Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:11

Dan zijn de strotouwtjes daar van slechtere kwaliteit dan hier, die krijg je hier nl echt niet stuk getrokken.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:34

Wat een naar ongeluk TS

Je zegt dat ze de volledige rug wel hebben afgetast, maar als hij alleen achteraan een beetje atactisch is en hij een klap heeft gemaakt, kan er toch ook eventueel een probleem wat verder zitten.
Maar ik ga er van uit dat dat wel al goed onderzocht is geweest.

Dit is toch wel een letsel dat tijd vraagt om te herstellen, dus veel succes ermee!
Over vaststaan kan ik je geen tips geven, mijn pony stond altijd los eventueel met wat hooi om aan te knabbelen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 22:06

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik heb nog niet op iedere reactie gereageerd maar dat betekent niet dat ik het niet waardeer.

Vorige week is de fysio geweest. Lichamelijk onderzoek gedaan, een behandeling gedaan en ik mocht starten met dagelijks kort longeren. Waarschijnlijk komt het nu aan op de spieren weer los krijgen. De wervels hebben genoeg kans gehad om te genezen heb ik begrepen, nu is het een kwestie van de pony wat meer te laten bewegen. Hij is met zijn achterbenen wel wat vertraagd maar niet extreem. Kon ook al voor het ongeluk zijn. Hij red zich er in ieder geval wel goed mee want je ziet het niet echt goed terug in zijn gangen.

Ik ben erg benieuwd hoe de revalidatie zal gaan. De fysio is optimistisch. :)
Het is in ieder geval fijn om weer elke dag kort iets te mogen doen met mijn kleine Boef!

Edit: het leren stilstaan is nogal onbegonnen werk tot nu toe. Ik geef het nog niet op maar zodra hij stil moet staan is het plotseling een hele drukke pony. Met longeren is hij echt heel erg rustig en braaf en luistert hij als een engeltje. Zodra hij maar iets mag doen, dan is het goed. Stilstaan is echt niet zijn ding...
Ik wil proberen of ik hem kan leren dat zodra ik het halstertouw naar beneden laat hangen op de grond, dat hij dan stilstaat. Lukt welgeteld 5 seconden. Zodra ik ga borstelen gaat ie lopen. Ik zet hem dan terug maar dit kan hij gerust een uur volhouden en zover gaat mijn geduld niet. Ik probeer nu om hele korte momentjes te belonen en dan te stoppen. Echter kom ik nu natuurlijk nooit aan poetsen toe totdat hij leert om stil te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:23

Veel sterkte ts.

Wat ik vroeger deed toen mijn grote paard zo ongeveer elk halster en toebehoren had gesloopt, was het halstertouw naar achter over de hals gooien, dan had ik iets wat ik grijpen kon als ze aan de wandel ging, direct weer je commando voor stil staan geven, komt het er uiteindelijk wel in...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:30

Tipje
Gooi een plak hooi neer bij het poetsen. En geef het commando sta stil
Dan lekker poetsen
En elke dag minder hooi, dan lwert hij vanzelf dat hij moet stil staan. En kan hij zijn stress weg kauwen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 06:42

Kom op zeg, leren stilstaan moet ie leren als oefening, niet omdat je hem bezig houdt met hooi!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:38

5 seconden is ook al goed hoor TS! Vanuit daar kan je uitbouwen. Ik zou ook geen uur lang proberen dit te oefenen. Gewoon het commando geven, een paar stappen naar achteren doen. Staat hij stil: belonen. Een paar keer dit herhalen en dan stoppen. Hij moet het leuk vinden om stil te mogen staan en ik denk dat je dit alleen bereikt door veel kort te oefenen.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:55

en als je eerst longeert en daarna pas poetst? lukt het stilstaan dan beter?

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:25

Unleash schreef:
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik heb nog niet op iedere reactie gereageerd maar dat betekent niet dat ik het niet waardeer.

Vorige week is de fysio geweest. Lichamelijk onderzoek gedaan, een behandeling gedaan en ik mocht starten met dagelijks kort longeren. Waarschijnlijk komt het nu aan op de spieren weer los krijgen. De wervels hebben genoeg kans gehad om te genezen heb ik begrepen, nu is het een kwestie van de pony wat meer te laten bewegen. Hij is met zijn achterbenen wel wat vertraagd maar niet extreem. Kon ook al voor het ongeluk zijn. Hij red zich er in ieder geval wel goed mee want je ziet het niet echt goed terug in zijn gangen.

Ik ben erg benieuwd hoe de revalidatie zal gaan. De fysio is optimistisch. :)
Het is in ieder geval fijn om weer elke dag kort iets te mogen doen met mijn kleine Boef!

Edit: het leren stilstaan is nogal onbegonnen werk tot nu toe. Ik geef het nog niet op maar zodra hij stil moet staan is het plotseling een hele drukke pony. Met longeren is hij echt heel erg rustig en braaf en luistert hij als een engeltje. Zodra hij maar iets mag doen, dan is het goed. Stilstaan is echt niet zijn ding...
Ik wil proberen of ik hem kan leren dat zodra ik het halstertouw naar beneden laat hangen op de grond, dat hij dan stilstaat. Lukt welgeteld 5 seconden. Zodra ik ga borstelen gaat ie lopen. Ik zet hem dan terug maar dit kan hij gerust een uur volhouden en zover gaat mijn geduld niet. Ik probeer nu om hele korte momentjes te belonen en dan te stoppen. Echter kom ik nu natuurlijk nooit aan poetsen toe totdat hij leert om stil te staan.

Leren stilstaan is echt niet moeilijk maar wordt vaak helemaal verkeerd "aangevlogen". Je moet er geen truukje van maken of een commando er aan willen plakken. Stilstaan opzich moet je paard rust in het hoofd geven. Je kunt het niet afdwingen.

De beste weg is al het drukke gedrag volledig te negeren. Als staat ie op twee benen achterste voren je reageert NIET. Je wordt niet boos maar je laat hem in zijn sop gaar koken. Desnoods een uur lang. Het enige moment wanneer je aandacht aan hem besteedt is het moment waarop hij even stilstaat. Dan krijgt hij een aai, wat aandacht om het eender wat. Wordt hij druk loop je weg, zonder hem een blik waardig te gunnen of hem een reprimande te geven, ook maar een woord tegen hem te zeggen, laat staan roepen of schreeuwen. Op deze momenten bestaat hij als het ware niet voor je.Binnen een week weet je paard drommels goed dat stilstaan aandacht betekend. En dat gedribbel, gepanikeer, drukdoenerij hem helemaal niets op levert! Werk bij ieder paard, ieder ras, iedere leeftijd. je paard kan daarna gewoon langere tijden rustig op de wasplaats blijven staan.

Het probleem zit em niet in het paard maar in de eigenaar die het probleem onbewust in stand houdt.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 18:20

Haha 5 reacties, 5 methodes.

Na longeren poetsen kan ik eens proberen. Voor mijn gevoel maakt het niet zoveel uit, behalve als hij echt afgemat is.

Op de manier van Foetsji wil ik even reageren want ik vraag me af in wat voor soort omgeving je dit oefent? Ik heb een poetsplaats in de stal gang. Als ik mijn pony los heb staan en ik negeer hem, dan gaat hij alle voertonnen omgooien en lostrekken, met halsters aan de haakjes spelen, touwen van de muur trekken, het hooi aan het einde van de gang opeten, mijn radio van de schap gooien. Op borstels kauwen.

Buiten loopt hij dan gewoon weg, gaat grazen of als we in het zand staan speelt hij met het zand. Als ik hem negeer, dan denkt hij OK doei en vermaakt hij zichzelf wel weer.

Waar stel je voor dat ik dit ga oefenen? Ik kan het natuurlijk allemaal proberen maar ik schat zo in dat ik dit wel in een extreem saaie omgeving moet gaan oefenen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:33

Om de methode van Foetsji moet ik ook lachen,als beelddenker zie ik het al voor me.De mijne zou of haar nek gebroken hebben of Foetsjie zijn.Terug de wei op.

De mijne heeft ook een paar keer gehangen maar bij mij was het opgelost met een touw met een stuk rubber er in,als ze ging hangen gaf dat mee ,sindsdien doet ze het niet meer.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 21:43

Mijn pony hangt trouwens niet hè! Even voor de duidelijkheid. Hij is alleen gewoon zo stom dat hij zich per ongeluk ophangt door zijn geklooi als hij vast staat.
Hij is erg ongeduldig of speels of aandacht smekend (wat het dan ook mg zijn) dat hij zich in de nesten werkt maar een echte hanger is hij gelukkig niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:48

Maar als je hem dan kort genoeg zet kan hij toch ook niet onder zijn touw raken?Ik zet ze of kort als ik er mee bezig ben, of ik laat ze los staan en laat ze van een bak hooi frullen.Meestal doe ik dat als ik lang bezig ben met toiletteren, benen opscheren ,kroonrandjes netjes maken en zo.
Als ze kort gebonden staat begint ze wel eens aan de knoop te frullen ,maar dan is een ferm ,nee genoeg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:51

Hij hangt niet.
Dus zo kort zetten dat hij niet kan 'kloten' of op de grond friemelen.
Dan kan hij echt niet onder zijn touw komen en in paniek raken.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:03

Ik mag er toch op zijn minst vanuit gaan dat jullie het paard keurig tussen twee kettingen met paniekhaken op een veilige plek " wasplaats " vast zetten. Los laten lopen door de stalgang en zich dood laten vreten aan de inhoud van de voertonnen lijkt mij zacht gezegd niet wenselijk.

Zorg dat je de zaakjes op orde hebt. Je paard op een veilige plek en op een veilige manier vast zet. Als dat er in basis al niet eens is dan zal chaos eerder een regel dan uitzondering zijn.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 17:17

Mmm... volgens mij praten we nogal langs elkaar heen en snapt niet iedereen echt de essentie van mijn verhaal.

Foetsji, als je mijn verhaal echt hebt gelezen snap je dat ik mijn pony nu NIET vast zet op de poetsplaats vanwege een nogal ernstige nekblessure.

En ja. Helaas, zelfs met touw heel kort krijgt hij het voor elkaar om zich eraan op te hangen. Mischien omdat het een kleine A pony is? Geen idee.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:31

Unleash schreef:
Mmm... volgens mij praten we nogal langs elkaar heen en snapt niet iedereen echt de essentie van mijn verhaal.

Foetsji, als je mijn verhaal echt hebt gelezen snap je dat ik mijn pony nu NIET vast zet op de poetsplaats vanwege een nogal ernstige nekblessure.

En ja. Helaas, zelfs met touw heel kort krijgt hij het voor elkaar om zich eraan op te hangen. Mischien omdat het een kleine A pony is? Geen idee.

Ik heb het verhaal gelezen. In navolging daarop komen mensen met reacties waarop ik weer reageer.
Een daarvan was dat er zoals zo vaak " een uitzondering op de regel is" In het geval van jouw paard vind ik het losstaan net zo gevaarlijk als het verkeerd vaststaan. Met het losstaan is een ongeluk net zo snel gebeurd als met vaststaan.

Ik heb een heel klein hengstje en die staat gewoon op de "grote paarden wasplaats' alleen met extra lange kettingen. Voor alles is een oplossing. heeft je paard een dusdanige zware nekblessure dan poetste ik hem op stal. In een veilge afgesloten ruimte waarbij je in geval van een calamiteit direct kunt ingrijpen. Een paard met een serieuze blessure zoals de jouwe ging bij mij onder geen enkele voorwaarde los in een gangpad staan.....

In de beperkte ruimte van een stal kun je het paard ook veel beter trainen rustig te blijven staan. De grotere ruimte van een gangpad en de vele verleidingen die daar zijn, dragen niet bij tot een optimale training / opvoeding in het stilstaan.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:55

Ja de stal is op dit moment ook de beste optie inderdaad.

edit: Ohja, Boefjes stal is trouwens wel meer dan 4 bij 4. Er kunnen wel 10 Boefjes in. :')

Ik longeer hem nu elke dag kort op advies van de fysio (even paar minuten stappen en draven). Daarvoor moet ik natuurlijk hem even een halstertje om doen, longeerlijn vastmaken. Dit oefen ik nu in het gangpad.
Alles op zijn tijd. Uitgebreid poetsen zal in de paddock of in de stal moeten nu. Kort even stilstaan om op te tomen voor de fysio oefeningen gaat hopelijk straks ook steeds wat beter. Na een paar dagen oefenen denk ik wel dat er al iets verbetering in zit qua luisteren :)

Ik moet zeggen... het is wel echt verdomd lastig als iets heel normaals als even een paard vastzetten, ineens niet meer gaat. Het komt nu echt neer op gehoorzaamheid en dat is toch ook wel een erg goede oefeningen moet ik zeggen. Vooral met zo'n ADHD pony als Boefje.

Ik voel me alleen wel echt een zeur telkens. 'Boefje, NEE. Boefje, EH. HO! Terug!
Zodra hij even chill is zeg ik 'Goed zo Boef! Braaaf'. Maar voor hem is dat ALTIJD een teken om juist weer te gaan bewegen. Nu doe ik het maar even met een aai, want altijd zodra ik zeg dat hij braaf is doet hij op dat moment precies iets wat niet braaf is.

Gelukkig komt hij nog steeds blij naar mij toe elke keer dus het zal nog wel goed zitten. :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:11

Ik denk dat jij je pony op deze manier teveel en niet goed getimede feedback geeft. Ik ben niet genoeg thuis in grondwerk om je direct tips te kunnen geven, maar daar is echt winst te behalen voor jullie.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:28

Als je een paard longeert met een serieuze nekblessure dan is longeren aan een halster geen goed plan.
Doordat het touw aan de onderkant van de kaak is bevestigd gaat het paard altijd met iets gekantelde nekwervels. Er komt een soort knik zal ik maar zeggen.

Een kaptoom waarbij de longe bevestigd is midden boven op de neus zorgt dat deze valse knik niet ontstaat en de nekwervels in een natuurlijker houding kunnen blijven. Raar de de behandelaars daar niets van zeggen. Dat zijn de exacte punten waar je je het paard of goed of juist helemaal verkeerd in de nek belast.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:40

Kan je hem niet 'boven' zijn hoofd vastbinden. Dus dat het touw omhoog gaat ipv opzij/naar onder hangt in een boogje. Zoals de paarden op de mongol derby vast stonden (meende dat zij aan een lijn die boven hun hoofd liep vast stonden) zo voorkom je bv ook dat paarden hun benen in het touw krijgen. Kan morgen wel een foto plaatsen, nu via mobiel is moeilijk.

Foetsjie wil op jou toch reageren: hier staan ze zonder halster of touw 'geparkeerd' bij het zadelen, dat is het eerste dat ze hier leren. In het begin ligt het touw over de hals/rug zoals iemand al zei. Maar einddoel is gewoon zonder iets. Ik loop om het te leren regelmatig de weide in en ga snel 'poetsen' (borstel er twee stroken over halen, 5 sec. Dus). Laat ie het gebeuren: belonen en ik laat m weer gerust, hebben ze op die manier echt razend snel door. Dat brief je uit in tijd. Voor je het weet staan ze gewoon stil als je met ze bezig bent ongeacht waar. Hier staan ze altijd op weide. Zodra ik bij ze kom stoppen ze met grazen en ik doe wat ik wilde doen, geef ze een aai (in het begin een snoepje en een 'goedzo', eenmaal ze het kennen wordt het een aai en een goed zo.) en een flink/goed en wandel weg en dan doen zij ook weer wat ze deden, en in heb hier echt geen dieren staan die dood zijn maar het nog niet weten, 3 van de 4 zijn ongeduldige heethoofden en eentje was doodsbang voor mensen en al hun handelingen. Ze leren 'rust/veiligheid vinden' als ik ze stil zet. Stil staan = veilig rusten. Zelfs als ze schrikken gaan ze niet rennen. Zo lang ik 'ho' zeg is het oke, punt. :) wánt ze voelen zich veilig zolang ze zo bij me staan.
Veel kan er dan niet mis gaan. Minder dan wanneer ze vast staan iig.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:22

Ik zeg toch nergens dat je het een paard niet zou kunnen leren? Je kan een paard alles leren wat fysiek in hun kunne ligt. Als je maar weet hoe je het moet aanvliegen. En juist daar lijkt bij de TS het probleem te liggen. Een paard met én een blessure én (nog) niet het vermogen hebben rustig stil te blijven staan moet je niet los in een gangpad gaan parkeren. Dat is het beste recept voor nog meer ellende...

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:29

Unleash schreef:
Ik voel me alleen wel echt een zeur telkens. 'Boefje, NEE. Boefje, EH. HO! Terug!
Zodra hij even chill is zeg ik 'Goed zo Boef! Braaaf'. Maar voor hem is dat ALTIJD een teken om juist weer te gaan bewegen. Nu doe ik het maar even met een aai, want altijd zodra ik zeg dat hij braaf is doet hij op dat moment precies iets wat niet braaf is.

Gelukkig komt hij nog steeds blij naar mij toe elke keer dus het zal nog wel goed zitten. :P

Ik heb het al eerder geschreven, je moet helemaal NIETS zeggen op momenten dat hij NIET braaf is. Je negeert het. Als je het negeert weet hij op den duur dat negatief geen beloning geeft. Want aandacht is voor hem beloning. Ook negatieve aandacht is aandacht. Je zult dus echt zelf iets in je houding moeten gaan veranderen om de cirkel te door breken.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 00:31

Kaptoom heb ik wel eens naar gezocht maar tot nu toe nog niet eentje thuis liggen.

Ik longeerde veel dubbele longe voor het ongeluk, dus heb kaptoom op een gegeven moment wat achterwege gelaten. Maar vind het wel een goede opmerking.

De bedoeling is op dit moment om over te stappen van enkele naar dubbele longe deze week. Mijn pony kan dit, ik kan het redelijk en ik probeer zo wel het kantelen van het hoofd te voorkomen en de halshouding te controleren. Gisteren ging super, fijne aanleuning met lichte verbinding en stelling. Tempo was goed en pony begon ook te halstrekken en afkauwen. Ik denk je aan het longeren niet kan zien dat hij pijn heeft. Wel nog steeds tijdens grazen en aan de spier voelen.

Ook bedankt voor de rest van de reacties. :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 07:06

Ieder paard kan leren stilstaan. Bepaal zelf de ruimte die bij van je krijgt. Teken desnoods met stoepkrijt een vak om hem heem zodat je voor jezelf duidelijk hebt wat de grens is.
Zet je pony neer en geef hem een commando voor stilstaan. Ga niet poetsen of loop niet weg. Blijf voor hem staan en tel tot 10. Daarna prijs je 'm de hemel in. Beweegt hij binnen die 10 seconden? Dan herhaal je het patroon. Je zegt niks tegen 'm en zet hem gewoon weer op de plek terug. Zonder emotie! Je geeft weer het commando en je beloont hem pas na die 10 seconden.
Merk je dat 10 sec te lang is? Dan doe je vijf seconden.
Als je het idee hebt dat hij de link legt 'na braaf stilstaan krijg ik een beloning' dan kan je het met hele hele kleine stapjes uitbreiden. Stap 1 zou zijn om zelf een halve pas naar achteren te zetten. Stap '36' is dat je rondjes om hem heen kan lopen terwijl hij blijft staan. Stap '58'is dat je hem kan poetsen, naar de poetskist kan lopen, een nieuwe borstel pakken en weer terug kan lopen.

Belangrijk;
- beloon positief gedrag heel goed en consequent maar niet iedere seconde
- negeer negatief gedrag. Zet hem emotieloos terug als hij dit blijft staan. Roep ook niks tegen hem.
- start met een hele korte tijd dat hij stil moet staan. Focus je op het stilstaan, niet op het poetsen. Dat komt ooit wel.
- besef dat dit alles tijd kost en dat het voor de pony een stuk moeilijker is. Hij moet gaan ontdekken welk stukje van zijn gedrag bij jou de gewenste beloning teweeg brengt. Dit is een leerproces en moet je net zo zien als een paard onder het zadel beleren. Soms ga je drie stappen vooruit, dan weer twee achteruit.

Ik heb een pony die in de winter het borstelen van d'r buik niet fijn vindt. Normaal koos ze ervoor om weg te lopen en boos te kijken. Nu staat ze keurig stil te wachten. Ze heeft geleerd dat na het borstelen van je buik er een beloning volgt. Soms is dat een brokje maar meestal is een kriebel voldoende.