veulen van 2 mnd van moeders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:31

Pliennxx schreef:
Shirley schreef:
Dan was je minder tijd kwijt geweest met een bezoekje ;)

Staat dit veulen al de hele dag zonder melk?

Nee, veulen heeft veulenmelk/poeder van pavo nu,

Maar drinkt ze dat ook?
Omdat je zegt dat ze alleen water drinkt?

Anoniem

Re: veulen van 2 mnd van moeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 04:56

Als ze water drinkt gooi er dan in ieder geval elektrolyten doorheen.
Krijgt ze toch wat binnen tot de DA er is.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 09:29

Dierenarts net geweest,

Kleine begint alweer wat veulen korrel te eten en eet iedergeval genoeg hooi voor zn klein ding.

Op dit moment de emmer water tijdelijk weghalen zodat ze wat van de kunstmatige melk gaat drinken. Al is het maar een beetje.

Verder bijvoeren met veulenkorrel met extra vitamines erover (poedervorm) en de kleine goed in de gaten houden.

Aangezien het veulen al een geruime tijd een uier gewend is kan het zijn dat ze de melk niet zomaar accepteerd. Wilt ze echt niet dan elektrolyten door het water doen. Tip gehad om het dan in een emmer te doen zodat je kan zien hoeveel ze binnen krijgt.

Eventueel emmer met zn uier eraan en wat stroop erop zodat ze het makkelijken accepteerde.

Veulen verder ziet er gezond uit. Meet nu 1,20 ( moeder is 1,60 )

Goed de kleine in de gaten houden. Kleine prul net rustig kennis laten maken met me bijrijdpaard.

2 kleine boefjes liggen nu lekker bij elkaar. Merrie accepteerd redelijk voor het eerst. Maar laat het absoluut niet drinken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:35

Dat ze d'r verder al accepteert is al heel fijn daar gaat t veulen veel van leren :j
Fijn dat dat ook kon dat moet d'r toch prachtig uit zien

Hopelijk gaat ze snel melk drinken want electroliten lijkt me ook niet helemaal ideaal

Je kunt eventueel ook nog n papje maken met veulen korrel met eventueel wat appelmoes ofzo

Elke 2 uur proberen te flessen en verder toch afwachten
Heb je bloed laten trekken? Ben benieuwd na de huidige waarden en de waarden over 1 of 2 weken

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:48

Ik wil je heel veel succes wensen met de kans die je dit veulen wilt geven!
Je zou contact kunnen zoeken met angelpam (boktnaam) zie heeft haar merrie verloren toen het veulen 2 weken oud was. Natuurlijk wel een iets andere situatie omdat het veulen nog jonger was. Of met Crines (ook boktnaam) Haar veulen was wel iets van twee maanden toen de merrie plotseling is gestorven. Ik weet dat haar veulen achterbleef met een andere merrie met veulen maar dat die merrie het veulen ook niet wilde laten drinken. Misschien hebben zij nog handige tips over hoe ze het hebben aangepakt. Zeker de situatie van Crines komt redelijk overeen met jouw veulen, behalve het overlijden van de merrie uiteraard.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 09:50

Gentlegiant schreef:
Dat ze d'r verder al accepteert is al heel fijn daar gaat t veulen veel van leren :j
Fijn dat dat ook kon dat moet d'r toch prachtig uit zien

Hopelijk gaat ze snel melk drinken want electroliten lijkt me ook niet helemaal ideaal

Je kunt eventueel ook nog n papje maken met veulen korrel met eventueel wat appelmoes ofzo

Elke 2 uur proberen te flessen en verder toch afwachten
Heb je bloed laten trekken? Ben benieuwd na de huidige waarden en de waarden over 1 of 2 weken

Jaa het geeft wel een rustgevend gevoel, heeft ze toch een soort van moeder.

Bloed is getrokken en krijg er begin volgende week uislag ervan.

Verder eet ze flink wat hooi, veulenbrok af en toe wat hapjes.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 09:52

cupido1996 schreef:
Ik wil je heel veel succes wensen met de kans die je dit veulen wilt geven!
Je zou contact kunnen zoeken met angelpam (boktnaam) zie heeft haar merrie verloren toen het veulen 2 weken oud was. Natuurlijk wel een iets andere situatie omdat het veulen nog jonger was. Of met Crines (ook boktnaam) Haar veulen was wel iets van twee maanden toen de merrie plotseling is gestorven. Ik weet dat haar veulen achterbleef met een andere merrie met veulen maar dat die merrie het veulen ook niet wilde laten drinken. Misschien hebben zij nog handige tips over hoe ze het hebben aangepakt. Zeker de situatie van Crines komt redelijk overeen met jouw veulen, behalve het overlijden van de merrie uiteraard.

Ooh wat verschrikkelijk en heftig!

Ik zal eens contact met ze opnemen, elke kleine dan wel grote tip is meer dan welkom!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:53

Er is wel een kans dat je veulen wel nog mag drinken
Misschien moet de merrie gewoon even wennen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:53

Als ze al water drinkt, dan zou ik niet proberen te flessen maar de melk gewoon in een emmer aanbieden. grote kans dat ze het dan wel drinkt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:05

Wat fijn dat het toch nog gelukt is om een pleegmoeder te vinden. Wens je alle succes met de kleine hummel. Ben nu eigenlijk wel nieuwschierig hoe de kleine eruit ziet. :o

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:33

Wat ontzettend zielig di zeg :( die boer moet je aangeven, dit kan toch niet...

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:53

Wat zonde voor dat veulentje zeg, sommige mensen zou je toch wel wat kunnen doen.. -:(-

Anyway, je bent goed bezig! Er zijn genoeg mensen die maar wat aanpappen met een veulen en jij vraagt gelijk om tips. Fijn dat de DA ook langs is geweest. Ik zelf heb hier niet zo veel ervaring mee dus het enige wat ik kan meegeven is dat je ontzettend goed op de kleine moet letten!

En inmiddels ben ik ook wel nieuwschierig naar foto's van je nieuwe aanwinst :o

Ga je het veulen houden of ga je haar terzijnertijd verkopen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:30

Eigenaar van de mama nog steeds niet kunnen contacteren?
Dat zou toch mijn eerste prioriteit zijn :o

Beste voor het kind en verreweg het minste werk...

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 19:50

Ik heb de eigenaar van de merrie nog niet te pakken gehad.. lijkt wel van de aardbodem verdwenen te zijn.

Ik zal vanavond een leuke foto maken van de kleine hummel :D

ze doet het op het moment goed. Heb de melk in een emmer gedaan wat hierboven als tip gegeven is. Ze drinkt nu gelukkig wel wat melk!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:31

Ik zou de dierenpolitie inschakelen. Volgens mij is het strafbaar om veulens zo vroeg bij de merrie weg te halen. Mits er een medische noodzaak is. Als jij weet wie de eigenaar van de merrie is moet dit niet zo moeilijk te achterhalen zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:45

Ik hoop maar dat dit veulen straks een "normaal" paard mag worden..Er worden uiteindelijk veel gedragsstoornissen gezien bij veulens die te vroeg bij hun moeder weggaan..Doodzonde en onnodig!
Ik wil je sterkte wensen!!

D_eem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:48

Wat super om te horen dat ze eindelijk melk drinkt! Ik wens je heel veel succes! hopelijk kan je nog in contact komen met de oude eigenaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:50

Pliennxx schreef:
Ik heb de eigenaar van de merrie nog niet te pakken gehad.. lijkt wel van de aardbodem verdwenen te zijn.

Zullen wel met vakantie zijn. Veulen nog net voor de vakantie verkocht en daarna vertrokken. Geen buitenland tegoed dus geen email of telefoon aan.
Lijkt mij de reden waarom dat veulen zo rap opeens van de moeder moest.
Gevalletje 'hond aan een boom knopen' maar dan anders.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:52

Wat goed dat jij zo je best doet voor dit veulen.
De fokker wil duidelijk niet gevonden worden. Ik zou mijn energie er ook niet mer insteken, je kan je energie beter richten op het veulen en samen met je dierenarts/ kliniek een goed plan te maken om te zorgen dat dit veulen alles binnen krijgt wat nodig is. Desnoods met een fles.
Fijn dat je er ook gelijk een maatje aangekoppeld hebt, zo is die niet alleen
Heel veel succes

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:24

Als je melk zelf geeft altijd in een emmer/bakje geven. Met fles kunnen ze zich veel te makkelijk verslikken.
Die pavo melk is top, als ze dat goed drinkt ben je een eind.
Check regelmatig slijmvliezen zodat je zeker weet dat ze niet uitdroogt. Elektrolyten ook prima spul, in dezelfde emmer geven als de melk en met wat minder water aanlengen zodat de concentratie hoger is . Maar zo lang de slijmvliezen goed zijn zou ik het bij de pavo houden hoor!

Arm veulentje, al zo vroeg bij mama weg -O- fijn dat ze in ieder geval samen met een merrie in de stal staat, heeft ze toch een soort mama!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:31

Is er geen melkveehouder in de buurt? Misschien mag je een speenemmer lenen van hem?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:38

Ik was vorig jaar al zo boos dat de fokker het veulen dat ik had gekocht geheel tegen afspraak afgespeend had met 3 maanden. Ik kwam elk weekend kijken en heeft hij op maandag nadat ik was geweest haar eraf gehaald en niets laten weten.
Ik zou haar ook pas veel later naar huis halen, maar dat heb ik toen ook maar direct geregeld, dan kon ik tenminste goed in de gaten houden wat ze wel en niet kreeg.

Met 2 maanden is helemaal schandalig.
En dan denk ik dat ibbel wel eens gelijk kan hebben, op vakantie, geen zorgen meer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:57

TS super wat je doet +:)+

Ik heb ooit een veulen gekocht en dat speende ze ook ineens af met 3 maanden, merrie werd namelijk ook verkocht en toen werden ze gewoon gescheiden -:(-
Ik kreeg dat ook rauw op mijn dak te horen dus gelijk naar huis gehaald want hier kon hij in de groep, daar stond hij alleen op stal ineens.
Uiteindelijk werd het een paard met een toch wel wat apart karakter, al weet ik natuurlijk niet of het daaraaan heeft gelegen.

2 maanden is absurt vroeg , hopelijk krijg je het er goed door heen en kan het bij de pleegmoeder lopen, is het niet voor de melk, wel voor de opvoeding, moeder-veulen contact.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:03

Jeetje wat vreselijk!

Heb m'n reactie even aangepast want had niet genoeg gelezen. Goed bezig hoor. Veel sterkte met het veulen en ik hoop dat de match tussen veulen en merrie goed komt!

Mijn jaarling hengst heeft daar dus enorm veel aan gehad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:05

Even los van het vroeg afspenen; het vergt wat extra aandacht (of juist gebrek daaraan) maar mijn paard is als voormalig flesseveulen weer helemaal op zijn pootjes terecht gekomen qua karakter. Heeft even geduurd maar is alsnog een heel sociaal en stabiel paard geworden.