Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:21

Fis van de fell pony's geeft wel levende veulens, maar deze worden na een paar weken heel ziek en worden niet meer beter.
Hier is op te testen dus er hoeven geen zieke veulens geboren te worden, drager x drager geeft 25% kans op een ziek veulen. Drager x niet drager geeft geen zieke veulens.

eilleen333

Re: Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:29

Het plaveiselcelcarcinoom komt ook vaker voor bij Haflingers.
En zelf heb ik het al twee keer gezien bij een schimmel welshA, maar kon daar in de literatuur geen bewijs voor vinden. Voor de Haflinger wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:31

Een ontzettend nare, levenslange, erfelijke ziekte die vaak pas na jaren tot uiting komt en waar 20% van de Connemara's drager of lijder van is (komt ook alleen bij Connemara's voor) is de Hoof Wall Seperation Disease: hier kan inmiddels gelukkig sinds 2014 het DNA op getest worden.
Hier trouwens de link naar het statistische onderzoek: http://connemara-pony.blogspot.nl/p/blog-page_26.html

Het zou mooi zijn als hier een lijstje van zou komen, want bij honden- en kattenrassen is dat heel gebruikelijk, maar voor (ras)paardenhouders en fokkers steken nog steeds liever de koppen in het zand.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:41

Pascalle90 schreef:
Ik weet dat als je een PRE koopt bij een handelaar (dus niet in Nederland gefokt) dat dat vaak slachtpaarden zijn, uiteraard gaat het ook wel eens goed maar ik ken inmiddels enkele tientallen gevallen dat het niet goed gegaan is en het paard binnen enkele weken afgemaakt moest worden (of onbruikbaar is gebleken).

Ik weet niet waar deze mensen hun paard hebben gekocht.
Maar hier in spanje heb je genoeg handelaars/fokkers die wel goedgekeurde Pre´s verkopen.
Een handelaar blijft altijd een handelaar natuurlijk maakt in dit geval denk ik weinig uit waar het paard vandaan komt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:48

Connemarapony: HWSD, een ernstige afwijking vd hoefwand ( Hoofwall Separation Disease). De ziekte is autosomaal recessief, wat zo veel wil zeggen als erfelijk, waarbij er dragers ( hebben het gen 1 keer) zijn die geen last hebben, en lijders ( hebben het gen 2 x) die wel last hebben Gelukkig is hier sinds een ci 2 jaar op te testen, en er wordt ook getest gelukkig. Dragers hebben geen last, maar kunnen het gen wel doorgeven. Als een veulen het gen van beide ouders erft, dan is het lijder. In Nederland wordt er voor gezorgd ( door de serieuze fokkers) dat dragers alleen gekruist worden met vrije dieren, zodat er als het goed is geen lijders meer geboren worden.

Edit, ik zie dat xyzutu2 HWSD ook al noemde.

De link die zij geeft is van een specifieke groep die destijds de aandoening in kaart heeft gebracht, en geijverd heeft voor wetenschappelijk onderzoek.

Voor een Nederlandse, beknopte uitleg, zie http://connemara.nl/fokkerij/hwsd/
Laatst bijgewerkt door Punz op 31-10-16 23:52, in het totaal 2 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:49

Kwpn: enkele hengsten geven grotere "kans/gevoeligheid" op luchtzuigen/maagzweren.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:49

blensink schreef:
Pascalle90 schreef:
Ik weet dat als je een PRE koopt bij een handelaar (dus niet in Nederland gefokt) dat dat vaak slachtpaarden zijn, uiteraard gaat het ook wel eens goed maar ik ken inmiddels enkele tientallen gevallen dat het niet goed gegaan is en het paard binnen enkele weken afgemaakt moest worden (of onbruikbaar is gebleken).

Ik weet niet waar deze mensen hun paard hebben gekocht.
Maar hier in spanje heb je genoeg handelaars/fokkers die wel goedgekeurde Pre´s verkopen.
Een handelaar blijft altijd een handelaar natuurlijk maakt in dit geval denk ik weinig uit waar het paard vandaan komt.

Ja ik bedoel handelaren hier in Nederland. Ze staan er een beetje om bekend dat ze het afval van Spanje verkopen. In Spanje zelf houden ze de goede paarden en de paarden die eigenlijk niet meer verkocht zouden mogen worden die worden met enige regelmaat door verhandeld naar Nederland (ook regelmatig zonder dat de fokker daarvan op de hoogte is)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:51

Quarters zijn vaak ook gevoeliger voor luchtzuigen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:53

Sportpaarden met beroerd stalmanagement zijn vaak gevoelig voor luchtzuigen.
Zou hier geen ras aan durven linken.......wel een algemene wijze van paarden houden...

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:55

Mwah, zie toch vaak op stallen met meerdere rassen dat de Quarters de luchtzuigers zijn..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:57

Punz schreef:
Sportpaarden met beroerd stalmanagement zijn vaak gevoelig voor luchtzuigen.
Zou hier geen ras aan durven linken.......wel een algemene wijze van paarden houden...

Absoluut mee eens dat management een grote invloed heeft, maar toch zijn er bij het kwpn een paar hengsten aan te wijzen die gemiddeld meer nakomelingen hebben die luchtzuigen dan andere goedgekeurde hengsten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:32

[quote="
Geen ras, maar de kleur roan ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet [/quote]

dan zouden er heel veel niet levensvatbare trekpaarden zijn!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:46

kwita schreef:
Citaat:
Geen ras, maar de kleur roan ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet

dan zouden er heel veel niet levensvatbare trekpaarden zijn!

Klopt, het is ondertussen aangetoond dat homozygoot roan niet lethaal hoeft te zijn:
"Although it has been suggested that Roan is a homozygous lethal, evidence from the Quarter Horse breed indicates otherwise. Production records have documented the existence of Roan Quarter Horses that produce 100% Roan foals. DNA tests have confirmed homozygosity in the genomic region that contains the Roan gene."

De huidige hypothese is dat er meerdere soorten roan zijn (zoals splash) waarbij de ene vorm homozygoot lethaal is en de andere niet. Maar omdat de precieze locatie van het gen nog onbekend is blijft het een beetje gokken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:54

Maar de kleur roan geeft hoe dan ook een risico te geven op problemen. Dan is de informatie ietwat achterhaald, maar "voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast" :o .

Probleem is natuurlijk dat in sommige gevallen de dracht niet ontstaat of dat het embryo overlijdt en geresorbeerd wordt bij bepaalde ( homozygote ) roan kruisingen; splash is niet altijd even makkelijk te herkennen. Dat een bepaalde kleur bestaat wil niet zeggen dat deze geen ziektes geeft. Er bestaan ook frame overo Paints, maar een kruising van 2 frame overo's geeft 25% kans op een niet levensvatbaar homozygoot ( lethal white) veulen......daarom bestaan er geen homozygote frame overo's.

Wel interessant, waar kan ik die informatie over de roan kleur vinden?
Laatst bijgewerkt door ElCid op 01-11-16 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:54

Ik heb ook altijd begrepen dat Friezen erfelijk zwakkere uhh ligamenten heeft ofzo en daarom snel geblesseerd zijn?

Overigens geloof ik echt wel dat Friezen en Amerikaanse rassen duidelijk erfelijk een stuk meer belast zijn, immers hoe meer mensen zich ermee gaan bemoeien op een ideaal plaatje en niet op gezondheid; recept voor problemen..

Over dat Roan heb ik echt nog nooit gehoord....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:58

ElCid schreef:
Maar de kleur roan geeft hoe dan ook een risico te geven op problemen. Dan is de informatie ietwat achterhaald, maar "voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast" :o .

Wel interessant, waar kan ik die informatie vinden?

http://articles.extension.org/pages/367 ... ere-a-gene
Dit is een beginnetje, zit nu op mobiel maar zal thuis even recenter werk zoeken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:02

mooney schreef:
ElCid schreef:

Wel interessant, waar kan ik die informatie vinden?

http://articles.extension.org/pages/367 ... ere-a-gene
Dit is een beginnetje, zit nu op mobiel maar zal thuis even recenter werk zoeken

Dank je. Altijd interessant om meer te lezen over dergelijke verervingen, zou fijn zijn als ze daarin het naadje van de kous vinden. Ik zie de rest wel verschijnen +:)+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:07

Toydoll schreef:
Ik heb ook altijd begrepen dat Friezen erfelijk zwakkere uhh ligamenten heeft ofzo en daarom snel geblesseerd zijn?

Overigens geloof ik echt wel dat Friezen en Amerikaanse rassen duidelijk erfelijk een stuk meer belast zijn, immers hoe meer mensen zich ermee gaan bemoeien op een ideaal plaatje en niet op gezondheid; recept voor problemen..

Bedenk ook dat het KFPS een gesloten stamboek is die bijna uitgestorven was, weer opgebouwd is en een periode van grote populariteit heeft gehad. Die recessieve genen zijn dus veel meer verankerd doordat er maar 3 hengsten 'over' waren en geen nieuw bloed in komt.
Dat zal je bij meer kleine gesloten stamboeken tegenkomen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:09

Toydoll schreef:

Momenteel wordt er steeds meer aandacht besteed aan de erfelijke ziektes binnen de Amerikaans rassen. Zo wordt er bij de Quarters bijv. al op het papier vermeld of ze het HYPP gen dragen en of dat in de hetero/ homzygote versie is, zijn er heel veel fokkers teruggekomen op het kruisen van 2 frame overo's ( OLWS) , ziektes als Herda worden ook steeds serieuzer genomen, net als PSSM, al komt dat bij meerdere rassen voor. Sinds de introductie van de 5 panel test zijn ook veel meer mensen op de hoogte van de ziektes en is het dus ook mogelijk dat er meer maatregelen worden genomen.

Het fokken op een ideaal plaatje bij de Amerikaanse rassen is zeer betrekkelijk ( behalve bij de Halter paarden waar dan ook een aantal kwalen vandaan komen); de verscheidenheid in types binnen deze rassen is zo groot dat dat plaatje niet echt meer bestaat, er wordt veel meer op prestatie gefokt. Als je bijv. een pleasure paard naast een ranch horse zet, zal je nauwelijks/ niet kunnen geloven dat het om hetzelfde ras gaat.........

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 23:54

Ik heb even gesplitst op ras, groep en kleur. Hoop dat de verdeling zo beter is en overzichtelijker.
Ook met een modje overlegd en zij zullen t.z.t. af en toe een update van de lijst in de OP zetten, zodat men niet telkens het hele topic door hoeft te scrollen als zij op zoek zijn naar deze informatie.
Het gaat nu niet meer om wat ik zoek (eigenlijk alleen een link naar een website met deze informatie) maar om met z'n allen een zo'n goed mogelijke lijst te kunnen samenstellen.

Rassen:
American Appaloosa: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA), Hoefproblemen (kanker),
Arabier: scid/ca/lfs, kissing spine (aangeboren in bepaalde lijnen)
Camarque: spat (en borreliose of andere chronische tekenziekten als ze uit hun herkomstland komen)
Connemara's: Hoof Wall Seperation Disease (HWSD)
Engelse volbloeden: Gevoelige hoeven, RAR, KS
Fell Pony: Foal Immunodeficiency Syndrome (FIS); niet levensvatbare veulens
Friezen: bevallingsproblemen, cpl, aorta ruptuur, mega oesophagus, mok, mijten, eczeem, patella fixatie, dwerggroei (genetisch), waterhoofden (genetisch), zwakke rug, verbening hoefkraakbeen, zwakkere ligamenten,
Haflingers: zeer slechte hoefgroei en hoefkwaliteit, PSSM, plaveiselcelcarcinoom
IJslander: eorth, spat, Eczeem
Kwpn: OCD, Allerhande been- en rug gebreken,
New Forest: Myotonie
Paints: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA), OLWS ( Lethal White Syndrom)
PRE:
Quarters: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA)
Shetlanders: Losse knieën, dwerggroei
Shire: Problemen bij bevalling (naar buiten geperste baarmoeders), Zomer eczeem, mok, afwijkende hoefstand (vooral bij import paarden)
Tinkers: PSSM, mok, mijt

Groepen:
Grote (1.70+) langgelijnde paarden: vergroot risico op darmdraaiingen en cornage
Kruising koudbloed x warmbloed: PSSM (Veel koudbloedrassen dragen/hebben pssm maar tonen geen symptomen, maar bij warmbloeden gaat het bijna altijd mis)
Minipaarden: dwerggroei
Rustiek (haflinger, fjord, ijslander etc): hoefbevangenheid, vanwege te te rijke voeding in onze contreien, eczeem, IR
Trekpaarden: CPL, mok, mijten

Kleuren:
Appaloosa: maanblindheid, Uveiitis, nachtblindheid CSNB,
Roan: ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet levensvatbare ( lethal white) veulens opleveren, die worden geresorbeerd tijdens de dracht
Schimmels: melanomen
Splashed white gen (bepaalde aftekening): hebben een grotere kans op aangeboren doofheid, vooral als de oren ook wit zijn. Deze aftekeningen komen vooral veel voor bij Quarters en Paints, ook steeds meer bij miniatuurpaarden
Laatst bijgewerkt door Daphara op 02-11-16 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 00:01

Trouwens, ik zie dat luchtzuigen genoemd wordt, valt dit onder medische gebreken?
Mijt eigenlijk ook niet, maar dat is wel medisch behandelbaar, luchtzuigen is niet medisch te behandelen, omdat dit een gedragsprobleem is, toch?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:06

Pre: OCD

De Pre kan overigens ook in het rijtje rustiek

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:06

Luchtzuigen komt vrijwel altijd voort uit maagzweren (vandaar dat het vaak ontstaat bij net gespeende veulens, paarden op klinieken en 3-jarigen die uit de opfok komen en dan opeens op stal met krachtvoer en beperkt ruwvoer komen) en die zijn met medicatie en aangepaste huisvesting en voeding wel te behandelen. Het volledige gedrag hoeft niet weg te gaan, maar vermindert er wel sterk door en daarnaast zijn, op het slijten van de tanden na, de medische problemen daardoor ook weg.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 00:12

Mizora schreef:
Luchtzuigen komt vrijwel altijd voort uit maagzweren (vandaar dat het vaak ontstaat bij net gespeende veulens, paarden op klinieken en 3-jarigen die uit de opfok komen en dan opeens op stal met krachtvoer en beperkt ruwvoer komen) en die zijn met medicatie en aangepaste huisvesting en voeding wel te behandelen. Het volledige gedrag hoeft niet weg te gaan, maar vermindert er wel sterk door en daarnaast zijn, op het slijten van de tanden na, de medische problemen daardoor ook weg.

Wist ik niet, weer wat geleerd!
Hoort dit dan bij een ras of groep specifiek thuis (omdat het vaker voor komt) of is dit algemeen zo bij alle rassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:13

Ik durfde PRE niet aan OCD's te koppelen, maar misschien moet dat toch? De enige bron van kennis die ik daarvoor had was namelijk dat mijn zusje haar KWPNer liet scannen op OCD's en ik zei dat ze op die kliniek vast omkwamen in de OCD-KWPNers, en ik toen te horen kreeg dat ze juist veel PRE's/Andalusiers met OCD's kregen. Zij koppelden dat zelf aan te veel op de voorhand gefokt met te zware halzen.
Ik weet natuurlijk niet of die PRE's/Anda's in Nederland gefokt waren of import waren en op welke leeftijd ze hoe zwaar bereden werden, maar dat verbaasde mij enorm.
Wat is jouw bron voor OCD's bij deze rassen?