Pony met hoofdpijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 00:55

Koper schreef:
Het gaat niet om spiegelen. Het gaat om een fysiek probleem van een ander dragen. Zoals ontelbare dieren dat voor hun mens, en kinderen voor hun ouders (of verdere voorouders) doen.

goh... ik dacht echt dat dat soort dingen algemeen bekend zijn. Maar blijkbaar op bokt niet.

Gelukkig niet zeg...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 01:02

Mijn ervaring is dat dieren emoties, lasten, pijnen etc van je over kunnen nemen en daar fysieke klachten van kunnen krijgen.. dat doen mensen vaak ook onbewust voor elkaar en als dat teveel wordt krijgen wij ook fysieke klachten.. hoofdpijn is daar een klassiek voorbeeld van..

Ik herken het uit eigen ervaring.. ik stel het me zo voorstellen dat ik een rugzakje bij heb.. en ik heb tegen teveel dierbare mensen gezegd kom maar met jou last, ik stop het in mijn rugzak en draag het wel voor je.. dat gaat lange tijd goed, maar op Den duur wordt die rugzak je te zwaar.. dat zorgt psychische klachten die zich fysiek uitten.. depressiviteit, hoofdpijn, vermoeidheid.. maar ook gevoel van leegte, er alleen voor staan etc..
En in dat geval kun je door de hele medische molen gehaald worden, maar dat levert niets op..

Ik heb nog niet eerder gehoord dat paarden ook fysieke pijn overnemen.. weet eigenlijk niet of dat ook gebeurt.. psychische of eigenlijk energetisch dus wel.. en het ene paard doet dat sterker dan het andere.. ik denk dus dat daar de vraag van TS vandaan komt..

Wat je zegt klopt denk ik wel sokje.. Als de hoofdpijn van TS minder wordt, is de kans groot dat dat bij haar pony ook afneemt.. al zal het stukje wat door ppid komt uiteraard niet overgaan hierdoor

Maureen95

Re: Pony met hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 03:21

Koper ik ga je morgenochtend even een pbtje sturen. Ik heb een hele goede holistisch dierenarts voor je. Ze werkt ook in het midden van het land :) ik weet zeker dat zij je kan helpen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:52

Misschien een hele vervelende vraag voor je : Waarom MOET de pony nog een paar jaar mee! . Indien je weet dat een dier lijd en blijkbaar doet ze dat , ook wanneer je eigen conclusie klopt, dan zou het misschien eerder een optie zijn dat je zelf weer door de mallemolen gaat om van je eigen hoofdpijn af te komen zodat je pony er niet die van jou (naast de cushing tumor) bij heeft.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:02

Kurkuma+zwarte peper+plantaardige olie,golden paste..werkt licht pijnstillend.Gemberpoeder en msm samen werkt ook goed,maar gember kun je max 3 maanden geven en dan 2 weken niet omdat het anders de werking verliest

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:26

Koper schreef:
robert45 schreef:
Wie heeft dan geconstateerd dat je paard hoofdpijn heeft en hij dat van jou heeft overgenomen?

Zij :)

De conclusie was die van een therapeut. Die overigens mensen behandelt, geen paarden. Ik was daar voor mijzelf.

Ik vind het echt een raar verhaal.
Het enige dat je zeker weet is dat je paard cushing heeft, want dat is neem ik aan ooit vastgesteld?.
Ik ga ervan uit dat paard daar geen medicijnen voor krijgt, want dat wil je niet vertellen.
Verder neem je zomaar aan dat het paard hoofdpijn heeft omdat een humane zweeftherapeut die het paard uberhaupt nog niet eens heeft gezien, jou dat wijsmaakt.
En vervolgens ga je op zoek naar pijnbestrijding.

Ik krijg hier een heel erg "Sylvia Millecam" gevoel van, eerlijk gezegd.
Ga in vredesnaam naar de DA voor een goede diagnose. Dat je paard geen hoofdpijn kan hebben, hoor je mij niet zeggen. Maar kan ook zijn dat ze iets anders heeft en dat haar symptomen los staan van de cushing.
Als het wel het gevolg is van de cushing, kan de reguliere medicatie de klachten verminderen.
En ten slotte, als je paard pijn lijdt en de situatie uitzichtloos is, neem dan op tijd de enige juiste beslissing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:35

bigone schreef:
Misschien een hele vervelende vraag voor je : Waarom MOET de pony nog een paar jaar mee! . Indien je weet dat een dier lijd en blijkbaar doet ze dat , ook wanneer je eigen conclusie klopt, dan zou het misschien eerder een optie zijn dat je zelf weer door de mallemolen gaat om van je eigen hoofdpijn af te komen zodat je pony er niet die van jou (naast de cushing tumor) bij heeft.

Omdat ze over een paar jaar haar eigen opvolger moet opvoeden. Mijn pony is gezelschapspony omdat mijn ruin anders alleen staat en als zij er niet meer is moet er dus een andere pony zijn om haar in die zin te vervangen. Mijn pony heeft zelf 16 veulens gehad en veel andere veulens helpen opvoeden. Daar is ze goed in en ik wil straks graag een fatsoenlijk opgevoed veulen. Aangezien mijn ruin het wel heel leuk vindt om met jong spul te spelen maar hij op didactisch vlak niet zo veel voorstelt.

Daarom ook dat ik die pony nu zo veel mogelijk klachtenvrij wil hebben. Per pb heb ik gelukkig nog een paar handige tips gekregen :) Nadat mijn therapeut met mij aan de slag is geweest komt er iemand langs voor mijn pony. Maar eerst wil ik graag dat mijn energieën de boel zo min mogelijk verstoren zodat mijn pony zo goed mogelijk geholpen kan worden.

Freeride kurkumapasta krijgt ze sinds anderhalf jaar :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:41

Babootje schreef:
Maar kan ook zijn dat ze iets anders heeft en dat haar symptomen los staan van de cushing.
Als het wel het gevolg is van de cushing, kan de reguliere medicatie de klachten verminderen.

Tuurlijk, voor het zelfde geld is het een hormonaal probleem. Daarom ook dat ik in dit topic vraag om een goede therapeut die mijn pony kan helpen.

Daarnaast ben ik inderdaad op de hoogte dat de farmaceutische industrie momenteel niet verder komt dan wij van Boehringer Ingelheim adviseren Boehringer Ingelheim. Betekent dat dan dat ik daar genoegen me moet nemen? Natuurlijk niet. Het middel is in veel gevallen erger dan de kwaal. Ik zoek naar een goede oplossing en die heeft niet één dierenarts nog kunnen bieden.
Daarnaast gaat er hier, behalve voer, alleen oraal iets in mijn dieren als het iets in het verteringsstelsel moet doen. Ze worden bij voorbeeld wel eens ontwormd :+ Maar ik ga de maag en darmen niet zwaarder belasten dan nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:52

Dus daarom een dier met cushing maar laten staan zoals ie is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:56

Dat is gewoon het onthouden van goede zorg Koper. Er is een goed medicijn voor, waarom dat gewoon niet geven??

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:05

Koper schreef:
Mijn pony heeft hoofdpijn. Een deel van die hoofdpijn is energetisch, ze draagt een deel van mijn hoofdpijn (ik heb een jaar of 12 geleden een virus opgelopen met als restverschijnselen hoofdpijn, duizeligheid, moeheid, vergeetachtigheid enz). Een deel van de hoofdpijn van mijn merrie heeft denk ik ook een prozaïscher kant: ze heeft PPID.

Wat kan ik doen om haar hoofdpijn te verlichten? Kan ik iets doen? Osteo komt binnenkort weer langs, zij kan ook cranio-sacrale dingen en heeft de schedel van mijn pony al eerder behandeld.

Je kan nooit met zekerheid weten of jouw pony jouw hoofdpijn heeft overgenomen. Ook een Osteo kan het fout hebben! Als je pony cushing heeft is de kans heel groot dat de hoofdpijn hierdoor komt. Wat ik niet begrijp is dat je niet een reguliere dierenarts of kliniek belt voor advies. Wat de osteo heeft gezegd klinkt naar mijn idee wel erg zweverig.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:32

ik zit op mijn vingers en zeg niks, wat een flauwekul verhaal is dit

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:37

Om het zomaar als flauwekulverhaal af te doen, vind ik ook niet zo lekker. Er is meer tussen hemel en aarde en soms kan de reguliere geneeskunde gewoon niet zoveel doen. En dan zijn er gelukkig alternatieven. Ieder z'n smaak.
Er zijn mensen die letterlijk de pijn van een ander voelen. Ik zou er dan ook niet raar van opkijken als er ook dieren zijn met die eigenschappen. Een paard weet ook al welk humeur je hebt, nog voordat jij dat zelf doorhebt. En ik heb ook wel ervaringen waarvan ik achteraf dacht 'ze wist het'.

TS: ik hoop dat je uit je PB box een paar goede tips hebt kunnen vissen waar je verder mee komt. Ongeacht wat ervan gedacht en gevonden wordt. Jouw keuze, jouw paard, jouw portemonee ook, trouwens ;)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:54

Wat mijn vraag hierbij is: hoe is het mogelijk dat mensen meer vertrouwen hebben in zaken die niet aangetoond of wetenschappelijk bewezen kunnen worden boven wetenschappelijk bewezen geneeskunde.

Toevallig gister Radar gezien: kleine apparaatje wat magnetische golven moet tegengaan.... 1800 euro, werkelijk waarde 2,50..... Werking ( na wetenschappelijk onderzoek) 0,0000

Mensen geloven, wat ze willen geloven.... betalen war ze voor willen betalen...... onzin.....

Paard kan hoofdpijn hebben door een aantal redenen.... kun je opzoeken op internet.....daar zijn behandelingen en evt medicijnen voor... ( welke wetenschappelijk zijn onderzocht).
Een paard kan niet praten en is afhankelijk van het gezonde verstand van zijn eigenaar.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:03

Het is zeker geen vreemd idee dat dieren ook letterlijk pijn voelen en dragen voor anderen. Lichaamstaal, o.a. hun wijze van communiceren is ook niets anders dan in het lijf dingen voelen. Meevoelen met de ander, empathie, is niets meer dat dit fenomeen. Kuddedieren, mensen dus ook, zijn makkelijk in staat om in hun lijf te voelen waar de ander pijn heeft, of een blokkade. Daar is niks zweverigs aan en gewoon te leren. Begaafde artsen en verpleegkundigen hebben daar veel baat bij. Al zal dat weinig openlijk gezegd worden want het is blijkbaar niet wetenschappelijk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:12

Volgens mij heb je al iemand gevonden maar anders Linda van Diepen, osteopaat en acupuntuur en nog wat andere dingen (oa dierenarts). Zij komt in het midden van het land.

www.horseinmotion.nl

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:19

Wat ik me nog steeds afvraag: hoe zie je dat je paard hoofdpijn heeft?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:27

Hij komt dan meestal om een paracetamolletje bedelen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:31

Koper schreef:
Babootje schreef:
Maar kan ook zijn dat ze iets anders heeft en dat haar symptomen los staan van de cushing.

Tuurlijk, voor het zelfde geld is het een hormonaal probleem. Daarom ook dat ik in dit topic vraag om een goede therapeut die mijn pony kan helpen.

Daarnaast ben ik inderdaad op de hoogte dat de farmaceutische industrie momenteel niet verder komt dan wij van Boehringer Ingelheim adviseren Boehringer Ingelheim. Betekent dat dan dat ik daar genoegen me moet nemen? Natuurlijk niet. Het middel is in veel gevallen erger dan de kwaal. Ik zoek naar een goede oplossing en die heeft niet één dierenarts nog kunnen bieden.
Daarnaast gaat er hier, behalve voer, alleen oraal iets in mijn dieren als het iets in het verteringsstelsel moet doen. Ze worden bij voorbeeld wel eens ontwormd :+ Maar ik ga de maag en darmen niet zwaarder belasten dan nodig.

Pergolide is al jáááren behandeling nummer 1 op het gebied van Cushing. Boehringer heeft het pas sinds 4 jaar in het assortiment, daarvoor is het altijd als generiek middel voorgeschreven door dierenartsen (die er zelf dus niks aan verdienden, want je moest het toen nog halen bij de menselijke apotheek). Al sinds eind jaren '80. Dus het "wij van WC Eend" verhaal gaat absoluut niet op. Er zijn al gigantische onderzoeken verricht naar pergolide, waar het ook wordt vergeleken met bijv. 'natuurlijke behandelingen' zoals met monnikspeper. Pergolide staat met kop en schouders bovenaan qua effectiviteit en veiligheid.

Vind het echt bizar dat mensen vanwege 'eigen overtuigingen' dieren hun broodnodige medische zorg onthouden. Dat je zelf niks wilt slikken als je ziek bent moet je zelf weten. Maar een dier laten staan met pijn en een progressieve, chronische ziekte die het lichaam van binnen opvreet... Daar kan ik met m'n hoofd niet bij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:36

Dier naar mens en mens naar dier communicatie.
Het is nog maar weinig bekend.
Iedereen kan het, mist je er voor open staat.

Nee, dit is geen kwakzalverij. Waarom niet? Omdat ik het ook kan.
Maar, je mag vinden wat je vind. Mij boeit het niet wat je er van vind.

Drie jaar geleden ontdekte ik het, toen de hond op sterven lag.
Hij gaf mij beelden door, die ik ontving. Ik schrok, maar ipv af te sluiten ging ik door.
Later, door die opening, gingen ineens paarden op stal "Help!" roepen.
Verdriet, pijn, maar ook blijdschap.

Je voelt dingen, krijgt beelden binnen, geur, maar ook sommige kleuren.

Erg fijn! En... soms ook niet!!

Dus afschuiven, kan niet? Prima... maar als mensen die het wel geloven jou niet opdringen, hoeven mensen die het niet geloven dat ook niet te doen bij mensen die het wel geloven.

Er is meer, veel meer.

TS:
Eerlijk? Doorgaan met cushing tabletten, of een alternatieve geneeskunde toepassen maar wel door een gediplomeerd iemand.
Ik las cranio sacraal?
Raad ik aan.

Rommelen met middeltjes?
Raad ik ten zeerste af.

waarom? Elke middel, stofjes, kruidjes en poedertjes, hebben ook zo zijn tegenwerking.
JA, ook de natuurproducten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:38

Helemaal eens met Focussed, een ppid-paard wat pergolide bij voorbaat onthouden wordt, is het onthouden van zorg. Al blijft het zeer discutabel hoe Boehringer hier nu aan verdient, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:59

Ook ik kan het alleen maar eens zijn met Focussed: als je een Cushing/PPID-paard hebt, zet die dan alsjeblieft op pergolide/prascend! :(
Pergolide is niet uitgevonden door Boehringer en staat al tientallen jaren als enige middel tegen/bij Cushing/PPID bekend.

Als ik hier kijk naar de pony's die na de diagnose op Prascend zijn gezet dan zou het gewoon pure mishandeling zijn om ze dat te onthouden. Degene die de meeste last van van zijn PPID veranderde in een zombie, was helemaal in zichzelf opgesloten, was daardoor op geen enkele manier meer te trainen en wilde ook nauwelijks meer bewegen. De prascend had wel bijwerkingen bij het opbouwen, maar we hadden bijna meteen de oude pony terug. Ik kan me goed voorstellen dat ook hij door hoofdpijn zo passief werd maar dat was voor ons onzichtbaar - als jij daadwerkelijk kunt zien aan je pony dat ze hoofdpijn heeft, dan moet die wel echt verschrikkelijk zijn, want paarden laten pijn zolang ze het nog kunnen verdragen niet zien...

Aangezien hoofdpijn een van de belangrijkste symptomen van Cushing moet je daar gewoon Cushing-medicatie tegen geven en niet gaan rommelen met hoofdpijn pillen & papjes: je schrijft zelf dat je iets wilt dat de oorzaak van de hoofdpijn aanpakt en niet alleen de pijn dempt: dan moet je bij Cushing paarden gewoon prascend hebben, er is stomweg niets anders wat de oorzaak aanpakt.

Als je eenmaal prascend/pergolide geeft dan kun je de werking daarvan versterken/aanvullen met curcuma, monnikspeper, wilgentakken enz, maar alleen op die volgorde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:17

nynke55 schreef:
Wat ik me nog steeds afvraag: hoe zie je dat je paard hoofdpijn heeft?

Minn pony heeft ooit een zonnesteek gehad, en daardoor dus hoofdpijn.
Hij kneep zijn ogen dicht omdat het licht hem zeer deed,stond met zijn hoofd naar beneden en soms tegen een muur aan.
Dat was echt duidelijk hoofdpijn

Ik,wilde hier sowieso nog reageren, ik las namelijk dat koper zei dat de pony een halster niet fijn vond en een touw om de nek wel accepteerde.

Mijn pony heeft headshaking syndrome, kan zijn dat dat gekomen is na die zonnesteek.
Maar daardoor zijn zijn zenuwen in het hoofd overgevoelieg geworden, en kan hij ook slecht tegen de aanraking rondom dr neus.
Het gaat dsn om de trigemenus zenuw, duidelijke info staat hier wel.
http://joeyphilips.com/indicaties/headshaking/

Zou dus zeker kijken of er iets in die richting aan de hand kan zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 00:06

Ir111 schreef:
Volgens mij heb je al iemand gevonden maar anders Linda van Diepen, osteopaat en acupuntuur en nog wat andere dingen (oa dierenarts). Zij komt in het midden van het land.

http://www.horseinmotion.nl

Haar heb ik wel eens aan het werk gezien, vond haar erg kundig en nuchter. Inmiddels heb ik al een tijdje een (andere) osteopaat voor mijn paardjes, ik wist niet dat Linda ook acupunctuur doet. Dank je wel!

O ja, voor de mensen die menen dat ik mijn pony zorg onthoud: het is maar goed dat jullie haar niet gezien hebben toen ik haar net had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 00:25

Linda heeft [***] ook behandeld en ik vond haar erg fijn en ook duidelijk. Dat hij na driekwart jaar weer gezond en rijdbaar was komt echt voor 90% door haar. Ook erg fijn aan haar vind ik dat ze als dierenarts is opgeleid en dus ook veel weet van wat de reguliere geneeskunde allemaal heeft te bieden aan geneesmiddelen en behandelmethodes.

@ Koper: het lijkt alsof je vragen naar welke medicatie je pony nu voor haar ziekte krijgt off topic vindt, maar met een pony die een duidelijk symptoom van die ziekte heeft, is die vraag juist heel erg on topic.
Het is een beetje vergelijkbaar met iemand die vraagt wat je aan supplementen kunt voeren aan een paard met te snel slijtende hoeven - zonder de vraag te willen beantwoorden of die hoeven wel echt puur uit zichzelf te snel slijten of dat het paard bij wijze van spreken 60km per dag over het asfalt galoppeert. Of iemand die vraagt met welke kruiden ze een hoefbevangen paard pijnvrij kan laten lopen - zonder te willen zeggen of de hoefsmid/bekapper al langs is geweest om de hoeven eerst in een goede, drukverlagende vorm te zetten. Sommige dingen hebben nou eenmaal een bepaalde volgorde: bij hoefbevangenheid haal je er eerst een smid/bekapper/dierenarts bij en dan pas ga je kijken naar kruiden. Bij te korte hoeven kijk je eerst naar of je eigen belasting wel realistisch is voor je gaat kijken naar biotine & co. En bij een paard dat last heeft van Cushing symptomen behandel je eerst de ziekte Cushing en vervolgens kijk je naar wat er (eventueel) nog aan restsymptomen over blijven.
Wat geef je de pony nu dan tegen Cushing? Monnikspeper of curcuma of iets anders? Dan kunnen we tenminste met je meedenken vanuit wat je nu voert, want het zou ook zomaar kunnen dat een combinatie van zaken die je nu voert door een teveel of te weinig van het een of een interactie tussen het ander voor deze symptomen zorgt - of de al bestaande Cushing symptomen versterkt.

Wat je schrijft dat wij niet gezien hebben hoe de pony eraan toe was toen je haar kocht: dat heeft toch niets met de behandeling van symptomen van Cushing te maken?