Jaarling in been gesneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:30

Ik snap eigenlijk wel wat Piezze bedoelt. Een beetje handelaar heft al lang door hoe TS er tegen over staat. Die gaat niet onder de indruk zijn van dierenpolitie dreigementen. Wat dat wel gaat doen is de deur definitief dicht doen vrees ik. Maar IMO is dit iets wat TS zélf moet beslissen. En als JIJ er zo snel in zou zijn, dan moet je hem vooral gaan halen. Maar TS twijfeld en dat is ook oké. Het is haar verantwoordelijkheid niet. Ze is niemand iets verplicht.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:31

Ayasha schreef:
Ik snap eigenlijk wel wat Piezze bedoelt. Een beetje handelaar heft al lang door hoe TS er tegen over staat. Die gaat niet onder de indruk zijn van dierenpolitie dreigementen. Wat dat wel gaat doen is de deur definitief dicht doen vrees ik. Maar IMO is dit iets wat TS zélf moet beslissen. En als JIJ er zo snel in zou zijn, dan moet je hem vooral gaan halen. Maar TS twijfeld en dat is ook oké. Het is haar verantwoordelijkheid niet. Ze is niemand iets verplicht.

Ik heb geen interesse in dat dier!

Ayasha
Blogger

Re: Jaarling in been gesneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:44

En TS haar interesse is beperkt genoeg door twijfels dat ze hem niet "zo gaat op halen".

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:50

Zou Petpa niet gewoon bedoelen wat zij zou doen als zij in de positie van TS verkeerde?

Hetzelfde als wat ik zou doen in dat geval: beestje ophalen :j
Zou ook niet gaan soebatten om een paar honderd euro met een duidelijk totaal onverschillige handelaar.
Als het dier me zo na aan het hart zou liggen, zou ik het koste wat kost zo snel mogelijk in handen willen hebben en met de juiste medische behandeling willen beginnen!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:59

Shirley schreef:
Zou Petpa niet gewoon bedoelen wat zij zou doen als zij in de positie van TS verkeerde?

Hetzelfde als wat ik zou doen in dat geval: beestje ophalen :j
Zou ook niet gaan soebatten om een paar honderd euro met een duidelijk totaal onverschillige handelaar.
Als het dier me zo na aan het hart zou liggen, zou ik het koste wat kost zo snel mogelijk in handen willen hebben en met de juiste medische behandeling willen beginnen!

Exact... In sommige gevallen gaat het niet om de prijs, maar om de waarde!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:04

En als die waarde je meer kost dan je op je bank rekening hebt staan ben je allebei geen klap verder. Ik snap best dat TS eerst wil weten waar ze aan toe is met die wonde.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:09

Dat was ook mijn advies aan TS: laat het beentje door een arts bekijken, niemand kan dit beoordelen vanaf deze vage foto's.

Verder spreek ik alleen over hetgeen ik zou doen, uiteraard ook uitgaande van mijn eigen banktegoed ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:14

Als je echt zo gek bent met dit dier, zorg dan je hem door een kennis laat kopen voor je. Jij betaalt de hoofdprijs omdat de handelaar weet hoe dol jij erop bent.

Het is een snijwond en geen steekwond, dus waarschijnlijk niet heel erg diep. Ik verwacht dat je met antibiotica (vraag cubarmix, dat is veel goedkoper dan kant en klaar spuiten met paste) 2x daags afspruiten en wondspray je een heel eind komt. Maar dan wel zo snel mogelijk beginnen met behandelen.

Ik ben geen dierenarts maar zou dit, als ik een emotionele band had met dit dier, wel aandurven.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:20

tiwi1969 schreef:
Als je echt zo gek bent met dit dier, zorg dan je hem door een kennis laat kopen voor je. Jij betaalt de hoofdprijs omdat de handelaar weet hoe dol jij erop bent.

Het is een snijwond en geen steekwond, dus waarschijnlijk niet heel erg diep. Ik verwacht dat je met antibiotica (vraag cubarmix, dat is veel goedkoper dan kant en klaar spuiten met paste) 2x daags afspruiten en wondspray je een heel eind komt. Maar dan wel zo snel mogelijk beginnen met behandelen.

Ik ben geen dierenarts maar zou dit, als ik een emotionele band had met dit dier, wel aandurven.

Dit vind ik eigenlijk best slim! Je moet gewoon niet lang meer wachten met het maken van een beslissing, hoe langer je wacht met eventueel behandelen, hoe moeilijker de behandeling wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:27

tiwi1969 schreef:

Bij een soort gelijke wond hier op weide kon je zo de pezen en het bot zien. Daar zou ik dus maar niet al te makkelijk van uit gaan. Dat kon genaaid worden en is ook dezelfde dag gebeurt (het bloedde nog, zo snel is het verzorgd.) en is ook helemaal goed gekomen maar deze loopt al 2 (inmiddels drie?) dagen met die wonde. Knie is dik.. Als er nog geen infectie op zat zal die er inmiddels wel op zitten. :\

Ik ga even terug lezen maar TS, mag je hem niet laten keuren?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:38

Wat een fijne kristallen bol heeft jouw DA ts, dat hij/zij zo'n diagnose kan stellen met deze foto's... Waarschijnlijk kun je het na de initiële "diepe" reiniging van de Da heel goed gewoon zelf verzorgen en ben je er met een paar honderd euro vanaf (lees Max 400)... Ik heb hier al meerdere keren dergelijke wonden gehad en de paarden zijn altijd gewoon genezen (goed verzorgen en wat medicatie doet wonderen), ook gewoon bij ons op stal behandeld en verzorgd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:53

Goed, nu oordeel ik ook vanuit die foto.
Maar ik heb helemaal niet het idee dat het hier zo ernstig is.
Ik kan me er flink op verkijken natuurlijk. Maar elke dag de waterstraal erop en het land op met wat honing zalf en over 2 maand zie je er niets meer van.

800 euro is natuurlijk absurd, dat is al een hele nette prijs voor een paardje zonder wond.
200 euro laten bieden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:16

maar wie zegt ook dat die handelaar dat paard bv niet behandeld met AB?
als hij dat krijgt,kan die perfect zo genezen.

iedereen gaat er maar van uit dat er niets mee gedaan wordt,maar kan ook prima voor gekeken worden.

tuurlijk zal die niet dagelijks uitgewassen en zalfje en ditje en datje,maar veel handelaar spuiten bv om de 2 dagen AB en klaar is kees,kan niet gaan ontsteken en ziet er binnen 1-2-3 terug beter uit.

waarom zou een handelaar dit laten escaleren?heeft hij ook niets meer aan het dier toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:34

Tja, sinds ik mijn vos ben gaan ophalen heb ik me ook al dagelijks af gevraagd hoe verschillende handelaren het zo hebben kunnen laten escaleren. Toch hebben ze het gedaan. Tis niet allemaal regenbogen en knuffels in de handel.
Als die sowieso niet veel gaat op brengen gaan ze er zeker geen extra geld in steken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:42

Handelaar is handelaar om centen te verdienen. Niet om geld te investeren in ponies die nauwelijks waarde hebben. Dit veulen heeft hij waarschijnlijk voor max 200 euro gekocht. Alles wat hij er aan geld insteekt en aan tijd betekent minder winstmarge. Als de TS er 800 voor wil neertellen is dit voor hem een buitenkansje en hoe sneuer het paardje erbij staat, hoe eerder zal TS of een andere dierenvriend het dier willen redden. Dan heeft hij weer wat verdient. TS weet je al wat je gaat doen? Ik snap wel hoor dat je eigen veulen je aan het hart gaat.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:51

een flesje AB kost mss 20 euro.... dan kan hij tientallen pony's mee zelf spuiten.
dus ik zie niet in waarom ze dit niet zouden doen,want als de pony stokkreupel komt,krijgt hij er niets mee voor.

ik ken zelf ook behoorlijk wat handelaars.
de meeste weten maar al te goed wat ze kunnen laten lopen en wat toch wel een spuit of 2-3 AB nodig heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:56

Maar het kost tijd en moeite. Terwijl, als TS 'm niet neemt, ie bij de slacht even veel op brengt als momenteel naar een particulier. Dus hij probeert 'm nog te slijten aan TS en anders gaat ie de worst in. Juist een reden om hem geen AB te geven overigens.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:59

aan de slacht heeft hij er niets aan,brengt hij evenveel op dan dat hij gekocht heeft.

een handelaar gaat niet standaard paarden opkopen om te laten slachten....

meestal wordt er echt wel naar gekeken hoor!
als een handelaar controle krijg(wat ze toch heel regelmatig krijgen),dan moeten ze ook kunnen bewijzen dat ze het dier in kwestie niet aan hun lot overlaten met bv een etterende wond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:04

Als ie 'm over genomen heeft bij verkoop van een ander paard is het enige doel misschien om gewoon iig geen verlies te maken. Bij een opkoop van verschillende paarden zit ook wel eens een exemplaar waar je geen winst op gaat maken maar als de rest goed is pak je die ene voor lief omdat je toch de slachtprijs kan krijgen.
Nu is geloven in sprookjes altijd leuker maar ik weet uit eerste hand van verschillende handelaren dat er ook zijn die op deze wijze naar zo'n dier kijken. Kan dus dat ie 'm "echt niet meer stuk gaat laten gaan" (al valt dan af te vragen waarom dat dier niet gehecht is en geen verzorging lijkt gehad te hebben en waarom in de eerste plaats een ervaren handelaar een verwonding veroorzaakt bij zijn "broodwinning" door onvoorzichtigheid. En waarom ie zich daar dan ook nog eens niet echt voor lijkt te schamen maar goed.... ) maar kan ook dat het hem geen zier interesseert en dat als TS 'm niet neemt ie gewoon biefstuk wordt. Beide scenario's kunnen.

Die controle valt ook wel mee geloof ik. Anders zijn er genoeg handelaren die al lang geen zaken meer zouden moeten kunnen doen... :+

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 21:17

Hoi!

Bedankt iedereen voor het reageren.

Ik heb uiteindelijk besloten hem te kopen, ik probeer wat van de prijs af te halen en des noods betaal ik alsnog die 800 euro.. ik ga het risico lopen.

Nu heb ik dus die handelaar gebeld met de vraag of ze al een dierenarts hebben laten komen. Antwoord: Nee, is maar een klein sneetje. is niet nodig.

Dus ik: Okee, dan wil ik hem graag voor 600 euro overkopen. Is dit mogelijk.

Hij brabbelde wat onverstaanbaars en hing direct op. Uhh? En nu?

Zo vaag allemaal. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen pff

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:20

Terugbellen en zeggen dat er misschien iets misging met de telefoon O:) en dat je graag een afspraak wilt maken om hem op te halen?

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:22

Ik zou heel brutaal heen gaan met auto en trailer en geld. Hem 600,- voorhouden en zeggen dat je het dier nu mee wilt nemen. Maar dan moet je wel overtuigend over komen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:26

Nee....500.
Dan zegt hij "we hadden 600 afgesproken" :))

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:30

Chapeau2002 schreef:
Ik zou heel brutaal heen gaan met auto en trailer en geld. Hem 600,- voorhouden en zeggen dat je het dier nu mee wilt nemen. Maar dan moet je wel overtuigend over komen.

Dit zou ik ook doen, maar alleen als je niet onzeker overkomt. Je moet uitstralen dat je weet wat je wilt en niet weggaat zonder het paard. Je zou hem ook 650 of 700 kunnen geven, en dan zeggen dat hij echt nergens dat paard kwijt kan voor 650/700 euro en dit een 1 malig bod is.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:30

Shirley schreef:
Nee....500.
Dan zegt hij "we hadden 600 afgesproken" :))

Nog slimmer!