijken te hebben uitgelegd dat de uitslag zo lang op zich kan laten wachten. Ik vind het tenminste best lang.

Wel fijn dat je haar weer kan ophalen, wie weet is er toch iets doorbroken en heeft ze er zomaar ineens nu geen last meer van... Het lastige is ook natuurlijk dat het nu ook al een jaar niet gebeurd was en dat ze ook al op de andere kliniek gestaan had tussendoor...

Ik blijf voor je duimen dat het een oplosbaar iets is hoor!!!

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd of staat het er niet duidelijk. Maar dit gedrag speelt al een jaar. Dus het is een jaar geleden voor de eerste keer begonnen , en de ene keer is dit wekelijks en soms maandelijks.

Ik ben ook erg benieuwd wat dat inhoud Gomir.

Ze staat weer lekker thuis , morgen ochtend weer de wei in met mijn andere paard.