Winter voeren en bijvoeren? Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:04

De eenzijdige voeding van de pulp maak ik me niet heel druk om als het in kleine hoeveelheden gevoerd wordt. Met een vitamine korreltje er bij is het een goed gezond hapje. Paardje eet gezonde vezels, een gezond hapje voor de darmflora, en de juiste hoeveelheden vitamines en mineralen krijgt het binnen wt niet gebeurt met een schepje brok. Bovendien is het ook nog goed betaalbaar voor ts.

Hooi is het mooist natuurlijk maar dat is lastig. Dan moet ts iets anders bedenken.

Ts de pulp van de welkoop is prima. Met gekookt water er over is het met 20 minuten ook geweekt en uit elkaar gevallen.
Vitamine korreltje heeft pavo ook, al zou ik persoonlijk voor een ander soort kiezen maar de pavo vitamines zijn goed genoeg.
De koek wordt ook graag gegeten maar zit vol suiker en zetmeel, dat zou ik niet aan jouw paard voeren gezien het snel te dik wordt.
Mijn pony krijgt reformin plus. Goed koop en hij doet er heel lang mee, en hij doet het er goed op ook.
Vooral in de winter is er weinig vitamine E in het gras en ruwvoer, dat zit hier extra in.

Hoe is de wei momenteel? Is het gras al kort?

Hamstertje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:48

Wij gaven ons paard in de winter altijd onbeperkt hooi, en ook een voedingssupplement en dat heette Summer fit. Dat mag elk paard hebben in de winter volgens mij. :j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:50

Summer fit is een suikerbom. Kan je beter vitalbix geven of force van marstall en anders als je een koek wil.geven dan die van marstall

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:23

Ik gaf altijd dieet mix. Mijn laatste pony was ook snel rond en in deze voeding zit weinig.
Bij de welkoop 15 euro per zak.
Geef het nu mijn Shetlanders ook nog elke dag een handje.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:59

Equifyt de herbs, daar heb ik goede ervaring mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:07

De oplossing is hier niet als eerste pulp en krachtvoer maar hooi.
Hooi houdt de kachel van het paard warm.
Hij heeft de hele dag hooi nodig.

Daarnaast heeft hij voor de vitamine brokjes nodig.
Koop een emmertje Martsal vito of Metazoa broxxx
Daar hebben ze maar ongeveer 200 gram van nodig per dag( staat op de verpakking)
Maar de rest is hooi hooi hooi.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:16

Ik heb de herbs van equifyt, dat zijn cubes van ruwvoer, allerlei grassen, heel fijn spul..dat maak ik nat, dan krijg ik een flinke berg uit een voerschep, daar roer ik de vitaminepoeder door...in de cubes zitten trouwens ook vitamines en mineralen...heel natuurlijk voer...heel smakelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:25

Indestal schreef:
Ik heb de herbs van equifyt, dat zijn cubes van ruwvoer, allerlei grassen, heel fijn spul..dat maak ik nat, dan krijg ik een flinke berg uit een voerschep, daar roer ik de vitaminepoeder door...in de cubes zitten trouwens ook vitamines en mineralen...heel natuurlijk voer...heel smakelijk.

En hoe lang doet hij daar over?
Uren en uren?

Want daar gaat het over. Toch?
Hij moet geen voer hebben waar hij tien minuutjes over doet zoals met een slobber van bieten pulp.
Zijn maag moet bijna de hele dag vol zitten zoals met hooi.
En ik heb begrepen uit de OP dat dit niet het geval is.

Als dat wel zo is dan mijn excuses, dan heb ik de OP verkeerd opgevat :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:46

Carli Wafer is een fijn product om je paard bij te geven. Dit zijn dikke brokken geperst alvalfa en daarin een beetje spelt vermengd. Geen suikers toegevoegd. Doen ze heel lang mee
Google het maar eens

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:54

Ik las dat je hooi op pallets gaat leggen.
Als dat problemen geeft kan je ook hooi in een tuinkussenbox of kliko bewaren

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:57

Ik weet dat dit al vaker genoemd is, maar als je van plan bent het paard de hele winter op een schrale wei te laten staan, dan zul je toch iets met je ruwvoer moeten regelen!

Paarden zijn gemaakt om te grazen en uren per dag te eten. Daar ga je misschien kwa energie nog wel tegenop kunnen met alleen brok of muesli, maar wat betreft kauw-behoefte niet. Ja paard zal dus de allerkleinste sprietjes gras gaan eten, waardoor hij EN heel veel zand binnen krijgt en dus risico op zandkoliek. EN je houdt geen weiland meer over voor volgend jaar.

Weinig ruwvoer en veel krachtvoer (ja, ook muesli is krachtvoer) is recept voor problemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:07

Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties: elk paard heeft voldoende ruwvoer nodig. Waarom? Omdat hun darmen aan de gang te houden, maagzweren te voorkomen, zandkoliek te voorkomen en te zorgen dat ze zich in de winter goed op temperatuur kunnen houden.

Als je dat niet kunt vervoeren op je brommertje, kan je dat niet oplossen door in plaats daarvan krachtvoer te gaan geven. Krachtvoer is geen vervanger voor ruwvoer. http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... den-voeren

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:11

Je zal sowieso een voorraad hooi op de wei moeten bewaren. Elke dag met de brommer hooi brengen lijkt me niet erg praktisch en wanneer het begin te sneeuwen of te ijzelen is dat helemaal niet meer te doen.
Op pallets is niet ideaal, maar wel bruikbaar. Als je bang bent dat het vochtig wordt, dan op een dubbele laag pallets leggen. Stevig zeil erover en dat goed vastmaken.
Zoals hierboven al gezegd is hooi de basis en krachtvoer is een extra.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:14

Wat voor een beweging krijgt je paard? Want volgens mij heeft hij echt geen krachtvoer nodig hoor. Is het voor jou geen goede oplossing om die Pavo Summerfit koeken te gaan voeren? Vet makkelijk en je paard krijgt alles binnen. Wordt ie ook niet tonnetje rond :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:28

bruintje123 schreef:
Indestal schreef:

En hoe lang doet hij daar over?
Uren en uren?

Want daar gaat het over. Toch?
Hij moet geen voer hebben waar hij tien minuutjes over doet zoals met een slobber van bieten pulp.
Zijn maag moet bijna de hele dag vol zitten zoals met hooi.
En ik heb begrepen uit de OP dat dit niet het geval is.

Als dat wel zo is dan mijn excuses, dan heb ik de OP verkeerd opgevat :)

Nee het gaat over bijvoeren..dit krijgt hij als bijvoer om de vitaminen en mineralen te krijgen..dus geen brok of muesli. Natuurlijk verder hooi in een hooizak. Maar ik had begrepen dat het over bijvoeren gaat.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:38

Je paard is een sober ras, en meestal hebben sobere rassen niet zo veel krachtvoer nodig. Ik (met weidegenoten) voer 2 minishetten en een draver 2x per dag 5 volle hooinetten, en elke dag wat vitamine (wil nu dit gaan kopen: http://www.piafferuitersport.nl/verzorg ... brok-20-kg). Dat is ook zat. Ze moeten de hele dag ruwvoer hebben, omdat ze anders maagzweren kunnen krijgen (ze hebben hele sterke maagsappen die aan de gang moeten blijven) en omdat het simpelweg de basis is.

Bij ons op de wei kopen we meestal 500 kilo hooi voor €60 en dat bewaren we op een zeiltje en onder een zeiltje. Vitaminebrokjes of aanvulling gewoon in een ton bewaren en eens per dag 100gr per 100 kilo lichaamsgewicht geven. Ik denk zeker dat dit voor jouw pony ook een goed begin is.

Is het niet mogelijk om hooi op de wei te bewaren (is me onduidelijk?) dan zou ik zeker kijken voor een andere wei, of met de weide eigenaar de mogelijkheden overleggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:34

Sober ras 22+7= 29% suiker/zetmeel brok te geven lijkt mij geen goede optie.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:05

Hamstertje0 schreef:
Wij gaven ons paard in de winter altijd onbeperkt hooi, en ook een voedingssupplement en dat heette Summer fit. Dat mag elk paard hebben in de winter volgens mij. :j

Hier ook en doen ze het prima op.
Nog wortels erbij en prima voeding.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:14

als het paard blijkbaar normaal voldoende heeft aan gras alleen..
zou een goede kwaliteit hooi in ruimte hoeveelheid voldoende moeten zijn om hem op gewicht te houden lijkt mij..

grote baal op de wei zien te krijgen, goed afdekken en ruim hooi geven zou dan in orde moeten zijn..

als je maar 1x per dag kunt zou ik in het begin gewoon echt een grote bult (25 kilo of zo), neergooien en dan kijken wat hij daarmee doet.. als het even kan, s ochtends geven en een week of twee iedere avond even checken of er nog over is en zo ja hoeveel.. is het op, dan een kilo of 10 voor de nacht bijgeven.. Zo is hij 'vol' en zal hij overschakelen naar eten naar behoefte.. na een poosje zie je wellicht dat er van de 25 kilo savonds nog ruim voldoende over is, klein beetje erbij voor de nacht.. En zo kom je erachter wat de voedingsbehoefte is aan ruwvoer.. als dat bekend is kun je dat iedere dag geven en hoef je nog maar 1x per dag te gaan.. op voorwaarde dat je dus een watervoorziening hebt die niet binnen 20 uur bevroren is (vier uurtjes zonder is niet erg.. maar ze hebben water nodig om hooi te verteren.. geen water of te vast gevroren en ze stoppen met eten van hooi)