Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:05

Ik ben nergens tegen of voor, ik wil alleen wel weten waarom ik iets geef. Ze is niet gescand dus ik weet nog steeds niet zeker dat het van de hengstigheid komt dat ze compleet gestoord wordt. Ze is nu nog steeds geen eenvoudig dier, alleen minder heftig ...

@Koper goed idee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:08

Schadelijk is het niet. Als het de hengstigheid is heb je denk ik vrij snel (iets van) resultaat. En heel veel andere opties heb je ook niet denk ik.

En monnikspeper is niet duur. Ik heb een grote pot bij pitpit besteld, daar doe ik ruim een half jaar mee en dat voor 13 euro. Mijn merrie is dan wel een shetlandpony dus het kan best dat je een groot paard er meer van moet geven. Ik geef 2 keer per dag een afgestreken eetlepel. Het is wel smerig spul, ik meng het met wat lijnzaadolie en een handje haver door de kurkumapasta heen. Daar was ze al aan gewend. En ze heeft het vanaf het begin zonder problemen gegeten zo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:11

Monnikspeper ligt hier al klaar hoor :) dus het is al in huis. Nu nog ff de timing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:15

Top. Misschien alvast mee beginnen, bij mensen kan het 2 cycli duren voordat je resultaat ziet.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:26

Ik geef het nu ook al 2 maanden (monnikskruid) en ze heeft nu net weer een week van non-stop wijdbeens plassen gehad. Ik word er zelf gewoon slecht van als ik haar zo de hele dag zie staan. Ze eet ook gewoon niet meer, alleen maar bezig met 'hengstig zijn'.

Sizzle schreef:
Grappig dat mensen tegen Regumate voor monnikskruid zijn.
Monnikskruid is bovendoen niet homeopatisch maar gewoon een kruid.
Het is in feite dezelfde stof, alleen de ene is hoger gedoseerd en niet uit planten.
De werking doet precies hetzelfde, namelijk het lichaam het idee geven dat het zwanger is.
Met een periode regimate maak je echt niet zomaar wat kapot maar het helpen de balans weer te herstellen.
Ik ken overigens ook een merrie die na monnikspeper haar hele box inelkaar slieg dus wees daar ook alert op.

Hormonen (regumate) of kruiden (monnikspeper) lijkt me toch wel anders inwerken. Sizzle, kun je jouw bericht onderbouwen (bron)?

Zelf reageer ik héél slecht op hormonen en alleen al om die reden zou ik het niet graag aan mijn paard willen geven. Ik ken de bijwerkingen te goed om ze zomaar toe te dienen aan mijn toch al zo gevoelige paard :D

VanHuisUit schreef:
Hi ze is **thank god** in de wintermaanden niet hengstig / zit ze niet in een cyclus. Tot en met oktober is het drama geweest. Ook heel agressief af en toe uit het niets naar bepaalde paarden. Ze lijkt nu weer tot bedaren te zijn gekomen.

Dus ze staat nu nergens op. Bedankt voor het vragen.

Ah fijn! Gelukkig maar :D Wellicht inderdaad bijtijds beginnen met monnikspeper en hopen dat het meevalt in het voorjaar!

Bora2013

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:06

Mijn 17 jarige merrie vertoonde exact het gedrag wat je beschrijft, er was ook met haar geen land te bezeilen. In overleg met DA een vaccin (naam weet ik niet meer) laten injecteren wat de hormoonhuishouding beïnvloedt. Dit was met recht een 'paardenmiddel'; geeft als bijwerking een allergische reactie dwz een flinke verdikking op injectieplaats (borst) waardoor ze een week kreupel liep. Deze allergische reactie is bij een tweede maal nog erger. Deze behandeling kan de vruchtbaarheid verminderen.
Maar het werkte vanaf dag 1 en de werking is ongeveer een half jaar. In januari is die periode voorbij en ik wacht dus in spanning op de volgende hengstigheid in het voorjaar. Ik heb haar 2,5 jaar en dit was de eerste keer dat ze zo hengstig en zo problematisch in gedrag was.
Ik wens je heel veel succes en ben erg benieuwd naar het verloop bij jouw merrie, vooral omdat ik er mogelijk straks weer mee geconfronteerd word en dan iets anders moet verzinnen. Maar voorlopig heb ik er geen kind aan, een schatje is het.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:25

Dais, de reden dat Monnikspeper werkt is vanwege het lichaamseigen hormoon dat het stimuleert.
Dat is geen magie.
Het is dan enkel eigen ipv toegevoegd.
Maar het kan net zo goed een raar effect geven.

Kruiden staan niet gelijk aan onschadelijk. Medicijnen zijn doorgaans immers originaal van planten afgeleid.

Homeopatisch is niet hetzelfde als kruiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:37

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:30

Voor de mensen die anti regumate zijn, het heeft mijn paard wel ontzettend geholpen. Het is het enige middel dat echt wat doet, waardoor ze zoveel blijer is (en de baas ook). Ze valt nu niet meer elke 2 weken in omdat ze alleen nog maar staat te plassen en helemaal daas staat, zo erg dat je dr de stal niet meer uitkreeg. Ik heb juist helemaal geen bijwerkingen. Wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij iedereen zo is, maar als je echt met je handen in t haar zit, is het het proberen waard.
@Bora was het niet een middel om hengsten chemisch te castreren? Dit wordt namelijk ook wel eens bij merries gedaan en werkt idd ongeveer een half jaar. Werkt bij een aantal merries ook tegen de hengstigheid. Maar niet bij allemaal. Ik zit er nog over te denken of ik dit in het voorjaar zal proberen.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:43

Dittaswart, ik weet het niet of dat vaccin ook wordt gebruikt om hengsten te castreren.
Wel lastig hoor, bij mijn merrie werkte het vanaf dag 1, echt spectaculair. Maar het hoeft niet bij iedere merrie te werken en zoals gezegd, vervelende bijwerkingen. Een moeilijk probleem hoor!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:23

Sizzle schreef:
Homeopatisch is niet hetzelfde als kruiden.

Genezen met kruiden noem je fytotherapie, toch?

Al is monnikspeper natuurlijk geen kruid maar een specerij. Al denk ik dat 't er dan ook onder valt?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:37

Ik heb nergens geschreven dat kruiden hetzelfde zou zijn als homeopathie?

En omdat iets 'natuurlijk' is, wil ook zeker niet zeggen dat het veilig of beter zou zijn.
Jacobskruiskruid is ook natuurlijk, maar dat gaan we ook niet vrijwillig voeren.

Vanmiddag komt de da scannen bij mijn merrie, ben benieuwd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:47

je hebt gelijk, dat was inderdaad iemand anders die homeopathie en MP in 1 post noemde :j

Ben benieuwd of de DA wat vind.
Eigenlijkis dat nog het fijnste als het gewoon een cyste of oud ei is.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:57

Mijn Merrie is een echte Diva en kan er wat van. Moeten altijd twee draadjes tussen haar en een ander groepje (ze staat samen met een pony). Ze roept de ruinen naar de draad, en als ze komen snuffelt ze even, slaat dan met haar voorbeen en neemt de draad mee en sleurt de hele omheining los...zucht... Sinds ze vanaf de lente iedere dag 4 tabletjes Hormeel krijgt (homeopatisch geneesmiddel net als Traumeel) is het een heel stuk minder en beter te handhaven. Merk wel wanneer ze hengstig is, maar ze veranderd minder een heks.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:14

Monnikspeper bevat inderdaad hormonen, dus het is niet beter als regumate.
In jou geval zou ik het trouwens zeker doen!
Qua het zijn hormonen en dat is heftig, ik als mens kan absoluut niet tegen de pil maar ik heb wel veel aan progesteroncréme.
Regumate imiteert progesteron.
En wat is dat met de progesteron?
Je hebt oestrogeen en progesteron, dit hoort in balans te zijn.
Is die balans weg krijgt je merrie klachten, door dus regumate te geven vul je als het ware de missende progesteron aan waardoor de klachten verminderen.
En over dingen uit balans halen met regumate: ze is inderdaad al uit balans.

Omdat paarden niet kunnen praten zal ik vertellen wat het verschil is wat ik ervaren heb met progesteron smeren vertellen:
Ik was altijd 2 weken fit, en dan had ik 2.5 week dikke pms.
Cupmaat groter, drie liter vocht vasthouden en hartstikke moe en hangerig.
Dit is gereduceerd tot hooguit de laatste paar daagjes wat moe en niet zo fit.
Overigens helpt bij mij monnikspeper ook wel goed.
Als je het interessant vind: googelen op oestrogeendominantie, dat gaat welliswaar over mensen maar misschien is het toch interessant. :)

Alivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:26

Ik val even binnen, heb je hele topic aandachtig gelezen.
Vervelend dat je al zoveel geprobeerd hebt maar nog niet echt wil lukken.

Heb je al eens aan acupunctuur / acupressuur gedacht?
Ik denk dat dit zeer de moeite waard is om te proberen bij dit paard.
Als je meer informatie wilt mag je me PB-en.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:11

Dankjewel voor je toelichting Moonfish, erg leerzaam! :)

Mijn merrie had geen cystes oid. Ze stond keurig hengstig, 3 eitjes op de rechter eierstok, geel lichaam en haar baarmoeder actief, maar ook mooi schoon. Kortom, een heel mooi beeld... moest het april zijn ofzo :')

We starten volgende week met de regumate en ik ga gewoon kijken hoe ze er op reageert. Ik hoop voor haar dat ze terug rust vindt in haar hoofd en lijf, dat gun ik haar echt.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:57

Hi Dais ik hoop dat het voor jouw paard net zo goed werkt als voor de mijne. Ze staat nu nooit meer te plassen, echt heel fijn. Ik heb totaal geen hengstigheidsklachten meer. Ik las volgens mij dat je zelf niet goed op hormonen reageert toch? Want dan zou ik de regumate wel met handschoenen geven, je kunt bij de action goedkoop zo'n pak wegwerpdingen kopen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:07

Goede tip! Dankjewel, ik zorg dat er een doos op stal komt te liggen :D

Ik hoop ook dat het voor mijn paard net zo goed werkt als bij jouw paard :j . Geef jij het het hele jaar door eigenlijk?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:24

Dit jaar heb ik dat wel gedaan, ook omdat ik wat wedstrijden reed dus ik wilde echt niet dat ze net dan hengstig is. Vorig jaar deed ik 2e helft van het seizoen de regumate geven op de 1e dag van de hengstigheid. Dan was ze er de dag erop al vanaf. Dan gaf ik het nog een dag of 4 en dan niet meer tot de volgende hengstigheid. Zo ging het toen ook. Maar weet niet of dit bij iedere merrie zo werkt ;)

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:01

Bij mijn merrie helpt Puur Brons erg goed. Voor die tijd piste ze letterlijk al van zich af als je naar haar wees. Dat koste haar erg veel energie, waardoor ze erg schraal werd. Nu voelt ze zich goed en is qua gedrag ook vrij stabiel.

cvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:06

Misschien zijn er in dit topic nog mensen die regumate gebruiken en die graag een voordelige fles willen aanschaffen. De dierenarts verkocht mij een 1 liter fles (regumate pig) omdat ze niet anders op voorraad had, ik ben er na 1 maand al mee gestopt er is dus maar een beetje uit de fles. De fles kan voor minder dan de helft van de normale prijs overgenomen worden. Ik heb de fles thuis in een donkere kast bewaard en destijds een beetje overgegoten in een kleiner flesje voor gebruik op stal dit op aanraden van de dierenarts dus is 100% betrouwbaar. Stuur mij even een berichtje als iemand interesse heeft. Het is zonde om zo'n dure fles weg te gooien en voor iemand die het gebruikt scheelt het veel in aanschaf. De aanschafprijs was € 220,- mag weg voor € 100,- vaste prijs