Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:17

Ts ik heb een soortgelijk geval gehad maar dan in het hoefgewricht. Als je meer info wil kan je pb'en.

BigBen schreef:
Ik denk dat je het iets te zwart inziet.
Als het kraakbeen in de kogel werkelijk helemaal weg was,
dan stond je paard nu gegarandeerd stokkreupel.
En aangezien dat niet het geval is...

Dit is helaas niet voor ieder paard waar. Bij die van mij zag je er amper wat aan maar er waren alleen nog flarden kraakbeen over.

Sjolvir

Re: Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:31

Aha, uit je vorige openingspost meende ik op te maken dat er middels MRI al was vastgesteld dat het kraakbeen weg was, maar dat is nog niet gedaan.
Dan zou ik zeggen eerst je diagnostiek rond krijgen zodat je daadwerkelijk weet wat hij mankeert en dan pas gaan overwegen welk behandelplan er voor jou acceptabel is als de dierenarts die op basis van de bevindingen geeft.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 20:03

Sjolvir schreef:
Aha, uit je vorige openingspost meende ik op te maken dat er middels MRI al was vastgesteld dat het kraakbeen weg was, maar dat is nog niet gedaan.
Dan zou ik zeggen eerst je diagnostiek rond krijgen zodat je daadwerkelijk weet wat hij mankeert en dan pas gaan overwegen welk behandelplan er voor jou acceptabel is als de dierenarts die op basis van de bevindingen geeft.

Nee röntgen eb echo.
Mri was een optie. Maar omdat de echo niet positief was zou een mri ook niet positief zijn. Maar ik zet mijn vraagtekens ook omdat de echo gemaakt is met verdovingsvloeist in zijn kogel en dat de da 1x mus prikte ( paard sprong naar voren om moment dat hij de naald erin deed en brak af. Ik.hoor hem zeggen ik hoop niet dat ik iets geraakt heb.
Maar buigproef was drama. Ik weet het niet meer. Vrijdag meer zekerheid.
Nu loopt hij weer goed.
In emmeloord gaan ze een echo maken zonder inspuitingen drs ter braake een en radioloog de heer gaan het beoordelen. Röntgenfotos en de echo's liggen daar al van afgelopen woensdag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:13

Duim voor je dat het eventueel wat anders is dat goed te behandelen is.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 21:29

Sjolvir schreef:
Duim voor je dat het eventueel wat anders is dat goed te behandelen is.

dank je Sjolvir

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:12

Normaal kan je nooit een goede echo doen als er al verdoving ingespoten is geweest. Mijn dierenarts doet daarom ook nooit een echo als hij al uitverdoofd heeft daarvoor. Hopelijk heb je meer duidelijkheid vandaag!

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:49

Izzy19 schreef:
Normaal kan je nooit een goede echo doen als er al verdoving ingespoten is geweest. Mijn dierenarts doet daarom ook nooit een echo als hij al uitverdoofd heeft daarvoor. Hopelijk heb je meer duidelijkheid vandaag!

Volgende week vrijdag moet heen

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:51

Ibbel schreef:
Kraakbeen zie je juist niet op Röntgen. Op Rö kun je alleen zien dat een gewrichtsspleet vernauwd is. Is dat niet het geval, bv doordat er vocht in het gewricht zit, dat lijkt een gewricht goed op de foto. Op MRI kan je het verschil tussen vocht, kraakbeen en bot wel zien. Dus dan kun je wel beoordelen of er kraakbeen zit of niet. En als langs de randen er wel nog voldoende kraakbeen zit, zie je op een Rö ook geen gewrichtsspleetvernauwing. De randen van het kraakbeen houden dan de gewrichtsspleet open.

Met echo kan je ook alleen maar zien of er vocht zit, en of de gewrichtsspleet vernauwd is.

Overigens kan ik me voorstellen dat je zou willen wachten of Den Ham begin volgend jaar idd experimenteel gaat behandelen. Dat duurt niet zó lang meer. Mits je 'm tussentijds pijnvrij kunt houden.

Waar is de info dat den ham experimenteel gaat behandelen? Hoe weet je dat?

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:56

Ibbel schreef:
Runa schreef:
Ibbel, ik ben wel nieuwsgierig naar wanneer kraakbeen kan regenereren?

Kraakbeen regenereert eigenlijk altijd, net als bot. Er is continu afbraak en opbouw - zij het bij kraakbeen veel minder dan bij bot.
In een gezond gewricht is die afbraak en opbouw in evenwicht, als dat evenwicht verstoord wordt, bv door overbelasting, afwijkende beenstand of domweg genetisch bepaald, dan wint de afbraak het van de opbouw.

Bij mensen blijk je dat 'intrinsieke' regenererende vermogen te kunnen stimuleren door distractie van het gewricht (het met een extern frame gedurende een aantal weken uit elkaar trekken van het gewricht). Voor paarden uiteraard geen optie, maar dat heeft wel aangetoond dat onder de juiste omstandigheden (druk verminderen maar wél blijven belasten) je wel degelijk herstel van (kwalitatief normaal!) kraakbeen kunt krijgen.

In Utrecht zijn ze nu samen met de U twente een hydrogel aan het testen die eigenlijk een beetje dat effect van distractie heeft, maar die ook de eigenschap heeft om stamcellen vanuit het onderliggende bot naar het kraakbeen te lokken.
Als alle onderzoek deze zomer/najaar goed gaan, zijn er plannen bij de kliniek in Den Ham om begin volgend jaar deze behandeling experimenteel te gaan toepassen.

Zie: [VN] Kraakbeenherstellende gel in onderzoek bij paarden

Stamcelbehandeling an sich werkt niet bij wat dan ook. Reden daarvoor is dat stamcellen niet 'vanzelf' weten wat ze moeten worden (en ze kunnen van alles worden, daarom heten ze stamcellen). Kraakbeenstamcellen hebben bovendien de eigenschap botstamcellen te worden.
Kraakbeentransplantatie werkt beperkt bij lokale afgebakende beschadigingen en levert slechte kwaliteit 'naden' op.

PRP = platelet (bloedplaatjes) rich plasma. Er wordt bij je paard bloed afgenomen, dat wordt gecentrifugeerd zodat de rode bloedplaatjes onderin het buisje komen, bovenin zitten de rode bloedlichaampjes, die worden weggegooid, het middenstuk is plasma, dat gaat mee. Dat mengsel wordt ingespoten, en wat dat in feite doet is een ontstekingsreactie opwekken, waardoor een beschadiging weer 'actief' wordt. Werkt redelijk bij pezen, doet weinig bij kraakbeen, en zeker niet bij gegeneraliseerd artrose.

Waar heb jij de info gelezen dat het binnenkort in Den ham zal worden geëxperimenteerd?

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:58

Izzy19 schreef:

Volgende week vrijdag moet ik heen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:19

Als het kraakbeen echt weg is, wordt het lastig, vrees ik. Weg is weg, dat krijg je met geen enkele therapie terug. Als het een kwestie is van in goede conditie houden van het laagje wat er nog wel is, dan kan ik je Horseflex glucosamine of joint mix adviseren. Ik voer het nu enkele jaren bij mijn paard met forse artrose, en houd hem zo vrolijk op de been. Adviseer het ook veel aan klanten, ook met enkel positieve reacties.
www.horseflex.nl

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 20:06

Pffff 2,5 uur kliniek emmeloord second opinion geweest. Helemaal ondersteboven gekeerd qua echo. Blijkt dat kraakbeen in rechterbeen zelfde structuur heeft als links. En er wel kraakbeen zit. Beide benen het zelfde.
Conclusie in de Nederlandse volksmond: ontsteking irritatie in gewrichtskapsel.
Soort plasma ingespoten en nog iets. Supplement erbij door zijn eten. 2x pd stapmolen 20 min, weide en paddock. Ik mag proberen onder het zadel te stappen over een week. Over 3 weken terug. Er is wel hoop dat hij straks weer concours kan lopen.

Wat enorm tegenstrijdig. Ene kliniek echo ( 15 min ) ongeschoren been met verdoving in de kogel en hij heeft een heel stuk kraakbeen weg. Gewoon weg!!
Second opinion 45 min echo geschoren benen beiden om ze te vergelijken en er zit wel degelijk kraakbeen. Beide benen hetzelfde.Conclusie irritatie in kapselgewricht. Ingespoten met kenacord en hyaluronzuur oid. Over 3 weken terug komen. Prognose: als het aanslaat heb ik heb met een paar maand weer in de sport.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:27

Emmeloord is een goede kliniek, ik zou er op vertrouwen.
Hopelijk slaat de behandeling aan! Beterschap!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 07:53

Gelukkig meid! Zo zie je maar weer. Ik zou de andere kliniek wel even op deze misser aanspreken.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:21

Goed nieuws !

Kenacort is een merknaam voor triamcinolone, een corticosteroïd.
Dat zal de ontsteking onderdrukken, maar je moet wel beseffen dat de werking maar tijdelijk is.

Ik denk dat je je moet afvragen waar die ontsteking vandaan komt, en wat je eventueel kunt doen om ontstekingen in de toekomst te vermijden.

Heb je bv. de afgelopen weken (te) hard getraind ? Loopt en werkt je paard op een goede bodem ?
Spuit je de onderbenen goed af na de training ?

Dat soort zaken kan belangrijk zijn.
En persoonlijk zou ik een stapmolen voor het ogenblik niet gebruiken.

@dierfysio
Dit is niet kwaad bedoeld, maar ik vind het storend dat jij telkens opnieuw reclame zit te maken voor horseflex. Ik kan geen topic lezen, of hop, daar ben jij weer met je horseflex. Dat je mensen advies wil geven, geen probleem, maar dit is geen advies meer, het is gewoon publiciteit. Dat je er iets aan verdient, okee, maar plaats dan gewoon een advertentie. Veel eerlijker.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:31

nog iets van de afgebroken naald te zien?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:42

Afgebroken naald? Heb ik ergens iets gemist...?!?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:11

Aanvullend op BigBen. Staat je paard normaal gesproken op ijzers. Dan zou ik een beslagadvies aan de veearts vragen en of overleg tussen jouw hoefsmid en veearts adviseren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 15:16

Nou dat is beter toch?! Zo'n second opinion geeft de burger weer moed! Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, maar dit past denk ik meer bij je gevoel?
En alles op redelijke termijn weer op de rit te krijgen, enig idee waar het weg zou kunnen komen?

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 19:40

Wat ik me kan bedenken is dat er eigenlijk nooit verder gekeken is. Hij is 1 jaar geleden door een ander paard opgejaagd en is fabs toen een paar keer onderuit gegaan. Eerste instantie hamstring blessure fisio erbij maar het ging niet beter. Ben al tig keer naar de kliniek geweest ivm dat hij niet fijn liep. Telkens ontstekingsremmers. Hele verhaal in begin te lezen. Het is dus verwaarloosd. Ik ga er vanuit wat de da zegt is zo. Heb gestapt, fisio, ontstekingsremmers noem maar op maar geen verbetering. Tot plots hij dan maar geen kraakbeen had. Mijn gevoel zei al dat er iets niet klopt. Bij de da was hij voor de sport afgeschreven. Second opinion hij heeft gewoon kraakbeen maar een ontsteking irritatie in het gewrichtskapsel. En met medicijnen en supplementen ( wat is dat spul duur maar ik heb het er graag voor over ) komt het waarschijnlijk allemaal goed en kan hij straks de sport weer in.

Had ik bijna een 6 jarige laten inslapen. Gelukkig dat ik mijn gevoel achterna ging.
Over 3 weken weer naar emmeloord. Mijn man wil niet meer dat ik naar mijn andere kliniek ga.
Komende 3 weken nog spannend maat ik heb er vertrouwen in.

Ik ga nog wel verhaal halen en aan mijn verzekering vragen of ik qua kliniek mag overstappen. Dit had dus allang over kunnen zijn met medicijnen en juiste diagnose

Wordt vervolgd.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 19:45

cariena1 schreef:
nog iets van de afgebroken naald te zien?

Nee niets van te zien. Is gelukkig toch goed gegaan.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 19:47

Sjolvir schreef:
Nou dat is beter toch?! Zo'n second opinion geeft de burger weer moed! Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, maar dit past denk ik meer bij je gevoel?
En alles op redelijke termijn weer op de rit te krijgen, enig idee waar het weg zou kunnen komen?

Nooit de juiste diagnose gehad mbt een ongelukkige val in het land.
Ben al 1 jaar aan het knooien

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 19:48

Babootje schreef:
Aanvullend op BigBen. Staat je paard normaal gesproken op ijzers. Dan zou ik een beslagadvies aan de veearts vragen en of overleg tussen jouw hoefsmid en veearts adviseren.

Beslag was goed maar over 3 weken maak ik het nog bespreekbaar

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 19:51

BigBen schreef:
Goed nieuws !

Kenacort is een merknaam voor triamcinolone, een corticosteroïd.
Dat zal de ontsteking onderdrukken, maar je moet wel beseffen dat de werking maar tijdelijk is.

Ik denk dat je je moet afvragen waar die ontsteking vandaan komt, en wat je eventueel kunt doen om ontstekingen in de toekomst te vermijden.

Heb je bv. de afgelopen weken (te) hard getraind ? Loopt en werkt je paard op een goede bodem ?
Spuit je de onderbenen goed af na de training ?

Dat soort zaken kan belangrijk zijn.
En persoonlijk zou ik een stapmolen voor het ogenblik niet gebruiken.

@dierfysio
Dit is niet kwaad bedoeld, maar ik vind het storend dat jij telkens opnieuw reclame zit te maken voor horseflex. Ik kan geen topic lezen, of hop, daar ben jij weer met je horseflex. Dat je mensen advies wil geven, geen probleem, maar dit is geen advies meer, het is gewoon publiciteit. Dat je er iets aan verdient, okee, maar plaats dan gewoon een advertentie. Veel eerlijker.

Emmeloord zei 20 min stapmolen. Paddock en weide. Ik spuit 15 min zijn been af.
Ik heb hem al een half jaar niet meer in training sinds ik merkte dat iets niet lekker zat.
We hebben mooie en goede bodem. Eb en vloed met tapijtsnippers.
Zwartewaterruiters genemuiden.
Hippisch centrum

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:30

Wat een opluchting TS! En een echt heel andere en hopelijk eindelijk juiste diagnose. Veel sterkte met de revalidatie!