Hengst nu laten ruinen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:06

Ik lees mee heel erg leerzaam topic vind ik

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:07

Zoiets is ook vrij logisch dat het gaat zwellen als je een paard/pony staand castereert en de boel open blijft.
Ik ben echt blij dat dit soort dingen voor de meeste dieren geen normale manier van castereren is, helaas is het in de paardenwereld zeer gebruikelijk.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 21:13

ClaudiaHS schreef:
Mijn paard had een week na de castratie ook ineens de koker heel dik.
1 spuit antibioticum en paar dagen later was het weg.
Goed in de gaten houden en evt zijn temperatuur ook.

Oh gelukkig dat het zo snel weg is gegaan! Hoop dat dat bij Marley ook zo is... We gaan het goed in de gaten houden ik ben er sowieso elke dag en ga de komende dagen waarschijnlijk ook wel 2x per dag heen.. Vind het vreselijk om
Mn kleine paardje zo te zien :'( hij is altijd zo blij en komt altijd aanrennen als ik hem roep om uit de wei te halen, en nu komt hij heel sloompjes aanlopen.. Ik voel me echt schuldig :S

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 21:17

kyrkelover schreef:
Zoiets is ook vrij logisch dat het gaat zwellen als je een paard/pony staand castereert en de boel open blijft.
Ik ben echt blij dat dit soort dingen voor de meeste dieren geen normale manier van castereren is, helaas is het in de paardenwereld zeer gebruikelijk.

Wat bdl je precies ? Zwelling is idd heel normaal en staand zou minder belastend zijn van wat ik hoorden. En het blijft open zodat het wondvocht eruit kan anders gaat het veel sneller en meer ontsteken zei de dierenarts, maar de zwelling nam juist af alleen nu was het veel dikker weer...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 22:04

Oh jee, ik hoop niet dat je dezelfde ellende krijgt met jouw paard als ik met de mijne. Ik hoop wel dat je overleg met veearts hebt gehad over het gebruik van de antibiotica?
Koel je al? Dat zou ik wel doen, iedere dag (als je er vaker bent, dan meerdere keren per dag) een flinke poos de tuinslang erop!

kyrkelover schreef:

Het risico op ontsteking en zwelling is er helaas altijd.
Die van mij is 'keurig' via de lies gecastreerd in de kliniek, maar kreeg na een week toch zwelling (waarmee hij gewoon naar huis is getuurd). Na 2 weken thuis weer met spoed terug naar de kliniek met koorts en een fikse ontsteking en ja dan snijden ze het dus open en loopt ie alsnog met een open wond, de troep moet er toch echt uit.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:00

chinoukjuh schreef:
kyrkelover schreef:

Wat bdl je precies ? Zwelling is idd heel normaal en staand zou minder belastend zijn van wat ik hoorden. En het blijft open zodat het wondvocht eruit kan anders gaat het veel sneller en meer ontsteken zei de dierenarts, maar de zwelling nam juist af alleen nu was het veel dikker weer...

Nou men neme een man(mens) geven hem een plaatselijke verdoving snijden hem de ballen er uit en laten het voor de rest open.
Zelfde principe alleen bij een ander zoogdier.

Nee alle gekheid op een stokje, maar hoe zou je er dan tegenaan kijken.

Hier in de afgelopen maanden geen enkel paard gehad met zwelling of complicaties of verhoging of weet ik het, hebben er ongeveer 10 per week van gewone hengsten tot klophengsten.
Wat we helaas wel zeeeer veel zien dat we de ellende van casterateurs op kunnen ruimen.
Zaadstrengen die ontstoken zijn, allerlei pusvorming, zaadstrengen die buiten de huid zijn gekomen, lelijke en irriterende wondnaden etc etc etc.
Daarom ben ik er wellicht ook wel zo fel op, want ja elke keer weer als er zo'n dier op de tafel ligt denk ik weer verdomme zoiets had voorkomen kunnen worden.
Als je alleen al ziet in dit topic hoe normaal het wordt gevonden dat de boel wat gezwollen is na het castereren of dat de dieren een antibiotica spuit nodig hebben omdat het tch wat ging ontsteken.

xZiva_

Re: Hengst nu laten ruinen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 00:48

Bij mijn pony is zijn koker na een paar dagen ook op gaan zwellen. Was gewoon vocht wat er in gezakt is.

Goed in de gaten houden of hij goed plast, en anders dierenarts laten checken!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 03:48

mijn pony had het erg slecht getroffen, dik ontstoken en met zeer veel pus.
Na veel spoelen, wandelen en 3ab kuren is de boel van binnen goed schoongemaakt het litteken weefsel eruitgehaald en opnieuw laten genezen dit alles heeft 4 weken geduurd.
De da was heel betrokken en vond het erg vervelend, de pony zelf heeft er erg last van gehad...als nu de DA komt dan is hij niet te houden en wil maar een ding, wegwezen!
(Maar dit was echt de eerste in zeker 15 jaar tijd die het zo slecht trof!bij ons en ik denk ook dat het kwam door de omstandig heden dat het ging onweren en door het opspattend stof.)
desondanks de spannende tijd ben ik wel blij dat de ingreep is gedaan anders had ik hem niet kunnen houden en hij is echt heel lief en kalm nu! *\o/*

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 08:36

jorretje schreef:
Oh jee, ik hoop niet dat je dezelfde ellende krijgt met jouw paard als ik met de mijne. Ik hoop wel dat je overleg met veearts hebt gehad over het gebruik van de antibiotica?
Koel je al? Dat zou ik wel doen, iedere dag (als je er vaker bent, dan meerdere keren per dag) een flinke poos de tuinslang erop!

kyrkelover schreef:

Het risico op ontsteking en zwelling is er helaas altijd.
Die van mij is 'keurig' via de lies gecastreerd in de kliniek, maar kreeg na een week toch zwelling (waarmee hij gewoon naar huis is getuurd). Na 2 weken thuis weer met spoed terug naar de kliniek met koorts en een fikse ontsteking en ja dan snijden ze het dus open en loopt ie alsnog met een open wond, de troep moet er toch echt uit.

Dat over die antibiotika dat is gewoon zo'n spuit die je via zijn mond geeft, ik weet nieg of je daar overleg voor nodig heb maar de stal eigenaar heeft er igg wel heel veel verstand van die heeft dit soort dingen vaker en erger mee gemaakt :(

Koelen doe ik nog niet maar is inderdaad wel een idee!

En marley is naar mijn idee ook wel keurig gecastreerd maar ik heb nog nooit een castratie meegemaakt in het echt :p

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 09:17

kwita schreef:
mijn pony had het erg slecht getroffen, dik ontstoken en met zeer veel pus.
Na veel spoelen, wandelen en 3ab kuren is de boel van binnen goed schoongemaakt het litteken weefsel eruitgehaald en opnieuw laten genezen dit alles heeft 4 weken geduurd.
De da was heel betrokken en vond het erg vervelend, de pony zelf heeft er erg last van gehad...als nu de DA komt dan is hij niet te houden en wil maar een ding, wegwezen!
(Maar dit was echt de eerste in zeker 15 jaar tijd die het zo slecht trof!bij ons en ik denk ook dat het kwam door de omstandig heden dat het ging onweren en door het opspattend stof.)
desondanks de spannende tijd ben ik wel blij dat de ingreep is gedaan anders had ik hem niet kunnen houden en hij is echt heel lief en kalm nu! *\o/*

Oh wat erg! Bij hem is er niet echt veel pus ofzo, maar het is heel dik en warm en hard volgens mijn moeder, je mag er dus wel (voorzichtig) aankomen. Ik heb het zelf niet gevoelt omdat ik veel te bang ben om hem daar pijn mee te doen :S en ik niet goed tegen bloed kan :x En ik snap dat je pony er veel last van heeft gehad! :o Als hengst was hij altijd wel makkelijk te houden, ook als er merries in de buurt waren maar hij is ook nog maar 1 (iets ouder) En ja, marley is nu ook heel kalm.. Iets te kalm maar dat komt omdat hij zich niet super voelt nu... En lief is hij altijd al :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:36

Mijn (nu ruin) van 3 jaar hebben wij ook staand laten opereren. Hij is er zonder gekkigheid vanaf gekomen. Staand castreren wordt heel veel gedaan en ik zie dat zelf het liefst. Het gaat heel snel en met de juiste zorg gaat alles gewoon goed.

Hopelijk knapt je paard snel op TS!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:49

Ik ben het wel eens met kyrkelover.

Hier ook een duidelijk site over de verschillende methoden.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/castratie/

Ik heb er al verschillende laten castreren, altijd liggend. En nooit geen problemen gehad.
Ook niets ontstoken daarna.
Op een plek waar ik vroeger reed werd het standaard staand gedaan maar daar ook nare dingen gezien, zelfs met de dood tot gevolg.

Ts, beterschap met hem. Ik hoop dat het snel beter met hem gaat.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:55

bruintje123 schreef:

Ik heb er al verschillende laten castreren, altijd liggend. En nooit geen problemen gehad.
Op een plek waar ik vroeger reed werd het standaard staand gedaan maar daar ook nare dingen gezien, zelfs met de dood tot gevolg.

Dan moet het wel ontzettend slecht verzorgd zijn wil jij je paard daardoor dood krijgen..

Met de juiste verzorging en tijdelijke maatregelen zou het gewoon goed moeten gaan.

Maar ieder z'n eigen methode! :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:20

Change3x schreef:
bruintje123 schreef:

Dan moet het wel ontzettend slecht verzorgd zijn wil jij je paard daardoor dood krijgen..

Met de juiste verzorging en tijdelijke maatregelen zou het gewoon goed moeten gaan.

dat kun je niet zeggen, een bacterie in de lucht en het kan al mis gaan vaak is het gewoon pech en besteden de baasjes echt wel de tijd in goede verzorging.Niemand wilt een ziek paard of erger!!!

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:35

Oja, de staleigenaar die hem de anti biotika geeft voor nu is dierenartsassistent geweest hoorde ik vandaag! Het was al minder dik vandaag en hij was alweer een stukje vrolijker gelukkig! Ik heb het vanmiddag rondom de wonden en bij zijn koker gekoeld, hij vond het niet fijn maar hij is zo'n aansteller als het om water gaat :P straks ga ik weer naar hem toe om het weer te koelen en eten geven enz. Hij was ook weer veel meer zichzelf, toen hij even los stond om een wortel had hij hem sneller op dan verwacht en liep hij weg, naar de kruiwagens en en toen liep hij verder alleen moest hij nog even blijven staan en daarna heb ik hem een tijdje latem grazen aan de hand. Toen hij later weer op de wei ging en ik fietste naar huis zag ik dat hij de oudste ruin uit zijn groepje aan het "pesten" was want hij wou spelen en die andere ruin niet :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:36

Super dat het al beter met hem gaat! Antibiotica doet wonderen. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:17

Change3x schreef:
bruintje123 schreef:

Dat heeft niets met verzorgen te maken, lees het artikel maar eens goed :)

TS, gelukkig gaat het weer beter met je paard. :)

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:01

Nou, vanmiddag bleek het dus beter te gaan maar net was hij weer zo sloom en ja, gewoon niet zichzelf.. Ik wou het weer gaan koelen en ik had de tuinslang erop wat hij natuurlijk al vreselijk vind maar hij vond het nu echt niet leuk meer dus ben ik gestopt. De staleigenaar heeft even gekeken en gevoeld en het was volgens haar heel warm en hij trekt ook zijn onderbuik op... Het doet hem dus echt veel pijn..... Ze heeft hem nu weer een halve anti biotika spuit gegeven en morgen gaan we even kijken en bellen we waarschijnlijk de dierenarts maar...... We hebben hem nu apart in een weide gezet omdat zijn groepje paarden hem steeds opjagen en hij het toch niet heel erg vind om alleen te staan zolang hij eten heeft, ik heb zelf ook even aan de plek gevoeld en het was heel warm en ook hard(?) Maar hij heb gras, water en hooi nu voor zichzelf en kan even rustig eten en tot rust komen. Ik vind het echt vreselijk om hem zo te zien en moet echt al janken als ik er aan denk terwijl het veel erger zou kunnen maar ja... Ik hoop nu dat het nog wat beter word van de anti biotika die hij heeft gekregen. In de padock waar het hooi ligt staat veel kamille, daar heeft hij best veel van gegeten en in de wei staat ook best wat weegbree en daar eet hij ook van en natuurlijk gewoon gras maar ik ga daar zo over lezen dat dat misschien nog iets (kan) doet... Maar ik hoop dat hij er met die anti biotika vanaf komt. Vanochtend had hij die trouwens niet gehad vgm omdat hij er toen zo goed bij stond

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:03

Afbeelding

Even een foto van de arme pony :(

Hier ook al ruin maar hier was het geloof ik nog niet ontstoken want daar nam de zwelling alleen maar af.

Kan het misschien ook aan de manier van castreren liggen? Want de dierenarts was nogak hardhandig en ik denk dat het daarom de dag daarna meteen zo enorm dik was. Toen nam de zwelling de dagen erna alleen maar af tot gisteren

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:09

Ik moest destijds veel spoelen/koelen en wandelen om het vocht af te drijven.
vervelend hoor, maar geef het ook wat tijd het is niet zomaar weg die zwelling is de ervaring hier.
( is Marly ook een konik toevallig?)

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:16

kwita schreef:
Ik moest destijds veel spoelen/koelen en wandelen om het vocht af te drijven.
vervelend hoor, maar geef het ook wat tijd het is niet zomaar weg die zwelling is de ervaring hier.
( is Marly ook een konik toevallig?)

Nee klopt je hebt gelijk maar ik maak me zo snel zorgen als er was met hem is :S en klopt zwelling is ook niet zo 123 weg maar omdat het sinds gisteren weer dikker is geworden dan daarvoor....

En hij is een fjord x fries kruising! :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:27

Mag ik vragen wat voor antibiotica hij krijgt?? Een naam dus..
Is dit voorgeschreven door een DA, of had je stalhouder deze nog liggen?

Persoonlijk zou ik er nu dus een DA bij halen.. het gaat nu duidelijk de verkeerde kant op.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:33

Mijn paard kreeg ook een hele dikke koker en ik voelde een harde zwelling. Een soort harde schijf in zijn koker. En warm.
Bleek helaas een zaadstrengontsteking te zijn. Hij heeft toen 2 weken antibiotica gekregen en gelukkig was dat voldoende dus hoefde hij niet opnieuw open.
Hij was liggend gecastreerd en waarschijnlijk is 1 draadje voor het afbinden wat te lang geweest en dat is gaan irriteren en heeft vuil aangetrokken.

Goed dat jullie morgen de dierenarts bellen. Zomaar wat antibiotica geven (ookal is de stal eigenaar dierenarts assistent geweest) is niet verstandig. De ene antibiotica werkt tegen andere bacteriën dan de ander en door lukraak wat te geven werk je resistentie in de hand.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:26

Casarell schreef:
Mag ik vragen wat voor antibiotica hij krijgt?? Een naam dus..
Is dit voorgeschreven door een DA, of had je stalhouder deze nog liggen?

Persoonlijk zou ik er nu dus een DA bij halen.. het gaat nu duidelijk de verkeerde kant op.

Weet het niet precies, maar de dierenarts komt morgen als het niet minder is!

Frensie schreef:
Mijn paard kreeg ook een hele dikke koker en ik voelde een harde zwelling. Een soort harde schijf in zijn koker. En warm.
Bleek helaas een zaadstrengontsteking te zijn. Hij heeft toen 2 weken antibiotica gekregen en gelukkig was dat voldoende dus hoefde hij niet opnieuw open.
Hij was liggend gecastreerd en waarschijnlijk is 1 draadje voor het afbinden wat te lang geweest en dat is gaan irriteren en heeft vuil aangetrokken.

Goed dat jullie morgen de dierenarts bellen. Zomaar wat antibiotica geven (ookal is de stal eigenaar dierenarts assistent geweest) is niet verstandig. De ene antibiotica werkt tegen andere bacteriën dan de ander en door lukraak wat te geven werk je resistentie in de hand.

Oh gelukkug hoefde het niet weer open, en nee het is idd niet heel slim... Maar als het werkt... Nouja ik hoop dat het bij Marley ook met alleen anti biotika gaat genezen... Van de dierenarts dan :p

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 09:37

Ik ben nu bij hem en het is wel iets minder dik, maar de de dierenarts komt vanmiddag. Zijn koker is vooral heel dik en dat is waarschijnlijk gewoon vocht, hoop ik dan.. Hij eet gewoon heel goed gelukkig en drinken ook :) toen ik kwam lag hij lekker languit in de wei :) hij ziet er wel al wat blijer uit als hij zo staat te grazen dus ik hoop voor hem dat het heel erg meevalt allemaal