Atrofie onbereden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Atrofie onbereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:08

Bedoel je niet de ruinen- of hengstentanden ipv wolfstanden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 15:12

Rocamor schreef:
Bedoel je niet de ruinen- of hengstentanden ipv wolfstanden

Nee toch?
Afbeelding
Deze bedoel ik.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:23

Nee dus Hihi

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:31

Fijn dat je inmiddels hebt ontwormd. Toch blijft mijn gevoel zeggen dat ifermectine niet voldoende is. Deze werkt namelijk niet tegen bloedworm.

Tandarts vind ik ook vreemd dat die de wolfstandjes niet weg heeft gehaald maar heeft ingekort. Bitloos of niet, die tandjes veroorzaken vaak problemen en die kan je er maar beter zo jong mogelijk uit halen.

Hopelijk knapt je paardje nu snel op! Het kan weer lekker eten.
Misschien wat lijnzaadbrok en lijnzaadolie toevoegen? Dat zet ook lekker aan en is bovendien goed voor de darmen.

Ik ben heel benieuwd hoe je lieve paardje opknapt!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 15:39

No_No schreef:
Fijn dat je inmiddels hebt ontwormd. Toch blijft mijn gevoel zeggen dat ifermectine niet voldoende is. Deze werkt namelijk niet tegen bloedworm.

Tandarts vind ik ook vreemd dat die de wolfstandjes niet weg heeft gehaald maar heeft ingekort. Bitloos of niet, die tandjes veroorzaken vaak problemen en die kan je er maar beter zo jong mogelijk uit halen.

Misschien wat lijnzaadbrok en lijnzaadolie toevoegen? Dat zet ook lekker aan en is bovendien goed voor de darmen.

Ik wil over een paar weken of misschien een maand of 2 nog eens ontwormen met een breder middel. Maar dan moet ik wel de dierenarts zover krijgen, is een stugge man en ik kan het er niet zo goed mee vinden.

De wolfstanden zou de tandarts ook niet hebben verwijderd als ik met bit wilde rijden, hooguit als ik ambities had in de hogere dressuur met S&T maar die heb ik echt niet. Hij vond het mooie tandjes en zag er geen voordeel in.

Diva krijgt nu 2x per dag een emmertje met 250 gram bietenpulp, een halve kilo "All in soup" (dat dan natgemaakt) en daarbovenop nog een flinke scheut lijnzaadolie. Is een emmertje met 3 a 4 kilo voer en daarnaast krijgt ze nog vitaminekorrel een keer per dag. Veel meer kan ik niet bij voeren, ze staat ook nog dag en nacht op de wei ;)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:45

No_No schreef:

Ivermectine werkt wel degelijk bij bloedworm, enkel niet tegen de ingekapselde rode bloedworm, daarvoor moet je dan moxidectine (equest) geven. Maar tegen de volwassen rode bloedworm werkt ivermectine wel hoor en in het weideseizoen is ivermectine ook prima om te geven bij bloedworm.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:52

Ik blijf het vreemd vinden :o

Jammer dat je dierenarts niet zo makkelijk is. Die van mij is echt super meedenkend, doet zeker niet moeilijk en al helemaal niet met jonge paarden en de gedachte ook de weide schoon te houden van wormeitjes (want die heb je dus ook in de wei omdat je paard wormen heeft). Niet alle dierenartsen zijn zo helaas.. Mestonderzoek is ook niet betrouwbaar, is ook bekend. Ik vind mest onderzoek prima hoor maar wel ook het verstand blijven gebruiken.
Helaas tref je het dus niet..
Als je paard bloedworm heeft heeft ze ook ingekapselde bloedworm.

Sorry maar ik heb te maken gehad met een hele zware besmetting en daar dus enige ervaring bij opgedaan. In samenwerking met de GD hebben wij mijn paard weer goed gekregen en dat was niet met ivermectine in het weideseizoen maar met equest en de equest pramox justlizz ;)

Je voerschema lijkt mij heel goed. Even kijken hoe ze het hier op doet, anders misschien toch iets gaan toevoegen wat meer eiwitten bevat zodat de spieren dat kunnen gebruiken om weer te groeien.

Ik duim voor je ts!!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:32

@ No_no: bij mijn paard die ook een heel zware besmetting heeft gehad met bloedwormen, een combinatie van equest (en euqest pramox) en voor het laatste gedeelte hebben we ivermectine nodig gehad omdat het met alleen equest (danwel pramox) bij hem niet onder controle te krijgen valt.
Denk dat het nog steeds per paard wisselend is wat het beste werkt, maar het is dus niet zo dat ivermectine helemaal niets doet tegen de bloedwormen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:42

Azmay schreef:
No_No schreef:

Ik wil over een paar weken of misschien een maand of 2 nog eens ontwormen met een breder middel. Maar dan moet ik wel de dierenarts zover krijgen, is een stugge man en ik kan het er niet zo goed mee vinden.

De wolfstanden zou de tandarts ook niet hebben verwijderd als ik met bit wilde rijden, hooguit als ik ambities had in de hogere dressuur met S&T maar die heb ik echt niet. Hij vond het mooie tandjes en zag er geen voordeel in.

Diva krijgt nu 2x per dag een emmertje met 250 gram bietenpulp, een halve kilo "All in soup" (dat dan natgemaakt) en daarbovenop nog een flinke scheut lijnzaadolie. Is een emmertje met 3 a 4 kilo voer en daarnaast krijgt ze nog vitaminekorrel een keer per dag. Veel meer kan ik niet bij voeren, ze staat ook nog dag en nacht op de wei ;)

wat goed dat je ontwormd hebt!Heb je nog in de poep gekeken of je daar iets in zag?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:43

JustLizz schreef:
@ No_no: bij mijn paard die ook een heel zware besmetting heeft gehad met bloedwormen, een combinatie van equest (en euqest pramox) en voor het laatste gedeelte hebben we ivermectine nodig gehad omdat het met alleen equest (danwel pramox) bij hem niet onder controle te krijgen valt.
Denk dat het nog steeds per paard wisselend is wat het beste werkt, maar het is dus niet zo dat ivermectine helemaal niets doet tegen de bloedwormen

bij een hele zware besmetting begin je zelfs met de halve dosering ivermectine....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 12:46

geerke schreef:
wat goed dat je ontwormd hebt!Heb je nog in de poep gekeken of je daar iets in zag?

Ja daar kijk ik altijd naar, er zaten wel een paar wormpjes in maar het mocht niet echt een naam hebben vond ik zelf. Moest goed zoeken iig :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:47

welke kleur?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 12:51

geerke schreef:
welke kleur?

Ze waren heel klein en gelig, ik meende ook 2 iets rodere met gele eindes te hebben gezien maar dat kan ook iets anders zijn geweest. Ze waren wel echt heel klein allemaal, ik liet er een aan mijn vriend zien en die zag hem pas toen ik ze echt aanwees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:56

Ts, je kunt toch wormenkuren in het buitenland bestellen? Ivm stugge DA. Die omzeil je zo heel gemakkelijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 12:57

ohjajoh6 schreef:
Ts, je kunt toch wormenkuren in het buitenland bestellen? Ivm stugge DA. Die omzeil je zo heel gemakkelijk.

Als hij niet mee wil werken is dat een heel goede optie, misschien kan ik ze zelfs gewoon gaan halen want ik woon bijna tegen de Duitse grens :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:57

Rood is vaak wel bloedworm al zijn er heel veel soorten van en of ze allemaal rood zijn weet ik niet zeker.
Dat er wat uit komt is goed, teken dat de kuur zijn werk doet.

Je zou even kunnen overleggen met je arts, of als dat nog lukt de wormpjes uit de mest zoeken en ze mee nemen.
Dan kan hij zien dat het wel bloedworm is en je dus beter wel gericht daar op ontwormen :j

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:57

ohjajoh6 schreef:

Wormenkuren worden door de DA geregistreerd in het paspoort, ik zou gewoon goed overleggen met de DA. Ik kan me niet voorstellen dat hij hem dan niet mee wilt geven als hij weet dat de situatie is? En anders deze optie inderdaad! :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:02

de kleur van de wormpjes is inderdaad belangrijk om te weten en ook de lengte van de wormpjes. Bloedworm is ook niet altijd rood, die kan ook licht van kleur zijn of juist heel donker.

ik bedoel ook niet dat ivermectine helemaal niets doet.. het bereikt de larven in de darmwand niet waardoor je grote kans hebt dat die larven weer een nieuwe besmetting in de darm veroorzaken.. bovendien is resistentie bij bloedworm ook van toepassing waardoor bloedworm niet altijd goed genoeg te bereiken is met evermectine. Dat heb ik niet verzonnen, komt van de GD.
Om te beginnen met evermectine bij een ernstige besmetting is zeer zeker het protocol.
Het paard van TS heeft nu de kuur gehad, mijn advies is om straks toch nog even de equest er achteraan te doen voor de larven in de darmwand.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:06

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 13:14

No_No schreef:
de kleur van de wormpjes is inderdaad belangrijk om te weten en ook de lengte van de wormpjes. Bloedworm is ook niet altijd rood, die kan ook licht van kleur zijn of juist heel donker.

ik bedoel ook niet dat ivermectine helemaal niets doet.. het bereikt de larven in de darmwand niet waardoor je grote kans hebt dat die larven weer een nieuwe besmetting in de darm veroorzaken.. bovendien is resistentie bij bloedworm ook van toepassing waardoor bloedworm niet altijd goed genoeg te bereiken is met evermectine. Dat heb ik niet verzonnen, komt van de GD.
Om te beginnen met evermectine bij een ernstige besmetting is zeer zeker het protocol.
Het paard van TS heeft nu de kuur gehad, mijn advies is om straks toch nog even de equest er achteraan te doen voor de larven in de darmwand.

Wormpjes waren witgeel, halve millimeter dik en hooguit 3cm lang.
Heb ze er eerlijk gezegd niet echt uit gehaald en denk ook niet dat dat zomaar had gegaan zo fragiel zagen ze er uit.

Dat rode heb ik maar in een keutel terug gezien over de hele dag dus zou ook een gek grasje hebben kunnen zijn. Was niet bloedrood maar iets helderder. Was ook langer dan de andere wormpjes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:21

waren het geen jonge bloedwormpjes? ik meen dat die wit zijn.

Verder kun je je afvragen hou jou paard beweegt, altijd wat stresserig met de bovenlijn strak? of lekker koppie laag en ontspannen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:23

Harley had ook bloedwormen toen ik hem kocht (en daar zag je na behandeling met equest pramox echt veel rode wormen in de mest van zitten) maar was niet schraal zoals Diva.
Hopelijk komt ze snel weer bij met dat extra voer wat je nu geeft.
:(:)
Eight schreef:
ohjajoh6 schreef:

Wormenkuren worden door de DA geregistreerd in het paspoort, ik zou gewoon goed overleggen met de DA. Ik kan me niet voorstellen dat hij hem dan niet mee wilt geven als hij weet dat de situatie is? En anders deze optie inderdaad! :)

Bij mijn paardje is geen e kele ontworming geregistreerd in zijn paspoort. Alleen de allereerste met die pramox staat in de kaft genoteerd als herinnering zodat ik wist welke hij gehad heeft.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-08-16 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 13:25

lailapri schreef:
waren het geen jonge bloedwormpjes? ik meen dat die wit zijn.

Verder kun je je afvragen hou jou paard beweegt, altijd wat stresserig met de bovenlijn strak? of lekker koppie laag en ontspannen?

Ze kan prima ontspannen, neus over de grond is geen probleem.

De dierenarts zei na het mestonderzoek dat er eitjes gevonden waren van de "gewone ... vlieg" en dat ik daarom met ivermectine moest ontwormen. Geen idee of dat iemand nog wat zegt maar die man was zo ongeïnteresseerd aan het mompelen dat ik al blij was dat hij uberhaupt iets specifieks had gezegd want aan de telefoon waren het gewoon "eitjes" :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:26

Eitjes van een vlieg kan zeker. Mar zou dan meer aan de horzel denken, die eitjes likken ze op.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:35

Vreemd Art_Ificious, er is zelfs een speciale pagina in het paspoort voor (NRPS)