Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pascalle90 schreef:Ik weet dat als je een PRE koopt bij een handelaar (dus niet in Nederland gefokt) dat dat vaak slachtpaarden zijn, uiteraard gaat het ook wel eens goed maar ik ken inmiddels enkele tientallen gevallen dat het niet goed gegaan is en het paard binnen enkele weken afgemaakt moest worden (of onbruikbaar is gebleken).
blensink schreef:Pascalle90 schreef:Ik weet dat als je een PRE koopt bij een handelaar (dus niet in Nederland gefokt) dat dat vaak slachtpaarden zijn, uiteraard gaat het ook wel eens goed maar ik ken inmiddels enkele tientallen gevallen dat het niet goed gegaan is en het paard binnen enkele weken afgemaakt moest worden (of onbruikbaar is gebleken).
Ik weet niet waar deze mensen hun paard hebben gekocht.
Maar hier in spanje heb je genoeg handelaars/fokkers die wel goedgekeurde Pre´s verkopen.
Een handelaar blijft altijd een handelaar natuurlijk maakt in dit geval denk ik weinig uit waar het paard vandaan komt.
Punz schreef:Sportpaarden met beroerd stalmanagement zijn vaak gevoelig voor luchtzuigen.
Zou hier geen ras aan durven linken.......wel een algemene wijze van paarden houden...
kwita schreef:Citaat:Geen ras, maar de kleur roan ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet
dan zouden er heel veel niet levensvatbare trekpaarden zijn!
ElCid schreef:Maar de kleur roan geeft hoe dan ook een risico te geven op problemen. Dan is de informatie ietwat achterhaald, maar "voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast".
Wel interessant, waar kan ik die informatie vinden?
mooney schreef:ElCid schreef:Maar de kleur roan geeft hoe dan ook een risico te geven op problemen. Dan is de informatie ietwat achterhaald, maar "voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast".
Wel interessant, waar kan ik die informatie vinden?
http://articles.extension.org/pages/367 ... ere-a-gene
Dit is een beginnetje, zit nu op mobiel maar zal thuis even recenter werk zoeken
Toydoll schreef:Ik heb ook altijd begrepen dat Friezen erfelijk zwakkere uhh ligamenten heeft ofzo en daarom snel geblesseerd zijn?
Overigens geloof ik echt wel dat Friezen en Amerikaanse rassen duidelijk erfelijk een stuk meer belast zijn, immers hoe meer mensen zich ermee gaan bemoeien op een ideaal plaatje en niet op gezondheid; recept voor problemen..
Over dat Roan heb ik echt nog nooit gehoord....
Toydoll schreef:Ik heb ook altijd begrepen dat Friezen erfelijk zwakkere uhh ligamenten heeft ofzo en daarom snel geblesseerd zijn?
Overigens geloof ik echt wel dat Friezen en Amerikaanse rassen duidelijk erfelijk een stuk meer belast zijn, immers hoe meer mensen zich ermee gaan bemoeien op een ideaal plaatje en niet op gezondheid; recept voor problemen..
Over dat Roan heb ik echt nog nooit gehoord....
Mizora schreef:Luchtzuigen komt vrijwel altijd voort uit maagzweren (vandaar dat het vaak ontstaat bij net gespeende veulens, paarden op klinieken en 3-jarigen die uit de opfok komen en dan opeens op stal met krachtvoer en beperkt ruwvoer komen) en die zijn met medicatie en aangepaste huisvesting en voeding wel te behandelen. Het volledige gedrag hoeft niet weg te gaan, maar vermindert er wel sterk door en daarnaast zijn, op het slijten van de tanden na, de medische problemen daardoor ook weg.