Reden om met hoefsmid te stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeskim

Re: Reden om met hoefsmid te stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:59

Wel goed om te lezen dit. Vraag me de laatste tijd namelijk af ik nu een zeikerd ben of dat mijn twijfels om een andere hoefsmid te nemen gegrond zijn.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:03

In overleg moet er veel mogelijk zijn denk ik altijd maar.
Mijn hoefsmid zegt ook wel eens af, maar ik weet ook dat hij er is als ik hem nodig heb.
Hij heeft zoveel krediet opgebouwd dat we gewoon een nieuwe afspraak maken.
Hij weet ook dat het bij mij nog wel even aankan als ik een afspraak maak dus het hangt dan echt niet op een dag.
Laatst had mijn 2 jarige een scheur. Dan app ik hem een foto van de hoef en laat hem bepalen of het nodig is om langs te komen. Dier sprong ook nog op zijn voet...wat krijg je van me? Niets hoor de volgende keer mag je afrekenen.....erg netjes _/-\o_
Voor mijn 23 jarige heb ik hem nu 6 jaar. Degene die ik daarvoor had vond het te ver voor 1 paard (ik verhuisde hem) dus prima zoek ik een ander.
Mijn 2 jarige werd gedaan door de hoefsmid die al op stal kwam en er net was toen hij uit de opfok kwam. Ik heb aan beide gevraagd of ze er een probleem mee hadden dat ik bij verschillende zat. Beide niet. Degene die de 2 jarige deed ging zo drastisch met zijn prijs omhoog dat ik heb gezegd mijn 2 jarige ook bij jou graag...en dat was geen probleem.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:59

Als je op advies van de hoefsmid je paard iedere 7 week laat beslaan en daarbij direct een concrete afspraak maakt voor de volgende keer vind ik het klantonvriendelijk dat je paard 14 dagen op blote voeten heeft moeten doorbrengen vanwege een verloren ijzer.

Maar ik vraag mij af of het daadwerkelijk zo gegaan is?
Even een rekensommetje 7 weken - 2 weken = 5 weken
Dat zou betekenen dat je paard 5 week (of korter) op de ijzers stond.
Vreemd dat het ijzer er dan niet onder gezet kon worden.

Ben je er niet te gemakkelijk vanuit gegaan dat de hoefsmid wel komt als je hem nodig bent omdat hij dichtbij woont?

Mijn vriend is hoefsmid en heeft het ook druk.
Het is lichamelijk zwaar werk en je kunt maar een bepaald aantal paarden per dag doen zonder last van je lichaam te krijgen.

Het is zaak niet meer klanten aan te nemen dan je aankunt, maar soms komt het werk toch ineens op een "bult". Om dit te voorkomen maakt hij met zijn klanten meteen een vervolg afspraak, maar soms zijn er dagen dat vrijwel iedere klant met extra werk komt aanzetten. In plaats van 3 bekappen moeten er 5, in plaats van 1 rondom op ijzers moeten er 4, en die ene die alleen bekapt hoefde te worden moet toch eigenlijk even op een ijzertje.

Stel je voor dat je telefoon de hele dag door gaat (mensen bellen vanaf 7.00 uur 's ochtends tot 22.00 uur 's avonds, niet alleen door de week maar ook in het weekend en bij voorkeur op feestdagen), dat je na 2 uurtjes niet op je telefoon te hebben gekeken 17 voicemailberichten hebt. Klanten die ook allemaal extra werk hebben en dat je dan in je bijna volle (ruimte ingecalculeerd voor spoedjes) agenda kijkt en je jezelf afvraagt hoe kan ik goed voor mijzelf blijven zorgen zonder mijn klanten teleur te stellen.

Het leven van een hoefsmid is echt niet zo eenvoudig.
Want dan hebben we het nog niet gehad over klanten die afspraken vergeten, klanten die de paarden nog in de weide hebben lopen, klanten die met zeiknatte vieze paarden komen aanzetten, klanten die hun paarden niets (of alleen verkeerde dingen) geleerd hebben, klanten die niet betalen, klanten die nooit kunnen behalve 's avonds en in het weekend, en niet te vergeten storende omgevingsfactoren waardoor het bijna onmogelijk wordt om je werk normaal uit te voeren.

Paardenmensen zijn geen gemakkelijk volk, het is zwaar werk en je hebt het vaak druk.
Geen excuus om onaardig, lomp of sarcastisch te doen maar hoefsmeden zijn ook maar mensen.

De rekening is balen maar zou ik zonder morren betalen.
Ik hoop voor je dat je nieuwe hoefsmid bevalt, anders zou je weleens een probleem kunnen hebben.
Bijzonder ook dat de nieuwe hoefsmid zo snel tijd had, hoefsmeden zijn in deze tijd ontzettend druk en veel goede hoefsmeden hebben een klantenstop.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:53

Als je al 7 jaar klant bent vind ik het eigenlijk een beetje onbeschoft. Mijn hoefsmid komt standaart te laat. Maar als hij zegt dat ie komt, dan komt ie ook.
Als ik een ijzer mis ( gebeurt meestal de eerste week van het het weide seizoen) is hij er binnen 3 dagen. Hij wilt dit zo snel mogelijk gedaan hebben zodat de hoef niet zo erg afbrokkelt.
Deze hoefsmid hebben mijn moeder en ik al 25 jaar..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:56

Na zoveel jaar tevreden klant zijn zou ik niet zijn overgestapt.
Dat je door een ander voor een keer ijzer onder laat zetten wel.
Maar dat had ik eenmalig laten doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 18:58

GMekkes schreef:
Als je op advies van de hoefsmid je paard iedere 7 week laat beslaan en daarbij direct een concrete afspraak maakt voor de volgende keer vind ik het klantonvriendelijk dat je paard 14 dagen op blote voeten heeft moeten doorbrengen vanwege een verloren ijzer.

Maar ik vraag mij af of het daadwerkelijk zo gegaan is?
Even een rekensommetje 7 weken - 2 weken = 5 weken
Dat zou betekenen dat je paard 5 week (of korter) op de ijzers stond.
Vreemd dat het ijzer er dan niet onder gezet kon worden.

Ben je er niet te gemakkelijk vanuit gegaan dat de hoefsmid wel komt als je hem nodig bent omdat hij dichtbij woont?

Het is daadwerkelijk zo gegaan, waarom twijfel je daaraan?
We doen al die jaren al meteen een vervolgafspraak maken, 's winters om de 8 weken en zomers om de 7 weken.
Ze stond er dus zo'n vijf en halve week op, dat kan niet anders.
Maar ze stonden 24/7 in het land en het land was hier kurkdroog omdat er niet zoveel regen is gevallen.
Dus de hoeven hebben veel te lijden gehad, denk ik.
De oude nagelgaten waren verder doorgescheurd, en daarom kon het afgetrapte ijzer er niet onder.
De hoef moest eerst correct beslagen worden, en dat kon dus die dag niet. (alle begrip voor natuurlijk)

En wat dat laatste betreft, dat kan best zo zijn.
Maar dat is wat hij zelf ook altijd zei: ik kan zo even langs komen als er wat is, bij een ander die 20 km verderop woont zou hij dan de volgende dag langsgaan.
Dan zeiden we nog: ideaal zo'n smid die zo vlakbij woont.
Dat kon blijkbaar niet meer, waar hij altijd zo op voor stond.

En misschien ben ik dan inderdaad te resoluut geweest door meteen een andere smid te bellen.
Die dan wel dezelfde dag tijd kon maken om 17.15 na zijn werkdag, waar ik bij mijn oude smid 2 weken moest wachten.
De nieuwe smid had ook een klantenstop maar ik kende hem ook omdat hij 1 andere paard op stal doet.
Daarom wou hij mijn merrie er toch wel bij doen, omdat hij toch bij ons op stal komt en hij zelf ook redelijk in de buurt woont. (zelfde dorp)
Maar ja, nu ga ik niet weer terug naar de oude smid, daarvoor was ik toch te teleurgesteld (ook door het botte gedrag)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-06-16 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:00

Vindt het wel erg dat hij zonder vragen gewoon het andere er ook af heeft gehaald :x

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:05

In dat geval ben ik van mening dat hij je geen 14 dagen had mogen laten wachten :(:)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:52

MyGhostTown schreef:
Vindt het wel erg dat hij zonder vragen gewoon het andere er ook af heeft gehaald :x

maar ts staat er zelf bij, dus ik vind niet dat we hierin kunnen oordelen we hebben het verhaal van de smid ook niet gehoord natuurlijk. en nee ik vind ook niet dat een smid ook al woont hij alle minute om de hoek maar met stellen op sprong zijn prive moet laten vallen omdat er een ijzer onderuit is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 20:01

StalNollie schreef:
MyGhostTown schreef:

maar ts staat er zelf bij, dus ik vind niet dat we hierin kunnen oordelen we hebben het verhaal van de smid ook niet gehoord natuurlijk. en nee ik vind ook niet dat een smid ook al woont hij alle minute om de hoek maar met stellen op sprong zijn prive moet laten vallen omdat er een ijzer onderuit is.

Nee natuurlijk vind ik dat ook niet, dat verwachtte ik toch ook niet?
Maar het is gewoon gegaan zoals ik schrijf, daar hoef je niet aan te twijfelen, waarom zou ik het anders opschrijven?

Op zich is nu alles wel gezegd, topic is langer geworden dan ik had gedacht.

Maar ik ben blij met alle meningen en inzichten die er zijn gegeven!

Ook kritisch maar dat is alleen maar goed, want dan ga je nadenken of daar wat in zit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:23

StalNollie schreef:
MyGhostTown schreef:

Ik vind met stel op sprong de smid verwachten ook niet redelijk maar 2 weken een paard laten lopen zonder ijzers terwijl dat beest ze om medische redenen nodig heeft vind ik ook niet zo redelijk. Ik snap dat mijn smid een leven heeft en andere klanten etc, etc maar imo is het wel deel van het werk dat je ook "spoedgevalletjes" kan hebben als smid...

Onze smid is trouwens ook niet zo'n mensen mens en de manier waarop hij dingen zegt is soms ook wat lomp maar als je vragen hebt of dingen moet plannen dan is zijn communicatie iig helder en hij houd zich aan afspraken en dat is het belangrijkst. Onze smid is druk en hij kan ook niet altijd stel op sprong maar hij weet me eigenlijk bijna altijd gewoon te vertellen wanneer hij dan wel kan en als er echt een spoedgeval is dan is hij er eigenlijk altijd binnen een dag of 2.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 00:41

Op stel en sprong - 2 weken... ik zie de link niet. :o

Als mijn smid niet kan dan geeft hij me even een andere nummer van een goede collega van m. Wel zo vriendelijk, want ik (voornamelijk paard dan) hoor niet de pineut te zijn. Hij kent vast mensen die gelijk aan zijn stijl bekappen (opleiding, cursussen).