Vraag betreft inslapen, is dit normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 07:05

Ik heb 1 paard naar de slager gebracht, was een 4 jarige van 1.80+
Paard zijn voorvoeten waren totaal kapot, en was bang dat hij zou vechten tegen de spuiten.
Het slachten zelf is netjes gegaan, maar het paard was echt bang en het ging helaas niet zoals afgesproken: aankomen en als eerste schieten.
Toen de keuze gemaakt om nooit meer een paard naar de slager te brengen.

Mijn oude pony heb ik in laten slapen, was 30+ en was flink dampig.
Op het lijf zag ze er super uit en in d'r koppie was ze nog erg jong.
Deze pony is thuis ingeslapen, met 3 spuiten en is onder begeleiding van de da heel netjes gaan liggen en was snel echt dood.

Mijn oude paard stond met koliek op de kliniek, na 3 dagen werd ik gebeld dat de verstopping eruit was en hij, als het goed bleef gaan, de volgende dag naar huis mocht.
Helaas werd ik midden in de nacht gebeld dat het niet goed ging en ik zsm moest komen.
Eenmaal daar was vervoeren al niet meer mogelijk, en is ook dmv 3 spuiten heel netjes ingeslapen.
Werd in de verkoeverkamer tussen de deur en muur gezet, is rustig ingezakt en was ook zo weg.

Het laatste paard had verschillende blessures en na 4jr doktoren heb ik hem na de fatale diagnose in Utrecht nog 2 weken mee naar huis genomen.
Toen hij ook nog kreupel en boos werd heb ik hem ook op de kliniek gebracht waar het andere paard was ingeslapen, waar hij met zijn staart op zijn rug dansend van de trailer kwam :(
Dat was een op en top wedstrijdpaard, zo kwam hij ook altijd het concoursterrein op.
Was best pijnlijk, maar met de da alles vooraf doorgesproken en ook hij ging heel rustig en netjes in dezelfde verkoeverkamer tussen deur en muur.

Geen enkele heeft stuipen gehad of gevochten, de da's waren heel professioneel en betrokken.

Maar voorlopig wil ik niet denken aan een afscheid van mijn huidige paard, ik heb mijn portie wel gehad.

MarianneWJarig

Re: Vraag betreft inslapen, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 08:08

Ik heb in december mijn merrie in moeten laten slapen.
Ging ontzettend waardig. Ze kreeg een branule, waardoor er niet steeds naar een ader gezocht hoefde te worden. Eerst een roesje, daarna naar de 'inslaapkamer' (overal met rubber bekleed) waar ze tussen muur en deur werd klem gezet, zodat ze niet zou omvallen. Liggend de laatste definitieve spuit.
Je paard laten inslapen is verschrikkelijk, maar de manier hoe dit ging was ontzettend mooi en waardig

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:43

Ik heb kort achter elkaar twee paarden op twee verschillende klinieken in laten slapen. Bij beide was de volgorde:
1. Roesje (zoals bij de tandarts)
2. Narcose (paard gaat liggen en slapen)
3. Coma (paard gaat nog dieper slapen)
4. Hart stil zetten

Dit waren dus echt 4 aparte injecties. Bij beide (zeer jonge en energieke!) paarden is het echt super rustig en vreedzaam verlopen.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:53

Een dier/mens kan altijd stuiptrekkingen hebben als het overlijd of zelfs al is overleden. Daar kan een dierenarts niks aan doen. Maar het middel wat het hart stil zet zullen ze nooit gelijk geven. Een paard kan hiervan in paniek raken met alle gevolgen van dien.
Ze zullen ten allen tijden eerst zorgen dat het dier onder narcose gebracht word.
En of er dan eerst nog een middel word toegediend om het paard suf te maken hangt van de situatie en dierenarts af.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:59

Dacht ik zet een link neer van een topic waarin dezelfde vraag stond ( van mij) maar deze is onvindbaar.

Ik heb vorig jaar ook diverse da gebeld met de vraag hoe het inslapen van een paard bij hun ging?
Ik kreeg diverse antwoorden wat mij aan het twijfelen bracht...
Niet echt een prettig gevoel als je de knoop hebt doorgehakt.

Uiteindelijk voor de da gekozen die in mijn optiek de meest diervriendelijke benadering had.
Ik kende deze da nog van vroeger dus ik vertrouwde hem ook.

Toen het eenmaal zover was kreeg mijn paard eerst een klein roesje, vervolgens een infuusje tenminste daar leek het op...waarin een narcose middel werd gespoten.
Daarna werd ze vrij snel zo suf dat ze ging liggen...toen wachten de da totdat ze volledig onder narcose was en heeft toen via het infuusje de laatste spuit gegeven waardoor ze overleed.

Het is gelukkig erg rustig gegaan...geen poeha of gekkigheden.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:02

Als het kan laat het altijd thuis in de vertrouwde omgeving doen!

Hier de standaard procedure. Eerst volledige narcose. Dan help je samen met de DA het paard correct te gaan liggen. Zelfs de benen worden netjes onder het lichaam weggehaald. Daarna de fatale spuit die het hart stil zet. Altijd keurig gedaan en nooit rare dingen meegemaakt.

Je moet er natuurlijk ook niet op bezuinigen! En vraag je DA VOORAF hoe hij het gaat doen. Maar 1 spuit gewoon nooit accepteren. Dat is een uiterst onwaardige en pijnlijke dood.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:40

De enige reden om maar 1 spuit te geven lijkt me kostenbesparing.Want iedere spuit apart kost wat natuurlijk.Maar niet veel. Die paar tientjes kunnen er toch nog wel bij om je dier een keurig uiteinde te geven.En voor jezelf een betere herinnering.Je kunt dan zelf ook beter verder,althans,zo is het bij het overlijden van mijn ponies gegaan.Ikweet dat ik echt alles voor ze heb gedaan wat in mijn macht lag.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:52

Voor je paard maakt het niet uit, vraag de dierenarts maar. Met één spuit (en met voldoende vloeistof natuurlijk) merkt een paard niks. die klapt tegen de grond en is dood voordat z'n hoofd de grond raakt.
Heb het zelf meegemaakt met paard met gebroken heup en het is vreselijk, maar erg snel en daarom ook wel weer 'humaan'.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 10:54

Vanuit beide toemalige eigenaren weet ik 100% zeker dat het vanuit hun kant niet als kosten besparing is gedaan. Hooguit dat de da makkelijk geld wilt verdienen of gewoon een boer is.

Beide eigenaren hadden zich er misschien beter in moeten verdiepen, maar hebben daar waarschijnlijk niet bij stilgestaan dat het ook anders gedaan werd door sommige dierenartsen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:56

Ik heb persoonlijk alleen de ervaring met het in laten slapen van mijn ratjes.
De een kreeg eerst een soort narcose en daarna de dodelijke injectie, dit ging heel rustig en vredig.
Met mijn andere ratje bij dezelfde DA praktijk maar met een andere DA gaf hij zo ineens meteen de dodelijke injectie zonder verdoving. Ik stond perplex want ik ging er vanuit dat het gewoon op dezelfde manier zou gaan als met mijn andere ratje. Ik vond het verschrikkelijk en het diertje heeft erg hard gegild. Toen was ik zo verdrietig van alles dat ik niets heb gezegd, want ik was in shock maar als ik er nu aan terugdenk wordt ik vreselijk boos! Dit is trouwens bij ons in Duitsland gebeurd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:05

Het dodelijke middel zelf schijnt erg pijnlijk te zijn. Vandaar dat de meeste DA eerst een slaapmiddel spuiten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:06

Mijn pony is woensdag ingeslapen en dat ging super vredig, rustig en mooi.
Ze heeft er niks van meegemaakt en zeker geen pijn gehad.

Eerst een spuit om rustig te worden die werkte super snel.
Daarna een narcose spuit en daarna de spuit om haar echt in te slapen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:55

xApple schreef:

Heel veel sterkte Apple, is Simra er niet meer?
Jeetje zeg, is hard gegaan dan! Heel veel sterkte

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:31

Bij schieten stuipen ze toch ook behoorlijk hoor....

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:36

kiki1976 schreef:
xApple schreef:

Heel veel sterkte Apple, is Simra er niet meer?
Jeetje zeg, is hard gegaan dan! Heel veel sterkte

Bedankt ! Heb je even een pb gestuurd.