Spieropbouw wil maar niet lukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Re: Spieropbouw wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:07

Ik zou je willen adviseren het nieuwe voer van havens te geven, ook gezien het een stress gevoelige type is. Je hoeft hier niet veel van te geven, ziet snel resultaat en goed voor de spieropbouw!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 08:32

Voor de mensen die de pony graag eens in beweging wilden zien, ik heb een filmpje gemaakt aan de longe. Mijn excuses als het beeld wat schokkerig is, maar filmen en longeren tegelijk is niet makkelijk :')

Ik longeer Magic aan de dubbele longe, door het bit heen en dan tussen de benen vast. Ik probeer hem zo veel mogelijk los te laten, zodat hij zelf de fijnste houding kan zoeken.

Chess, heb je het over de Gastro+? :)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:44

Eline91 schreef:
Voor de mensen die de pony graag eens in beweging wilden zien, ik heb een filmpje gemaakt aan de longe. Mijn excuses als het beeld wat schokkerig is, maar filmen en longeren tegelijk is niet makkelijk :')

Ik longeer Magic aan de dubbele longe, door het bit heen en dan tussen de benen vast. Ik probeer hem zo veel mogelijk los te laten, zodat hij zelf de fijnste houding kan zoeken.

[ Video ]

Chess, heb je het over de Gastro+? :)

Ja klopt echt fantastisch spul en ik zeg altijd maar zo kost niet veel om te proberen 13.50 voor 20 kilo en ik zag verschil binnen een aantal dagen en binnen een maand een ander paard

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:57

Het filmpje is niet heel schokkerig hoor, valt best mee. Ik vind 'm wel in een lekker tempo lopen, maar de hoofdhalshouding wil nog niet zo naar lang en laag (incl. stretchen van de bovenlijn en onderbrengen van het achterbeen). Wat ik wel heel fijn vind om te zien, is dat je je pony op een heeeeele grote volte hebt lopen, dat is veel makkelijker omdat het in de buurt komt van een rechte lijn en buigen dus (nog) niet heel erg hoeft.

Ik zou wel (voor zover je dat niet doet, is lastig om te filmen en te longeren tegelijk) wat meer gaan werken aan lang en laag. Ik werk zelf met dubbele lange lijnen van scheepstouw (leadropemateriaal) omdat ze wat zwaarder zijn en ik ze makkelijker vind om mee te werken, maar jouw lijnen zijn wel erg mooi lang. Ik heb mijn buitenlijn altijd achterlangs (dus om z'n bips), zodat die meehelpt om de achterhand te activeren. Ook maakt de lijn dan geen rare knik in de longeersingel nadat die over de rug richting het hoofd loopt (als je begrijpt wat ik bedoel). De lijnen heb ik dan lager door de longeersingel (borsthoogte), maar dan van mijn hand via de singel naar het bit (niet door het bit en terug naar de longeersingel). Ik houd contact op beide lijnen, vraag wat buitenstelling en wacht tot mijn paard nageeft. Dan ontspan ik mijn buitenhand, zodat mijn paard die kan volgen naar de juiste stelling en buiging. Als ze dat volgen van de hand eenmaal doorhebben, kun je ze vrij makkelijk richting lang+laag / hals strekken krijgen.

Verder ga ik met een aantal voorgangers mee: schroef je training even terug, maar zorg voor veel vrije beweging. Mijn ruin doet 2 à 3 keer per week wat; meestal één keer het bos in (Utrechtse Heuvelrug) onder het zadel, één keer wandelen of naast de step, één keer dubbele lange lijnen of rijden in de bak. Zijn bespiering is prima.
Mijn merrie (inmiddels 21) was te mager en had een iel halsje en ongeveer geen bovenlijn meer. Na 3 maanden onbeperkt hooi was zij helemaal bijgetrokken. Bespiering heeft ze niet, maar ja, ze wordt ook niet getraind. Meestal mag ze 2 keer per week wat doen; wandelen, naast de step of een keertje dubbele lange lijnen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 19:50

Ik geef hem nu onbeperkt hooi in een hooinet, ik hoop dat hij dan wat meer gaat eten. Hij kreeg al onbeperkt maar op de grond, en dan liet hij altijd veel liggen.
En ik heb zijn trainingen alvast terug gebracht naar 2x rijden en 2x longeren per week.

Hilary, ik heb bewust niet te veel zitten sleutelen aan zijn hoofd-halshouding omdat ik hem wilde vastleggen zoals hij uit zichzelf beweegt. Maar in elk geval bedankt voor je tips, ik denk dat ik daar wel wat mee kan :) Ik ga er morgen even mee aan de slag.
Wat voor longeersingel heb jij? Ik gebruik een menschoftje omdat ik altijd het gevoel heb dat een longeersingel de schoft en ruggegraat niet vrij laat, maar dan heb ik natuurlijk niet die ringen op borsthoogte.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:54

Ik zou hem lekker vakantie geven op de wei. Na de vakantie inderdaad trainingsschema aanpassen, je doet te veel. Gewoon af en toe lekker even twee dagen vrij. Magnesium is prima. Luzerne erbij zou goed zijn. Mijn paard is na een jaar ineens van een iel lelijk beest naar een gespierd paard gegaan. Ik train niet veel en ook vaak niet lang

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:56

(Werkt met Hilary samen). Wij gebruiken een longeersingel met zoveel mogelijk ringen. De meeste singels hebben te weinig ringen of niet op de goede hoogte. Mijn shet (104 cm) heeft daarom een maat cob longeersingel. Voor het mooie moeten de ringen nog iets lager.

Je pony heeft een mooi vlot basistempo! Fijn. Het kan komen doordat je én aan het longeren én aan het filmen was, maar ik vind de activiteit in de rest van het lichaam te minimaal. Daarmee bedoel ik, de benen bewegen wel, maar de rest van het lichaam beweegt mij te statisch.

Verder, denk ik dat het toch best nuttig kan zijn om de gaan kijken naar eventuele maagproblemen. Als je pony dit gewicht heeft en onbeperkt hooi krijgt, dan zit er iets niet goed.
Bloedonderzoek kan ook nuttig zijn. Dan kan je eens kijken of alle voedingsstoffen wel goed opgenomen worden. Want er moet toch wat vet en spiertjes bij te trainen zijn?!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:01

Mooie pony TS! Echt prachtige vos. Ben het helemaal eens met Hilary en heb weinig toe te voegen. Training aan de longe ziet er prettig uit. Achterhand zou wat meer mogen ondertreden, maar ik zou de focus ook eerst meer leggen op voorwaards neerwaards. Lekker ontspannen over de rug, wat de pony nu ook al opzoekt. Mag alleen constanter, is echt goede training.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 11:53

Nogmaals bedankt voor alle tips :)

Voorwaarts is de pony inderdaad genoeg, maar het neerwaarts werken we heel hard aan :) Hij heeft jaren verkeerd gelopen, dan is het normaal dat dat niet in een paar maanden opgelost is.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat hij die spieren echt nodig heeft om mentaal rust te vinden, want hij maakt zich echt alleen maar druk als hij het fysiek te moeilijk krijgt.

Wat zijn gewicht betreft, hij was nooit makkelijk dik te krijgen. Bij zijn vorige eigenaar kreeg hij ook onbeperkt hooi maar een mooi rond buikje heeft hij nooit gehad.

Ik wil alvast eens starten met dat Havens voer, en ik denk dat een bloedonderzoek misschien inderdaad wel aangewezen is :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 18:43

Aangezien veel mensen toch denken aan maagproblemen: denken jullie dat het zin heeft om een gastroscopie te laten uitvoeren?

Ik kan wel gaan uitproberen met ander voer en zo, maar ik zou ook graag eens wat meer zekerheid willen over hoe ik hem het beste kan helpen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:54

Ja, ik denk dat dat zin heeft. Als het mijn pony was had ik het gedaan. Je weet dan gelijk wat er aan de hand is. Hoe is hij met optuigen? Wel eens narrig?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:59

Eline91 schreef:
Aangezien veel mensen toch denken aan maagproblemen: denken jullie dat het zin heeft om een gastroscopie te laten uitvoeren?

Ik kan wel gaan uitproberen met ander voer en zo, maar ik zou ook graag eens wat meer zekerheid willen over hoe ik hem het beste kan helpen.

Lastige vraag! Ik was er overtuigd dat mijn reus een giga maagzweer had en eerlijk uiteindelijk gescoord eerst wel gerommeld met zakjes abler wat hem wel verlichting gaf maar niet voldoende mijns inziens. Uiteindelijk gescoped niks nakka nada te zien niet eens littekens of teveel maagzuur. Toch bleef ik problemen houden met het instellen op voer, water bij de mest gapen en gewoon niet senang.
Uiteindelijk gestart met de gastro+ en binnen een aantal dagen een groot verschil en elke week dat ik voer veranderde die steeds meer. Van introvert bang aapje naar een bijdehand nog wel angstig maar zelfverzekerder aapje.

Dus ja ik zou zeggen probeer eerst voer en dan scope die kan altijd kost je 300 euro zak voer 13,50 en zo gehaald.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:08

Ik zou gaan voor óf een gastroscopie óf maagzuurremmers (in overleg en op voorschrijven van de DA, bij voorkeur; zelf experimenteren met omeprazolletjes voor mensen vind ik altijd een beetje twijfelachtig).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:24

Eline91 schreef:
Hilary, ik heb bewust niet te veel zitten sleutelen aan zijn hoofd-halshouding omdat ik hem wilde vastleggen zoals hij uit zichzelf beweegt. Maar in elk geval bedankt voor je tips, ik denk dat ik daar wel wat mee kan :) Ik ga er morgen even mee aan de slag.
Wat voor longeersingel heb jij? Ik gebruik een menschoftje omdat ik altijd het gevoel heb dat een longeersingel de schoft en ruggegraat niet vrij laat, maar dan heb ik natuurlijk niet die ringen op borsthoogte.

Een longeersingel laat inderdaad de ruggengraat niet vrij (er zijn singels die dat wel hebben, maar die hebben dan de ringen weer niet op de goede plekken zitten). Gelukkig komt er geen gewicht op de longeersingel te staan, en hoef je 'm ook niet megastrak aan te singelen.

Heb even gezocht, maar kan geen duidelijke foto vinden van onze longeersingels op de pony's. Mijn ruin (1.53m) heeft een maat full, mijn Welsh (1.20m) een cob, of een full maar dan gebruik ik een ringetje hoger. Er zijn losse ringen te koop om op de singel van een longeersingel te schuiven; even dmv een karabijnhaak verbinden aan een bovengelegen ring. Als ik er morgen aan denk, zal ik even foto's voor je maken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:27

Wat ik bijzonder vind is dat voor het gemak even over het onderwerp "te veel trainen" heen gewalst word. Ik gok dat de oplossing een stuk makkelijker is als een gastroscopie.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:42

sakvis schreef:
Ja, ik denk dat dat zin heeft. Als het mijn pony was had ik het gedaan. Je weet dan gelijk wat er aan de hand is. Hoe is hij met optuigen? Wel eens narrig?

Over het algemeen is hij heel braaf, maar het aantrekken van de singel wil weleens voor wat irritatie zorgen. Toevallig vandaag nog gemerkt dat hij niet blij was, en dan maar beslist om de singel een gaatje losser te laten.

Chesss, ik ben een beetje terughoudend over dat voer omdat ik niet kan terugvinden wat er verder nog in zit. Heb jij misschien een overzicht van de ingrediënten op de zak staan? Omdat de pony uit zichzelf vrij hevig is ben ik een beetje voorzichtig met voer waar veel haver of veel suiker oid in zit.

Peelie, ik heb de tips over mijn trainingsschema wel onthouden. Ik heb de training teruggebracht naar 2x longeren en 2x rijden, zodat de pony 3 dagen per week rust krijgt. Maar het ene sluit het andere niet uit, en als er echt wat mis is met zijn maag kom ik daar liever nu achter dan pas over een paar maanden :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:45

Peelie schreef:
Wat ik bijzonder vind is dat voor het gemak even over het onderwerp "te veel trainen" heen gewalst word. Ik gok dat de oplossing een stuk makkelijker is als een gastroscopie.

Ik vind het een combinatie van. Ik vind de pony namelijk te mager (opgetrokken, niet gevulde buik) én te onbespierd (bovenlijn). Zonder goede voeropname kun je er geen vetjes op krijgen en kun je dus ook geen bespiering 'kweken'. Trainen kun je m.i. wel blijven doen, maar eerst in een aangepast schema (2 keer per week serieuze training en 1 keer wandelen of een rustig rondje naast de fiets; ik zou kiezen voor 1x per week dubbele lange lijnen en 1x per week voor de wagen in rustig tempo).
TS heeft (begreep ik eerder in het topic) het trainingsschema aangepast.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:15

Twee longeersingels die vriendelijker zijn voor de rug en schoft, die van Lammert Haantra en Barefoot. Beide hebben ook veel ringen (en zijn nogal duur :) )

Verder kan dit wel een nuttig filmpje zijn, over zweren en maagzweren: http://thehorseaholic.com/video-how-to- ... ur-horse/#

Ik heb niet het idee dat de TS niks doet met het mogelijk te fanatieke trainen. Ze geeft al aan om daar serieus naar te kijken en wat rustiger aan te doen. Daarom ga ik er niet over verder. Het kan een reden zijn waarom de pony moeilijk aankomt, maar mijns inziens is het niet de hoofdreden.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:23

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:00

hoi allemaal,

Ik reageer graag ook. ik ben een ervaringsdeskundige mbt maagzweren bij ponys, mijn IJslander had er erg veel last van.
Gastroscopie: dit is echt een supervervelend onderzoek bij paarden. Mijn pony heeft dat twee keer gehad. een forse maagzweer behandelen ze met gastrogard, dat is een heel erg duur medicijn (mijn pony heeft er 800 euro van gekregen)

In Utrecht raadden zij mij aan om mijn pony pronutrin te geven, dit is voor zover ik weet het enige bewezen supplement dat echt helpt tegen maagzweren. (althans dat was destijds zo) Ik ben het de pony altijd blijven geven en het voldeed goed. Ik weet ook van politiepaarden die altijd pronutrin krijgen (niet allemaal natuurlijk).

Het zou kunnen dat jouw pony maagzweren heeft door stress en dat hij wegens de maagzweren minder eet dan hij eigenlijk nodig heeft. Als ik lees op de site van havens lees ik dat er lucerne in die gastro brokken zitten, lucerne is ook bewezen effectief tegen maagzweren.

Ik raad je aan de pony lucerne te voeren en ook pronutrin te geven. En niet direct een gastroscopie. Als pronutrin werkt dan weet je wat er aan de hand was. Ik zou niet alleen havens voer geven, maar echt gaan voor een bewezen middel.

mochten de problemen blijven dan zou ik een gastroscopie overwegen. Je pony wordt dan erg versuft, ik raad je aan hem daar een nacht te laten. (mijn pony was niet meer te laden na deze dag omdat hij niet lekker stond op de terugweg)

tot slot: voor spieropbouw raad ik je ook een supplement met vitamine E en selenium aan.

Heel veel succes met je prachtige pony!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:23

TS, je was toch al van plan om bloedonderzoek te doen toch? Overleg anders gelijk even met je DA wat hij aanraad. De meningen over een scopie zijn divers. Bij overduidelijke maagproblemen wordt een scopie vaak overgeslagen bij een DA. Bij twijfel goed om uit te laten voeren, maar houdt er rekening mee dat het er vervelend en stressvol proces voor je pony is.

Vind de opmerkingen van sommige bokkers over trainingsschema erg kort door de bocht. Vind het Super hoe je de tips oppakt en Open staat voor kritiek +:)+

Je kan ook altijd nog baking soda proberen. Dat is nl. Het bestandsdeel in gastro+ van havens waar de paarden met maagzweren op reageren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 13:17

Ik probeer zo veel mogelijk wat te doen met alle tips die ik krijg :) Daarom heb ik mijn trainingsschema ook aangepast van 6x per week naar 4x per week.

Maar we komen op mentaal vlak van heel ver, dus ik probeer een middenweg te vinden tussen wat fysiek goed is en wat mentaal goed is. En als ik echt maar 2-3x per week wat met hem ga doen merk ik dat er in het begin van de training meer spanning is, en dat het langer duurt voor ik hem rustig en ontspannen kan gaan werken. En die ontspanning is net heel belangrijk voor hem.

Hij heeft weleens een supplement met Magnesium, Vitamine E en Selenium gehad. Ik had de indruk dat hij daar wel iets rustiger van werd, maar ik ben er na een tijd mee gestopt omdat hij het mentaal minder nodig leek te hebben. Ik wist eigenlijk niet dat dat ook goed is voor de spieren :)

Weidebloem, bloedonderzoek wil ik inderdaad sowieso laten doen. Ik vind het fijner om te weten waar hij nu echt tekorten heeft, zodat ik meer gericht supplementen kan geven :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:18

Het is ook beter om je paard actieve rust te geven in de zin van wandelen of wat grondwerk/ werken aan de hand En dan gwn 1 x per week een echte rustdag alleen maar uitgebreid borstelen bijvoorbeeld

Als de gezondheid in orde is zou je ook mytoplast bij kunnen geven Dat werkt als een tierelier Heb ook de muscle build gegeven maar dat deed echt niks
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 03-07-16 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:36

Om je pony mentaal wat te helpen kun je Strezzz druppels van Phytonics overwegen. Halen de scherpe kantjes er een beetje af en helpen de pony met prikkelverwerking. Actieve rust, zoals dresjoepie aangeeft, is inderdaad prima. Daarom doe ik minstens 1x per week (liefst de dag na een zwaardere training) een rondje wandelen of pony naast de fiets / step.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 13:29

Actieve rust doe ik wel, lekker wat wandelen aan de hand :)

dresjoepie: Bedoel je Equitop Myoplast?

Hilary: Die druppels heeft hij weleens gehad in het begin, en dat leek inderdaad wel te helpen :) Nu doen we het alleen maar voor speciale gelegenheden (wedstrijd, clinic, ...)

Ik weet niet wat het is, maar minstens één van de tips in dit topic lijkt toch wel te werken :+ Mijn trainer was een aantal dagen weg geweest naar een internationale wedstrijd, en toen hij gisteren terugkwam merkte hij op dat de pony voller geworden is.
Het trainingsschema is aangepast zodat hij meer rust krijgt, en ik heb een paar dagen onbeperkt hooi gegeven in een hooinet. Normaal krijgt hij het hooi op de grond, maar ik merk nu dat hij beter eet uit het net. Ik wil dus met mijn trainer bespreken of hij altijd zijn hooi uit een net kan krijgen.

In ieder geval nogmaals bedankt voor de tips die ik al gekregen heb. Ik sta altijd open voor nog meer tips of opmerkingen!

Misschien nog leuk om eens een vergelijking te maken, de pony 6 maand geleden en nu.

Afbeelding