Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
No_No schreef:Fijn dat je inmiddels hebt ontwormd. Toch blijft mijn gevoel zeggen dat ifermectine niet voldoende is. Deze werkt namelijk niet tegen bloedworm.
Tandarts vind ik ook vreemd dat die de wolfstandjes niet weg heeft gehaald maar heeft ingekort. Bitloos of niet, die tandjes veroorzaken vaak problemen en die kan je er maar beter zo jong mogelijk uit halen.
Hopelijk knapt je paardje nu snel op! Het kan weer lekker eten.
Misschien wat lijnzaadbrok en lijnzaadolie toevoegen? Dat zet ook lekker aan en is bovendien goed voor de darmen.
Ik ben heel benieuwd hoe je lieve paardje opknapt!
No_No schreef:Fijn dat je inmiddels hebt ontwormd. Toch blijft mijn gevoel zeggen dat ifermectine niet voldoende is. Deze werkt namelijk niet tegen bloedworm.
Tandarts vind ik ook vreemd dat die de wolfstandjes niet weg heeft gehaald maar heeft ingekort. Bitloos of niet, die tandjes veroorzaken vaak problemen en die kan je er maar beter zo jong mogelijk uit halen.
Misschien wat lijnzaadbrok en lijnzaadolie toevoegen? Dat zet ook lekker aan en is bovendien goed voor de darmen.
Azmay schreef:No_No schreef:Fijn dat je inmiddels hebt ontwormd. Toch blijft mijn gevoel zeggen dat ifermectine niet voldoende is. Deze werkt namelijk niet tegen bloedworm.
Ik wil over een paar weken of misschien een maand of 2 nog eens ontwormen met een breder middel. Maar dan moet ik wel de dierenarts zover krijgen, is een stugge man en ik kan het er niet zo goed mee vinden.
De wolfstanden zou de tandarts ook niet hebben verwijderd als ik met bit wilde rijden, hooguit als ik ambities had in de hogere dressuur met S&T maar die heb ik echt niet. Hij vond het mooie tandjes en zag er geen voordeel in.
Diva krijgt nu 2x per dag een emmertje met 250 gram bietenpulp, een halve kilo "All in soup" (dat dan natgemaakt) en daarbovenop nog een flinke scheut lijnzaadolie. Is een emmertje met 3 a 4 kilo voer en daarnaast krijgt ze nog vitaminekorrel een keer per dag. Veel meer kan ik niet bij voeren, ze staat ook nog dag en nacht op de wei
JustLizz schreef:@ No_no: bij mijn paard die ook een heel zware besmetting heeft gehad met bloedwormen, een combinatie van equest (en euqest pramox) en voor het laatste gedeelte hebben we ivermectine nodig gehad omdat het met alleen equest (danwel pramox) bij hem niet onder controle te krijgen valt.
Denk dat het nog steeds per paard wisselend is wat het beste werkt, maar het is dus niet zo dat ivermectine helemaal niets doet tegen de bloedwormen
ohjajoh6 schreef:Ts, je kunt toch wormenkuren in het buitenland bestellen? Ivm stugge DA. Die omzeil je zo heel gemakkelijk.
No_No schreef:de kleur van de wormpjes is inderdaad belangrijk om te weten en ook de lengte van de wormpjes. Bloedworm is ook niet altijd rood, die kan ook licht van kleur zijn of juist heel donker.
ik bedoel ook niet dat ivermectine helemaal niets doet.. het bereikt de larven in de darmwand niet waardoor je grote kans hebt dat die larven weer een nieuwe besmetting in de darm veroorzaken.. bovendien is resistentie bij bloedworm ook van toepassing waardoor bloedworm niet altijd goed genoeg te bereiken is met evermectine. Dat heb ik niet verzonnen, komt van de GD.
Om te beginnen met evermectine bij een ernstige besmetting is zeer zeker het protocol.
Het paard van TS heeft nu de kuur gehad, mijn advies is om straks toch nog even de equest er achteraan te doen voor de larven in de darmwand.

Eight schreef:ohjajoh6 schreef:Ts, je kunt toch wormenkuren in het buitenland bestellen? Ivm stugge DA. Die omzeil je zo heel gemakkelijk.
Wormenkuren worden door de DA geregistreerd in het paspoort, ik zou gewoon goed overleggen met de DA. Ik kan me niet voorstellen dat hij hem dan niet mee wilt geven als hij weet dat de situatie is? En anders deze optie inderdaad!
lailapri schreef:waren het geen jonge bloedwormpjes? ik meen dat die wit zijn.
Verder kun je je afvragen hou jou paard beweegt, altijd wat stresserig met de bovenlijn strak? of lekker koppie laag en ontspannen?