Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
maar dit is zeer pijnlijk en wondvocht is meer een gelachtige substantie om te zien
Babootje schreef:Zarena schreef:Is een goede wondzalf nou wel of niet aan te raden?
ja, dermiel of vetramil (honingzalf) houdt de wond soepel en heeft een antibacteriele werking.
Rindin schreef:En toch moet je dit pas gebruiken als de wond dicht is.
Isapaardje schreef:Toch raar dat je een dierenarts moet dwingen om te komen kijken naar zo'n wond. Zeker als je zegt dat je je als eigenaar grote zorgen maakt
En gezien je vragen hier, kan hij kennelijk ook niet vertellen wat je met de wond moet doen om het te verzorgen.
Ik ken heel de dierenarts of praktijk niet, maar ik zou persoonlijk gaan voor een andere die zijn werk wat serieuzer neemt en niet gedwongen hoeft te worden om aub te komen kijken.
Verder, weer puur mijn persoonlijke ervaring, is dat pus geel/wit troebel is, dat zo'n soort ontsteking niet altijd voor koorts hoeft te zorgen en verder een vrolijk paard op kan leveren en dat je er ook geen creme's oid op moet smeren omdat je de wond te veel afdicht en er te veel zand aan kleeft en dat goed schoonspoelen met (zuiver) water belangrijk is.
knuffeldier schreef:De wond ziet er ontstoken uit, daar zou ik zeker een dierenarts bij halen.
Maar afgezien van de wond, een veulen die zo inde spagaat gegaan is dat ie daar een wond heeft, dan zou ik me toch echt flinke zorgen maken over wat er besfhadigd kan zijn aan wervels, bekken, knie gewricht,banden of spieren in dat gebied.
Kendra schreef:knuffeldier schreef:De wond ziet er ontstoken uit, daar zou ik zeker een dierenarts bij halen.
Maar afgezien van de wond, een veulen die zo inde spagaat gegaan is dat ie daar een wond heeft, dan zou ik me toch echt flinke zorgen maken over wat er besfhadigd kan zijn aan wervels, bekken, knie gewricht,banden of spieren in dat gebied.
Het herstelvermogen van veulens is groot - en zoveel kun je er niet aan doen. De meeste veulens duikelen wel een paar keer raar over de kop zonder dat ze er iets aan overhouden.
Het paniekgehalte in dit topic wordt wel erg groot....
Zarena schreef:Bedankt voor alle veroordelende reacties!
het veulen heeft geen koorts, hij eet en drinkt lekker.
De wond is niet af te spoelen met water, dit accepteerd hij niet, dus wordt schoongemaakt met een spons voor zover mogelijk.
Is een goede wondzalf nou wel of niet aan te raden?
Ik hoed enorm voor gewrichtsontsteking maar dat is dit niet, want dan moet hij koorts hebben. Dus alles eraan doen dat het mooi dichtkomt.
Wat betreft mijn dierenarts, hij weet echt wat hij doet.