Paard zoekt voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Re: Paard zoekt voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:09

Zou Fibra geen optie zijn, zit wel een beetje mais in. Mijn ruintje doet het er goed op. Vanaf deze winter ga ik hem hooi en gerstestro aanbieden zodat hij niet zo dik wordt. Van enkel hooi, weide en Fibra wordt hij te zwaar. Nu hebben ze me aangeraden om stillaan hem ruwvoer aan te bieden een mix van hooi en stro. (Geleidelijk naar een mix van 50%/50%)
Benieuws als hij het gaat lusten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 11:35

Nipples, equifit zit inderdaad dichtbij :j
Heb alleen nog niet alles kunnen opzoeken dus staat nog op het lijstje.

Manadeluca, is zeker een optie, maar ik lees hier dat er weinig verschil is met de sport mix zero, dus weet niet of het dan nuttig is meer uit te geven.

Ik kwam wel wat info over de E-nummers tegen. Zit deze: E324 = Etoxyquine, nu wel of niet in de sport mix zero, weten jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:48

Ik moet straks toch weer een zak gaan halen, zal eens op het etiket kijken of ik er iets over kan vinden. Op de zak staat dat er een nieuwe samenstelling is, misschien is het er nu uit gehaald?

Mijn tinker is een bodemloos vat die echt probeert om overal eten te gaan pikken als ze samen gevoerd worden. Het zijne is direct op of hij smost ermee en ipv dat dan op te peuzelen gaat hij bij de rest zijn neus in de emmer duwen. Waarop die dan weer naar zijn achtergelaten hoopje gaan kijken. Daarom is 1 voer voor alle paarden hier enorm makkelijk en handig. De enige van wie hij niet kan pikken is van mijn grote, die mept hem zonder pardon weg. Als ze allemaal iets anders zouden krijgen, dan zou ik er constant als een waakhond moeten bij blijven.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:23

Samenstelling Sport zero mix: Luzerne, haverdoppen, tarwezemelgrint, vlaskaf, getoaste sojabonen, gedroogde chicoreipulp, suikerrietmelasse, sojaolie, lijnzaadolie, lijnzaadschilfers, weipoeder, aardappeleiwit, rijstzemelen, calciumcarbonaat, wortelvlokken, gistproduct, johannesbrood gedroogd.

Samenstelling Fibra:

Luzerne
Timothee
Oergraan spelt
Maisvlokken
Wortelvlokken
Lijnzaadolie
Vitaminen- en mineralenkorrel
Biotine

Vind Fibra toch net wat anders dan de sport zero mix, veel minder kaf en restproduchten. Mijn paard krijgt 1,2 kg per dag. Dan zit ik aan net iets meer dan 2 pakken per maand. Per pak betaal ik € 13,7. Ruwweg ong €30 euro kwijt aan voer per maand. Vind ik doenbaar.

Nu besef ik wel dat de vervoerskosten er niet heb bijgerekend, samen met een vriendin rijden we om en om, we kopen telkens voor 4 maanden in.

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:47

pure paardenvoeding, hebben veel verschillende varianten, bij licht werk bij zwaar werk, is allemaal laag aan suikers. Je kan ook nog een vitamine mineralen preparaat erbij doen. Of vitalbix. www.purepaardenvoeding.nl

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 13:57

Varekaj, dankje, zou erg handig zijn!

Manadeluca, daar heb je wel een punt. Jammer dat in beide lucerne zit, gelukkig niet altijd in grote mate.
Heb nog niet kunnen opzoeken of de fiber nu wel of niet gemakkelijk verkrijgbaar is hier.

GerardaLee, jammer genoeg denk ik niet dat ik dat hier zal krijgen, vervoerkosten zullen te hoog worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:56

De E324 zit in de sport mix zero aan 1.62mg.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:02

Hm vervelend...
Ik las net dat Mijten het er blijkbaar ook in doet, dus ik check morgen mijn zak voer maar eens.
Weet wel dat sommige E nummer gewoon niet anders kunnen, maar als het kan, deze liever niet vermoed ik.

Dankje om het te checken Varekaj!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:50

Graag gedaan! Het verschilt misschien per merk wel in hoeveelheid, daarom dat ik die erbij heb gezet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:54

Absoluut, kan veel uitmaken in de keuze.

Morgen nog examen en dan kan ik alles noteren en samen met stalgenoot doornemen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:12

Aria_zz schreef:
Hm ja dat zetmeel gehalte is dan ook weer iets...

Mijn fjord staat snel dik (het eeuwige probleem) dus iets al lucerne lijkt mij ook niet ideaal om naast goed hooi bij te geven. Dus voer met dat er in valt voor mij dan weer af.

Ik zal toch nogmaals bespreken met haar wat ze dan precies wil/slecht vind. Aangezien bij voeren uiteraard gewoon artificeel is en het wel de bedoeling is te korten aan te vullen.

De Vitalbix (oja bix, ik moet aan koekjes denken maar bedenk me net dat dat ook gewoon korrels zijn :Y) ) haal ik dan even door de analyse.

En volgend jullie heb ik dan toch geen slechte keuze gemaakt met de Mijten?

Niet je hele topic doorgelezen maar aangezien je van belgie bent ,ik voer met volle tevredenheid de sportmix zero http://avevewinkels.be/Producten/Detail ... zero/ef285 zit ook weinig ijzer in dat was voor mij een puntje met zoeken.Ik zocht iets laag in ijzer en laag in suiker

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:28

Is toch jammer van die merken die er zo vaak maar aanvul brol ingooien.:(

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:53

Aria_zz schreef:
Varekaj, dankje, zou erg handig zijn!

Manadeluca, daar heb je wel een punt. Jammer dat in beide lucerne zit, gelukkig niet altijd in grote mate.
Heb nog niet kunnen opzoeken of de fiber nu wel of niet gemakkelijk verkrijgbaar is hier.

GerardaLee, jammer genoeg denk ik niet dat ik dat hier zal krijgen, vervoerkosten zullen te hoog worden.

Ik woon in Friesland, vervoer kosten zijn super hoog. Maar wij bestellen met een groepje tegelijk. Misschien dat zoiets ook voor jou werkt?

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:23

Ik voer Höveler Pur Itan: dit is een soort brok (er zit heel klein beetje luzerne in) maar dit is een graanvrije en melasse vrije lijn. ze hebben ook speciaal voor oudere paarden, slobber, snoepjes en luzerne van!
Wordt ook in een aparte machine gemaakt dus komen geen granen in! Zit ook weinig suiker in en wordt ook gevoerd bij paarden met cushing, hoefbevangenheid en andere allergien! Paarden doen het er bij ons super op.

Ik kan het eventueel naar je op sturen
Zit in een zak van 20kilo (kost 19.45) afhankelijk van de arbeid voer je 0.5 kilo per dag bij geen arbeid tot 2 kilo per dag met meer arbeid.

http://www.dressuurstallaurena.nl/index ... &Itemid=66
hierin staat de omschrijving van de lijn (nog niet alles staat op de site), wil je de samenstelling hebben dan moet ik morgen even een foto maken van de zak ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 22:03

Beatje, die staat inderdaad op het lijstje :j

Lori, erg jammer inderdaad, omdat je toch altijd op zoek bent naar wat goed is en zo enorm moet opletten.

GerardaLee, aangezien we maar met 2 zijn gaat dat het hem niet worden, geen stallen of echte paardenhouders in de buurt (die niet het standaard geven of niets).

Odessa, klinkt als iets Zweeds, haha. Wel, vrees dat opsturen naar belgie extra kosten geeft, niet?
Maar ik zal het even bekijken, bedankt!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 05:54

subli ponybrok
of
subli dieetmix

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 06:21

Ik lees hier over de Pavo bietenpulpvlokken . Ik heb ze een tijdje gehad omdat bietenpulp toen hier niet leverbaar was maar reken bij de vlokken dat ze ongeveer op 3 a 4 keer zo duur komen als de pulp omdat er veel minder in zit. Zie het nut er ook niet van. Ene dag voor de andere dag klaar zetten eventueel met deksel er opkan toch geen probleem zijn?

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:28

@Ts; Het komt uit Duitsland en bestaat al ruim 100 jaar maar in Nederland is het nog niet zo lang op de markt.
Ik ga de verzendkosten even opzoeken, we versturen wel meer dus wie weet valt het mee hahaha