Waarom wel/niet keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:47

_Dominique schreef:
Ik wil sowieso niet röntgenologisch laten keuren.

Maar ik twijfel enorm over klinisch keuren. Ik vind het een gigantisch moment opname en vooral bij de buigproef; dat de ene DA meer/minder druk zet dan de ander. De eigenaresse gaat er vanuit dat ze er helemaal goed door heen komt, mijn ouders en ik hebben een erg goede klik met haar.

Het gaat om een net 5 jarige Tinker merrie, is zadelmak maar kent de beenhulpen nog niet zo goed. Heeft bij de huidige eigenaresse nog nooit iets gemankeerd en de enige keer dat er een DA nodig was, was vanwege het veulen die ze kreeg (check upje) en natuurlijk voor de entingen. Het gaat niet om een sportpaard van €6000,- en het aankoop bedrag is onder de €2000. Paard staat al een tijdje stil inmiddels (als in niet meer echt gewerkt, staat verder gewoon de hele dag lekker buiten).

Het is een momentopname, maar toch komen er soms ook wel dingen aan het licht. En het kost niet heel veel dus ik zou het wel doen. Tenzij je echt iemand met een berg ervaring in de paarden, en ook in het koop/verkoop/trainingsproces mee kunt nemen die het dier kan beoordelen.

ivy_power89

Re: Waarom wel/niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:04

Veulen niet laten keuren, 2e paard klinisch laten keuren en 3e paard niet laten keuren.

3e paard komt uit spanje en vind het daar maar vaag wat betreft dierenartsen en heb het risico maar genomen. Bijkomend voordeel was wel dat het aankoop bedrag dus was dat ik haar zo in de verzekering kon doen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:20

Ik kreeg gisteren de kans mijn ex-bijrijdpaard te kopen. Vanwege de vraagprijs (á 5000 euri) wel besloten te keuren, zowel klinisch als röntgenologisch. Linksvoor heeft ze een bokvoet en daar wist ik van af.

Het resultaat? Keihard afgekeurd door de DA. Linksvoor stok- en stok kreupel op het harde op de volte. Paard probeerde al meerdere keren omhoog te komen tijdens de buiproef toen het linkervoorbeen gebogen werd, maar leek wel goed weg te draven hierna. Bij de andere benen gaf ze geen kick. Helaas zijn wij dus weer met een lege trailer vertrokken. De kosten van de röntgenfoto's wilde de DA mij besparen, het was overduidelijk! Er zijn dan ook geen foto's meer gemaakt. "Dit paard gaat je een hoop ellende geven," zei de DA nog.

Ik heb er nog steeds verdriet van dat ik haar niet heb kunnen overkopen, maar ik ben "blij" dat ik haar toch heb laten keuren. Uiteraard geeft zo'n keuring geen garantie op een eeuwig gezond paard. Wel vaak dat je met een "goed" paard begint.

leonie87

Re: Waarom wel/niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:23

Ik koop nooit meer een paard zonder keuren! 1 x gedaan en dat is geeindigt in een hele hoge DA rekening en een dood paard. Natuurlijk is een keuring geen garantie, maar het geeft iig wel een bepaalde zekerheid dat de basis goed is. Zelfs met de meeste eenvoudige röntgen keuring van 16 foto's krijg je al een heel prima indruk van hoe het paard erbij staat. Liever 3/400 euro kwijt aan keuring, dan veel verdriet en een rekening van veel veel meer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:24

Het ligt eraan wat je ermee wilt.Als je een paard gaat kopen die bepaald werk aan moet kunnen,dan kan keuren nodig zijn.Voor een recreatiepaard hoeft het bij mij niet.Mits de prijs ernaar is dat je risico wilt lopen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:28

Mijn eerste paard niet laten keuren, was jong en toonde goed. Tot op de dag van vandaag een super paard, aanschaf prijs was ook minder dan een fatsoenlijke keuring.

Tweede was een mini die in gered heb van de slacht. Pony moet niks dus dat scheelt.

Derde heb ik gekocht als 2 maanden oud veulen, vond ik ook niet nodig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:32

Wel klinisch laten keuren om ook de chip even te checken en 10 jaar geleden wist ik nog niet zoveel. Paardje was ook erg dik, dus wilde sowieso advies met betrekking tot diëten etc.
Niet röntgenologisch laten keuren, want daar was geen indicatie voor en ik wilde haar sowieso, ookal zou ze niet geschikt zijn om op te rijden.

Als ik nu een paard zou kopen kan ik de klinische keuring zelf (over een half jaar afstuderen als Da, dus dat zit wel goed), en röntgenologisch misschien. Maar denk dat ik een veulen/jaarling zou nemen, dus dan is röntgenologisch niet van toepassing.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:28

Toen ik jaren geleden mijn haflinger heb gekocht heb ik hem ook niet laten keuren, zelf zo goed mogelijk naar hem gekeken, hoe zijn zijn gangen, loopt die zuiver enz...
Dus ik had er alle vertrouwen in (keuring zegt ook niet altijd alles) en nu is hij 18 en nog steeds gezond