Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:30

Heb je hele verhaal niet gelezen, maar vertrouw ALTIJD op jezelf. Ik had het bij twee van mijn paarden, en had twee keer gelijk terwijl (meerdere!) dierenartsen zeiden dat 'het niets was'.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 19:12

SinneJ schreef:
Ik volg mee, maar wilde enkel even aanhalen dat je best oplet met te veel tegelijk te proberen, want als er dan wat werkt, weet je niet meer wat het precies was.

Verder veel succes en ik volg mee wat de testen uitwijzen!

:j Goed punt.
Om deze reden lees ik iedereen hun tips wel maar doe ik met de meeste nog niets omdat ik inderdaad 1 voor 1 dingen wil gaan bekijken. Maar ben dus wel heel blij met iedereen die meedenkt, ik lees alles goed en hou alle opties nog open.

Als jullie het leuk vinden kan ik jullie op de hoogte houden van de testresultaten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:29

paardjes123 schreef:
Hoi Kasamir wat voor afstamming heeft jou paard? Ik heb bij het nas enkel gehoord bij de nakomelingen waar ook Amerikaans bloed in zit pssm. Nog nooit van een knabstrupper met pssm gehoord. Zullen er gerust zijn maar zal dan zeldaam zijn.
Ik hoop voor je dat het mee valt. Mijn appaloosa merrie is een tijd niet fit geweest, bij haar bleek het hb te laag te zijn.

Niet zeldzaam dus :n
Spoiler:
(Alleen al te bedenken dat Dallas 10 broers en zussen heeft)

Niet voor niets zie je bij alle goede knaptrupperhengsten uit de VS en UK staan dat ze pssm vrij zijn.
Maar NAS Stamboek doet er tot nu toe niet veel mee.

Ik hoop uiteraard dat het dit niet is want ik wens het echt niemand toe.
Heb er nog steeds vreselijk veel verdriet van.

cobiie

Re: Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:02

Ik zou niet naar Utrecht maar naar Nijkerk gaan, hofma en van Gelder.
Annemarie van Gelder is oa chiropractor en kan daardoor meer dan een fysio.

Spannend wat de testresultaten vanuit USA zullen zijn.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 20:13

Fysio die ik heb laten komen is idd ook chiropractor. DA's en Fysio's mogen FES studeren :).
Ben heel benieuwd, hoop/denk negatief maar zal blij zijn als het uitgesloten is :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:03

Ik zou het wel fijn vinden als je ons op de hoogte houdt, ik ben toch heel benieuwd wat er mis is hoor. Jij heel veel sterkte voor nu, wachten duurt lang in zo'n geval als dit...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:54

Ik denk ook dat jouw onderbuikgevoel wel klopt. Een paard dat nog zo jong is en niet wil lopen, geen energie heeft, last heeft van dingen, dat klinkt niet goed.

Ben benieuwd wat er uit de testen komt.
Weet je zeker dat er geen probleem is in het bekken?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:14

Zeker naar je eigen gevoel luisteren!
Ik heb hetzelfde gehad met mijn Tinker die tijdens het rijden wel liep maar zodra je meer ging vragen in de zin van voorwaarts dan werd het bokken en op de rem vliegen.

Uit bloedtest bleek ze licht spierbevangen en een magnesiumtekort te hebben. Daarbij zeer donkerbruine urine daardoor meteen naar de kliniek gebracht. Daar konden ze niks vinden ook geen PSSM of andere narigheden.

Wat was het dan wel?
Nu kwam ik erachter dat ze een drinkprobleem had dat was ook de oorzaak van die donkere urine.
Paarden die te weinig drinken kunnen daardoor ook een overbelasting op de spieren krijgen omdat ze hun afvalstoffen niet voldoende afvoeren/uitplassen.

Ik heb de oplossing gevonden in Keltisch zeezout.
Ik had nml echt ALLES geprobeerd om haar aan het drinken te krijgen (ze dronk net 21liter op 24 uur) maar wat ik ook gaf niks wou ze.

Nu zette ik een 60 liter bak met water en 200gram keltisch zeezout neer en ze dronk potverdorie zo de helft achtermekaar leeg.
Daarna nog wat slokken gewoon water en klaar.
Sindsdien geen donkere urine meer gezien, is ze veel vrolijker en vooral soepeler in dr lijf. *\o/*

Nu staat er standaard 30 liter keltisch zeezoutwater naast de gewone drinkbak en nu nog neemt ze afentoe een slok ervan. Mijn andere 2 oudjes nemen het ook graag.

Had ik naar het commentaar geluisterd in het begin van anderen dan had ik haar waarschijnlijk letterlijk kapot gereden!
Dus ja ALTIJD naar je eigen gevoel luisteren. :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:12

funnyhorse, daar wil ik wel wat meer van weten voor een paard van een stalgenoot. Nu je die 30 l. met Keltisch Zeezout geeft, doe je er dan 100 gram in? En welk merk heb jij dan? Ik zie grof en fijn bijvoorbeeld, welke heb jij? Ik zie ze voor zo'n 4 euro per kilo en voor 10,00 per kilo, dat is nogal een verschil vind ik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:21

Jet schreef:
funnyhorse, daar wil ik wel wat meer van weten voor een paard van een stalgenoot. Nu je die 30 l. met Keltisch Zeezout geeft, doe je er dan 100 gram in? En welk merk heb jij dan? Ik zie grof en fijn bijvoorbeeld, welke heb jij? Ik zie ze voor zo'n 4 euro per kilo en voor 10,00 per kilo, dat is nogal een verschil vind ik.

Ja nu geef ik 30 liter met 100 gram keltisch zout omdat anders het water te lang blijft staan en ik graag schone drinkbakken wil voor mijn paardjes. Is zo zonde om dan zo veel water weg te gieten.

Ik koop het hier:
http://webwinkel.bio-ron.com/vitaal-wat ... %20zeezout

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:30

Kasmir schreef:
Ik rij een súperlieve 5-jarige merrie. Ik ken haar vanaf haar geboorte en weet dat ze her en der een optater heeft gehad. Als veulen stond ze met al haar voeten flink naar buiten gedraaid, dit is met bekappen redelijk gecorrigeerd maar blijft wat aanwezig. Ze is een keer na de Rhino enting kreupel over 4 benen geweest, zag er een beetje bevangen uit. Daarna is ze 2x een hek door gesprongen met wat oppervlakkige schaafwondjes als gevolg. Ze heeft ook een keer goed vast gelegen in stal en heeft daar ruim 2 maanden kreupel/gevoelig op gelopen. Foto's van de knie lieten toen niets zien en DA verwachte het probleem hoger. Ik betwijfel dat echter omdat ik de knie nog niet eens aan mocht wijzen of ze stond toen met d'r been naar boven, is uiteindelijk vanzelf over gegaan.

Nu heb ik haar op 4-jarige leeftijd ingereden, en ze is al vanaf het begin traag en erg braaf. Toen ik begon met grondwerk was ze zo scheef dat ze onregelmatig liep en geheel in de lijn hing op de volte. Met veel rechtrichten aan de hand is dit echter verbeterd. Feit blijft dat ze zowel aan de longe als onder het zadel ontzettend traag, stroperig en futloos is. Ik merk gewoon dat ze ook aan mijn energie 'vreet' waardoor we aan het einde allebei 'buhh' en stroperig voelen. M'n instructrice zegt dat Luus hetzelfde effect heeft op haar.
Ze vind het ontzettend moeilijk om vanuit achter te komen, hier zijn we nu een jaar op aan het trainen maar het blijft echt zo'n groot struikelpunt waardoor we ook niet verder komen in de training. Immers zonder impuls ben je gauw klaar.

Fysio is er zo'n 3 maanden geleden bij geweest, paard gaf wel duidelijk pijn aan op schoft/heupen etc. maar liet zich verder goed behandelen. Fysio zei dat we haar echt nog meer naar voren moeten zetten wat overigens niet meevalt. Ze had moeite met haar bekken kantelen en heb oefeningen gekregen. Ze zou nog een keer langs komen maar toen kreeg paardlief een hoefzweer.

[ [url=m/dUL22X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb even het deel wat mij persoonlijk aanspreekt en heel bekend voor komt gequote. Een aantal dingen komen totaal niet overeen wat ik met mijn paard heb ervaren maar dit deel is precies wat ik met mijn paard ook heb gehad. Jong paard veel oud leed , maar eigenlijk nooit officieel wat gevonden , stond ook in "donald duck "stand met haar achterbenen. Ook een keer flink vast gelegen in de stal Heel veel gekwakkeld rad...net niet rad..rad...net niet rad.. , onder het zadel voor een jong paard veel te doods eigenlijk , niet onder kunnen laten treden van het achterbeen , heel lastig volhouden voorwaarts te gaan , suf , spieropbouw in de achterhand bleef zwaar achter , en als je der toevallig te ver door pushte dan sloegen de stoppen door.

Heb er zelf toen ook meerdere mensen er bij laten komen voor zowel Rug/SI/benen , en allemaal zagen ze wel "iets" maar werd mij verteld dat het met de juiste training wel over zou moeten gaan. Er was lichamelijk niks te vinden. Werd gegooid op zwakke achterhand die nog kracht moest ontwikkelen. Maar kwam in 2jaar niks verder.

Uiteindelijk is er een vrouwtje bij ons op stal geweest (Homeopaat/klassiekedressuur) en die heeft mij zien rijden met mijn paard. Waarop zij dus eigenlijk direct kon vertellen dat mijn paard zeer zwakke knieën heeft/had. Dit bleek bij een afspraak nog erger te zijn als ze aanvankelijk verwachte , maar volgens haar is deze "blessure" ook niet aan te tonen op foto en onderzoek (paard liep 100% goed bij buigtest paar weken daarvoor). Heb bij haar op aanraden 2 behandelingen van de knieën ondergaan en mijn paard is hier echt zeer veel beter van geworden. Heb weer een vrolijk voorwaarts paard (af en toe iets TE) en we gaan weer vooruit in de training.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 20:37

Heeft dat vrouwtje ook een naam? ;) Ik sla tot nu toe alles op en zoek telkens 1 voor 1 dingen uit maar hoor graag opties en tips. Volgende week ga ik de DA bellen om eens te overleggen en bloedje te prikken/PPID te testen.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:45

Heb je even een PB gestuurd :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 08:51

Dank :).
Vandaag komt DA om bloed te prikken, we gaan dat laten screenen & direct PPID testen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:24

Oei spannend!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:29

Zeker spannend! Weet je ook wanneer je de uitslag van de PSSM-test kan verwachten?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:31

Houd je ons op de hoogte?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 07:33

Heb afgelopen nacht een mail gehad dat de 9e m'n brief is binnen gekomen en dat de boel momenteel wordt getest. Tussen 3-5 werkdagen kan ik daar uitslag van verwachten dus zal ongeveer allemaal eind deze week binnen komen.

Hopelijk allemaal negatief ze is nog maar 5 jaar. Voor alsnog ben ik met haar aan het wandelen en zwemmen in de lek. Het zwemmen vind ze wel echt leuk, daar wordt ze blij van.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:41

Heeft even niks met je vraag te maken, maar de testen voor cushing zijn deze maand gratis. Vraag even aan je dierenarts of dat bij hun ook zo is. Scheelt je een boel geld in deze toch al dure paardentijden. Sterkte!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 08:06

Klopt daarom ook bewust gekozen het nu te testen :) Is idd gratis.
Dat was ook hetgeen wat hem overhaalde (behalve dan dat ik er specifiek om vroeg) want ze is natuurlijk nog erg jong voor PPID.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:38

Kasmir schreef:
Klopt daarom ook bewust gekozen het nu te testen :) Is idd gratis.
Dat was ook hetgeen wat hem overhaalde (behalve dan dat ik er specifiek om vroeg) want ze is natuurlijk nog erg jong voor PPID.

Super! Er wordt hoe langer hoe meer bekend over ppid, ook dat er veel meer jonge dieren zijn die dat hebben dan gedacht werd. Soms moet je inderdaad meerdere keren ervoor testen. Hoop dat je in ieder geval duidelijkheid krijgt wat het ook is wat je paard onder de leden heeft.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:38

Ik vind het echt súper van je dat je alles goed laat uitzoeken! Ik heb verder geen tips voor je (wilde cushingtest zeggen maar dat heb je al laten doen) maar ik blijf even meelezen voor de uitslag. Hopelijk komen jullie er gauw achter wat het nou is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:54

Sleeper schreef:
Heeft even niks met je vraag te maken, maar de testen voor cushing zijn deze maand gratis. Vraag even aan je dierenarts of dat bij hun ook zo is. Scheelt je een boel geld in deze toch al dure paardentijden. Sterkte!

Overal? Of dat niet?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:56

Onderbuikgevoel herken ik helaas enorm, en bleek terecht.... Hoop dat die van jou niet terecht is, heel veel succes!
Ik heb verder nu geen tips of adviezen, maar blijf zeker even volgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:00

Kabayo schreef:
Sleeper schreef:

Overal? Of dat niet?

Het afnemen van het bloed en de visite betaal je uiteraard wel, het onderzoeken is gratis.