Veulen uitgegleden, kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:37

Als je inzoomt zie je dat er gat in zit..voor te naaien al veel te laat.
Verzorg je dit niet fatsoendelijk zal hier een nare plek aan overblijven met wildweefsel.

Moeder vast zetten en veulen ernaast vast dan helaas no mercy en de waterslang erop en goed schoonmaken.
Tetanus prik vragen bij de DA.

Was al niks voor mij die DA

CharIsabella

Re: Veulen uitgegleden, kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:45

inderdaad ik zou hem of haar met mams vastzetten en uitspoelen schoonhouden ... als jij dit uit je eigen lijf ziet komen ga je hopelijk wel z.s.m naar de huisarts ... niet om rot te doen hoor :(:) maar dit is zeer pijnlijk en wondvocht is meer een gelachtige substantie om te zien

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:04

Als je merrie altijd goed is geënt hoef je je over tetanus geen zorgen te maken, er komen via de biest en melk genoeg antistoffen mee voor het eerste half jaar. Maar als je daar aan twijfelt zou ik nu al vast de eerste enting doen. En inderdaad voorzichtig de slang er op en dan honingzalf, want het ziet er niet echt geweldig uit. Veulen goed in de gaten houden, blijft hij gezond, eet/drinkt hij goed? Als je daaraan twijfelt wel de dierenarts bellen, want als een veulen ziek oogt is het vaak ook goed mis.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:22

Ik vind wel dat een paar mensen hier nogal veroodelend spreken. Ja de wond is aan het etteren en als het niet goed schoongehouden word zal er hoogswaarschijnlijk een dikke onsteking komen.
Goed eten en drinken is wel een goed teken en ook nog geen temperatuur dus er hoeft nog geen dikke paniek te zijn.

Als hij echt geen water accepteerd probeer dan de wond te spoelen met een injectiespuit. Daar kun je een vrij harde en gerichte straal water mee spuiten maar het is niet een grote hoeveelheid water. Honingzalf erop smeren zou ik ook aanraden :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:26

Zarena schreef:
Is een goede wondzalf nou wel of niet aan te raden?

ja, dermiel of vetramil (honingzalf) houdt de wond soepel en heeft een antibacteriele werking.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:46

Ik zou het goed afspoelen met water (als dit niet wil bind je het veulen maar vast en evt met praam om, moet schoon.)
En dan CTC Spray er op als het weer droog is. Als het heel erg dik is/wordt zou ik ook nog een antibiotica kuur doen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:33

Babootje schreef:
Zarena schreef:

ja, dermiel of vetramil (honingzalf) houdt de wond soepel en heeft een antibacteriele werking.

En toch moet je dit pas gebruiken als de wond dicht is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:48

Toch raar dat je een dierenarts moet dwingen om te komen kijken naar zo'n wond. Zeker als je zegt dat je je als eigenaar grote zorgen maakt
En gezien je vragen hier, kan hij kennelijk ook niet vertellen wat je met de wond moet doen om het te verzorgen.
Ik ken heel de dierenarts of praktijk niet, maar ik zou persoonlijk gaan voor een andere die zijn werk wat serieuzer neemt en niet gedwongen hoeft te worden om aub te komen kijken.

Verder, weer puur mijn persoonlijke ervaring, is dat pus geel/wit troebel is, dat zo'n soort ontsteking niet altijd voor koorts hoeft te zorgen en verder een vrolijk paard op kan leveren en dat je er ook geen creme's oid op moet smeren omdat je de wond te veel afdicht en er te veel zand aan kleeft en dat goed schoonspoelen met (zuiver) water belangrijk is.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:52

Ik vind het vreemd dat je veearts zelf besluit wanneer die langs moet komen of niet?
In het belang van je paard zou ik hem bellen! Met het dringende verzoek nu langs te komen.
En dan lees je bokt maar even niet meer maar aan de andere reacties te lezen heeft je paard mogelijk meer dan een simpel schaafwondje :\

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:54

Je zou aan je dierenarts kunnen vragen of hij aanraad om het veulen een klein beetje te laten wandelen. Beweging pompt de lymfe door.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:14

Heb je deze foto aan de dierenarst gestuurd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:32

Babootje schreef:
Zarena schreef:

Rindin schreef:
En toch moet je dit pas gebruiken als de wond dicht is.

nee zeker niet: honingzalf is bedoeld voor de behandeling van open en soms zelfs diepe wonden. genoeg topics hier op bokt te vinden over behandeling met honingzalf

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:55

De wond ziet er ontstoken uit, daar zou ik zeker een dierenarts bij halen.
Maar afgezien van de wond, een veulen die zo inde spagaat gegaan is dat ie daar een wond heeft, dan zou ik me toch echt flinke zorgen maken over wat er besfhadigd kan zijn aan wervels, bekken, knie gewricht,banden of spieren in dat gebied.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:22

Babootje schreef:
Zarena schreef:

Mesitran kan ook Kun je gewoon bij de apotheek halen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:19

Isapaardje schreef:
Toch raar dat je een dierenarts moet dwingen om te komen kijken naar zo'n wond. Zeker als je zegt dat je je als eigenaar grote zorgen maakt
En gezien je vragen hier, kan hij kennelijk ook niet vertellen wat je met de wond moet doen om het te verzorgen.
Ik ken heel de dierenarts of praktijk niet, maar ik zou persoonlijk gaan voor een andere die zijn werk wat serieuzer neemt en niet gedwongen hoeft te worden om aub te komen kijken.

Verder, weer puur mijn persoonlijke ervaring, is dat pus geel/wit troebel is, dat zo'n soort ontsteking niet altijd voor koorts hoeft te zorgen en verder een vrolijk paard op kan leveren en dat je er ook geen creme's oid op moet smeren omdat je de wond te veel afdicht en er te veel zand aan kleeft en dat goed schoonspoelen met (zuiver) water belangrijk is.

klopt,ik heb zelfs gewrichtsontstekingen meegemaakt zonder koorts.
Dit is inderdaad geinfecteerd,als je er zelf geen verstand van hebt...wat helemaal geen schande is...even de dierenarts erbij halen.Het gewricht zit niet ver,beestje moet nog een jaar of 30 mee.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:31

Ik vind die wond 1 ding, dat uitglijden in spagaat vind ik persoonlijk veel akeliger, hebdaar lelijke blessures van gezien

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:33

ik zou het toch laten controleren door een da en een andere die denkt dat het door de telefoon te beoordelen.
onstekingen hoeven niet altijd met koorts samen te gaan

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:17

knuffeldier schreef:
Maar afgezien van de wond, een veulen die zo inde spagaat gegaan is dat ie daar een wond heeft, dan zou ik me toch echt flinke zorgen maken over wat er besfhadigd kan zijn aan wervels, bekken, knie gewricht,banden of spieren in dat gebied.

Het herstelvermogen van veulens is groot - en zoveel kun je er niet aan doen. De meeste veulens duikelen wel een paar keer raar over de kop zonder dat ze er iets aan overhouden.
Het paniekgehalte in dit topic wordt wel erg groot....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:42

Kendra schreef:
knuffeldier schreef:

Het herstelvermogen van veulens is groot - en zoveel kun je er niet aan doen. De meeste veulens duikelen wel een paar keer raar over de kop zonder dat ze er iets aan overhouden.
Het paniekgehalte in dit topic wordt wel erg groot....

Dat vind ik ook met betrekking tot de ataxie, werevelkom- en bekkenproblemen die het diertje direct schijnt te krijgen. Zo'n jong dier is nog van rubber gemaakt en heeft echt niet zomaar iets kapot. En als hij gewoon staat en loopt (ook al is ie wat kreupel), hoef je hem echt niet direct helemaal door te laten lichten.

Wel is een ontstoken wond niet ok, en al helemaal niet zo op een gewricht, daar moet je voorzichtig mee zijn

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:46

En? Dierenarts nog gebeld?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:59

Zarena schreef:
Bedankt voor alle veroordelende reacties!

het veulen heeft geen koorts, hij eet en drinkt lekker.
De wond is niet af te spoelen met water, dit accepteerd hij niet, dus wordt schoongemaakt met een spons voor zover mogelijk.

Ik hoed enorm voor gewrichtsontsteking maar dat is dit niet, want dan moet hij koorts hebben. Dus alles eraan doen dat het mooi dichtkomt.

Wat betreft mijn dierenarts, hij weet echt wat hij doet.

He, bah, wat een nare reactie van jou. Je wordt niet veroordeeld. Niemand zegt immers "je bent dom bezig, wat bij jij een oen." We zeggen wel "Je vraagt onze mening, naar onze mening moet hier een dierenarts bij komen."

Zet je oordeel over het commentaar eens opzij en ga de inhoud van de berichten goed bekijken. Ik vind er heel nuttige tips bij staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:16

Een spons zijn altijd bacteriën. Dat zou ik nooit doen.
Dan zou ik eerder een plantenspuit met dettol proberen.

Het in de spagaat gaan zou ik ook niet blij mee zijn.
Maar ik vraag me tegelijkertijd af wat daar aan te doen is naast rust in de wei.
Uiteraard moet hij na een week wel verbeteren.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 28-07-16 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:19

Komt de kreupelheid überhaupt wel door die wond? Gezien er geen dierenarts bij is geweest weet je ook niet of er iets gescheurd of gebroken is, veulenheupjes zijn kwetsbaar!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 15:53

Iedereen zeer bedankt voor de adviezen!

Ben even stil gebleven omdat ik toch even moest afwachten hoe het zich ging ontwikkelen. Voor de geinteresseerden:

Na een week spoelen (onder kleine verdoving van praam) en twee x daags mesitran erop, begon de wond er beter uit te zien. Kreupelheid nam echter niet af, dus mijn onrust bleef spelen dat hij niet kreupel was van alleen die wond.
Ik moest toch met een andere merrie van mij scannen bij de dierenarts, dus verteld dat het veulen nog kreupel was.
Dit was niet goed, en hij is dezelfde avond langs geweest.
Veulen had geen koorts, maar de wond wilde wel gaan ontsteken, waardoor er een soort abses onder de wond zat welke zeer pijnlijk was. Veulen heeft dubbele dosis anti biotica spuit gekregen, en direct die dag erna liep hij al beter. Inmiddels ziet de wond er al heel goed uit, zit er nog een kleine zwelling maar hij gaat als een speer door de wei! Loopt weer helemaal goed!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:12

Dat is fijn om te horen!